Nyirkos Tibor

Nyugalmazott igazgató,

Püspökladány

hb_02-176_nyirkos_tibor.jpgA Karacs Ferenc térképkészítő nevét viselő püspökladányi középiskola nyugalmazott igazgatója nem alföldi ember. 1935-ben Sátoraljaújhelyen született. Számára az a „természetes vidék”: Tokaj-hegyalja hegyei és völgyei, ahol a történelmi hagyomány benne van a mindennapokban, ahova gyermekkori emlékei kötik, ahol a szülei nyugszanak, és ahova ma is „hazajár”.

– Hogyan került mégis az Alföldre?

– 1957-ben végeztem a debreceni egyetem bölcsészkarán. Elég zűrös idők voltak, a hivatalos álláskínálat nem volt túl nagy, és nem is igen törődtek a végzősök elhelyezkedésével. A feleségem – (akkor menyasszonyom, együtt végeztünk) – vámospércsi, ő debreceni diák volt, tehát ez a vidék volt az otthona. A berettyóújfalui gimnázium két magyar szakos állást hirdetett lakással – oda pályáztunk, és el is nyertük mindkettőt.

– Milyen volt akkor a berettyóújfalui gimnázium?

– Aránylag fiatal. 1946-ban alakult, az 50-es évek végén rohamos fejlődésnek indult. Tíz évet töltöttünk ott, pedig eredetileg csak 2–3 évre gondoltunk. Ott születtek a gyermekeink, Ibolya és Anna. Ott ismerkedtünk meg a tanári pálya örömeivel és buktatóival: sok jó barátra találtunk a kollégák között. Többnyire fiatalok voltunk tele ambícióval és ideákkal.

– Hogyan került Püspökladányba?

– 1967-ben kértek föl az itteni gimnázium vezetésére. (Hol volt még akkor a pályázati rendszer!)

– Milyen volt akkor a ladányi gimnázium?

– Ez is fiatal, 1954-ben indultak az első évfolyamok. 1967-ben, amikor a feleségemmel átjöttünk egy kis döntés előtti „terepszemlére”, egy szép új épület fogadott bennünket nagy udvarral. Akkor még megvoltak a régi strandfürdő gyönyörű hársfái – oázis egy alföldi „nagyfaluban”.

– Milyen tantestületet talált itt?

– Jellegzetesen különbözött az újfaluitól, bár ez sem tűnt fel azonnal. Nagyon érzékenyen reagált a diákok szociális körülményeire, hajlamaira, törekvéseire, magatartására vagy a szülők véleményére. Úgy is mondhatjuk, hogy többet számított a nevelés, mint a szűkebb értelemben vett oktatás. Nyilván tovább éltek az óvónőképzős előzmények, mert hiszen ez a középiskola 1951-ben annak indult.

– Pályájának mely szakaszát tekinti a legdinamikusabbnak?

– Mindig a kezdet a legérdekesebb. Igazgatónak lenni azt jelenti, hogy az iskolai nevelés egészét kell áttekinteni és valahogy irányítani. Tanárként erre nem volt erős indíttatásom. Most az kezdett érdekelni, hogy mi az iskolai munka eredményességének a titka: mit kell tenni, hogy jobbak legyünk. Megértettem, hogy az érdeklődés felkeltése (motiváció), a tanulói aktivitás és a differenciált foglalkozás problémaköre kiemelhető a véget nem érő feladatsorból. Tájékozódni kezdtem az országban folyó didaktikai kísérletekről, s eljutottam az Akadémia pszichológiai intézetéhez, személy szerint Lénárd Ferenc professzorhoz, akit egyébként már régebbről ismertem. Nekik volt egy igen tanulságos iskolakísérletük Budán – abból nagyon sokat tanultunk. A tanulóközösségek behatóbb megismerését tette lehetővé a KLTE-n folyó kutatás, ugyanitt tanulságos vizsgálatok folytak a feladatrendszerek alkalmazásának problémáiról. Bekapcsolódtunk tehát. Aztán elkezdtük a kísérleti etikaoktatást az Akadémia szociológiai intézete egyik munkatárának irányításával. Mindez a 70-es években folyt, ezek voltak a legtanulságosabb, legdinamikusabb évek.

– Ekkor kezdődött a „reformkorszak” a magyar közoktatásban.

– Talán igen. Voltak tévutak (például az 5+1-es oktatás), de voltak valóságos eredmények is (fakultatív oktatás, speciális osztályok, stb.)

– Mit lehetett ezekből hasznosítani pl. a ladányi középiskolában?

– Sok mindent, csak nem volt szabad megfeledkezni arról, hogy az iskola, a közoktatás mint nagy rendszer nem tudja elviselni a folytonos változtatásokat. A 80-as években már annyi volt a kísérlet, innováció, hogy az egész átláthatatlanná, öncélúvá vált. Ezért jelent meg egy új jelszó: „Csak reformot ne!”. Mert a szerkezeti, formai, felülről elrendelt változások sokszor csak trükkök, tüneti kezelések a valódi terápia helyett.

 – Ön 1995-ben fejezte be aktív pályafutását. Azóta is végez azonban munkát: közoktatási szakértő, szaktanácsadó, óraadó az iskolában, aktív tagja a Karácsony Sándor Neveléstörténeti Egyesületnek, az Új Pedagógiai Szemle szerkesztőbizottságának. Miért csinálja?

– Mert szeretek az iskolába jönni, jól érzem magam itt és a pedagógiai közéletben. Ez volt az életem, a hivatásom. Megbecsültek érte: megkaptam a Maróthi-díjat, a Csenki Imre Néptanítói Díjat, a Pro Urbe, a Kiváló Pedagógus kitüntetést és a Magyar Köztársaság Arany Érdemkeresztjét. Értékelték a munkámat. A kollégák, a szülők elismerése természetesen ennél is többet, a legeslegtöbbet jelentette számomra. Én nagyra tartom a pedagógus munkáját, s remélem, egyszer a társadalmi megbecsülés is méltó helyre emeli.

 (Hajdú-Bihari Almanach 2. kötet. In-Forma Kiadó Nyíregyháza 2002.)
Szerző: 2018. 01. 17.
Ha még nincs közöttünk, csatlakozzon most az Unokáink is olvasni fogják oldal kedvelőihez a Facebookon!

Hasonló

Varázslat

Huszár Boglárka alkotása 60×60 cm. olaj, vászon. Nem is tudom mióta  áll  ez  a  nagyon  régi  épület,  kicsit  elvarázsolt  szépségével   kastély,  kicsit  bástya szerű  repkénnyel  befutott oldalával.  Az idő ... Tartalom megtekintése

Az út  

Tüttő József alkotása Szinte  meggyötört  arcok,  holott  egy  életút  harcosai  a  születéstől  a  végsőkig.  Egyetlen  ember  akinek  annyiszor változik az  arca,  ahány állomást  tudhat  maga mögött.  Hogy sejthetnénk  gyermekkorban,  milyen ... Tartalom megtekintése

Pomaranski Luca portréja

Huszár Boglárka alkotása Csak általánosságban  szabad  beszélni, én  mégis  a portrézást  találom a legizgalmasabb alkotói  munkának.  Huszár  Boglárka  ragyogó   képet festett  Lucáról,  aki csak  éppen  bekukkantott  a  vászonra, hogy ... Tartalom megtekintése

Pince bejárat, Tokaj

Bíró  Ernő alkotása 30×42 cm, akvarell Ebben a rémítően  szomorkás időben  vágyódva  nézhetünk  erre  a  Bíró Ernő  által   megpingált  képre. Kirobbanó  fényekben  pompázik   a  pince  tetején  dúsan  hajtó ... Tartalom megtekintése

Emlék

Ősz Zoltán alkotása 25×30 cm, pasztell. 2024 “Jaj, a gyerekkor mily tündéri kor volt: egy ködbe olvadt álom és való, ha hullt a hó az égből, porcukor volt, s a... Tartalom megtekintése