Ilus málnát, szamócát, medvehagymát árult a piacon, de Károly inkább a kezét kérte meg Ilus még akkor sem tudott örülni, mikor a postás meghozta az első nyugdíját. Minek? Éppen annyit... Tartalom megtekintése
Dr. Kádár András
Vasútigazgató,
Záhony
Hazánk legfiatalabb vasúti üzletigazgatója, a műszaki tudományok kandidátusa, az orosz nyelv felsőfokú ismerője Záhonyban dolgozik. Dr. Kádár András a neve. Röviddel beszélgetésünk előtt, ezerkilencszázkilencvenhat nyarán nevezték ki üzletigazgatónak, egyben vezérigazgatói biztosnak. Legfontosabb feladata, hogy ezt a világszerte ismert vasúti átrakókörzetet úgynevezett profitcentrummá alakítsa át. Óriási feladattal és felelősséggel jár ennek a célnak a megvalósítása. De hiszen Záhony térségében minden olyan gigantikus. Óriásdaruk, roppant erejű mozdonyok, a megszokottnál szélesebb és hosszabb vagonok és tömegáruk ejtik csodálatba az ide látogató laikus embereket. A cégnek újabban ez a neve: MÁV Rt. Záhony-Port Átrakási Üzletigazgatóság. A port több nyelven kikötőt jelent. Nos, ennek a szárazföldi kikötőnek nem csak múltja, jelene is van, s jövője is lesz. A jövő egyik kovácsolója, alakítója, ez a dinamikus fiatalember, dr. Kádár András.
A közelmúltban fényképekkel illusztrált, jól szerkesztett könyv jelent meg, melynek címe: A záhonyi vasúti csomópont története. E könyv főleg szakmai körökben forog, ezért e helyen is adjunk ízelítőt a könyvből az utókornak: Éppen most ötven éve, hogy a térségben megindult a széles nyomtávú vagonok forgalma. A záhonyi területet közvetlenül érintő első vasút, a Nyíregyháza-Csap-Ungvár vonal ezernyolcszázhetvenháromban Észak-Magyarország két nagyobb városát, a felvidéki Ungvárral kötötte össze a Tiszán át.
A terület másik vasútja, az ezerkilencszázötben üzembe helyezett Nagykároly-Mátészalka-Csap HÉV-vonal Erdély felé irányította a vasúti közlekedést, és Záhonynál kapcsolódott az előző vonalhoz. Záhony, az egykori vasúti megállóhely az elmúlt ötven évben hatalmas csomóponttá fejlődött. A könyv részletesen beszámol Tuzsér, Komoró és Eperjeske kiépítéséről és fejlesztéséről is. Túlzás nélkül állíthatjuk: ez a könyv ipartörténeti, közlekedéstörténeti szempontból is fontos.
A múltnál talán jobban érdekli az olvasót a jelen és a jövő. Ám mindenekelőtt álljon itt két beszédes szám. A 80-as években Záhonynál évente átlagosan 18 millió tonna áru volt a ki-belépő forgalom. Most 6-7 millió tonna. A következő pár évben az évi 10 millió tonnát célozzák meg. Nos, a folyamatban lévő átszervezés után 1997. január 1-jétől a térség profitcentrumként működik, előtérbe kerül a megrendelő-teljesítő viszony. A gazdálkodó, kereskedő vasút országszerte előtérbe került, ám ennek a témának itt különös jelentősége van. Az igazgató- vezérigazgatói biztos irányításával dolgozzák ki azt a stratégiát, amely meghatározza a jövőt. A jól működő üzletigazgatóságnak, illetve profitcentrumnak megvannak a személyi és technikai feltételei. (A dolgozók egy része tanfolyamon vesz részt.)
Az üzletigazgatóság tovább akarja szélesíteni a nemzetközi kapcsolatait. Ám a magyar szállíttatókkal is szorosabbá akarják tenni kapcsolataikat. Ezerkilencszázkilencvenhat őszén nagy, országos szállíttatókkal ezért is szerveztek Záhonyban fórumot, eszmecserét. A több lábon való állást az itteniek is előtérbe helyezik, ez részükre is elkerülhetetlen. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a hagyományos személy- és áruszállítás, valamint átrakás mellett más szolgáltatásokat is bevezetnek. Így például a tárolást, a raktározást, az árumanipulálást. A kombinált fuvarozásra is nagy gondot fordítanak. Jelenleg − igény szerint − Munkácsig szállítják a vagonokban a kamionokat. A szállításnak gyors és környezetkímélő ez a módja. Ukrajna belsőbb részeire azért nem lehet vagonokban kamionokat szállítani, mert az alagutak ezt nem teszik lehetővé. Ezért az ukránok két alacsonyabb speciális vasúti kocsit gyártattak, az ezekre a kocsikra rakott kamionok elférnek az alagutakban. Terv, hogy több ilyen kocsit gyártatnak és akkor a kamionvonatok egészen Lembergig közlekednek majd. Végül, de nem utolsósorban itt említjük: a következő fél évtizedben 4-5 milliárd forintot fordítanak Záhony fejlesztésére.
Álljon itt dr. Kádár András portrévázlata. Kisvárdán született, Szegeden a vasútgépészeti tagozaton érettségizett, a Moszkvai Vasútmérnöki Egyetemen szerzett diplomát. Az egyetem a közelmúltban ünnepelte fennállásának 100. évfordulóját.
Diákszerelem után orosz lányt vett feleségül, felesége Záhonyban műszaki előadó. Lányuk általános iskolás, fiuk még óvodás.
Kádár András dolgozott az egyetem elvégzése után Záhonyban, majd a vezérigazgatóságon osztályvezető-helyettesként tevékenykedett, az itteni kinevezéséig. A kandidátusi disszertációjának ez volt a címe: Vasúti dízelmotor hajtórúdcsapágy műszaki állapotának értékelése, rezgésdiagnosztikai módszerrel. A sokoldalú igazgató szabadidejében ha teheti, úszik és klasszikusokat játszik orgonán. Sporttal és zenével kapcsolódik ki a sínek, a csattogó vagonok birodalmában.
(Szabolcs-Szatmár-Beregi Almanach 6. kötet. In-Forma Kiadó Nyíregyháza 1997.)
Hasonló
Hiszi, hogy jó utat választ...
Péter László és neje, Dr. J...
Galambos Béláné
Tisza Sándor Rajmund
Dr. Zsonda László
Veres Péter
Berecz János
Nánásiné Szabolcsi Mónika
Dr. Pásztor Erzsébet
Dr. Sztányi István
Vargáné Markos Ágnes
Nagy Péter
Balogh Istvánné
M. Szlávik Tünde
Elek István
Kovács Szilárd
Kiss János
Kocsik László Csaba
Filep Sándor
Szántó Zsolt
Égi áldás az özvegyasszony házasságára
Virágvasárnap Vatikánban a Szent Péter téren
Pálmaágakból lefektetett szőnyeg a Bazilika lépcsőin, olajágakkkal integető ünneplők Ilyen meghívót kap a vendég, ha a jó sorsa Rómában egy zarándokszállásra viszi. A Casa per ferie delle Suore Missionarie Pallottine néhány... Tartalom megtekintése
Varázslat
Huszár Boglárka alkotása 60×60 cm. olaj, vászon. Nem is tudom mióta áll ez a nagyon régi épület, kicsit elvarázsolt szépségével kastély, kicsit bástya szerű repkénnyel befutott oldalával. Az idő ... Tartalom megtekintése
Az út
Tüttő József alkotása Szinte meggyötört arcok, holott egy életút harcosai a születéstől a végsőkig. Egyetlen ember akinek annyiszor változik az arca, ahány állomást tudhat maga mögött. Hogy sejthetnénk gyermekkorban, milyen ... Tartalom megtekintése
Hegyet hágék, lőtőt lépék, a sárkány farkán túráztam
Megtépett sziklák, leszakadt hegyormok, madeirai séta egy csángó ima ritmusára Légvonalban… Ha valahol tényleg látni is lehet, mit jelent ez a kifejezés, az a Ponta de São Lourenço, azaz a... Tartalom megtekintése
Pomaranski Luca portréja
Huszár Boglárka alkotása Csak általánosságban szabad beszélni, én mégis a portrézást találom a legizgalmasabb alkotói munkának. Huszár Boglárka ragyogó képet festett Lucáról, aki csak éppen bekukkantott a vászonra, hogy ... Tartalom megtekintése
Győr Bécsi kapu tér. Egy csepp harmónia
Hargitai Beáta alkotása Győr talán legszebb tere a Bécsi kapu tér. Szinte minden épülete műemlék, barokk, copf, és kora klasszicista stílusú homlokzatokkal. (Wikipédia) A tér ragyogása, elegánsan hangolt épületei a ... Tartalom megtekintése
Egy kis nyelvészkedés a Piña Coladaval kapcsolatban
Szűrt ananászt jelent magyarul, szögezném le Móricka kedvéért… …akinek mint tudjuk, mindenről ugyanaz jut eszébe. Felhívnám továbbá a figyelmét az “ ñ ” betű kalapocskájára, ami által “ ny “-ne... Tartalom megtekintése
Történetek a füstölődő szalonnatáblák mellől
A régi házak padlásai mindig is kincseket rejtettek és rejtenek magukban Éreztem én ezt már gyerekkoromban, ugyanis állandóan azon siránkoztam, hogy mikor mehetek már fel én is a hijúba, ami... Tartalom megtekintése
Pince bejárat, Tokaj
Bíró Ernő alkotása 30×42 cm, akvarell Ebben a rémítően szomorkás időben vágyódva nézhetünk erre a Bíró Ernő által megpingált képre. Kirobbanó fényekben pompázik a pince tetején dúsan hajtó ... Tartalom megtekintése