Dr. Kádár András

Vasútigazgató,

Záhony

szszb_06-196_dr_kadar_andras_ff.jpgHazánk legfiatalabb vasúti üzletigazgatója, a műszaki tudományok kandidátusa, az orosz nyelv felsőfokú ismerője Záhonyban dolgozik. Dr. Kádár András a neve. Röviddel beszélgetésünk előtt, ezerkilencszázkilencvenhat nyarán nevezték ki üzletigazgatónak, egyben vezérigazgatói biztosnak. Legfontosabb feladata, hogy ezt a világszerte ismert vasúti átrakókörzetet úgynevezett profitcentrummá alakítsa át. Óriási feladattal és felelősséggel jár ennek a célnak a megvalósítása. De hiszen Záhony térségében minden olyan gigantikus. Óriásdaruk, roppant erejű mozdonyok, a megszokottnál szélesebb és hosszabb vagonok és tömegáruk ejtik csodálatba az ide látogató laikus embereket. A cégnek újabban ez a neve: MÁV Rt. Záhony-Port Átrakási Üzletigazgatóság. A port több nyelven kikötőt jelent. Nos, ennek a szárazföldi kikötőnek nem csak múltja, jelene is van, s jövője is lesz. A jövő egyik kovácsolója, alakítója, ez a dinamikus fiatalember, dr. Kádár András.

A közelmúltban fényképekkel illusztrált, jól szerkesztett könyv jelent meg, melynek címe: A záhonyi vasúti csomópont története. E könyv főleg szakmai körökben forog, ezért e helyen is adjunk ízelítőt a könyvből az utókornak: Éppen most ötven éve, hogy a térségben megindult a széles nyomtávú vagonok forgalma. A záhonyi területet közvetlenül érintő első vasút, a Nyíregyháza-Csap-Ungvár vonal ezernyolcszázhetvenháromban Észak-Magyarország két nagyobb városát, a felvidéki Ungvárral kötötte össze a Tiszán át.

A terület másik vasútja, az ezerkilencszázötben üzembe helyezett Nagykároly-Mátészalka-Csap HÉV-vonal Erdély felé irányította a vasúti közlekedést, és Záhonynál kapcsolódott az előző vonalhoz. Záhony, az egykori vasúti megállóhely az elmúlt ötven évben hatalmas csomóponttá fejlődött. A könyv részletesen beszámol Tuzsér, Komoró és Eperjeske kiépítéséről és fejlesztéséről is. Túlzás nélkül állíthatjuk: ez a könyv ipartörténeti, közlekedéstörténeti szempontból is fontos.

A múltnál talán jobban érdekli az olvasót a jelen és a jövő. Ám mindenekelőtt álljon itt két beszédes szám. A 80-as években Záhonynál évente átlagosan 18 millió tonna áru volt a ki-belépő forgalom. Most 6-7 millió tonna. A következő pár évben az évi 10 millió tonnát célozzák meg. Nos, a folyamatban lévő átszervezés után 1997. január 1-jétől a térség profitcentrumként működik, előtérbe kerül a megrendelő-teljesítő viszony. A gazdálkodó, kereskedő vasút országszerte előtérbe került, ám ennek a témának itt különös jelentősége van. Az igazgató- vezérigazgatói biztos irányításával dolgozzák ki azt a stratégiát, amely meghatározza a jövőt. A jól működő üzletigazgatóságnak, illetve profitcentrumnak megvannak a személyi és technikai feltételei. (A dolgozók egy része tanfolyamon vesz részt.)

Az üzletigazgatóság tovább akarja szélesíteni a nemzetközi kapcsolatait. Ám a magyar szállíttatókkal is szorosabbá akarják tenni kapcsolataikat. Ezerkilencszázkilencvenhat őszén nagy, országos szállíttatókkal ezért is szerveztek Záhonyban fórumot, eszmecserét. A több lábon való állást az itteniek is előtérbe helyezik, ez részükre is elkerülhetetlen. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a hagyományos személy- és áruszállítás, valamint átrakás mellett más szolgáltatásokat is bevezetnek. Így például a tárolást, a raktározást, az árumanipulálást. A kombinált fuvarozásra is nagy gondot fordítanak. Jelenleg − igény szerint − Munkácsig szállítják a vagonokban a kamionokat. A szállításnak gyors és környezetkímélő ez a módja. Ukrajna belsőbb részeire azért nem lehet vagonokban kamionokat szállítani, mert az alagutak ezt nem teszik lehetővé. Ezért az ukránok két alacsonyabb speciális vasúti kocsit gyártattak, az ezekre a kocsikra rakott kamionok elférnek az alagutakban. Terv, hogy több ilyen kocsit gyártatnak és akkor a kamionvonatok egészen Lembergig közlekednek majd. Végül, de nem utolsósorban itt említjük: a következő fél évtizedben 4-5 milliárd forintot fordítanak Záhony fejlesztésére.

Álljon itt dr. Kádár András portrévázlata. Kisvárdán született, Szegeden a vasútgépészeti tagozaton érettségizett, a Moszkvai Vasútmérnöki Egyetemen szerzett diplomát. Az egyetem a közelmúltban ünnepelte fennállásának 100. évfordulóját.

Diákszerelem után orosz lányt vett feleségül, felesége Záhonyban műszaki előadó. Lányuk általános iskolás, fiuk még óvodás.

Kádár András dolgozott az egyetem elvégzése után Záhonyban, majd a vezérigazgatóságon osztályvezető-helyettesként tevékenykedett, az itteni kinevezéséig. A kandidátusi disszertációjának ez volt a címe: Vasúti dízelmotor hajtórúdcsapágy műszaki állapotának értékelése, rezgésdiagnosztikai módszerrel. A sokoldalú igazgató szabadidejében ha teheti, úszik és klasszikusokat játszik orgonán. Sporttal és zenével kapcsolódik ki a sínek, a csattogó vagonok birodalmában.

 (Szabolcs-Szatmár-Beregi Almanach 6. kötet. In-Forma Kiadó Nyíregyháza 1997.)
Szerző: 2018. 01. 17.
Ha még nincs közöttünk, csatlakozzon most az Unokáink is olvasni fogják oldal kedvelőihez a Facebookon!

Hasonló

Varázslat

Huszár Boglárka alkotása 60×60 cm. olaj, vászon. Nem is tudom mióta  áll  ez  a  nagyon  régi  épület,  kicsit  elvarázsolt  szépségével   kastély,  kicsit  bástya szerű  repkénnyel  befutott oldalával.  Az idő ... Tartalom megtekintése

Az út  

Tüttő József alkotása Szinte  meggyötört  arcok,  holott  egy  életút  harcosai  a  születéstől  a  végsőkig.  Egyetlen  ember  akinek  annyiszor változik az  arca,  ahány állomást  tudhat  maga mögött.  Hogy sejthetnénk  gyermekkorban,  milyen ... Tartalom megtekintése

Pomaranski Luca portréja

Huszár Boglárka alkotása Csak általánosságban  szabad  beszélni, én  mégis  a portrézást  találom a legizgalmasabb alkotói  munkának.  Huszár  Boglárka  ragyogó   képet festett  Lucáról,  aki csak  éppen  bekukkantott  a  vászonra, hogy ... Tartalom megtekintése

Pince bejárat, Tokaj

Bíró  Ernő alkotása 30×42 cm, akvarell Ebben a rémítően  szomorkás időben  vágyódva  nézhetünk  erre  a  Bíró Ernő  által   megpingált  képre. Kirobbanó  fényekben  pompázik   a  pince  tetején  dúsan  hajtó ... Tartalom megtekintése