Dócs György

Templomfestő,

Cigánd

baz_02_62_docs_gyorgy.jpgTemplomfestő: olyan szakma, hivatás ez, ami van ugyan, de nem létezik. Dócs György cigándi szobafestő mégis erről a különös hivatásáról közismert, annak ellenére, hogy eredetileg „csak” szobafestő szakmát szerzett. Azzal viszont ő sem vitatkozik, hogy a templom megszépítése egészen más képességeket, más lelkületet igényel, felekezettől függetlenül. Ő maga református lélek, egyházkerületi és egyházmegyei tanácsos. Cigándon, saját gyülekezetében is presbiter. Egész életvitelét áthatja a hívő ember szellemisége. Nem sokáig kell találgatni sajátos pályaválasztását, ő maga adja magyarázatát különleges életútjának:

–Cigándon születtem 1945-ben a család tizenegyedik gyermekeként. Én vagyok a legfiatalabb, de nem a legkisebb. – utal mosolyogva szálfatermetére. –Már kisgyermek koromban megtanultam tűrni, megszoktam, hogy ki kell várnom, amíg rám kerül a sor, akár étkezésben, akár ruházatban. Azt hiszem, hogy ez a körülmény határozta meg egész életfelfogásomat. Édesapánk, maga is mesterember, cipész volt. A munkája mellett a mindössze 600 négyszögöl „családi birtokon” gazdálkodott, így már korán belénk sulykolta, hogy szakmát kell tanulnunk, mert a kevéske föld nem tart el ilyen népes családot. Így történt, hogy szobafestő lettem.

Tanulóként a Kőbányai Gyógyszergyárban kezdte, majd lakótelepi építkezésen folytatta a gyakorlati tapasztalatok szerzését. Egy tízemeletes épület homlokzatfestése kapcsán ismerkedett meg a magassággal, aminek később jó hasznát vette. Dolgozott Kazincbarcikán, a vegyi üzem hatalmas vasszerkezeteit mázolta, majd Gödöllőn az egyetem karbantartója lett. 1968-ban megnősült. Felesége, Etelka, nemcsak a nyugodt családi légkört biztosította a munkához, de szeretetben nevelte két gyermeküket is. Katalin fodrász lett, már két unokával örvendeztette meg szüleit. Az ifjú Dócs György pedig szakképzett díszítőfestő, így a szakma utódlása sem kizárt.

 Édesapja váratlan halála miatt visszatért Cigándra, hogy édesanyját is segítse. Ipart mégsem itt váltott, hanem felesége szülőfalujában, a szomszédos Pácinban. Itt kapta az első felkérést templomfestésre 1975-ben. A pácini katolikus templom, a maga 25 méteres hosszúságával és 12 méteres magasságával, a Bodrogköz egyik legnagyobb, bazilikaszerű épülete. Már itt, az első munkánál kiderült, hogy elengedhetetlen az ács-állványozó ismeretek megszerzése is, hisz a más mester által épített állványzatot mindig igazítani, módosítani kellett, a munka jellegéhez igazodva. Ezért törekedett saját állványzat beszerzésére. Ugyanakkor szakmai szempontból igazi kihívás volt a megfelelő színharmónia kialakítása is. Szobafestőként azonban komoly gyakorlatot szerzett a díszítésben, a plasztikus vonalazás kivitelezésében, így – álmatlan éjszakái ellenére – sikerült a bemutatkozás.

Akkoriban még ritkaságszámba ment a templomok felújítása. A szakszerű festés mellett ez a körülmény is elősegítette a fokozott érdeklődést és a hívő emberek örömteli dicsekvését, ami Dócs György számára rövidesen meghozta a következő megrendelést is. Monajba hívták, ugyancsak a katolikus templom festését bízták rá. Szerencséjére ekkor találkozott Pásztor Miklós miskolci festőművésszel, aki már a háború előtt is foglalkozott templomfestéssel, most pedig szekkókat festett arra az alapra, amit a Dócs-csapat készített. Tőle kapta meg azokat az elméleti, művészeti alapokat, a stílusbeli ismereteket, amelyek birtokában már tudatosan, magabiztosan készíthette el a további munkáit.

A megrendelések pedig jöttek, egyik a másik után. Néhány év alatt sikerült megismerni az egyes vallások jellemző színvilágát, díszítési szokásait, a színek hitbéli jelentését. Megérezte, hogy a jó színösszeállítás is áhítatra készteti az embereket.

Még a puritán fehérségű református templomok is ilyenek. Kiderült, hogy a hatalmas, jól megvilágított felületen, az ívelt részeken a legkisebb felületi, vagy festési hiba is meglátszik, megtörik rajta a tekintet. Tökéletes munkával lehet csak az egyszerűnek tűnő fehér „meszelést” szépen kivitelezni. A homlokzat, a bádogtető és a toronysisak felújítás munkáit is végezték. Emlékeit idézi a mester:

–A tarpai templom tornyát festettem először, talán 1984-ben. A földtől 52 méterre van a csillag. Amikor 45 méter magasságban kibújtam a deszkára, előbb elmondtam egy imát, mert ott megéreztem, hogy földi ember nem tud rajtam segíteni, csak a Jóisten. Ha fogja a kezemet, akkor felvisz, és ha ad bátorságot, akkor megyek magamtól is. Lehet, hogy eltelt másfél óra is, míg az első lépést megtettem. A kételkedőknek is elmondtam már többször: mindenkinek fel kellene mennie egy ilyen toronyra. Ott megtapasztalná, hogy van-e Isten vagy nincs. Ebben a munkában nem a fizikai erő, hanem a lelki ráhangolódás a lényeg.

 Ezt az utóbbi megállapítását akár egész munkásságára is értheti, hiszen amikor megújul egy templom, az nemcsak a lelkész és a gyülekezet, hanem Dócs György számára is örömünnep, ahogy az egy ökumenikus templomfestő számára természetes. Elégedetten mondja:

–Sok ilyen kedves ünnepben volt már részem.

 (Borsod-Abaúj-Zempléni Almanach 2. kötet. In-Forma Kiadó Nyíregyháza 2001.)
Szerző: 2018. 01. 17.
Ha még nincs közöttünk, csatlakozzon most az Unokáink is olvasni fogják oldal kedvelőihez a Facebookon!

Hasonló

Varázslat

Huszár Boglárka alkotása 60×60 cm. olaj, vászon. Nem is tudom mióta  áll  ez  a  nagyon  régi  épület,  kicsit  elvarázsolt  szépségével   kastély,  kicsit  bástya szerű  repkénnyel  befutott oldalával.  Az idő ... Tartalom megtekintése

Az út  

Tüttő József alkotása Szinte  meggyötört  arcok,  holott  egy  életút  harcosai  a  születéstől  a  végsőkig.  Egyetlen  ember  akinek  annyiszor változik az  arca,  ahány állomást  tudhat  maga mögött.  Hogy sejthetnénk  gyermekkorban,  milyen ... Tartalom megtekintése

Pomaranski Luca portréja

Huszár Boglárka alkotása Csak általánosságban  szabad  beszélni, én  mégis  a portrézást  találom a legizgalmasabb alkotói  munkának.  Huszár  Boglárka  ragyogó   képet festett  Lucáról,  aki csak  éppen  bekukkantott  a  vászonra, hogy ... Tartalom megtekintése

Pince bejárat, Tokaj

Bíró  Ernő alkotása 30×42 cm, akvarell Ebben a rémítően  szomorkás időben  vágyódva  nézhetünk  erre  a  Bíró Ernő  által   megpingált  képre. Kirobbanó  fényekben  pompázik   a  pince  tetején  dúsan  hajtó ... Tartalom megtekintése