Ilus málnát, szamócát, medvehagymát árult a piacon, de Károly inkább a kezét kérte meg Ilus még akkor sem tudott örülni, mikor a postás meghozta az első nyugdíját. Minek? Éppen annyit... Tartalom megtekintése
Bátyi Ferenc
Mérnök-irodavezető,
Záhony
Nemzetközi vasúti pályafenntartási konferencia egyik szervezője és résztvevője volt a közelmúltban. Egy szakkönyvnek, illetve vasúti utasításnak a főszerzője, a Záhony történetét bemutató könyvnek pedig a lektora volt. Az ország érhálózata mentén sokfelé ismerik és tisztelik. Ám nem csak szakmai körökben. Neki is nagy érdeme van abban, hogy 1996 őszén Záhonyban meteorológiai állomást avattak. Külföldi szakemberek körében is öregbítette a magyar vasút műszaki gárdájának jó hírét. Nagy utat tett meg idáig, ha azt vesszük, hogy tanyán nőtt fel, átrakó munkás fiaként, hátrányos körülmények között. A névjegykártyáján ez áll: Bátyi Ferenc irodavezető, Pálya-, Híd- és Magasépítményi Szakigazgatóság Záhonyi Regionális és Felügyeleti Iroda.
Szerény ember, el akart zárkózni a szerepléstől. Pedig érdekes az életútja, kész regény. Túlzás nélkül állíthatjuk: az elmúlt pár évtized alatt letette a névjegyét a vasútnál. A Pátroha melletti Bajorhegy-tanyán cseperedett fel. Itt kezdődött neki az életiskola. Apja a legnehezebb időkben, amikor még embert próbáló, nehéz fizikai munka folyt az ország kapujában, akkor volt átrakó munkás. Szívlapátot, gombosvillát is forgatott. Anyja mezőgazdasági munkásként dolgozott. Szüleitől és a tiszta tanyai emberektől sok mindent tanult. Többek közt emberséget, munkaszeretetet, fegyelmet. Nem szégyelli, hogy kissrác korában a MÁV Kőszegi Nevelőotthonába sodorta a sorsa. Ebben a külön kis világban, távol a szülőktől, az ország másik végén járta ki az általános iskola 6., 7. és 8. osztályát. Ezt követően természetesen pályára orientálták. Budapesten a vasútépítő és pályafenntartási technikumot végezte el. Majd a Soproni Erdészeti és Faipari Egyetem székesfehérvári főiskolai tagozatán szerzett diplomát.
A szakmai önéletrajzába írhatná, hogy pályáját technikusként kezdte Nyíregyháza térségében. Munkájának, tanulásának, szakmai előmenetelének köszönheti, hogy haladt a ranglétrán, egyre nehezebb, fontosabb feladatot bíztak rá. Volt szakaszmérnök, vezető mérnök, PFT-főnök is. Az üzemigazgatóságon dolgozott osztályvezetőként, majd igazgatóhelyettesként. Mint műszaki igazgatóhelyettesre igen nagy felelősség hárult. A rendszerváltás utáni átszervezéskor a MÁV-on belül külön vált a vállalkozó vasút és a pályavasút. Ekkor kapta a mostani beosztást. Erről tudni kell: Budapesten van a központ, ott vannak a főnökei, szakmai szempontból ő felügyeli az üzletigazgatóság területét.
Munkaköréhez tartozik a „külső” kapcsolattartás is. Ő tartja a kapcsolatot a megyei és a környékbeli önkormányzatokkal, a rendőrhatósággal és egyéb hatóságokkal. Érdekes és szerteágazó a tevékenysége. Kommunikációs készségre, kapcsolatteremtő készségre is szüksége van, hogy feladatait elláthassa.
A térségben tevékenykedő tervező és kivitelező cégekkel is jó szakmai és emberi kapcsolatot alakított ki. A jó partnerek közt említette a HAVÉP Kft.-t, az MTM Kft.-t, a Magiszter Kft.-t, végül, de nem utolsó sorban a nyíregyházi székhelyű KTE – 90 Kft.-t. Ez utóbbi cég főleg út- és vasúttervezéssel és kivitelezéssel foglalkozik és Ojtozi János az ügyvezető igazgatója. Ő a Közlekedéstudományi Egyesület megyei elnökeként is sokat tett és tesz a záhonyi térség fejlesztéséért. Vele közösen szervezték a már említett nemzetközi konferenciát. E konferencián láthatták a külföldi szakemberek is azt a magyar-osztrák gyártmányú, széles nyomtávú pályafenntartási gépet, melyből csak egy van hazánkban, ilyen géppel a szomszédos vasutak sem rendelkeznek. A szlovák vasutak képviselői a konferencián ezért is kötöttek szóbeli megállapodást arra, hogy ezt a gépet egy ideig bérbe veszik az Ágcsernyő környéki széles vágányok karbantartására, felújítására.
Itt említjük, hogy Záhony térségében 150 km széles vágány üzembiztos fenntartásáról kell gondoskodni, a „normál” hálózat egy része pedig nemzetközi fővonal. Nagy hát a felelőssége az irodavezetőnek is.
A Záhony történetét bemutató könyvben egy helyen ez áll: „A záhonyi körzet fejlesztése és ennek következtében megnövekedett pályafelügyeleti és pályafenntartási feladatok zavartalan végrehajtása érdekében 1968. január 1-jével Záhony székhellyel Pályafenntartási Főnökség létesítését rendelem el.” A Bátyi Ferenc által szerkesztett D. 57. sz. szakkönyvnek pedig ez a címe: Építési és pályafenntartási műszaki adatok, előírások a széles nyomtávolságú pályákra. Hiányt pótol ez az 1996-ban megjelent könyv. Szó esik benne többek közt az ukrán-magyar határhidakról, érdekes, hogy olvashatjuk a könyvben a cirill ábécét is.
A jó családi hátteret biztosító felesége óvónő. Mindkét lányuk egyetemista. Bátyi Ferenc annak idején NB I. B-ben futballozott! Most is kedveli a sportot. A családnak van egy kis házikója a szépséges Zemplénben. A műszaki és vezetői munka után hétvégeken itt gyűjt erőt a további feladatok ellátásához.
(Szabolcs-Szatmár-Beregi Almanach 6. kötet. In-Forma Kiadó Nyíregyháza 1997.)
Hasonló
Hiszi, hogy jó utat választ...
Péter László és neje, Dr. J...
Galambos Béláné
Tisza Sándor Rajmund
Dr. Zsonda László
Veres Péter
Berecz János
Nánásiné Szabolcsi Mónika
Dr. Pásztor Erzsébet
Dr. Sztányi István
Vargáné Markos Ágnes
Nagy Péter
Balogh Istvánné
M. Szlávik Tünde
Elek István
Kovács Szilárd
Kiss János
Kocsik László Csaba
Filep Sándor
Szántó Zsolt
Égi áldás az özvegyasszony házasságára
Virágvasárnap Vatikánban a Szent Péter téren
Pálmaágakból lefektetett szőnyeg a Bazilika lépcsőin, olajágakkkal integető ünneplők Ilyen meghívót kap a vendég, ha a jó sorsa Rómában egy zarándokszállásra viszi. A Casa per ferie delle Suore Missionarie Pallottine néhány... Tartalom megtekintése
Varázslat
Huszár Boglárka alkotása 60×60 cm. olaj, vászon. Nem is tudom mióta áll ez a nagyon régi épület, kicsit elvarázsolt szépségével kastély, kicsit bástya szerű repkénnyel befutott oldalával. Az idő ... Tartalom megtekintése
Az út
Tüttő József alkotása Szinte meggyötört arcok, holott egy életút harcosai a születéstől a végsőkig. Egyetlen ember akinek annyiszor változik az arca, ahány állomást tudhat maga mögött. Hogy sejthetnénk gyermekkorban, milyen ... Tartalom megtekintése
Hegyet hágék, lőtőt lépék, a sárkány farkán túráztam
Megtépett sziklák, leszakadt hegyormok, madeirai séta egy csángó ima ritmusára Légvonalban… Ha valahol tényleg látni is lehet, mit jelent ez a kifejezés, az a Ponta de São Lourenço, azaz a... Tartalom megtekintése
Pomaranski Luca portréja
Huszár Boglárka alkotása Csak általánosságban szabad beszélni, én mégis a portrézást találom a legizgalmasabb alkotói munkának. Huszár Boglárka ragyogó képet festett Lucáról, aki csak éppen bekukkantott a vászonra, hogy ... Tartalom megtekintése
Győr Bécsi kapu tér. Egy csepp harmónia
Hargitai Beáta alkotása Győr talán legszebb tere a Bécsi kapu tér. Szinte minden épülete műemlék, barokk, copf, és kora klasszicista stílusú homlokzatokkal. (Wikipédia) A tér ragyogása, elegánsan hangolt épületei a ... Tartalom megtekintése
Egy kis nyelvészkedés a Piña Coladaval kapcsolatban
Szűrt ananászt jelent magyarul, szögezném le Móricka kedvéért… …akinek mint tudjuk, mindenről ugyanaz jut eszébe. Felhívnám továbbá a figyelmét az “ ñ ” betű kalapocskájára, ami által “ ny “-ne... Tartalom megtekintése
Történetek a füstölődő szalonnatáblák mellől
A régi házak padlásai mindig is kincseket rejtettek és rejtenek magukban Éreztem én ezt már gyerekkoromban, ugyanis állandóan azon siránkoztam, hogy mikor mehetek már fel én is a hijúba, ami... Tartalom megtekintése
Pince bejárat, Tokaj
Bíró Ernő alkotása 30×42 cm, akvarell Ebben a rémítően szomorkás időben vágyódva nézhetünk erre a Bíró Ernő által megpingált képre. Kirobbanó fényekben pompázik a pince tetején dúsan hajtó ... Tartalom megtekintése