Kondor Zsigmond

Iskolaigazgató,

Debrecen

hb_3-52_kondor_zsigmond.jpgKondor Zsigmond, a Kardos Utcai Általános Iskola igazgatója szerint a pedagógusi hivatás szolgálat is egyben, s a vezetői munkában a tévedés beismerése legalább olyan fontos, mint az őszinteség, a szótartás, a más sikerei felett érzett öröm. Ha ezek mellett lelkesen, a lécet magasra téve teszi az ember a dolgát, akkor igazolódik vissza, hogy érdemes volt ezt a pályát választani. Pedig ezen a pályán nem kolbászból fonják a kerítést…

Erre az útra gyermekkorától megkezdte a muníció gyűjtögetését. A szülőfalu, a szatmári Tunyog, általános iskolájában Fazekas tanár úr szerettette meg vele az olvasást, amely által kinyílt előtte a világ. A nyírbátori Báthori István Gimnáziumban a világ nagy részét bejárt Szták Sándor tanár úr elbeszélései segítségével egyre inkább megerősödött benne a vágy a messzi földrészek, az ott élő emberek és kultúrák megismerésére, a kollégium közösségi élete pedig a nyitottabb kapcsolattartásra, a kompromisszumkészség kialakulására és megerősödésére volt előiskola. Középtávfutóként az edzéseken a megnyugvást, a versenyeken pedig a siker ízét kereste.

A nyíregyházi Bessenyei György Tanárképző Főiskola magyar–orosz szakán a hivatásra való felkészülés mellett komoly élményanyagot halmozott fel: egy év Leningrádban, amely közben módja volt egyes népeket, más városokat és kultúrájukat megismerni, vakációkon pedig az NDK-ban dolgozni, Bulgáriában, Szlovákiában és Erdélyben barangolni.

Friss diplomásként 1970 szeptemberétől a nyíradonyi iskolában gyakornok, ahol természetesen a mély vízbe dobják: délelőtt magyar és orosz órákat tart az iskolában, osztályfőnök és természetesen úttörőcsapat-vezető, délutántól estébe nyúlóan pedig a dolgozók általános iskolájában keresi a pedagógiailag elfogadható minimumot a munka után iskolapadba ülő felnőttek tanításában. Nemsokára megnövekednek a feladatai és a napi teendői is, amikor huszonhat évesen igazgatói munkakörrel bízzák meg – az iskolához egy hatcsoportos óvoda is tartozott. Minden tapasztalat nélkül, saját kárán dolgozta bele magát a teendőkbe. Sokat segítettek a környékbeli igazgató kollégák: Széll Kálmán, Fürtös Sándor és Varga Mihály.

Arra az időre esett a tanyasi kollégium létrehozása, amit Kondor Zsigmond szívügyének tekintett, s amiért minden rendű és rangú kapcsolatát latba vetve kért, követelt és mai szóval lobbizott, hogy a családjuktól elszakított 116 gyerek – a szülők meggyőzése után – humánus körülmények között, azáltal pedig több eséllyel birkózhasson meg a tudás várának bevételével. Ezt követően előbb a kisegítő tagozat, majd a Dolgozók Gimnáziuma iskolájukban történő beindítása és működtetése jelentett új feladatot (utóbbinál tagozatvezető volt).

Időközben természetesen már kinevezett igazgatóként látta el feladatát, s Kiváló Munkáért kitüntetéssel is elismerték tevékenységét. Közben megházasodott, majd Márta lányukkal (ma angol–orosz szakos középiskolai tanár) és Tamás fiukkal (ma menedzserként teszi a dolgát) gyarapodott a család. 1983-ra új iskola épült nyolc tanteremmel, százötven férőhelyes óvodával és konyhával (az otthonossá tétel minden nyűgével), de még e folyamat közben sikerrel beindította a testnevelés tagozatot is. 1986-ban Kiváló Pedagógus kitüntetést kapott.

A család időközben Debrecenbe költözött, így természetes volt, hogy Kondor Zsigmond is oda pályázott: 1987-ben a Kardos Utcai Általános Iskola igazgatója lett.

A régi recept, miszerint, ami jól megy, azon ne változtass, kezdetben – tekintettel a kollégák jó fogadókészségére – itt is bevált, de aztán már fejlesztő jellegű változtatások lendítették tovább az amúgy jó hírű iskola szekerét. A könyvtár fejlesztése után – jórészt megelőzve az általánosnak mondható elterjedést – a számítástechnikai ismeretek tanításának bevezetése, a hozzá tartozó szaktanterem kialakítása (erre épülhetett később a Sulinet program befogadása), az iskolai bútorzat célszerű cseréje (ebben a létrehozott alapítvány is segített), az idegennyelv-oktatás csoportbontásokkal és a tanulók nyelvvizsgára ösztönzésével és általában egy modern, a szülők elvárásainak is megfelelő, élénk, az eredményességet elismerő iskolai élet kialakításával (erdei iskola, mozi-, színház- és bábszínház-látogatások, kirándulások, logopédus foglakoztatása stb.) folytatódtak az intézmény mindennapi életének történései.

Kondor Zsigmond akkor elégedett, amikor az évzáró ünnepségekre olyan adalékokkal készülhet megnyitó beszédeire, amelyben évről évre végzőseik 88–92%-os gimnáziumi felvételéről számolhat be, amikor számot adhat a tanulóik megfeleléséről szóló visszajelzésekről, amikor egy felmérés nyomán a tanulók 88%-ának az a véleménye, hogy jól érzik magukat iskolájukban.

Szabad idejében a zenehallgatás, az úszás, az utazás, a kirándulás és a baráti viszonyok ápolása ad újabb erőt Kondor Zsigmondnak a további teendőkhöz.

 (Hajdú-Bihari Almanach 3. kötet. In-Forma Kiadó Nyíregyháza 2003.)
Szerző: 2018. 01. 17.
Ha még nincs közöttünk, csatlakozzon most az Unokáink is olvasni fogják oldal kedvelőihez a Facebookon!

Hasonló

Varázslat

Huszár Boglárka alkotása 60×60 cm. olaj, vászon. Nem is tudom mióta  áll  ez  a  nagyon  régi  épület,  kicsit  elvarázsolt  szépségével   kastély,  kicsit  bástya szerű  repkénnyel  befutott oldalával.  Az idő ... Tartalom megtekintése

Az út  

Tüttő József alkotása Szinte  meggyötört  arcok,  holott  egy  életút  harcosai  a  születéstől  a  végsőkig.  Egyetlen  ember  akinek  annyiszor változik az  arca,  ahány állomást  tudhat  maga mögött.  Hogy sejthetnénk  gyermekkorban,  milyen ... Tartalom megtekintése

Pomaranski Luca portréja

Huszár Boglárka alkotása Csak általánosságban  szabad  beszélni, én  mégis  a portrézást  találom a legizgalmasabb alkotói  munkának.  Huszár  Boglárka  ragyogó   képet festett  Lucáról,  aki csak  éppen  bekukkantott  a  vászonra, hogy ... Tartalom megtekintése

Pince bejárat, Tokaj

Bíró  Ernő alkotása 30×42 cm, akvarell Ebben a rémítően  szomorkás időben  vágyódva  nézhetünk  erre  a  Bíró Ernő  által   megpingált  képre. Kirobbanó  fényekben  pompázik   a  pince  tetején  dúsan  hajtó ... Tartalom megtekintése