Ilus málnát, szamócát, medvehagymát árult a piacon, de Károly inkább a kezét kérte meg Ilus még akkor sem tudott örülni, mikor a postás meghozta az első nyugdíját. Minek? Éppen annyit... Tartalom megtekintése
Kondor Zsigmond
Iskolaigazgató,
Debrecen
Kondor Zsigmond, a Kardos Utcai Általános Iskola igazgatója szerint a pedagógusi hivatás szolgálat is egyben, s a vezetői munkában a tévedés beismerése legalább olyan fontos, mint az őszinteség, a szótartás, a más sikerei felett érzett öröm. Ha ezek mellett lelkesen, a lécet magasra téve teszi az ember a dolgát, akkor igazolódik vissza, hogy érdemes volt ezt a pályát választani. Pedig ezen a pályán nem kolbászból fonják a kerítést…
Erre az útra gyermekkorától megkezdte a muníció gyűjtögetését. A szülőfalu, a szatmári Tunyog, általános iskolájában Fazekas tanár úr szerettette meg vele az olvasást, amely által kinyílt előtte a világ. A nyírbátori Báthori István Gimnáziumban a világ nagy részét bejárt Szták Sándor tanár úr elbeszélései segítségével egyre inkább megerősödött benne a vágy a messzi földrészek, az ott élő emberek és kultúrák megismerésére, a kollégium közösségi élete pedig a nyitottabb kapcsolattartásra, a kompromisszumkészség kialakulására és megerősödésére volt előiskola. Középtávfutóként az edzéseken a megnyugvást, a versenyeken pedig a siker ízét kereste.
A nyíregyházi Bessenyei György Tanárképző Főiskola magyar–orosz szakán a hivatásra való felkészülés mellett komoly élményanyagot halmozott fel: egy év Leningrádban, amely közben módja volt egyes népeket, más városokat és kultúrájukat megismerni, vakációkon pedig az NDK-ban dolgozni, Bulgáriában, Szlovákiában és Erdélyben barangolni.
Friss diplomásként 1970 szeptemberétől a nyíradonyi iskolában gyakornok, ahol természetesen a mély vízbe dobják: délelőtt magyar és orosz órákat tart az iskolában, osztályfőnök és természetesen úttörőcsapat-vezető, délutántól estébe nyúlóan pedig a dolgozók általános iskolájában keresi a pedagógiailag elfogadható minimumot a munka után iskolapadba ülő felnőttek tanításában. Nemsokára megnövekednek a feladatai és a napi teendői is, amikor huszonhat évesen igazgatói munkakörrel bízzák meg – az iskolához egy hatcsoportos óvoda is tartozott. Minden tapasztalat nélkül, saját kárán dolgozta bele magát a teendőkbe. Sokat segítettek a környékbeli igazgató kollégák: Széll Kálmán, Fürtös Sándor és Varga Mihály.
Arra az időre esett a tanyasi kollégium létrehozása, amit Kondor Zsigmond szívügyének tekintett, s amiért minden rendű és rangú kapcsolatát latba vetve kért, követelt és mai szóval lobbizott, hogy a családjuktól elszakított 116 gyerek – a szülők meggyőzése után – humánus körülmények között, azáltal pedig több eséllyel birkózhasson meg a tudás várának bevételével. Ezt követően előbb a kisegítő tagozat, majd a Dolgozók Gimnáziuma iskolájukban történő beindítása és működtetése jelentett új feladatot (utóbbinál tagozatvezető volt).
Időközben természetesen már kinevezett igazgatóként látta el feladatát, s Kiváló Munkáért kitüntetéssel is elismerték tevékenységét. Közben megházasodott, majd Márta lányukkal (ma angol–orosz szakos középiskolai tanár) és Tamás fiukkal (ma menedzserként teszi a dolgát) gyarapodott a család. 1983-ra új iskola épült nyolc tanteremmel, százötven férőhelyes óvodával és konyhával (az otthonossá tétel minden nyűgével), de még e folyamat közben sikerrel beindította a testnevelés tagozatot is. 1986-ban Kiváló Pedagógus kitüntetést kapott.
A család időközben Debrecenbe költözött, így természetes volt, hogy Kondor Zsigmond is oda pályázott: 1987-ben a Kardos Utcai Általános Iskola igazgatója lett.
A régi recept, miszerint, ami jól megy, azon ne változtass, kezdetben – tekintettel a kollégák jó fogadókészségére – itt is bevált, de aztán már fejlesztő jellegű változtatások lendítették tovább az amúgy jó hírű iskola szekerét. A könyvtár fejlesztése után – jórészt megelőzve az általánosnak mondható elterjedést – a számítástechnikai ismeretek tanításának bevezetése, a hozzá tartozó szaktanterem kialakítása (erre épülhetett később a Sulinet program befogadása), az iskolai bútorzat célszerű cseréje (ebben a létrehozott alapítvány is segített), az idegennyelv-oktatás csoportbontásokkal és a tanulók nyelvvizsgára ösztönzésével és általában egy modern, a szülők elvárásainak is megfelelő, élénk, az eredményességet elismerő iskolai élet kialakításával (erdei iskola, mozi-, színház- és bábszínház-látogatások, kirándulások, logopédus foglakoztatása stb.) folytatódtak az intézmény mindennapi életének történései.
Kondor Zsigmond akkor elégedett, amikor az évzáró ünnepségekre olyan adalékokkal készülhet megnyitó beszédeire, amelyben évről évre végzőseik 88–92%-os gimnáziumi felvételéről számolhat be, amikor számot adhat a tanulóik megfeleléséről szóló visszajelzésekről, amikor egy felmérés nyomán a tanulók 88%-ának az a véleménye, hogy jól érzik magukat iskolájukban.
Szabad idejében a zenehallgatás, az úszás, az utazás, a kirándulás és a baráti viszonyok ápolása ad újabb erőt Kondor Zsigmondnak a további teendőkhöz.
(Hajdú-Bihari Almanach 3. kötet. In-Forma Kiadó Nyíregyháza 2003.)
Hasonló
Dr. Simon József
Herdon István
Dr. Sinóros-Szabó Botond
Jancsó Gyula
Márkó Zoltán és családja
Bulátkó Kornél
Szemán Mihály
Dr. Cs. Tóth János
Dr. habil. Góth László
Dr. Szabó Péter
Kollár István
Aba-Horváth István
Kérdő Zsuzsa
Katona László
Czapp József
Dr. Bölcskei Gusztáv
Petis János
Dr. Orosz János
Lukács Balázs
Földesi Gyuláné
Égi áldás az özvegyasszony házasságára
Virágvasárnap Vatikánban a Szent Péter téren
Pálmaágakból lefektetett szőnyeg a Bazilika lépcsőin, olajágakkkal integető ünneplők Ilyen meghívót kap a vendég, ha a jó sorsa Rómában egy zarándokszállásra viszi. A Casa per ferie delle Suore Missionarie Pallottine néhány... Tartalom megtekintése
Varázslat
Huszár Boglárka alkotása 60×60 cm. olaj, vászon. Nem is tudom mióta áll ez a nagyon régi épület, kicsit elvarázsolt szépségével kastély, kicsit bástya szerű repkénnyel befutott oldalával. Az idő ... Tartalom megtekintése
Az út
Tüttő József alkotása Szinte meggyötört arcok, holott egy életút harcosai a születéstől a végsőkig. Egyetlen ember akinek annyiszor változik az arca, ahány állomást tudhat maga mögött. Hogy sejthetnénk gyermekkorban, milyen ... Tartalom megtekintése
Hegyet hágék, lőtőt lépék, a sárkány farkán túráztam
Megtépett sziklák, leszakadt hegyormok, madeirai séta egy csángó ima ritmusára Légvonalban… Ha valahol tényleg látni is lehet, mit jelent ez a kifejezés, az a Ponta de São Lourenço, azaz a... Tartalom megtekintése
Pomaranski Luca portréja
Huszár Boglárka alkotása Csak általánosságban szabad beszélni, én mégis a portrézást találom a legizgalmasabb alkotói munkának. Huszár Boglárka ragyogó képet festett Lucáról, aki csak éppen bekukkantott a vászonra, hogy ... Tartalom megtekintése
Győr Bécsi kapu tér. Egy csepp harmónia
Hargitai Beáta alkotása Győr talán legszebb tere a Bécsi kapu tér. Szinte minden épülete műemlék, barokk, copf, és kora klasszicista stílusú homlokzatokkal. (Wikipédia) A tér ragyogása, elegánsan hangolt épületei a ... Tartalom megtekintése
Egy kis nyelvészkedés a Piña Coladaval kapcsolatban
Szűrt ananászt jelent magyarul, szögezném le Móricka kedvéért… …akinek mint tudjuk, mindenről ugyanaz jut eszébe. Felhívnám továbbá a figyelmét az “ ñ ” betű kalapocskájára, ami által “ ny “-ne... Tartalom megtekintése
Történetek a füstölődő szalonnatáblák mellől
A régi házak padlásai mindig is kincseket rejtettek és rejtenek magukban Éreztem én ezt már gyerekkoromban, ugyanis állandóan azon siránkoztam, hogy mikor mehetek már fel én is a hijúba, ami... Tartalom megtekintése
Pince bejárat, Tokaj
Bíró Ernő alkotása 30×42 cm, akvarell Ebben a rémítően szomorkás időben vágyódva nézhetünk erre a Bíró Ernő által megpingált képre. Kirobbanó fényekben pompázik a pince tetején dúsan hajtó ... Tartalom megtekintése