Pálmaágakból lefektetett szőnyeg a Bazilika lépcsőin, olajágakkkal integető ünneplők Ilyen meghívót kap a vendég, ha a jó sorsa Rómában egy zarándokszállásra viszi. A Casa per ferie delle Suore Missionarie Pallottine néhány... Tartalom megtekintése
Jónásné Dr. Szilágyi Katalin
Főiskolai docens, nyugalmazott iskolaigazgató,
Debrecen
Egy sokszínű pedagógus életpálya befejeztével most van már igazán ideje arra, hogy tősgyökeres debreceni családja történetét újabb adatokkal gyarapítsa. Többségében református lelkészek és tanítók sorjáznak a családfa ágain – köztük Szilágyi Sámuel tiszántúli református püspök, Szilágyi Márton, a Kollégium egykori professzora, közelebbre jőve pedig nagyapja, Szilágyi József, a Homokkerti Kör jegyzője, színjátszókör-vezetője és közíró. Édesapja, Szilágyi Dezső – mozdonyvezető, a Debreceni Fűtőház egykori főnöke, majd nyugdíjig a vasútüzem biztonsági osztály műszaki főfelügyelője – a biztonságot, a szeretetet jelentette a család számára, míg édesanyja, Bancsi Ilona, három gyermekét szigorúan nevelve, a célratörő gondolkodásra tanított.
A Petőfi Sándor Általános Iskolában a mozgalmas gyermekélet hagyott szép emlékeket, miközben a szolfézs-, a zongoratanulás, a torna és a kosárlabda színesítette ezt az időszakot. A zenegimnázium volt a következő állomás, ahol a szakismereti tárgyak mellett szak-iskolai órák, kóruspróbák és a hangszeres gyakorlás adtak rengeteg napi elfoglaltságot. Mégsem a zenei pályát folytatta: a KLTE-n egyik választott szakja a történelem lett, a másik – édesapjával az ország minden zegét-zugát, s amikortól lehetett, a szocialista országokat bejáró utazásaiknak köszönhetően – a földrajz.
Az egyetemi évek gyorsan, a tudásszerzés boldogító varázsában teltek, s kiváló oktatók, professzorok kezei alatt. Tőlük kapta útravalóul többek közt, hogy a tanítványokban az embert kell tisztelni.
Friss diplomával a Bányai Júlia Általános Iskolában tanította szakjait. Az ott töltött nyolc évet jól sikerült kirándulások, néprajzi anyagok gyűjtése és a szaktantermi rendszer beindítása – amelynek során szorosan együttműködtek a muzeológusokkal – tették emlékezetessé.
A rendszerváltás előszele és kezdete az Ybl Miklós Műszaki Főiskolán érte, ahol tanársegédként, adjunktusként, majd docensként a társadalomtudomány tantárgyait oktatta, a főiskolai tanács tagja, miniszteriális kitüntetések tulajdonosa. Erre az időszakra esik újabb diplomaszerzése is az ELTE-n, ahol a kiegészítő előadói szak végzése közben nagyszerű emberekkel találkozott: Korom Mihály döbbenetes emlékezőtehetségével, Németh Miklós pedig a szocializmus gazdasági megreformálása kérdései boncolgatásával járt köztük is élen.
Ezerkilencszáznyolcvanötben doktorált – értekezésében a református egyházon belüli keresztényszocialista eszmékkel és mozgalmakkal foglalkozott.
Tanszékén már a nyolcvanas évek elején érződtek a változás jelei: tudományos szocializmus helyett politológiát, politikai gazdaságtan helyett közgazdaságtant tanítottak, tanszéki és nyílt vitákat tartottak a változások szükségességéről. Egyéni fejlődését a Világgazdasági Kutató Intézet nemzetközi konferenciáin tapasztaltak is segítették, amelyeket TIT-előadóként és a Debreceni Reformkör vitáin is hasznosított. Szociológiai jellegű kutatások, vihart kavart szak- és Napló-cikkek is ezt a vonulatot szaporították.
– Gondolkodásomat, személyiségemet átformálta az alkotómunka végtelen öröme, egy hit abban, hogy lesz átalakulás – vallja erről az időszakról, s ma is megelégedéssel gondol vissza a nyolcvanas évekre, a társadalmi átalakulásban betöltött szerepére.
Amikor a változásokat követő összevonások eredményeként a Humánpolitikai Tanszék vezetésével bízták meg, rövid idő múltán egy régen dédelgetett álmának – miszerint szívesen szervezne, vezetne egy iskolát – engedett inkább: megpályázta és megnyerte a Dózsa György Általános Iskola igazgatói munkakörét.
Nagy örömmel vetette bele magát az új feladatkörébe. Vezetésével elkészült az iskola pedagógiai programja, amelyben egy tehetséggondozó és személyiségfejlesztő iskola képe rajzolódott ki. Olyan pedagógiai folyamat megvalósítása volt a céljuk, melynek során szuverén egyéniségük kiformálódásához segítették tanulóikat. Az, hogy az ott végzett gyerekek többsége a középiskolákban egyből felvette a ritmust és helytállt, az az alsó tagozattól induló versenyszellemnek volt köszönhető – amit egyébként az országos tanulmányi versenyekben elért dobogós helyezések tucatjai is visszaigazoltak. Harmadik ciklusát egészsége megromlása miatt már nem pályázta meg. Csodálatos ajándékot kapott viszont friss nyugdíjasként: végzős osztályát még egy tanéven át taníthatta.
Jónásné dr. Szilágyi Katalin megelégedett ember pályafutását és egyéni életét tekintve is: férjével, fiával és Németországban élő lányával – legújabban egy aranyos kis unokával – harmonikus családként élnek. Manapság a nevelés specifikus területei foglalkoztatják, mint a személyiség – test, lélek, szellem – egységének megismerése, fejlesztése, önismeret, illetve a magyar lakosság egészségügyi állapota, különös tekintettel a gyerekekre.
(Hajdú-Bihari Almanach 3. kötet. In-Forma Kiadó Nyíregyháza 2003.)
Hasonló
Dr. Simon József
Herdon István
Dr. Sinóros-Szabó Botond
Jancsó Gyula
Márkó Zoltán és családja
Bulátkó Kornél
Szemán Mihály
Dr. Cs. Tóth János
Dr. habil. Góth László
Dr. Szabó Péter
Kollár István
Aba-Horváth István
Kérdő Zsuzsa
Katona László
Czapp József
Dr. Bölcskei Gusztáv
Petis János
Dr. Orosz János
Lukács Balázs
Földesi Gyuláné
Virágvasárnap Vatikánban a Szent Péter téren
Varázslat
Huszár Boglárka alkotása 60×60 cm. olaj, vászon. Nem is tudom mióta áll ez a nagyon régi épület, kicsit elvarázsolt szépségével kastély, kicsit bástya szerű repkénnyel befutott oldalával. Az idő ... Tartalom megtekintése
Az út
Tüttő József alkotása Szinte meggyötört arcok, holott egy életút harcosai a születéstől a végsőkig. Egyetlen ember akinek annyiszor változik az arca, ahány állomást tudhat maga mögött. Hogy sejthetnénk gyermekkorban, milyen ... Tartalom megtekintése
Hegyet hágék, lőtőt lépék, a sárkány farkán túráztam
Megtépett sziklák, leszakadt hegyormok, madeirai séta egy csángó ima ritmusára Légvonalban… Ha valahol tényleg látni is lehet, mit jelent ez a kifejezés, az a Ponta de São Lourenço, azaz a... Tartalom megtekintése
Pomaranski Luca portréja
Huszár Boglárka alkotása Csak általánosságban szabad beszélni, én mégis a portrézást találom a legizgalmasabb alkotói munkának. Huszár Boglárka ragyogó képet festett Lucáról, aki csak éppen bekukkantott a vászonra, hogy ... Tartalom megtekintése
Győr Bécsi kapu tér. Egy csepp harmónia
Hargitai Beáta alkotása Győr talán legszebb tere a Bécsi kapu tér. Szinte minden épülete műemlék, barokk, copf, és kora klasszicista stílusú homlokzatokkal. (Wikipédia) A tér ragyogása, elegánsan hangolt épületei a ... Tartalom megtekintése
Egy kis nyelvészkedés a Piña Coladaval kapcsolatban
Szűrt ananászt jelent magyarul, szögezném le Móricka kedvéért… …akinek mint tudjuk, mindenről ugyanaz jut eszébe. Felhívnám továbbá a figyelmét az “ ñ ” betű kalapocskájára, ami által “ ny “-ne... Tartalom megtekintése
Történetek a füstölődő szalonnatáblák mellől
A régi házak padlásai mindig is kincseket rejtettek és rejtenek magukban Éreztem én ezt már gyerekkoromban, ugyanis állandóan azon siránkoztam, hogy mikor mehetek már fel én is a hijúba, ami... Tartalom megtekintése
Pince bejárat, Tokaj
Bíró Ernő alkotása 30×42 cm, akvarell Ebben a rémítően szomorkás időben vágyódva nézhetünk erre a Bíró Ernő által megpingált képre. Kirobbanó fényekben pompázik a pince tetején dúsan hajtó ... Tartalom megtekintése
Emlék
Ősz Zoltán alkotása 25×30 cm, pasztell. 2024 “Jaj, a gyerekkor mily tündéri kor volt: egy ködbe olvadt álom és való, ha hullt a hó az égből, porcukor volt, s a... Tartalom megtekintése