Pálmaágakból lefektetett szőnyeg a Bazilika lépcsőin, olajágakkkal integető ünneplők Ilyen meghívót kap a vendég, ha a jó sorsa Rómában egy zarándokszállásra viszi. A Casa per ferie delle Suore Missionarie Pallottine néhány... Tartalom megtekintése
Jakab Gábor
Fazekas,
Sárospatak
Amikor a korong fölé hajolva birkózik az agyaggal, sohasem a munka nehézsége, hanem az alkotás öröme tükröződik arcán. Maga választotta hivatását gyakorolja, elfogadva minden nehézségét, kínját. Szinte simogatja a súlyos agyagot, mely egy tömbből – mint a kinyíló virág – formálódik kecses vonalú korsóvá, vagy éppenséggel komaszilke formájában jeleníti meg az emberi gondolatot, a teremtő szándékot. Kemény, sáros munka, de csak tiszta fejjel, tiszta lélekkel érdemes hozzáfogni, mert csak így szelídül harmóniává, így szegődik az embert segítő eszközzé a tűzben életre kelt darab.
A tűz egyébként is régi szerelme Jakab Gábornak, az 1953-ban született sárospataki fazekasnak, hiszen eredetileg a kovácsmesterséget választotta, mivel érdekelte az anyag alakíthatósága. Mint mondja „szerelem” folytán került vissza szülővárosába ’74-ben, hiszen felesége a helyi kerámiagyárban dolgozott. Így kezdett ő maga is az agyaggal ismerkedni, korongozó vált belőle. 1987-ben már úgy érezte, hogy kellő mélységben kitanulta az agyag fortélyait, ezért úgy döntött, hogy saját műhelyt nyit feleségével együtt. Kezdetben modern kerámiákat készítettek, mert annak volt piaca, de már akkor is bántotta, hogy az egykor nagyhírű sárospataki kerámia kiszorul a kínálatból, lassan feledésbe merül.
1996-ban Jakab Gábor, mint akinek látomása volt, egy reggel azzal a gondolattal ébredt, hogy ő feltámasztja a sárospataki kerámiát. Szerencséje is volt, hiszen a kerámia üzemben még három Szkircsák is egyengette útját mint szakoktató. Feri bácsi és Endre bácsi korongozni, Ilonka néni pedig festeni, virágozni tanította. Ma már csak Ilonka néni él közülük, ő is 77 éves. Megkereste hát mesterét, hogy segítsen feltámasztani azt a hagyományt, amit éppen a Szkircsák família őrzött legtovább a Bodrog-parti Fazekas sor mesterei közül. Édesanyjuk már 1953-ban Népművészet Mestere címet kapott, az erről szóló oklevelet maga Nagy Imre írta alá. A gyerekek is segédkeztek a családi műhelyben, így semmi túlzás nincs abban, hogy Ilonka néninek vérében van a festés, a virágozás. Ilonka néni el is vállalta az együttműködést, annál is inkább, mivel Gábor alkotásaiban egyre másra Ferenc testvére formaérzékét, tehetségét vélte felfedezni, tehát érdemesnek tartotta egykori tanítványát a közös, értékmentő kezdeményezésre. Olyannyira érdemesnek, hogy Szkircsák Ilonka néni Jakab Gábort szemelte ki szellemi örökösének. A felkérésre csak ennyit mondott: „Segítek, fiam”.
Az együttműködésnek már az első évben megszületett a gyümölcse: elkészült az első öt remekmű: szilke, tálak, korsó, savanyítóedény, amelyekkel III. díjat nyertek az országos gerencsér pályázaton, sőt minden darab bekerült a Népi Iparművészeti Tanács mintatermébe. Több sikeres bemutatkozás után, 2000 nyarán már 200 darabos önálló kiállítást rendezhettek Sárospatakon, bizonyítva, hogy létezik a csoda, újra él a pataki kerámia. Bár a kétszáz darab között nincs két egyforma, a mester állítja, hogy Ilonka néni fejében még rengeteg kincs vár megörökítésre.
Szakszerűen, tömören beszél arról is, hogy mi a pataki kerámia lényege. Legjellemzőbb darabjai a komaszilke, komatál, a köcsög és a tálak. Jellemző alapszínei a fekete és a törtfehér. A díszítés, virágozás színei is adottak, a földfestékek nyújtotta lehetőségeken belül. Avatatlan fül számára érthetetlen fogalmakat is elmagyaráz: Az „engób” az a festék, ami megadja a tárgy alapszínét, a „gurgulya” az a festőszerszám, amivel az edényt díszítik, mintákat rajzolnak, csíkokat húznak vele. A „zsengélés”, a festés utáni, mázazás előtti első égetés. A „mázazás” a színek felélesztése, az edény vízállóvá tételére szolgáló eljárás, égetés után üvegkeménységű, átlátszó bevonatot képez a tárgyakon. A korongozás munkafázisait így összegzi:
– Akkor lesz valakiből jó fazekas, ha már az agyag begyúrásánál tudja, hogy mit akar belőle készíteni. A korongozáshoz kitartás, kézügyesség, formaérzék és ízlés szükséges. Ha nekem nem tetszik, másnak se fog tetszeni. Érezni kell a falvastagságot, a fenékvastagságot! A korongozás után jöhet a fülezés, a tisztítás, az engóbozás, a festés és így következik a zsengélés.
A festésről és díszítésről megemlíti, hogy csak biztos kézzel végezhető, hiszen az agyag azonnal beszívja a festéket, javításra nincs lehetőség.
Vágyait, terveit sorolja:
– Még nagyon sok mindent akarok alkotni! Néha annyira elkap a hév, hogy éjjel-nappal lent vagyok a műhelyben. Szeretném életben tartani ezt a jellegzetes népi kerámiát, hiszen én vagyok Ilonka néni utódja! Nekem is lesz utódom. A fiam korongozni tanul, már elég jól tudja a szilkét formázni, lesz hozzá érzéke.
Szkircsák Ilonka nénire tér vissza:
– Ő, ahogy mondják, „parasztosan” fest. Látszólag kezdetleges vonásokból csodálatos egységet tud teremteni. Az ő munkája olyan a szememben, mint bármelyik nagy festőé. Azért, mert igaz, mert él, mert van mondanivalója.
(Borsod-Abaúj-Zempléni Almanach 1. kötet. In-Forma Kiadó Nyíregyháza 2000.)
Hasonló
Virágvasárnap Vatikánban a Szent Péter téren
Varázslat
Huszár Boglárka alkotása 60×60 cm. olaj, vászon. Nem is tudom mióta áll ez a nagyon régi épület, kicsit elvarázsolt szépségével kastély, kicsit bástya szerű repkénnyel befutott oldalával. Az idő ... Tartalom megtekintése
Az út
Tüttő József alkotása Szinte meggyötört arcok, holott egy életút harcosai a születéstől a végsőkig. Egyetlen ember akinek annyiszor változik az arca, ahány állomást tudhat maga mögött. Hogy sejthetnénk gyermekkorban, milyen ... Tartalom megtekintése
Hegyet hágék, lőtőt lépék, a sárkány farkán túráztam
Megtépett sziklák, leszakadt hegyormok, madeirai séta egy csángó ima ritmusára Légvonalban… Ha valahol tényleg látni is lehet, mit jelent ez a kifejezés, az a Ponta de São Lourenço, azaz a... Tartalom megtekintése
Pomaranski Luca portréja
Huszár Boglárka alkotása Csak általánosságban szabad beszélni, én mégis a portrézást találom a legizgalmasabb alkotói munkának. Huszár Boglárka ragyogó képet festett Lucáról, aki csak éppen bekukkantott a vászonra, hogy ... Tartalom megtekintése
Győr Bécsi kapu tér. Egy csepp harmónia
Hargitai Beáta alkotása Győr talán legszebb tere a Bécsi kapu tér. Szinte minden épülete műemlék, barokk, copf, és kora klasszicista stílusú homlokzatokkal. (Wikipédia) A tér ragyogása, elegánsan hangolt épületei a ... Tartalom megtekintése
Egy kis nyelvészkedés a Piña Coladaval kapcsolatban
Szűrt ananászt jelent magyarul, szögezném le Móricka kedvéért… …akinek mint tudjuk, mindenről ugyanaz jut eszébe. Felhívnám továbbá a figyelmét az “ ñ ” betű kalapocskájára, ami által “ ny “-ne... Tartalom megtekintése
Történetek a füstölődő szalonnatáblák mellől
A régi házak padlásai mindig is kincseket rejtettek és rejtenek magukban Éreztem én ezt már gyerekkoromban, ugyanis állandóan azon siránkoztam, hogy mikor mehetek már fel én is a hijúba, ami... Tartalom megtekintése
Pince bejárat, Tokaj
Bíró Ernő alkotása 30×42 cm, akvarell Ebben a rémítően szomorkás időben vágyódva nézhetünk erre a Bíró Ernő által megpingált képre. Kirobbanó fényekben pompázik a pince tetején dúsan hajtó ... Tartalom megtekintése
Emlék
Ősz Zoltán alkotása 25×30 cm, pasztell. 2024 “Jaj, a gyerekkor mily tündéri kor volt: egy ködbe olvadt álom és való, ha hullt a hó az égből, porcukor volt, s a... Tartalom megtekintése