Horváth Kálmán

Fazekasmester,

Vámosújfalu

baz_02_204_horvath_kalman.jpgMiskolcon született 1948-ban, két testvére van. Édesapja, sőt nagyapja is vasutas volt, de nem a szakmát örökölte tőlük, hanem édesapja alkotókedvét, aki szabadidejében állandóan fúrt-faragott, fából és kőből készült munkáival, festményeivel volt tele a lakás. Nagyapjától pedig – annak múlt században szerzett cipész mestersége réven – a természetes anyagok szeretetét kapta útravalóul. Mindezek mellé pedig emberséget, hiszen látta, hogy a vasutas nagyapa a keresetkiegészítésnek szánt cipőjavításokért szegény emberektől soha nem fogadott el egyetlen fillért sem.

Talán ő maga sem gondolta, hogy fél évszázad elteltével ez a nemes tulajdonsága lesz legjobb segítőtársa a nehézségek elviselésében. Az pedig, hogy a neves néprajzkutató, Lajos Árpád, édesapja barátja és így házuk gyakori vendége volt, döntő szerepet játszott abban, hogy a népművészet szeretetére és a tárgyak, a kézművesség értékeire irányítsa az ő figyelmét is.

A Földesben töltött évek alatt arról álmodozott, hogy tanítani fog, de kellett otthon a kenyér, ezért érettségi után szakmát szerzett. Háztartásigép-szerelőként dolgozott, járta a vidéket és borravaló helyett mindig a padlásokra, fészerekbe kérezkedett be, régi tárgyak után kutatva. Különösen a cserepeket kedvelte. A korsók, szilkék, tálak, butykosok lassan az egész lakást betöltötték – gazdájuk örömére. 1973-ban, egy vasárnapi újságban olvasott hirdetés döntő fordulatot idézett elő Horváth Kálmán életében. Hétfőn elhagyta tanult szakmáját, és elment Sárospatakra 25 éves fejjel fazekasságot tanulni. Szerencséje volt, mert abban az időben még a híres Szkircsák dinasztia mindhárom képviselője a tanműhelyben szorgoskodott, így első kézből kapott „titkok” birtokában válhatott mesterré. Feri bácsi volt a „szigorú” főnök, tőle és a reszkető kezű, de jó lelkű Endre bácsitól a korongozás fortélyait, az anyáskodó Ilonka nénitől pedig a hagyományos díszítés játékos, de szigorú rendjét sajátíthatta el. Rugdosós parasztkorongon dolgoztak, a mintázáshoz pedig cserépből készült, libatoll csövű gurgulyával írókáztak. Ezek a technikák ma is a kedvencei, hiszen ezek révén jelenik meg a lélek a kerámiában. Ezért mondja, hogy nem szerette a sorozatgyártást, sokkal inkább a formatervezés érdekelte. Elsősorban azon fáradozik ma is, hogy a szakmai fejlődés ne öncélú legyen, a kerámia tárgyak használati értékük révén kerüljenek vissza a lakásokba.

Fáradhatatlanul kereste a titkot, tanulmányozta a különböző tájegységek formakincsét, neves mesterek munkásságával ismerkedett. A teljességre törekvés jegyében még Erdélybe is elzarándokolt 1984-ben, hogy az ősi formákat is megismerje, megérezze, megértse. Akkor még élt Kőrösrévben Méhész Géczi Ferenc a középkori fazekasmesterség legtisztább őrzője. Az ő alkotásaival megrakott autóval tért haza, a klasszikus formavilág tárházának boldog tulajdonosaként. Ezzel a kincscsel a tarsolyában és hónapokig tartó múzeumi kutatások után – már a vállalat hejőszalontai üzemében – tervezői feladatot kapott. A mezőcsáti kerámia legszebb hagyományainak felújítása volt a feladata. Közel kétszáz mintadarabját zsűrizték, ennek eredményeként 1987-ben elnyerte a Népi Iparművész címet. Ez a rang arra ösztönözte, hogy megszerzett tudását szakkörök, bemutatók révén igyekezzen továbbadni, minél szélesebb körben. 1990-től önálló műhelyt nyitott, és szinte észrevétlenül kibontakozott pedagógiai késztetése. Ez adott erőt, bátorságot számára, hogy elfogadja az ÉRÁK (Észak-magyarországi Regionális Átképző Központ) felkérését: rehabilitációs tanfolyam keretében vakokkal, mozgáskorlátozottakkal tanítsa meg a szakma alapjait!

Amikor igent mondott, a Vámosújfaluban működő Búzavirág Alapítvány szándékát is vállalta: reménysugarat, értelmes munkát biztosít az elesettek számára. Ma már túl vannak a vizsgákon, a kerámia műhelyben „termelőmunka” folyik, és Horváth Kálmán egyre kevésbé tudja a saját életét is elképzelni az itteni emberek nélkül. Ma is megrendülten beszél az első találkozásról:

– Ilyen testközelben még soha nem találkoztam vakokkal vagy csökkentlátókkal. Azt azonban éreztem, hogy a szánalom nem segít, egyenrangú partnerként kell kezelnem őket, és bízni kell abban, hogy ők majd a kezükkel „látják” azt, amit tanítok nekik. Éreztem, hogy mindenekelőtt az arcukat kell felemelni, önbizalmat adni nekik, hogy elhiggyék: képesek lesznek önálló alkotásra. A szakma szépségéről meséltem nekik napokon keresztül, közben kezükbe adtam a megtapintható tárgyakat… és ők kisimogatták belőle a titkot. Megható az igyekezetük, az akarásuk, a hitük. Engem is tisztábbá tettek, nemcsak szeretem, de tisztelem is őket. Mióta őket megismertem, a saját mindennapi gondjaimat is könnyebben kezelem, más mércével mérek. Úgy érzem, több lettem én is az ő példájuk alapján. Az külön szerencse, hogy dr. Sándor Endre polgármester úr és Németh Márta programvezető ugyanígy éreznek ezzel a különös szép feladattal kapcsolatban. Mindnyájan tapasztaltuk a Kis Herceg rókájától származó titkot: „Jól csak a szívével lát az ember. Ami igazán lényeges, az a szemnek láthatatlan.”

 (Borsod-Abaúj-Zempléni Almanach 2. kötet. In-Forma Kiadó Nyíregyháza 2001.)
Szerző: 2018. 01. 17.
Ha még nincs közöttünk, csatlakozzon most az Unokáink is olvasni fogják oldal kedvelőihez a Facebookon!

Hasonló

Varázslat

Huszár Boglárka alkotása 60×60 cm. olaj, vászon. Nem is tudom mióta  áll  ez  a  nagyon  régi  épület,  kicsit  elvarázsolt  szépségével   kastély,  kicsit  bástya szerű  repkénnyel  befutott oldalával.  Az idő ... Tartalom megtekintése

Az út  

Tüttő József alkotása Szinte  meggyötört  arcok,  holott  egy  életút  harcosai  a  születéstől  a  végsőkig.  Egyetlen  ember  akinek  annyiszor változik az  arca,  ahány állomást  tudhat  maga mögött.  Hogy sejthetnénk  gyermekkorban,  milyen ... Tartalom megtekintése

Pomaranski Luca portréja

Huszár Boglárka alkotása Csak általánosságban  szabad  beszélni, én  mégis  a portrézást  találom a legizgalmasabb alkotói  munkának.  Huszár  Boglárka  ragyogó   képet festett  Lucáról,  aki csak  éppen  bekukkantott  a  vászonra, hogy ... Tartalom megtekintése

Pince bejárat, Tokaj

Bíró  Ernő alkotása 30×42 cm, akvarell Ebben a rémítően  szomorkás időben  vágyódva  nézhetünk  erre  a  Bíró Ernő  által   megpingált  képre. Kirobbanó  fényekben  pompázik   a  pince  tetején  dúsan  hajtó ... Tartalom megtekintése

Emlék

Ősz Zoltán alkotása 25×30 cm, pasztell. 2024 “Jaj, a gyerekkor mily tündéri kor volt: egy ködbe olvadt álom és való, ha hullt a hó az égből, porcukor volt, s a... Tartalom megtekintése

Csend a sziklák tövében

Biszák László alkotása 35x60cm. Lüktető  világunk   tele  van  meglepetéssel,  olyannyira,  hogy  belefér  bármilyen  szokatlan  torz,  pszicho,  sci fi,  csak  rettentsen! Nehéz  elhatárolódni,  nehéz kimaradni,  így  azután     egyszer... Tartalom megtekintése