Tüttő József alkotása Szinte meggyötört arcok, holott egy életút harcosai a születéstől a végsőkig. Egyetlen ember akinek annyiszor változik az arca, ahány állomást tudhat maga mögött. Hogy sejthetnénk gyermekkorban, milyen ... Tartalom megtekintése
Komáromi Ferencné
A Ruszin Nemzetiségi ÁMK igazgatója,
Komlóska
A magasba emelkedő Zempléni-hegyek ölelésébe zárt kis településre, Komlóskára kanyargós, kopott utacska vezet. A mindössze 327 lelkes település lakosságának 80%-a ruszinnak vallja magát, és az itt élők fele beszéli is ezt a nyelvet. Nemcsak az idősebbek, hanem már a legkisebbek is, ugyanis 2004 óta a helyi általános iskola Komáromi Ferencné vezetésével Ruszin Nemzetiségi Általános Művelődési Központként (ÁMK-ként) működik tovább, mely magába foglalja az iskolát, óvodát, könyvtárat és az óvodában működő bölcsödét is. Az iskola épülete a jelenlegi formáját 1949-ben nyerte el, két tanteremmel, egy irodával és egy kis szolgálati lakással. „Mára már négy tantermet alakítottunk ki, és a szolgálati lakás helyére egy helytörténeti gyűjteményt rendeztünk be” – mondja örömmel az igazgatónő.
Komáromi Ferencné 1958. szeptember 9-én született Kisvárdán. A szerény anyagi körülmények között felnőtt tanító hálásan mesél édesanyjáról és kettejük kapcsolatáról. Abban az iskolában tanult, amelyikben édesanyja tanított, de ez nem befolyásolta gyermekkorát, mivel őt nem tanította, sőt csak ritkán találkozott vele. „Ez így volt jó, reggel együtt elindultunk, de este, ha még egyszerre is jöttünk haza, akkor is külön úton, én erre, ő arra” – emlékszik vissza az igazgatónő. Mai napig mindent megbeszélnek, nem csak a magánéleti dolgokat, de a szakma során felmerülő problémák esetén sem restell segítséget kérni. „Mindig is olyan szerettem volna lenni, mint ő. Ő az én példaképem, emlékszem, mikor nyugdíjba került, azt mondta, hogy az a tanító, aki becsületesen végigtanítja az életét, az 55 évesen elfárad. Édesanyám 37 éven át lelkesen tanított.”
Zsuzsa néni élete sok mindenben hasonlít édesanyjáéhoz. Büszkén meséli kettejük életének hasonlóságát. Édesanyja a matematikatanár javaslatára közgazdasági szakközépiskolába jelentkezett, de egy év után különbözeti vizsgával átment Sárospatakra a tanítóképzőbe, míg ő az anyukája tanácsára a kisvárdai postaforgalmi szakközépiskolába került, mondván: „se hangom, se hallásom, így nem nyerek felvételt a tanítói alkalmassági vizsgán”. „Később 1976-ban sikeres érettségit tettem, talán a jóisten akarta így, de nagy szükség volt abban az időben a tanítókra, így eltörölték az alkalmassági vizsgát, és úgy éreztem, meg kell próbálnom. Jelentkeztem a nyíregyházi Bessenyei György Tanítóképző Főiskolára tanító szakra, és sikerült, felvettek”. Tanulmányainak utolsó évét már levelező szakon végezte, mert 1978-ban házasságot kötött Komáromi Ferenccel, majd Eperjeskén állást is kapott. 1980-ban hazaköltöztek Erdőhorvátiba, ahol már Bettina nevű gyermeküket nevelték, aki folytatva a családi hagyományt szintén tanító lett.
Komlóskára 1982-ben került. Váratlanul érte a hír, hogy ott kell hagynia eddigi munkahelyét Erdőhorvátiban, és szükségből egy olyan faluba kell mennie, amiről csak rosszat hallott. Nem is volt könnyű dolga, eddig osztott osztályban tanított, Komlóskán pedig összevont osztályok voltak. Senki nem mutatta meg neki, hogyan kell helytállni. Az évek során azonban visszaigazolódott rátermettsége, szakmai tudása és hivatástudata. Majd megszületett Szabolcs nevű gyermeke is, és az idő múlásával kellemesen csalódott a településről hallottakkal kapcsolatban. Tapasztalata szerint egy kisiskolában sokkal emberközelibb a kapcsolat a kollégák és a diákok között is, valamint az oktatás mellett a nevelésre is kellő hangsúlyt lehet fektetni. Példamutató munkásságának egyik kiemelkedő pontja, hogy 2004-ben nagy változás történt az iskola életében, ekkor vált ÁMK-vá, ami azt is jelentette, hogy a szlovák nyelv helyett ruszin nyelvet tanulhatnak a gyerekek. Azt a nyelvet, mely valóban a komlóskaiak sajátja. Innentől kezdve kezdtek el komolyabban foglalkozni a régiségek gyűjtésével is, amelynek a kiállítására a volt szolgálati lakásban került sor. Ezeket a tárgyakat, népviseleteket a helyi emberek adományozták az iskolának, de nagyon sok régiséget rejt a padlás is – meséli Komáromi Ferencné, és mutatja a régi mártogatós pennát. Igazgatósága alatt már 5–6. osztályt is indítottak, erdei iskola, ökoiskola és zöld óvoda lett az intézmény. Éves szinten 25–30 pályázatot készít, amelynek egy részében a gyerekek is részt vesznek, kiemelkedő eredményeket érnek el országos versenyeken. Amikor a gazdasági válság következtében több kisiskola, óvoda szűnt meg, Komlóskán a polgármester segítségével megnyitották az ország legkisebb bölcsődéjét. 2009-ben az a megtiszteltetés érte, hogy beszédet mondhatott a parlamentben a falusi kisiskolák védelmében.
Tervei között szerepel, hogy a meglévő helytörténeti gyűjteményt kibővítik egy iskolamúzeummal, továbbra is minden pályázati lehetőséget megragadva az ÁMK fejlődését szolgálja, és ami a legfontosabb, hogy olyan gyerekeket adjon ki kezei közül, akik az élet bármely területén megállják helyüket, és szívesen emlékeznek vissza iskolájukra.
(Északkeleti Almanach 26. kötet. In-Forma Kiadó Nyíregyháza 2010.)
Hasonló
Az út
Hegyet hágék, lőtőt lépék, a sárkány farkán túráztam
Megtépett sziklák, leszakadt hegyormok, madeirai séta egy csángó ima ritmusára Légvonalban… Ha valahol tényleg látni is lehet, mit jelent ez a kifejezés, az a Ponta de São Lourenço, azaz a... Tartalom megtekintése
Pomaranski Luca portréja
Huszár Boglárka alkotása Csak általánosságban szabad beszélni, én mégis a portrézást találom a legizgalmasabb alkotói munkának. Huszár Boglárka ragyogó képet festett Lucáról, aki csak éppen bekukkantott a vászonra, hogy ... Tartalom megtekintése
Győr Bécsi kapu tér. Egy csepp harmónia
Hargitai Beáta alkotása Győr talán legszebb tere a Bécsi kapu tér. Szinte minden épülete műemlék, barokk, copf, és kora klasszicista stílusú homlokzatokkal. (Wikipédia) A tér ragyogása, elegánsan hangolt épületei a ... Tartalom megtekintése
Egy kis nyelvészkedés a Piña Coladaval kapcsolatban
Szűrt ananászt jelent magyarul, szögezném le Móricka kedvéért… …akinek mint tudjuk, mindenről ugyanaz jut eszébe. Felhívnám továbbá a figyelmét az “ ñ ” betű kalapocskájára, ami által “ ny “-ne... Tartalom megtekintése
Történetek a füstölődő szalonnatáblák mellől
A régi házak padlásai mindig is kincseket rejtettek és rejtenek magukban Éreztem én ezt már gyerekkoromban, ugyanis állandóan azon siránkoztam, hogy mikor mehetek már fel én is a hijúba, ami... Tartalom megtekintése
Pince bejárat, Tokaj
Bíró Ernő alkotása 30×42 cm, akvarell Ebben a rémítően szomorkás időben vágyódva nézhetünk erre a Bíró Ernő által megpingált képre. Kirobbanó fényekben pompázik a pince tetején dúsan hajtó ... Tartalom megtekintése
Emlék
Ősz Zoltán alkotása 25×30 cm, pasztell. 2024 “Jaj, a gyerekkor mily tündéri kor volt: egy ködbe olvadt álom és való, ha hullt a hó az égből, porcukor volt, s a... Tartalom megtekintése
Csend a sziklák tövében
Biszák László alkotása 35x60cm. Lüktető világunk tele van meglepetéssel, olyannyira, hogy belefér bármilyen szokatlan torz, pszicho, sci fi, csak rettentsen! Nehéz elhatárolódni, nehéz kimaradni, így azután egyszer... Tartalom megtekintése
Rekviem-féle egy pót-nagyapához, és az ő Erdélye egy évszázadához
Tata nyáron mindig a garázs tetején ült. Ült és nézett le az utcára, élvezte a nyarat, az árnyékos szőlőlugasban, ami teljesen befutotta a garázs lapos tetejét, árnyas kuckót formálva. Ha... Tartalom megtekintése