Tüttő József alkotása Szinte meggyötört arcok, holott egy életút harcosai a születéstől a végsőkig. Egyetlen ember akinek annyiszor változik az arca, ahány állomást tudhat maga mögött. Hogy sejthetnénk gyermekkorban, milyen ... Tartalom megtekintése
Szanyiszló Erzsébet
Igazgató,
Tiszalök
Szinte alapítónak számít Szanyiszló Erzsébet, a tiszalöki Frim Jakab Általános Iskola, Készségfejlesztő Speciális Szakiskola és Kollégium igazgatója. 1971-ben alapították az intézetet és az év őszén lépett be Erzsike a tantestületbe és azóta ugyanolyan lelkesedéssel, és szenvedéllyel látja el hivatását.
A tanítóképzőn szerzett diplomája mellé a Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Tanárképző Főiskolán oklevelet szerzett. 1991-től, immár a harmadik ciklus óta vezeti a tiszalöki intézményt. Mégpedig a megyei vezetők elismerésére, amely jól lemérhető az intézmény fejlesztésében – legutóbb új konyha és iskola létesült –, és az igazgatónő hazai és külföldi szakmai útjainak biztosításában.
Szanyiszló Erzsébetnek is komoly szerepe van abban, hogy a holland Nieuw Baalderborg Alapítvánnyal 6–8 éve tartó szoros szakmai együttműködést sikerült kialakítani. Az igazgatónő négyszer járt a tulipánok hazájában.
Találkozott és módszertani véleményt cserélt a kinti kollégákkal. Kétszer gyűjtési akcióban vett részt: még ma is emlékszik arra az útra, amikor szakadó esőben szerveztek jótékonysági kerékpártúrát. Ezen részt vettek intézmények, civil szervezetek, vállalatok és magánemberek, s meghatódva tapasztalták, hogy az adakozásban, jótékonykodásban évszázadosnál is nagyobb múlttal rendelkező hollandok szívesen nyitották ki pénztárcájukat, és nyújtottak támogatást a számukra teljesen ismeretlen, értelmi és társult fogyatékossággal küzdő magyar gyerekeknek. A közösségi magatartásnak, az önzetlen segítségnyújtásnak szép példáját láthatták a kilátogató magyar szakemberek.
A tiszalöki intézményben középsúlyos értelmi fogyatékos gyermekeket nevelnek, oktatnak. A nyolcvankét tanuló közül húszan állami neveltek. Hatvanan kértek kollégiumi elhelyezést. Mint a számokból kitűnik, a diákok háromnegyed része kollégista. Szanyiszló Erzsébet igazgatónő azt mondja: „Indíthatnánk óvodát is, hiszen a középsúlyos értelmi fogyatékos gyermekek nevelése, gondozása, képességeinek kialakítása és fejlesztése igen nagy türelmet és szakértelmet kíván. Érthető, hogy ezt a szülők még a legnagyobb szeretet és jóindulat mellett sem képesek megoldani. Az általános iskolák a fogyatékos tanulók integrált neveléséhez-oktatásához sem tudják a speciális – személyi, tárgyi – feltételeket biztosítani, bár a szülők részéről erre is egyre nagyobb az igény. Intézményünkben a pedagógusaink nagy gondot fordítanak tanulóink társadalmi beilleszkedésének elősegítésére. Egy sor olyan ismeret, jártasság, készség megtanulását, begyakorlását teszik lehetővé, amely nélkül viszonylag szűken, de aktív módon részt tudnak venni a mindennapi életben. Így kiemelt figyelmet fordítunk a szocializációs képességek fejlesztésére, a mindennapi élethelyzetben alkalmazható praktikus ismeretek elsajátítására. S hogy a hétköznapokat milyen szinten tudják majd az innen kikerülő tanulók megoldani? Nincs általános szabály, teljesen egyéni sajátosság, hogy milyen mértékben lesz társadalomérett a fiatal.”
Önálló életvitelre sajnos nem alkalmasak a középsúlyos értelmi fogyatékos gyermekek. Nemcsak a munkavállalásban, családalapításban, társadalmi ismereteikben mutatkozik hiány, hanem még egyszerű szokásokat is nehezen rögzítenek. A társadalmi közösségi beilleszkedést remélhetően segíti majd az a három ház, amelyet 2000-ben hoztak létre. Szinte a családi közösségi életet szokhatják meg itt a gyerekek, hiszen összesen húszan találtak otthonra ezekben a speciális lakásotthonokban, ahol öt-öt felnőtt szervezi, vezeti a mindennapi feladatok ellátása mellett a gyermekek fejlesztését, megismertetve az együttélésből fakadó igazi emberi örömöket, az emberi élet teljességét. Szanyiszló Erzsébet örömmel jegyzi meg: a kétéves tapasztalat azt bizonyítja, hogy jól beváltak ezek a házak, szeretnek itt élni a gyerekek, és a család képét alakíthatja ki az itt élő fiatal.
Mint arról már beszéltünk, egyes részképességeket magas szintre fejleszthetnek a sérült gyerekeknél. Éppen ezért nagy gondot fordítanak a munkára nevelésre, hiszen e nélkül nem lehet eredményes a fiatalok felkészítése a jövőre, a nagybetűs Életre.
Élvezik a kézzel végezhető alkotó tevékenységet, például gyönyörű vázák dicsérik fantáziájukat és ügyességüket. A hollandiai tanulmányúton a pedagógusok arról is beszélgettek a kinti kollégákkal és tanulmányozhatták, hogy milyen tevékenységeket lehet végeztetni ezekkel a gyerekekkel a fejlesztésük érdekében, melyhez anyagi segítséget is kaptak.
A Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Önkormányzat biztosítja az intézmény működését, melyet pályázatokon nyert pénzeszközökkel egészítünk ki. Még egy nagy feladat áll az intézményünk vezetése előtt, hogy a kollégium felújításával megfelelő életkörülményeket tudjunk biztosítani az ott lakó gyermekek számára.
Szanyiszló Erzsébet elkötelezett pedagógus. Idős édesanyjával Tiszalökön él, szabadidejében olvas, kertészkedik, és a fotózás kedvéért járja a természetet.
(Szabolcs-Szatmár-Beregi Almanach 14. kötet. In-Forma Kiadó Nyíregyháza 2002.)
Hasonló
Dr. Zsonda László
Kicsák Béla
Gönde Lajos
Dr. Dankó Péter
Dr. Krámor Katalin
Tománné Király Katalin
Cserés Sándorné
Budainé Potor Julianna
Balogh Margit
Baranyai Sándor
Záhonyiné Máté Zsuzsa
Gyúróné Cserés Ágnes
Ifjú Benkő Zoltán
Cserés Sándorné
Vajda Lászlóné Csikai Ilona
Drótos Vince
Munkácsiné Vincze Edit
Dr. Krámor Katalin
Fónyad Lajosné
Dr. Krámor Katalin
Az út
Hegyet hágék, lőtőt lépék, a sárkány farkán túráztam
Megtépett sziklák, leszakadt hegyormok, madeirai séta egy csángó ima ritmusára Légvonalban… Ha valahol tényleg látni is lehet, mit jelent ez a kifejezés, az a Ponta de São Lourenço, azaz a... Tartalom megtekintése
Pomaranski Luca portréja
Huszár Boglárka alkotása Csak általánosságban szabad beszélni, én mégis a portrézást találom a legizgalmasabb alkotói munkának. Huszár Boglárka ragyogó képet festett Lucáról, aki csak éppen bekukkantott a vászonra, hogy ... Tartalom megtekintése
Győr Bécsi kapu tér. Egy csepp harmónia
Hargitai Beáta alkotása Győr talán legszebb tere a Bécsi kapu tér. Szinte minden épülete műemlék, barokk, copf, és kora klasszicista stílusú homlokzatokkal. (Wikipédia) A tér ragyogása, elegánsan hangolt épületei a ... Tartalom megtekintése
Egy kis nyelvészkedés a Piña Coladaval kapcsolatban
Szűrt ananászt jelent magyarul, szögezném le Móricka kedvéért… …akinek mint tudjuk, mindenről ugyanaz jut eszébe. Felhívnám továbbá a figyelmét az “ ñ ” betű kalapocskájára, ami által “ ny “-ne... Tartalom megtekintése
Történetek a füstölődő szalonnatáblák mellől
A régi házak padlásai mindig is kincseket rejtettek és rejtenek magukban Éreztem én ezt már gyerekkoromban, ugyanis állandóan azon siránkoztam, hogy mikor mehetek már fel én is a hijúba, ami... Tartalom megtekintése
Pince bejárat, Tokaj
Bíró Ernő alkotása 30×42 cm, akvarell Ebben a rémítően szomorkás időben vágyódva nézhetünk erre a Bíró Ernő által megpingált képre. Kirobbanó fényekben pompázik a pince tetején dúsan hajtó ... Tartalom megtekintése
Emlék
Ősz Zoltán alkotása 25×30 cm, pasztell. 2024 “Jaj, a gyerekkor mily tündéri kor volt: egy ködbe olvadt álom és való, ha hullt a hó az égből, porcukor volt, s a... Tartalom megtekintése
Csend a sziklák tövében
Biszák László alkotása 35x60cm. Lüktető világunk tele van meglepetéssel, olyannyira, hogy belefér bármilyen szokatlan torz, pszicho, sci fi, csak rettentsen! Nehéz elhatárolódni, nehéz kimaradni, így azután egyszer... Tartalom megtekintése
Rekviem-féle egy pót-nagyapához, és az ő Erdélye egy évszázadához
Tata nyáron mindig a garázs tetején ült. Ült és nézett le az utcára, élvezte a nyarat, az árnyékos szőlőlugasban, ami teljesen befutotta a garázs lapos tetejét, árnyas kuckót formálva. Ha... Tartalom megtekintése