Szanyiszló Erzsébet

Igazgató,

Tiszalök

szszb_14-190_szanyiszlo_erzsebet.jpgSzinte alapítónak számít Szanyiszló Erzsébet, a tiszalöki Frim Jakab Általános Iskola, Készségfejlesztő Speciális Szakiskola és Kollégium igazgatója. 1971-ben alapították az intézetet és az év őszén lépett be Erzsike a tantestületbe és azóta ugyanolyan lelkesedéssel, és szenvedéllyel látja el hivatását.

A tanítóképzőn szerzett diplomája mellé a Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Tanárképző Főiskolán oklevelet szerzett. 1991-től, immár a harmadik ciklus óta vezeti a tiszalöki intézményt. Mégpedig a megyei vezetők elismerésére, amely jól lemérhető az intézmény fejlesztésében – legutóbb új konyha és iskola létesült –, és az igazgatónő hazai és külföldi szakmai útjainak biztosításában.

Szanyiszló Erzsébetnek is komoly szerepe van abban, hogy a holland Nieuw Baalderborg Alapítvánnyal 6–8 éve tartó szoros szakmai együttműködést sikerült kialakítani. Az igazgatónő négyszer járt a tulipánok hazájában.

Találkozott és módszertani véleményt cserélt a kinti kollégákkal. Kétszer gyűjtési akcióban vett részt: még ma is emlékszik arra az útra, amikor szakadó esőben szerveztek jótékonysági kerékpártúrát. Ezen részt vettek intézmények, civil szervezetek, vállalatok és magánemberek, s meghatódva tapasztalták, hogy az adakozásban, jótékonykodásban évszázadosnál is nagyobb múlttal rendelkező hollandok szívesen nyitották ki pénztárcájukat, és nyújtottak támogatást a számukra teljesen ismeretlen, értelmi és társult fogyatékossággal küzdő magyar gyerekeknek. A közösségi magatartásnak, az önzetlen segítségnyújtásnak szép példáját láthatták a kilátogató magyar szakemberek.

A tiszalöki intézményben középsúlyos értelmi fogyatékos gyermekeket nevelnek, oktatnak. A nyolcvankét tanuló közül húszan állami neveltek. Hatvanan kértek kollégiumi elhelyezést. Mint a számokból kitűnik, a diákok háromnegyed része kollégista. Szanyiszló Erzsébet igazgatónő azt mondja: „Indíthatnánk óvodát is, hiszen a középsúlyos értelmi fogyatékos gyermekek nevelése, gondozása, képességeinek kialakítása és fejlesztése igen nagy türelmet és szakértelmet kíván. Érthető, hogy ezt a szülők még a legnagyobb szeretet és jóindulat mellett sem képesek megoldani. Az általános iskolák a fogyatékos tanulók integrált neveléséhez-oktatásához sem tudják a speciális – személyi, tárgyi – feltételeket biztosítani, bár a szülők részéről erre is egyre nagyobb az igény. Intézményünkben a pedagógusaink nagy gondot fordítanak tanulóink társadalmi beilleszkedésének elősegítésére. Egy sor olyan ismeret, jártasság, készség megtanulását, begyakorlását teszik lehetővé, amely nélkül viszonylag szűken, de aktív módon részt tudnak venni a mindennapi életben. Így kiemelt figyelmet fordítunk a szocializációs képességek fejlesztésére, a mindennapi élethelyzetben alkalmazható praktikus ismeretek elsajátítására. S hogy a hétköznapokat milyen szinten tudják majd az innen kikerülő tanulók megoldani? Nincs általános szabály, teljesen egyéni sajátosság, hogy milyen mértékben lesz társadalomérett a fiatal.”

Önálló életvitelre sajnos nem alkalmasak a középsúlyos értelmi fogyatékos gyermekek. Nemcsak a munkavállalásban, családalapításban, társadalmi ismereteikben mutatkozik hiány, hanem még egyszerű szokásokat is nehezen rögzítenek. A társadalmi közösségi beilleszkedést remélhetően segíti majd az a három ház, amelyet 2000-ben hoztak létre. Szinte a családi közösségi életet szokhatják meg itt a gyerekek, hiszen összesen húszan találtak otthonra ezekben a speciális lakásotthonokban, ahol öt-öt felnőtt szervezi, vezeti a mindennapi feladatok ellátása mellett a gyermekek fejlesztését, megismertetve az együttélésből fakadó igazi emberi örömöket, az emberi élet teljességét. Szanyiszló Erzsébet örömmel jegyzi meg: a kétéves tapasztalat azt bizonyítja, hogy jól beváltak ezek a házak, szeretnek itt élni a gyerekek, és a család képét alakíthatja ki az itt élő fiatal.

Mint arról már beszéltünk, egyes részképességeket magas szintre fejleszthetnek a sérült gyerekeknél. Éppen ezért nagy gondot fordítanak a munkára nevelésre, hiszen e nélkül nem lehet eredményes a fiatalok felkészítése a jövőre, a nagybetűs Életre.

Élvezik a kézzel végezhető alkotó tevékenységet, például gyönyörű vázák dicsérik fantáziájukat és ügyességüket. A hollandiai tanulmányúton a pedagógusok arról is beszélgettek a kinti kollégákkal és tanulmányozhatták, hogy milyen tevékenységeket lehet végeztetni ezekkel a gyerekekkel a fejlesztésük érdekében, melyhez anyagi segítséget is kaptak.

A Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Önkormányzat biztosítja az intézmény működését, melyet pályázatokon nyert pénzeszközökkel egészítünk ki. Még egy nagy feladat áll az intézményünk vezetése előtt, hogy a kollégium felújításával megfelelő életkörülményeket tudjunk biztosítani az ott lakó gyermekek számára.

Szanyiszló Erzsébet elkötelezett pedagógus. Idős édesanyjával Tiszalökön él, szabadidejében olvas, kertészkedik, és a fotózás kedvéért járja a természetet.

 (Szabolcs-Szatmár-Beregi Almanach 14. kötet. In-Forma Kiadó Nyíregyháza 2002.)
Szerző: 2018. 01. 17.
Ha még nincs közöttünk, csatlakozzon most az Unokáink is olvasni fogják oldal kedvelőihez a Facebookon!

Hasonló

Az út  

Tüttő József alkotása Szinte  meggyötört  arcok,  holott  egy  életút  harcosai  a  születéstől  a  végsőkig.  Egyetlen  ember  akinek  annyiszor változik az  arca,  ahány állomást  tudhat  maga mögött.  Hogy sejthetnénk  gyermekkorban,  milyen ... Tartalom megtekintése

Pomaranski Luca portréja

Huszár Boglárka alkotása Csak általánosságban  szabad  beszélni, én  mégis  a portrézást  találom a legizgalmasabb alkotói  munkának.  Huszár  Boglárka  ragyogó   képet festett  Lucáról,  aki csak  éppen  bekukkantott  a  vászonra, hogy ... Tartalom megtekintése

Pince bejárat, Tokaj

Bíró  Ernő alkotása 30×42 cm, akvarell Ebben a rémítően  szomorkás időben  vágyódva  nézhetünk  erre  a  Bíró Ernő  által   megpingált  képre. Kirobbanó  fényekben  pompázik   a  pince  tetején  dúsan  hajtó ... Tartalom megtekintése

Emlék

Ősz Zoltán alkotása 25×30 cm, pasztell. 2024 “Jaj, a gyerekkor mily tündéri kor volt: egy ködbe olvadt álom és való, ha hullt a hó az égből, porcukor volt, s a... Tartalom megtekintése

Csend a sziklák tövében

Biszák László alkotása 35x60cm. Lüktető  világunk   tele  van  meglepetéssel,  olyannyira,  hogy  belefér  bármilyen  szokatlan  torz,  pszicho,  sci fi,  csak  rettentsen! Nehéz  elhatárolódni,  nehéz kimaradni,  így  azután     egyszer... Tartalom megtekintése