Mánd – Macskamán(d)ia

Szemelvények Szilvási Csaba Szatmári helynevek igézetében című művéből

Mánd.jpgMánd a Szamoshát egyik legrégibb települése. Nem sokkal a honfoglalás után keletkezhetett. Nevét az 1181. évi cégényi oklevél (villa Mand) említi először. Első birtokosa a Mándi család volt. Jobbágylakossága nem is volt, a kisnemesek maguk művelték meg földjeiket (Maksai i73.l).

Kiss Lajos szerint a Mánd településnév abból a Man személynévből keletkezett d képzővel, amelyik a Mány helységnév alapjául is szolgált (FNESZ 402. l.). De elindulhatunk a Mánfa helynév nyomában is, amely a Melegmál, napos oldal jelentésű, félig török szóból származik. Ebből lett Melegmálfalva, majd az előtag elmaradása, az immár előtaggá előlépett elemben történő l-n váltás és a korábbi legvégső tag lerövidülése után alakult ki a végleges Mánfa forma (FNESZ 403. l.) Ez az út azonban nagyon „döcögősnek” és távolinak tűnik ahhoz, hogy ehhez a bájos kis erdőháti településhez eljussunk rajta.

„Járt utat járatlanért el ne hagyj!” − tartja a közmondás. Maradok hát én is a már (vagy ahogy errefelé mondják, „mán”) jól ismert ösvényen, amin a helybeliek is járnak. Mert közöttük − és ez is erősíti a személynévből való származtatás létjogosultságát − ma is él egy legenda, hogy a falu névadója egy Agg-Mánd nevű, párduckacagányos vitéz volt, Árpád vezér hűséges katonája, aki ebben a tejjel-(bocsánat, tejfellel)-mézzel folyó kis Kánaánban letelepedett, s a Mándi nemzetség nemzője volt.

Hogy a történetnek van alapja, azt mi sem bizonyítja jobban, mint az, hogy Túrricsén (Kálnási 458. l.) van egy Ogmand-lova-mezeje dűlő. Véleményem szerint, akinek a paripájáról szó van, az nem lehet más, mint az az öreg Mánd, aki Ricsén csak átmenetileg telepedett meg, aztán − mint vérbeli „noMÁND” − szedte a sátorfáját, lovára ült, és meg sem állt végső szálláshelyéig, a később róla elnevezett Mándig.

Mánd leghosszabb utcája a Fő utca, azaz a Felvég. Alvég nincs. Itt, a tejföllel-mézzel folyó kis Kánaánban minden bizonnyal kolbászból fonják még a kerítést is. Legalábbis abból, hogy az út alatti kibetonozott „fő-fő-főcsőnek” nem Áteresz a hivatalos neve, hanem Dudu, arra lehet következtetni. A dudu ugyanis Szatmárban az a horganyzott bádog fémhengerből és a végére forrasztott, körgyűrű formájú ütközőből álló alkalmatosság, aminek egyik végét a húsdaráló „kieresztőjéhez” illesztik, a másikra pedig ráhúzzák a tisztára mosott disznóbelet. A darálót megtöltik a már előzőleg ledarált, jól megfűszerezett kolbász- vagy hurkatöltelékkel, s tekerés közben − su-su-su, du-du-du − a dudun keresztül a belet megtöltik vele.

A Szekeresi út az az országút, amelyik Nagyszekeresre vezet, de van a községnek − ez a hivatalos neve − Szekeresi utcája is. Ennek a sarkán állott, egy kisebb dombon, az egy spondeus és egy anapesztus képezte, csupa zene, csupa ritmus Dombos-Dübögő nevű kocsma, amely a benne táncolók lábának dobogásáról kapta a nevét.

Ha Alvég nincs is, van helyette Szélvég. Ez az 1945 után nyílt Kossuth utca másik neve. Egyesek szerint azért, mert közel van a határhoz, és benne már jobban fúj a szél, de én azt hiszem, hogy sokkal logikusabb, ha nem a légmozgásban, hanem a „peremkerületi” helyzetben leljük meg a névadás okát. Persze, ezzel a logikus gondolkodással bánjunk csínján, mert például a község belterületén lévő Füzesben − kivétel erősíti a szabályt? − sokkal több az akác-és a nyár-, mint a fűzfa. A Csonka-sorral azonban, amelynek csak az egyik oldalán vannak házak, helyreállíthatjuk magunkban a „racionális egyensúlyt”.

A faluban két nagyobbacska tó van, az egyik a Kis- a másik a Nagy Vidra. A nagyobbikat − errefelé is olvassák Fekete Istvánt − Lutrának, a kisebbiket − ez sem a Légy jó mindhalálig című regényben szereplő „reskontó” szinonimája − Lutrinak becézik a tréfásabb helybeliek, akik szentül hisznek benne, hogy a kis állóvizekben tényleg éltek valaha ezekből a kedves állatokból.

A település „folyói” a Csomota, Nagy-csatorna vagy Nóborda, amit a helybeliek, játékosan, Mándbordaként is emlegetnek, az Új-tagi csatorna, amely a gazdája által a többinél később vásárolt Új-tagot vágja ketté, a Darvasi-csatorna, amely az egykor nemes madarakkal benépesült Darvas-dűlőt Alsó és Felső-Darvasra osztja és a Disznó-gátat kettészelő Disznó-gáti csatorna.

Mánd mocsara a Bákány volt, ami sást és nádat termett, amíg fel nem töltötték, és be nem ültették akácfákkal. A „Bákány II”, az Egyház bákánya, amelynek egyik része az Egyház-féle akácos, ahogy a hivatalos nevén Mándi-református egyházként szerepelt, de a nép körében csak Pap-tagként ismert dűlő is a református anyaszentegyházé volt. De hogy ki vagy mi volt az a „szészbontó” nevű valaki, vagy valami, akiről, vagy amiről a „Bákány III”, a Szész-bákány a nevét kapta, azt már senki sem tudja.

A Horgas rekettye nádas terület, a Józsa-féle fok talaja is vizenyős, és a nevét minden bizonnyal a kátyúból „kimásztató” − egy Kató-laposa vagy Katyó rekettyése résszel is rendelkező − Katyó vagy Kat-tó is csupa „lecs-pocs” volt valaha.

A „karakán” nevű Karakányos vagy Kalakányos akár egy török nevű tatár uralkodóról (Fekete kán, illetve Öreg kán) is kaphatta volna a nevét. A kara ugyanis törökül (kara kum=fekete homok) feketét, a kal pedig öregembert jelent. A dűlőt azonban −bár sokan, helytelenül, a sulyom szárát is kalakánynak hívják − egy fehér virágú mocsári növényről, a kolokány vagy kalakányról nevezték el.

A magyarok által csak „karasónak” ejtett orosz xopomo-hoz hasonló Karaksó (egy hajdani akácerdő) nevében is vagy a „kerek” karak, vagy a szláv krak, azaz holló van benne.

A mándi határ csicsergő nevű „ikerpárja” a Berecske- és a Derecske-hát. Előbbi, amelynek elnevezése feltehetően a berek becézett formájából, a berekecskéből jött létre, egy mocsaras részből emelkedik ki. Utóbbi, amely az országban önálló településnévként is ismert, az FNESZ (177. l.) szerint a hosszan elnyúló talaj-kiemelkedés jelentésű derék szóból származik, tehát nemcsak alaki, hanem jelentésbeli szempontból is szépen harmonizál „társával”. A Gerenda, a Gorond vegyes, de „a magas hangrendű felé hajló” változata is a határ egy hátszerű kiemelkedését jelöli.

„Jaj, nekem az a legszebb, mégiscsak az a legszebb, az a vadkörtefa, a félig lombjavesztett, áll a legelő szélén, áll a tűnő időben, nyája nélküli pásztor, szikár, magános őrszem…”− muzsikálnak bennem Sipos Gyula Elégia egy somogyi vadkörtefához című versének sorai, ha a mándi határban, a Gorondon álló, lelkemben is örökre „gyökeret vert”, gyönyörű vadkörtefára gondolok.

Mánd volt erdői az egykori „öreg rengeteg”, az Avas, a Csonkás, az Ered-hegy, amelynek utótagja nem kiemelkedést, hanem az erdő elkeskenyedő végét jelenti, az Eperjes-szeg és a Juharos, vagy ahogy régen nevezték, az Iharos.

A határ részei a Nagy-kaszáló, a Felső-legelő, az Alsó-legelő, a Ló-gyeplő, aminek a neve a Ló-gyepűből „szélhámosodott”, a Bitó, vagy Bitófa-tábla, amely a helybeliek szerint akasztófára való, átkozott rossz földjéről kapta a nevét, a Keserű-berke, amelyben állítólag olyan rossz ízű fű nőtt, hogy a szarvasmarha nem ette meg és a Köles-hely, amiben a „szegények gabonáját” termesztették. A Gettó nem a rossz emlékű zsidóüldözés idejéből maradt fenn. Mindössze azt szeretné − meglehetősen „eredeti módon” − jelezni, hogy a vele elnevezett dűlőt a hatvanas években körülkerítették, mivel be akarták telepíteni almafákkal, de aztán a „gyümölcsösítés” valami miatt végül mégis elmaradt.

A Zsira − ahogy a közeli Kömörőben lévő Zsira-szeg is − humuszban gazdag, termékeny földjéről kapta a nevét. Egy fenékkel két lovat nem lehet megülni, de Mándnak Hármas-feneke van. A mándi, a kömörei határ és a Mártonffy-tag találkozásánál lévő részt nevezik így. Ahogy utóbbi is, egykori tulajdonosa, illetve bérlője nevét viseli a Haynaué, a Feldmann-féle-szénégető, a Feldmann-féle-tag, a Fülep-tag, a Rotsteinből Róstánra „magyarosodott” Róstán-tag, a Székely-tag, a Pika-föld és az Óvoda-tag, amelyet egy Csepelyi Albert nevű gazda ajándékozott egykor a helyi „kisdedóvónak”.

A Verebes vagy Verebélyes nevével kapcsolatban azt „csiripelik” a mándiak, hogy a hajdan rajta állt búzakereszteket nyaranta gyakran ellepték a „csurik”. A „verebet patkol” vagy „verebet sarkantyúz” szólás Mándon régen azt jelentette, hogy „a suton ül”, „zabot hegyez”, azaz lopja a napot. A végével a Verebesre rímelő, Tüntünterebes dűlő környékén esténként csapongó denevéreket − vagy ahogy egy „tün-tündéri” szóval errefelé nevezik a „bőregereket” − tüntünterebéket lehetett látni. A mándi gyerekek, ha meglátták őket, a „Tüntünterebe! Gyere haza kására- vására, turóus haluskára”− rigmust kiabálták nekik.

„A mándiak tejfelesek”. „Folyik a tejfel Mándon”. „Gazdagok, mint a mándiak, tejfellel locsolják az utat” − hallottam gyakran, gyerekkoromban. A falucsúfoló alapja, hogy egyszer, régen férjhez ment egy lány Mándról egy távoli faluba. A lakodalom végeztével a násznépnek a vőlegényhez tartozó tagjai, az újdonsült menyecskével együtt, indultak hazafelé lovas szekéren. A búcsúzkodás utolsó perceiben az anya a szekér hátuljába, a kasfarba tett egy csupor tejfelt, hogy lánya, az új asszony tudjon mivel habarni. A kocsis a lovak közé csapott, azok vágtatásba fogtak, az edény feldűlt, és a vesszőből font szekérkas hézagain, az utcán kóborló macskák nagy örömére, a tejfel végigcsurgott a mándi Felvégen.

Mándot a „Téfelmánd” mellett „Macskamándként” is emlegették a környéken. „Kácc Mándra, téfelt nyalni” − hessegetett el maga mellől nagyanyám, ha a konyhában kotnyeleskedtem. Ahogy a kuss a „disznóeltávolító”, az uccu, ki! −ből lerövidült coki pedig a „kutyaelüldöző”, a német Katze szóból származó kácc a „macskakergető indulatszó” Szatmárban. A simándi szó − kisbetűvel írva − nem a kiváló magyar operaénekest, Simándi Józsefet, hanem (Csüry 296. l.) a hízelgő, mézes-mázos beszédű, simaszájú embert jelenti. Egy biztos. A szókimondó, egyenes mándi emberrel kapcsolatban sokféle jelzőt lehet használni, de ezt az egyet nem. Aki a faluban lakik, az, még ha csak suttyó, „tejfeles szájú” is, nem mézes-mázos. Mert a MÁNDI nem siMÁNDI!

 (Szerkesztette: M. Szlávik Tünde)

Szerző: 2018. 01. 17.
Ha még nincs közöttünk, csatlakozzon most az Unokáink is olvasni fogják oldal kedvelőihez a Facebookon!

Hasonló

Varázslat

Huszár Boglárka alkotása 60×60 cm. olaj, vászon. Nem is tudom mióta  áll  ez  a  nagyon  régi  épület,  kicsit  elvarázsolt  szépségével   kastély,  kicsit  bástya szerű  repkénnyel  befutott oldalával.  Az idő ... Tartalom megtekintése

Az út  

Tüttő József alkotása Szinte  meggyötört  arcok,  holott  egy  életút  harcosai  a  születéstől  a  végsőkig.  Egyetlen  ember  akinek  annyiszor változik az  arca,  ahány állomást  tudhat  maga mögött.  Hogy sejthetnénk  gyermekkorban,  milyen ... Tartalom megtekintése

Pomaranski Luca portréja

Huszár Boglárka alkotása Csak általánosságban  szabad  beszélni, én  mégis  a portrézást  találom a legizgalmasabb alkotói  munkának.  Huszár  Boglárka  ragyogó   képet festett  Lucáról,  aki csak  éppen  bekukkantott  a  vászonra, hogy ... Tartalom megtekintése

Pince bejárat, Tokaj

Bíró  Ernő alkotása 30×42 cm, akvarell Ebben a rémítően  szomorkás időben  vágyódva  nézhetünk  erre  a  Bíró Ernő  által   megpingált  képre. Kirobbanó  fényekben  pompázik   a  pince  tetején  dúsan  hajtó ... Tartalom megtekintése

Emlék

Ősz Zoltán alkotása 25×30 cm, pasztell. 2024 “Jaj, a gyerekkor mily tündéri kor volt: egy ködbe olvadt álom és való, ha hullt a hó az égből, porcukor volt, s a... Tartalom megtekintése

Csend a sziklák tövében

Biszák László alkotása 35x60cm. Lüktető  világunk   tele  van  meglepetéssel,  olyannyira,  hogy  belefér  bármilyen  szokatlan  torz,  pszicho,  sci fi,  csak  rettentsen! Nehéz  elhatárolódni,  nehéz kimaradni,  így  azután     egyszer... Tartalom megtekintése