Ilus málnát, szamócát, medvehagymát árult a piacon, de Károly inkább a kezét kérte meg Ilus még akkor sem tudott örülni, mikor a postás meghozta az első nyugdíját. Minek? Éppen annyit... Tartalom megtekintése
Gál János
Iskolaigazgató,
Tard
A tardi Szabó Zoltán Általános Iskolában kellemes derűs hangulat fogadja a látogatókat. Már a légkörből érződik: fiatal igazgató irányítja az intézményt. Az igazgató úr Nyíregyházán végezte el a tanárképző főiskolát biológia–kémia szakon. A pályát Nyíregyháza-Oroson kezdte napközis nevelőként, majd egy év múlva, 1994-ben a Móricz Zsigmond Általános Iskolába került, ahol 1998-ig tanított. Közben megnősült, s 1996-ban megszületett gyermekük, Máté. Felesége sályi, ő maga tardi, így aztán 1998-ban hazaköltöztek. Ide kötik a rokonok, ismerősök, a táj szeretete, a föld, ami gyerekkora óta meghatározta az életét. Magyarországon ma elég kevés fiatalt engednek be a vezetésbe, egy generáció kimaradt a vezetői posztok birtoklásából.
Gál János a legfiatalabbak közé tartozik. Az igazgatóvá válás története azzal kezdődött, hogy az előző vezető mandátuma lejárt, s meghirdették az állást. A négy pályázó között volt az akkor már haza készülő huszonnyolc éves családapa, s kedvezően fogadta pályázatát a tantestület és az önkormányzat. Fiatalságát, agilitását és tardi származását egyaránt figyelembe vették a döntésnél. Az első lépés az volt, hogy új arculatot adjon az iskolának. A hovatartozás érzését megerősítendő, minden tanulónak csináltattak nyakkendőt, sálat, jelvényt, tornapólót, tollat, valamennyi az iskola jelképét hordozza. Figyelmet fordítottak a külső kép alakítására is: jó kapcsolatot alakítottak ki a megyei sajtóval, hogy eredményeik publicitást is kapjanak. Az iskolában dolgozó pedagógusokkal gyorsan megtalálta a hangot, jóllehet, a kollégák negyven százaléka annak idején még tanította mostani főnökét.
A kezdeti nehézségeken azonban gyorsan túljutottak, amiben segített, hogy az igazgató nyíltan és világosan elmondta, mit szeretne, és hogyan kívánja megvalósítani. Megfogalmazta azt is: csak a közös munka tapasztalatai alapján dönthetnek közösen arról, hogy hogyan tudnak együtt dolgozni. A régi pedagógusok azonban gyorsan megtapasztalták, hogy nem várható tisztogatás, csak a munka és a gyerekek számítanak, s egy-két hónap után kialakult az egyensúly az intézményben. Az azóta eltelt évek alatt csak minimális volt a személyi változások mennyisége, s a környéken elismert iskola lett a tardi. A térségi közoktatási társuláson belül egyik kollégájuk az év pedagógusa címet is elnyerte. Sokat változott az igazgató úr is az elmúlt évek alatt. Mint mondja: engedékenyebb lett, de ez természetes is, hiszen egyre jobban ismerik egymás rezdüléseit is. Nem célja, hogy feszültek legyenek a dolgozói, igyekszik oldott légkörben megvalósítani a közös feladatokat.
Sok a női beosztottja, ezért nem is lehet másként, mint családbarát vezetéssel működtetni az iskolát. Kis tantestület az övék, ahol nem lehet gond, ha valakinek beteg a gyereke, vagy más családi problémája van – mindent meg tudnak oldani az ésszerűség határain belül. Most már úgy érzi: jóval kevesebbet van a gyerekek és a kollégák között, mint kellene. Sok idejét veszi el az adminisztráció, a vezetői munka, s nagy fájdalma, hogy a szünetekben már nem nagyon tud a gyerekekkel lenni. Az igazgató úr a faluban ma is Gál Jancsi a munkatársaknak és a falubelieknek is. Ez egyáltalán nem zavarja, sőt örül neki – a tiszteletet így is megkapja, a szeretetnek pedig része ez a gyerekkorból származó ismertség.
A falu lakói érzik, hogy közülük való, s hogy tenni akar a közösségért, melyből származik. Főként a fiatalok helyben maradásáért, jó közérzetéért tesz sokat, hogy életképes maradjon Tard. A jövőre nézve még képlékenyek az elképzelései. Vallja, hogy időnként váltani kell, de itt gyökerei vannak, a döntést hozókra bízza, hogy folytatódik-e intézményvezetői megbízatása. Valójában ma még nem felel meg egy családfenntartónak egy pedagógusi bér, de remélhetőleg ebben is lesznek változások.
A közoktatás-vezetői szakot elvégezve, két intézményvezető kollégával betéti társaságot alapított. 1999-től tagja a Megyei Közoktatási Közalapítványnak, Mezőkövesd térségét képviseli ebben a grémiumban. Hat-nyolc témakörben hirdetnek évente pályázatokat és segítik az iskolák működését. Céljuk, hogy 2003-ra az oktatási intézmények rendelkezzenek a megfelelő felszereltséggel és eszközökkel a színvonalas munkavégzéshez. A Szabó Zoltán Általános Iskola nevét és karakterét egyaránt fiatal igazgatójának köszönheti. De vezetése alatt teremtődtek meg a feltételei annak, hogy a közoktatási társulásban való részvételükkel helyben kapnak a gyerekek logopédiai foglalkoztatást, nevelési, pályaválasztási tanácsadást.
Kapcsolatban állnak a névadó özvegyével, s az iskola legjobb tanulóival jártak Franciaországban Szabó Zoltán családjánál. Ápolják a hagyományokat, s újabbakat teremtenek a községben. Gál Jánost elfogadta, szereti Tard lakossága. Szép intézményben, színvonalasan, nagy szakmai biztonsággal és igazi matyó szívvel igazgatja tanulói sorsát és kollégái munkáját.
(Borsod-Abaúj-Zempléni Almanach 3. kötet. In-Forma Kiadó Nyíregyháza 2002.)
Hasonló
Dr. Horváth László
Dr. Kovács Lajos
Gáll András
Fodor Pál
Kuzmi István
Kőrösi László
Verhóczki Istvánné
Verhóczki Sándor
Dr. Ráski László
Kolyvek István
Tállai András
Ördög Jakab
Dr. Fegyveres Balázs
Barsi Ernő
Dr. Zelei Borbála
Seszták Sándor
Kovács József
Dr. Halmai Gyula
Dudás Sándor
Tállai András
Égi áldás az özvegyasszony házasságára
Virágvasárnap Vatikánban a Szent Péter téren
Pálmaágakból lefektetett szőnyeg a Bazilika lépcsőin, olajágakkkal integető ünneplők Ilyen meghívót kap a vendég, ha a jó sorsa Rómában egy zarándokszállásra viszi. A Casa per ferie delle Suore Missionarie Pallottine néhány... Tartalom megtekintése
Varázslat
Huszár Boglárka alkotása 60×60 cm. olaj, vászon. Nem is tudom mióta áll ez a nagyon régi épület, kicsit elvarázsolt szépségével kastély, kicsit bástya szerű repkénnyel befutott oldalával. Az idő ... Tartalom megtekintése
Az út
Tüttő József alkotása Szinte meggyötört arcok, holott egy életút harcosai a születéstől a végsőkig. Egyetlen ember akinek annyiszor változik az arca, ahány állomást tudhat maga mögött. Hogy sejthetnénk gyermekkorban, milyen ... Tartalom megtekintése
Hegyet hágék, lőtőt lépék, a sárkány farkán túráztam
Megtépett sziklák, leszakadt hegyormok, madeirai séta egy csángó ima ritmusára Légvonalban… Ha valahol tényleg látni is lehet, mit jelent ez a kifejezés, az a Ponta de São Lourenço, azaz a... Tartalom megtekintése
Pomaranski Luca portréja
Huszár Boglárka alkotása Csak általánosságban szabad beszélni, én mégis a portrézást találom a legizgalmasabb alkotói munkának. Huszár Boglárka ragyogó képet festett Lucáról, aki csak éppen bekukkantott a vászonra, hogy ... Tartalom megtekintése
Győr Bécsi kapu tér. Egy csepp harmónia
Hargitai Beáta alkotása Győr talán legszebb tere a Bécsi kapu tér. Szinte minden épülete műemlék, barokk, copf, és kora klasszicista stílusú homlokzatokkal. (Wikipédia) A tér ragyogása, elegánsan hangolt épületei a ... Tartalom megtekintése
Egy kis nyelvészkedés a Piña Coladaval kapcsolatban
Szűrt ananászt jelent magyarul, szögezném le Móricka kedvéért… …akinek mint tudjuk, mindenről ugyanaz jut eszébe. Felhívnám továbbá a figyelmét az “ ñ ” betű kalapocskájára, ami által “ ny “-ne... Tartalom megtekintése
Történetek a füstölődő szalonnatáblák mellől
A régi házak padlásai mindig is kincseket rejtettek és rejtenek magukban Éreztem én ezt már gyerekkoromban, ugyanis állandóan azon siránkoztam, hogy mikor mehetek már fel én is a hijúba, ami... Tartalom megtekintése
Pince bejárat, Tokaj
Bíró Ernő alkotása 30×42 cm, akvarell Ebben a rémítően szomorkás időben vágyódva nézhetünk erre a Bíró Ernő által megpingált képre. Kirobbanó fényekben pompázik a pince tetején dúsan hajtó ... Tartalom megtekintése