Barsi Ernő

Okleveles református lelkész, zenetanár, néprajzkutató,

Sály

baz_03_142_barsi_erno.jpgSok víz lefolyt a Sályi-patak medrében azóta, hogy először hozott össze a jó sorsom ebben a festőien szép faluban dr. Barsi Ernővel és kedves feleségével. A tanár úr most is abban a házban fogadott, ahol nyugdíjba vonult szüleivel élt, annak a tanítói lakásnak a szomszédságában, ahol boldog gyermekéveit töltötte.

– Nyolcvanegy évvel ezelőtt születtem itt Sályban helyi tanító családban. Már egészen kicsi koromtól ott ültem az iskolapadban, hogy szem előtt legyek, így aztán négyévesen, amikor jött a karácsony, könyvet kértem, mert folyékonyan tudtam írni, olvasni – emlékezik a tanár úr. – Az 1930–31-es tanévben a hajdúböszörményi Bocskai-gimnázium növendéke lettem. Harmincegy ősze pedig már Sárospatakon talált, az iskola akkor ünnepelte alapításának négyszáz éves évfordulóját. Elragadtak az élmények. Történelmi felvonulás köszöntötte az ünnepet, melyet a kormányzó is megtisztelt a jelenlétével. Osztályfőnököm az a Novák Sándor volt, aki a Nagymajtényi síkon letörött a zászló című dal szövegét és zenéjét írta. A Magyar Néprajzi Társaság 1912-ben Patakon tartott első vidéki vándorgyűlésén már előadást tartott, és mi lelkes tanítványként vetettük bele magunkat a kutatómunkába.

A 81 éves dr. Barsi Ernő pataki évei és a későbbi élete alakulásában fontos szerepet játszó tanár egyéniségeket sorol fel, közülük is kiemelve Harsányi Istvánt, aki felrúgva a kötöttségeket, új módszerekkel robbant be a pedagógiába. Magyarórára pedig elhívta dr. Újszászy Kálmán teológiai tanárt a faluszeminárium és népfőiskola szervezőjét, s olyan magával ragadóan szólt a nép által őrzött értékekről, hogy életreszólóan elkötelezte a néprajzi gyűjtőmunkára való szolgálatra. 1938-ban érettségizett és beiratkozott a teológiára. Szeretett rajzolni, festeni, írni, hegedülni, sportolni. Könyveivel meghitt kapcsolatot az árnyas iskolakertben talált.

– Az, hogy életem kenyeret adó foglalkozása a hegedüléshez, zenei pályához kötődjön, elég későn érlelődött meg bennem pataki tanárom, Szabó Ernő hatására, aki nemcsak kiváló hegedűművész, hanem népdalgyűjtő is volt, s Magyarországon ő szervezett először falusi emberek számára néphangversenyeket. Teológiai tanulmányaim mellett ő tanított továbbra is hegedülni, s így mire a teológiát befejeztem, már két akadémiai osztályt elvégeztem a budapesti Zeneakadémián. A harmadik évfolyamtól azután itt folytattam hegedű tanszakon a tanulmányaimat Végh Sándor osztályában, s olyan mesterektől tanulhattam, mint Waldbauer Imre, Weiner Leó, Bartha Dénes, Veress Sándor, Kodály Zoltán és Ádám Jenő…

– Ezerkilencszáznegyvenhat őszén friss zenetanári diplomával egyelőre állást nem kapva hazamentem a falumba, s itt tanítottam éneket ingyen egykori iskolámban. Egyetlen fizetségnek a gyerekek ragaszkodását, szeretetét könyvelhettem el. De itt kezdtem el rendszeres zenei ismeretterjesztő munkámat is. Nyolcvantagú vegyes kart szervezve hangversenyt adtunk egy elhagyott urasági magtárban Bartók-, Kodály-, Bárdos-, Veress-, Halmos-művekből, mely a budapesti sajtóban is nagy visszhangra talált. Harsányi István, aki akkor a Magyar Művelődési Intézetet vezette, Sály falu zenei művelődése címmel kiadta a sályi népművelői munkám tapasztalatait összegző írásomat.

Ezerkilencszáznegyvenhét őszén állásajánlatot kapott Győrből az állami zenekonzervatóriumból. Elfogadta és ezután olyan évtizedek következtek, melyek alatt megosztotta idejét és erejét a zenetanítás, az ismeretterjesztő munka, a néprajzi kutatás, s ha erre kérték, a lelkészi szolgálat között. Tizenkét év után a győri tanítóképző főiskolán folytatta oktatói munkáját, ahol nyugdíjasan még most is tanít. Feleségével, aki hű társként énekesként működött közre vidéki szereplésein, számtalan emlékezetes koncertet adott nemcsak idehaza, de a Kaukázustól Svájcig és Németországig. Sályban már húsz éve vezetett Pávakörével hazai és nemzetközi sikereket ért el. Több mint ötezer előadás, kétszáznál több szakcikk, tanulmány, harmincnégy kötet jelzi szinte egyedülálló ismeretterjesztő-kutató tevékenységét. Hajna lánya a Magyar Művelődési Intézet Népi Iparművészeti osztályának vezetője, Ernő fia pedig gyermekorvos.

– Ötvenévesen, ezerkilencszázhetvenben doktoráltam az ELTE-n szellemi néprajzból. Előadásaimon szívesen kapcsolom a néprajzi háttérhez a zenét. Mindenhová elmegyek, ahová hívnak, legyen az néprajzi, zenei, pedagógiai tárgyú előadás, vagy lelkészi szolgálat – mondta befejezésül Barsi Ernő.

 (Borsod-Abaúj-Zempléni Almanach 3. kötet. In-Forma Kiadó Nyíregyháza 2002.)
Szerző: 2018. 01. 17.
Ha még nincs közöttünk, csatlakozzon most az Unokáink is olvasni fogják oldal kedvelőihez a Facebookon!

Hasonló

Varázslat

Huszár Boglárka alkotása 60×60 cm. olaj, vászon. Nem is tudom mióta  áll  ez  a  nagyon  régi  épület,  kicsit  elvarázsolt  szépségével   kastély,  kicsit  bástya szerű  repkénnyel  befutott oldalával.  Az idő ... Tartalom megtekintése

Az út  

Tüttő József alkotása Szinte  meggyötört  arcok,  holott  egy  életút  harcosai  a  születéstől  a  végsőkig.  Egyetlen  ember  akinek  annyiszor változik az  arca,  ahány állomást  tudhat  maga mögött.  Hogy sejthetnénk  gyermekkorban,  milyen ... Tartalom megtekintése

Pomaranski Luca portréja

Huszár Boglárka alkotása Csak általánosságban  szabad  beszélni, én  mégis  a portrézást  találom a legizgalmasabb alkotói  munkának.  Huszár  Boglárka  ragyogó   képet festett  Lucáról,  aki csak  éppen  bekukkantott  a  vászonra, hogy ... Tartalom megtekintése

Pince bejárat, Tokaj

Bíró  Ernő alkotása 30×42 cm, akvarell Ebben a rémítően  szomorkás időben  vágyódva  nézhetünk  erre  a  Bíró Ernő  által   megpingált  képre. Kirobbanó  fényekben  pompázik   a  pince  tetején  dúsan  hajtó ... Tartalom megtekintése