Szabó Albert

Igazgatóhelyettes,

Hajdúnánás

hb_4-170_szabo_albert.jpgAz országszerte ismert hajdúsági város „Makláry Lajos Általános Művészeti Iskola, Gimnázium és Pedagógiai Szakszolgálat” nevet viselő oktatási intézményének mindig mosolygó tanára és helyettes vezetője 1964. július 14-én, a francia forradalom évfordulóján látta meg a napvilágot. Édesanyja, Pálóczi Róza Margit, hetvenkét éves. Aktív korában előbb tanyasi iskolában, majd az 1. számú általános iskolában tanított több évtizeden át. Édesapja, Szabó Albert, 76 éves. Ő is Hajdúnánáson tanított, illetve szakfelügyelőként dolgozott. Testvére, Csaba, ügyész. Szabó Albert élete párjául Mező Juliannát választotta. Felesége szintén a Makláry-ban tanít. Gyermekeik közül a nyolcéves Albert már általános iskolás, húga, Anna pedig kétéves.

Szabó Albert az 1982-ben sikeresen letett érettségi vizsgáit követően Nyíregyházára, a Bessenyei György Tanárképző Főiskolára jelentkezett. Orosz– történelem szakos tanári diplomáját átvéve került mindmáig egyetlen munkahelyére, ahol 1993 óta tölti be az igazgatóhelyettesi munkakört.

Munkája mellett tanulva, Debrecenben, a Kossuth Lajos Tudományegyetemen latin szakos tanári oklevelet szerzett. Másik választott tárgya magasabb színvonalú tanítása érdekében elvégezte a történelem kiegészítő szakot a Debreceni Egyetemen.

Szakmai munkásságának állomásait sorolva említi meg azt, hogy ezerkilencszáznyolcvankilenctől kezdődően a diákönkormányzatot segítő pedagógus feladatait is ellátta. Négy évvel később vállalt szerepet az értékközvetítő és képességfejlesztő alternatív programban mint megyei listás szaktanácsadó. 2004-ben részt vett az Oktatási Minisztérium által alternatív kerettantervvé minősített „Képességfejlesztő – és Értékközvetítő Kerettanterv”, a (KÉK) hatodiktól a tizenkettedik évfolyamos történelem szakaszának az átdolgozásában.

1997 és 1999 között tette le a Budapesti Műszaki Egyetemen a közoktatási vezetői szakvizsgáját. Öt évvel később végezte el az emeltszintű érettségire való felkészítő tanfolyamot történelemből.

A Makláry Lajos nevét viselő oktatási intézményben folyamatos és komoly szellemi munka folyik: új feladataik között említi meg a diák- és a családpedagógia mindennapi alkalmazását. Ennek lényege az, hogy a jól szocializált családok jellemzője a jogok és a kötelességek – minden családtagra kiterjedő – összhangja. Nem nélkülözhetők a felmerülő konfliktusok, problémák és akadályok megoldását célzó törekvések egyeztetésének lehetőségei sem. A családoknak – éppen az együtt maradásuk érdekében – kell értékelniük önmagukat, s annak eredményeként felvállalni a jutalmazás vagy a büntetés lehetőségét.

Az iskola egykori diákjai elismerően szóltak és írtak az ott folyó minőségi oktató- és nevelőmunkáról. A hat évvel ezelőtt kiadott évkönyvükben számtalanszor olvashatók ezek a szavak: a Makláry mindenkinek, aki tovább akart lépni az életben, jó iskola volt. De nemcsak a diákok, hanem azok szülei is megfogalmazták elismerő gondolataikat az iskoláról: Nagy Lajosné, Horváth Imréné, Simon Ferencné, Hajduné Éliás Zsuzsa, Vadászi Zoltánné és dr. Torma Ferenc neve csak néhány a sok ezerre tehető, az intézmény tantestületének munkáját elismerők közül.

A már említett jubileumi kiadványban Szabó Albert igazgatóhelyettes az „Ember-, erkölcs-, vallásismeret a tanulók önismeretéért” címet viselő munkájában írt arról, hogy egy régóta felmerült igényt elégítettek ki akkor, amikor az iskola diákjai számára lehetővé tették az önismerettel, az ember-, erkölcs-, vallásismerettel való foglalkozást.

S ezek mellett nem hanyagolták el a társadalomismeretet, a néprajzot, az embertant és a történelmet sem. A kezdeteket a harmadik osztály jelenti: ekkor már a kisdiákok megismerkednek az empátia, a szimpátia és az ellenszenv fogalmával. A negyedik osztályban már a környezet hatása, a fogyatékosságok, a tehetség témakörével bővülnek ismereteik.

A következő években a vallástörténetet szinkronba hozzák a történelmi tevékenységgel, így e kettő kiegészíti és erősíti egymást. Az önismeretre főleg a hetedik osztályosoknál fordítanak nagy figyelmet, hiszen a nemiség, a párkapcsolatok, a nemi élet közös témák. A koncepció alkalmazói – az iskola tantestületének tagjai – remélik, hogy sikerül elérniük azt, amit Kamarás István egyik munkájában megfogalmazott: „ az embertudományok mozaikjából kirakni az embert.”

Szabó Albert igazgatóhelyettes kedvelt idő töltései közé tartozik az olvasás és a számára is testet-lelket felüdítő horgászat.

 (Hajdú-Bihari Almanach 4. kötet. In-Forma Kiadó Nyíregyháza 2004.)
Szerző: 2018. 01. 17.
Ha még nincs közöttünk, csatlakozzon most az Unokáink is olvasni fogják oldal kedvelőihez a Facebookon!

Hasonló

Varázslat

Huszár Boglárka alkotása 60×60 cm. olaj, vászon. Nem is tudom mióta  áll  ez  a  nagyon  régi  épület,  kicsit  elvarázsolt  szépségével   kastély,  kicsit  bástya szerű  repkénnyel  befutott oldalával.  Az idő ... Tartalom megtekintése

Az út  

Tüttő József alkotása Szinte  meggyötört  arcok,  holott  egy  életút  harcosai  a  születéstől  a  végsőkig.  Egyetlen  ember  akinek  annyiszor változik az  arca,  ahány állomást  tudhat  maga mögött.  Hogy sejthetnénk  gyermekkorban,  milyen ... Tartalom megtekintése

Pomaranski Luca portréja

Huszár Boglárka alkotása Csak általánosságban  szabad  beszélni, én  mégis  a portrézást  találom a legizgalmasabb alkotói  munkának.  Huszár  Boglárka  ragyogó   képet festett  Lucáról,  aki csak  éppen  bekukkantott  a  vászonra, hogy ... Tartalom megtekintése

Pince bejárat, Tokaj

Bíró  Ernő alkotása 30×42 cm, akvarell Ebben a rémítően  szomorkás időben  vágyódva  nézhetünk  erre  a  Bíró Ernő  által   megpingált  képre. Kirobbanó  fényekben  pompázik   a  pince  tetején  dúsan  hajtó ... Tartalom megtekintése

Emlék

Ősz Zoltán alkotása 25×30 cm, pasztell. 2024 “Jaj, a gyerekkor mily tündéri kor volt: egy ködbe olvadt álom és való, ha hullt a hó az égből, porcukor volt, s a... Tartalom megtekintése

Csend a sziklák tövében

Biszák László alkotása 35x60cm. Lüktető  világunk   tele  van  meglepetéssel,  olyannyira,  hogy  belefér  bármilyen  szokatlan  torz,  pszicho,  sci fi,  csak  rettentsen! Nehéz  elhatárolódni,  nehéz kimaradni,  így  azután     egyszer... Tartalom megtekintése