Kukk László

Forgalmi helyettes,

Nyíregyháza

szszb_18-74_kukk_laszlo.jpgKukk László a kocsifelírástól a térfelvigyázásig sok mindent végigcsinált a vasútnál, ám saját bevallása szerint mégis ízig-vérig forgalmista. Az elmúlt két és fél évtized alatt ő és a vasút összenőttek: mindig menetrendszerűen érkezik az állomásra, soha nem vár a vonatra és ez fordítva is igaz. Általános vélemény: sokat veszített volna a vasút, ha végül mégis kémikus lett volna…

1961-ben született újfehértói igazi vasutas család sarjaként. A nagyapa kocsimester, az apa állomásirányító, a nagybácsi rendelkező-állomásirányító,  s később a testvér is egyenruhát húzott: jelenleg forgalmi szolgálattevő Nyíregyházán. Ő azonban – egy kicsit dacból – mást akart. Mivel szerette a kémiát, simán felvették a debreceni vegyipari szakközépiskolába, ahol általános vegyész laboránsként végzett. A Kossuth  egyetemen kezdhetett volna laboránsként, de a kevés fizetés és a szabadjegy hiánya visszatérítette a sínek világához. Forgalmi gyakornokként ismerkedett a szakmával Nyíregyházán, majd sok mindent végigpróbált, ami később előnyére vált.

Dolgozott kocsifelíróként, ólmozó-bárcázóként, vonatfelvevőként, forgalmi naplózóként, majd miután letette a forgalmi vizsgákat forgalmi szolgálattevőként, vonatmenesztőként, térfelvigyázóként. A katonaság után 1986-ra elvégezte Budapesten a forgalmi kereskedelmi vasúti tisztképzőt, s e felsőfokú képesítéssel megnyílt az út előtte szinte minden beosztásra.

Ezerkilencszáznyolcvanhéttől hét éven át az egyik legnagyobb felelősséggel járó poszton állta meg a helyét: rendelkező lett. Azaz: másokkal együtt ő irányította a megyeszékhely teljes vasúti forgalmát. Ami a külső szemlélő számára talán csak játéktáblának tűnik, azon ő milliós értékeket irányított és ezrek életére vigyázott. Bátorság is kell ehhez, s bizony az ő keze is remegett, mikor először adott utasítást egy váltó átállítására.

A napi 12 órás folyamatos koncentráció nagy szakmai teljesítménynek számít, s különösen kiélezett volt a helyzet a 80-as években, amikor még a mai teherforgalom többszöröse haladt át Nyíregyházán. 1994-től – mivel közben állomásirányítónak is kiképezték – állomási tartalékos lett. Ez azt jelentette, hogy amolyan Jolly Jokerként hol ezt csinálta, hol azt, mikor mire volt szükség. Közben 1995-től újra iskolapadba ül: a győri Széchenyi István Főiskola műszaki menedzser szakát végzi el vasúti vállalkozói szakirányon. A ranglétrán is feljebb lépett: később már állomásfőnök-helyettesi beosztásban dolgozott. A nemrégiben történt átszervezések óta úgy nevezik a posztját, hogy üzemeltetési koordinátor, vagy egyszerűbben forgalmi helyettes.

A feladata már egyértelműbb, az összes forgalmi ügy hozzá tartozik. A problémákat orvosolja például a váltó cseréjétől a féksaru pótlásán át az automata ajtó javíttatásáig. Sokan tartoznak a keze alá, akikkel megőrizte korábbi kölcsönösen korrekt viszonyát, s előnyére válik, hogy szinte minden munkafolyamatot ismer.

Nagyon szereti a munkáját, a papírmunkát kivéve. Ma sem esik le a gyűrű az ujjáról, ha télen a váltókat kell takarítania, és ma is szívesen rendelkezik, ha úgy adódik. Mint mondja: őt a mozgás nyugtatja meg, hiszen azt szereti, ha megy a vasút. A régi öregek ugyanis úgy tanították: az álló vonatok nem jók. Az ő kiváló mentalitásuk, pedig a mai napi is példát jelent számára. Kukk László kesereg eleget is azon, hogy ma már nincs meg a kellő elhivatottság a fiatalokban.

A maiak jelentős része csak munkába megy a MÁV-hoz, nem szolgálatba, és ez nagy különbség. Persze azt is látja, már ez a munkahely sem jelent feltétlenül nyugdíjas állást. Mint elkötelezett vasutast azonban a sokszor értetlenkedő utasok jogos szemrehányásai aggasztják a legjobban, hiszen belső emberként pontosan tudja, megfelelő anyagi források nélkül nagyon nehéz színvonalas szolgáltatást nyújtani.

A szakma ifjú mestere, kiváló dolgozó kitüntetéssel és igazgatói dicsérettel rendelkező Kukk László a vasútnál a mozgást szereti, magánéletében azonban a nyugalmat. Így érthető, hogy hobbikertjében hosszú évek óta köszmétét termel, maradék szabadidejében, pedig keresztrejtvényt fejt és gobelineket varr. Mint mondja, nagyon megnyugtatja ez az elfoglaltság, s néha maga rajzolja a leendő alkotások alapjait.

A családja már kevéssé vasutas. Felesége, Zsuzsa, akivel ezerkilencszáznyolcvanhat óta élnek házasságban történelem–magyar szakos tanár Újfehértón. Nagyobbik fia, a tizenhat éves László, a nyíregyházi Vasvári Pál Gimnázium növendéke, s mostanában a közlekedésmérnöki pálya felé orientálódik. A kisebbik, a hatodikos Tamás, az újfehértói Vasvári Pál Általános Iskolában tanul.

Ámbár van otthon terepasztaluk, nem a vasúti pálya felé irányítja a fiúkat. Nem tud erre igazán elfogadható magyarázatot, mint ahogy arra sem, hogy ő miért vonzódik ehhez a hivatáshoz ilyen megalkuvást nem tűrően. Mindenesetre tény: Kukk László igazi vasutas. A régi fajtából.

(Szabolcs-Szatmár-Beregi Almanch 18. kötet. In-Forma Kiadó Nyíregyháza 2004.)
Szerző: 2018. 01. 17.
Ha még nincs közöttünk, csatlakozzon most az Unokáink is olvasni fogják oldal kedvelőihez a Facebookon!

Hasonló

Varázslat

Huszár Boglárka alkotása 60×60 cm. olaj, vászon. Nem is tudom mióta  áll  ez  a  nagyon  régi  épület,  kicsit  elvarázsolt  szépségével   kastély,  kicsit  bástya szerű  repkénnyel  befutott oldalával.  Az idő ... Tartalom megtekintése

Az út  

Tüttő József alkotása Szinte  meggyötört  arcok,  holott  egy  életút  harcosai  a  születéstől  a  végsőkig.  Egyetlen  ember  akinek  annyiszor változik az  arca,  ahány állomást  tudhat  maga mögött.  Hogy sejthetnénk  gyermekkorban,  milyen ... Tartalom megtekintése

Pomaranski Luca portréja

Huszár Boglárka alkotása Csak általánosságban  szabad  beszélni, én  mégis  a portrézást  találom a legizgalmasabb alkotói  munkának.  Huszár  Boglárka  ragyogó   képet festett  Lucáról,  aki csak  éppen  bekukkantott  a  vászonra, hogy ... Tartalom megtekintése

Pince bejárat, Tokaj

Bíró  Ernő alkotása 30×42 cm, akvarell Ebben a rémítően  szomorkás időben  vágyódva  nézhetünk  erre  a  Bíró Ernő  által   megpingált  képre. Kirobbanó  fényekben  pompázik   a  pince  tetején  dúsan  hajtó ... Tartalom megtekintése