Ilus málnát, szamócát, medvehagymát árult a piacon, de Károly inkább a kezét kérte meg Ilus még akkor sem tudott örülni, mikor a postás meghozta az első nyugdíját. Minek? Éppen annyit... Tartalom megtekintése
Kukk László
Forgalmi helyettes,
Nyíregyháza
Kukk László a kocsifelírástól a térfelvigyázásig sok mindent végigcsinált a vasútnál, ám saját bevallása szerint mégis ízig-vérig forgalmista. Az elmúlt két és fél évtized alatt ő és a vasút összenőttek: mindig menetrendszerűen érkezik az állomásra, soha nem vár a vonatra és ez fordítva is igaz. Általános vélemény: sokat veszített volna a vasút, ha végül mégis kémikus lett volna…
1961-ben született újfehértói igazi vasutas család sarjaként. A nagyapa kocsimester, az apa állomásirányító, a nagybácsi rendelkező-állomásirányító, s később a testvér is egyenruhát húzott: jelenleg forgalmi szolgálattevő Nyíregyházán. Ő azonban – egy kicsit dacból – mást akart. Mivel szerette a kémiát, simán felvették a debreceni vegyipari szakközépiskolába, ahol általános vegyész laboránsként végzett. A Kossuth egyetemen kezdhetett volna laboránsként, de a kevés fizetés és a szabadjegy hiánya visszatérítette a sínek világához. Forgalmi gyakornokként ismerkedett a szakmával Nyíregyházán, majd sok mindent végigpróbált, ami később előnyére vált.
Dolgozott kocsifelíróként, ólmozó-bárcázóként, vonatfelvevőként, forgalmi naplózóként, majd miután letette a forgalmi vizsgákat forgalmi szolgálattevőként, vonatmenesztőként, térfelvigyázóként. A katonaság után 1986-ra elvégezte Budapesten a forgalmi kereskedelmi vasúti tisztképzőt, s e felsőfokú képesítéssel megnyílt az út előtte szinte minden beosztásra.
Ezerkilencszáznyolcvanhéttől hét éven át az egyik legnagyobb felelősséggel járó poszton állta meg a helyét: rendelkező lett. Azaz: másokkal együtt ő irányította a megyeszékhely teljes vasúti forgalmát. Ami a külső szemlélő számára talán csak játéktáblának tűnik, azon ő milliós értékeket irányított és ezrek életére vigyázott. Bátorság is kell ehhez, s bizony az ő keze is remegett, mikor először adott utasítást egy váltó átállítására.
A napi 12 órás folyamatos koncentráció nagy szakmai teljesítménynek számít, s különösen kiélezett volt a helyzet a 80-as években, amikor még a mai teherforgalom többszöröse haladt át Nyíregyházán. 1994-től – mivel közben állomásirányítónak is kiképezték – állomási tartalékos lett. Ez azt jelentette, hogy amolyan Jolly Jokerként hol ezt csinálta, hol azt, mikor mire volt szükség. Közben 1995-től újra iskolapadba ül: a győri Széchenyi István Főiskola műszaki menedzser szakát végzi el vasúti vállalkozói szakirányon. A ranglétrán is feljebb lépett: később már állomásfőnök-helyettesi beosztásban dolgozott. A nemrégiben történt átszervezések óta úgy nevezik a posztját, hogy üzemeltetési koordinátor, vagy egyszerűbben forgalmi helyettes.
A feladata már egyértelműbb, az összes forgalmi ügy hozzá tartozik. A problémákat orvosolja például a váltó cseréjétől a féksaru pótlásán át az automata ajtó javíttatásáig. Sokan tartoznak a keze alá, akikkel megőrizte korábbi kölcsönösen korrekt viszonyát, s előnyére válik, hogy szinte minden munkafolyamatot ismer.
Nagyon szereti a munkáját, a papírmunkát kivéve. Ma sem esik le a gyűrű az ujjáról, ha télen a váltókat kell takarítania, és ma is szívesen rendelkezik, ha úgy adódik. Mint mondja: őt a mozgás nyugtatja meg, hiszen azt szereti, ha megy a vasút. A régi öregek ugyanis úgy tanították: az álló vonatok nem jók. Az ő kiváló mentalitásuk, pedig a mai napi is példát jelent számára. Kukk László kesereg eleget is azon, hogy ma már nincs meg a kellő elhivatottság a fiatalokban.
A maiak jelentős része csak munkába megy a MÁV-hoz, nem szolgálatba, és ez nagy különbség. Persze azt is látja, már ez a munkahely sem jelent feltétlenül nyugdíjas állást. Mint elkötelezett vasutast azonban a sokszor értetlenkedő utasok jogos szemrehányásai aggasztják a legjobban, hiszen belső emberként pontosan tudja, megfelelő anyagi források nélkül nagyon nehéz színvonalas szolgáltatást nyújtani.
A szakma ifjú mestere, kiváló dolgozó kitüntetéssel és igazgatói dicsérettel rendelkező Kukk László a vasútnál a mozgást szereti, magánéletében azonban a nyugalmat. Így érthető, hogy hobbikertjében hosszú évek óta köszmétét termel, maradék szabadidejében, pedig keresztrejtvényt fejt és gobelineket varr. Mint mondja, nagyon megnyugtatja ez az elfoglaltság, s néha maga rajzolja a leendő alkotások alapjait.
A családja már kevéssé vasutas. Felesége, Zsuzsa, akivel ezerkilencszáznyolcvanhat óta élnek házasságban történelem–magyar szakos tanár Újfehértón. Nagyobbik fia, a tizenhat éves László, a nyíregyházi Vasvári Pál Gimnázium növendéke, s mostanában a közlekedésmérnöki pálya felé orientálódik. A kisebbik, a hatodikos Tamás, az újfehértói Vasvári Pál Általános Iskolában tanul.
Ámbár van otthon terepasztaluk, nem a vasúti pálya felé irányítja a fiúkat. Nem tud erre igazán elfogadható magyarázatot, mint ahogy arra sem, hogy ő miért vonzódik ehhez a hivatáshoz ilyen megalkuvást nem tűrően. Mindenesetre tény: Kukk László igazi vasutas. A régi fajtából.
(Szabolcs-Szatmár-Beregi Almanch 18. kötet. In-Forma Kiadó Nyíregyháza 2004.)
Hasonló
Péter László és neje, Dr. J...
Dr. Sztányi István
Lakatos Dénes
Dr. Szikora Lászlóné
Dr. Balogh Zoltán
Poroszka Norbert
Dr. Szerdahelyi Zita
Dr. Szerdahelyi Szabolcs
Seszták Oszkár
Dr. Szabó Sarolta PhD
Hargitai István
Dr. Tisza László
Dajka István
Giliga Ferencné
Gyetván Magdolna
Csizmadia Valéria
Fodor László
Fábián Gonzáles
Bodnár Zoltán
Hargitai István
Égi áldás az özvegyasszony házasságára
Virágvasárnap Vatikánban a Szent Péter téren
Pálmaágakból lefektetett szőnyeg a Bazilika lépcsőin, olajágakkkal integető ünneplők Ilyen meghívót kap a vendég, ha a jó sorsa Rómában egy zarándokszállásra viszi. A Casa per ferie delle Suore Missionarie Pallottine néhány... Tartalom megtekintése
Varázslat
Huszár Boglárka alkotása 60×60 cm. olaj, vászon. Nem is tudom mióta áll ez a nagyon régi épület, kicsit elvarázsolt szépségével kastély, kicsit bástya szerű repkénnyel befutott oldalával. Az idő ... Tartalom megtekintése
Az út
Tüttő József alkotása Szinte meggyötört arcok, holott egy életút harcosai a születéstől a végsőkig. Egyetlen ember akinek annyiszor változik az arca, ahány állomást tudhat maga mögött. Hogy sejthetnénk gyermekkorban, milyen ... Tartalom megtekintése
Hegyet hágék, lőtőt lépék, a sárkány farkán túráztam
Megtépett sziklák, leszakadt hegyormok, madeirai séta egy csángó ima ritmusára Légvonalban… Ha valahol tényleg látni is lehet, mit jelent ez a kifejezés, az a Ponta de São Lourenço, azaz a... Tartalom megtekintése
Pomaranski Luca portréja
Huszár Boglárka alkotása Csak általánosságban szabad beszélni, én mégis a portrézást találom a legizgalmasabb alkotói munkának. Huszár Boglárka ragyogó képet festett Lucáról, aki csak éppen bekukkantott a vászonra, hogy ... Tartalom megtekintése
Győr Bécsi kapu tér. Egy csepp harmónia
Hargitai Beáta alkotása Győr talán legszebb tere a Bécsi kapu tér. Szinte minden épülete műemlék, barokk, copf, és kora klasszicista stílusú homlokzatokkal. (Wikipédia) A tér ragyogása, elegánsan hangolt épületei a ... Tartalom megtekintése
Egy kis nyelvészkedés a Piña Coladaval kapcsolatban
Szűrt ananászt jelent magyarul, szögezném le Móricka kedvéért… …akinek mint tudjuk, mindenről ugyanaz jut eszébe. Felhívnám továbbá a figyelmét az “ ñ ” betű kalapocskájára, ami által “ ny “-ne... Tartalom megtekintése
Történetek a füstölődő szalonnatáblák mellől
A régi házak padlásai mindig is kincseket rejtettek és rejtenek magukban Éreztem én ezt már gyerekkoromban, ugyanis állandóan azon siránkoztam, hogy mikor mehetek már fel én is a hijúba, ami... Tartalom megtekintése
Pince bejárat, Tokaj
Bíró Ernő alkotása 30×42 cm, akvarell Ebben a rémítően szomorkás időben vágyódva nézhetünk erre a Bíró Ernő által megpingált képre. Kirobbanó fényekben pompázik a pince tetején dúsan hajtó ... Tartalom megtekintése