Harcsa Ferencné

Óvodaigazgató,

Nyírbátor

szszb_16-116_harcsa_ferencne.jpgAki kutató szenvedélyétől vezérelten, kíváncsian keresne egy már-már megszállott, a munkája érdekében mindent félretevő óvodapedagógust, annak csak Vasvári Magdolnával, férjezett nevén Harcsa Ferencnével kellene találkoznia, aki 1947. április 4-én, Nyírbátorban született, Gere Ilona, háztartásbeli és Vasvári György gépkocsi eladó egyetlen gyermekeként. A szülők évek óta már csak az égi magasságokból figyelhetik leányuk földi tevékenységét, ami miatt csak büszkélkedhetnek odafent. Férje, Harcsa Ferenc, ma már nyugdíjas, korábban az UNILEVER csoportvezetőjeként dolgozott. Leányuk, a 34 éves Ágnes, közgazdászként, a PM-ben dolgozik, Budapesten.

Harcsa Ferencné az érettségi vizsgáit szülővárosában tette le 1965-ben. Az óvónői diploma ezt 1967-ben követte. A munka melletti tanulás híveként folyamatosan képezte magát a különféle szakmai tanfolyamokon. Számítógép-kezelői és közoktatási szakértői vizsgája 1998-ban datálódott. Eleddig utolsónak mondható oklevelét 2000-ben, a BME-n szerezte mint közoktatási vezető.

A tanulás után első munkahelye a nyírlugosi óvoda volt 1965-ben, amit a sorban a kislétai, majd később, 1973-tól kezdődően a különböző nyírbátori óvodák követtek. Első vezetői beosztását a József Attila úti óvoda vezetői széke jelentette. A gyermekintézmények szükségszerű egyesítésekor, 1996-ban nem merült fel más név az övé mellett arra, hogy az összevont óvodákat ki irányítsa. A városvezetés bölcsességét dicséri, hogy azóta megy minden, mint a karikacsapás, és nem kell belső hatalmi villongásokkal, pletykákkal foglalkozniuk.

A Harcsa Ferencné hathatós közreműködésével létrehozott bázisóvodához a környékbeli települések 23 gyermekintézménye tartozik, amik szakmai felügyeletét teljes mértékben ellátják. Ez tetten érhető a mindennapi tevékenység során felmerülő gondok konstruktív megoldásában és a szükséges szakmai segítség folyamatos biztosításában.

Az 1998-ban, a kezdeményezésére létrehozott Nyírbátori Óvodaszövetség a mai napig jó fóruma mindazon törekvések próbájának, amik bármelyik intézményben megfogannak.

A létrehozott Ötszínvirág Alapítvány azokat a törekvéseket szolgálja, amik a gyermekintézmények működését, az ott folyó tevékenységet egyre magasabb szakmai színvonalon kívánják megvalósítani.

A saját maguk által, 1999-ben kidolgozott helyi nevelési program alapján dolgoznak a mai napig, miközben elvégezték annak beválás vizsgálatát, kiegészítését a minőségfejlesztés égisze alatt. Valamennyien tudják, hogy a jövő óvodáinak kliensközpontú, szolgáltató intézményeknek kell lenniük, s ezért meg is tesznek minden tőlük telhetőt.

A Comenius 2000 Közoktatási Minőségfejlesztő Program 1. intézményi modelljébe 2000-ben megkezdték a minőségbiztosítási rendszer kiépítését. Az igazgató asszony rendszeresen bekapcsolódik a megyei Közoktatási Közalapítvány munkájába, annak felkérésére kutatási munkát végez. A közvetlen irányítása alatt álló Fáy András utcai óvodában 2 csoportot a soproni módszert, 1 csoportot a hagyományőrzést követve, 1 csoportot pedig – a település lakossági vallási összetételének megfelelően – a keresztyén szellemiséget figyelembe véve nevelnek. Az intézményekbe valamennyi jelentkezőt fel tudják venni, így a helykihasználásuk 100 százalékos.

Az óvodák nevelői testülete a hivatás szeretetéből fakadóan látja el nap, mint nap feladatait. Sokan közülük már több évtizedes múltra tekintenek vissza. Nem véletlen, hogy a kollektíva 1984-ben „Pro Urbe” kitüntető címet kapott. A működő bábszakkör mindenki kedvence, épp úgy, mint a dolgozóknak a rendszeres jógatanfolyam.

Harcsa Ferencné elmondja, hogy mára az óvodák a gyermekmegőrzés helyett az iskolára felkészítés műhelyeivé váltak, ami sokkal jobban szolgálja az egész társadalom érdekét. Érdekességként megemlíti még, hogy náluk a szülők mindenben választhatnak. Megválaszthatják azt a csoportot, ahová majd a gyerekük kerül, de ebbe a körbe tartozó az óvónő és a nevelési program szabad eldöntése is.

Saját kezdeményezésére 2002 óta az ötven éve dolgozók aranydiplomát kapnak a pedagógusnapon. Az egyesített intézményekben 33 óvónő és 18 technikai dolgozó teszi a dolgát legjobb tudása szerint.

Az óvodaigazgató asszony tervei szerint nyugdíjas koráig szeretné végezni a hivatásának tekintett és tartott munkáját. Szeretné elérni, hogy az intézmények szebbek, otthonosabbak, jobban felszereltek legyenek, a gyermekeket nevelők erkölcsi és anyagi megbecsülése javuljon, az arra érdemesek ne hagyják el a pályát.

Harcsa Ferencné szabadidejében szívesen kirándul, fejt rejtvényeket, ha sikerül, nyaral, és nem utolsósorban idegen nyelvet tanul hobbiszinten.

 (Szabolcs-Szatmár-Beregi Almanch 16. kötet. In-Forma Kiadó Nyíregyháza 2003.)
Szerző: 2018. 01. 17.
Ha még nincs közöttünk, csatlakozzon most az Unokáink is olvasni fogják oldal kedvelőihez a Facebookon!

Hasonló

Varázslat

Huszár Boglárka alkotása 60×60 cm. olaj, vászon. Nem is tudom mióta  áll  ez  a  nagyon  régi  épület,  kicsit  elvarázsolt  szépségével   kastély,  kicsit  bástya szerű  repkénnyel  befutott oldalával.  Az idő ... Tartalom megtekintése

Az út  

Tüttő József alkotása Szinte  meggyötört  arcok,  holott  egy  életút  harcosai  a  születéstől  a  végsőkig.  Egyetlen  ember  akinek  annyiszor változik az  arca,  ahány állomást  tudhat  maga mögött.  Hogy sejthetnénk  gyermekkorban,  milyen ... Tartalom megtekintése

Pomaranski Luca portréja

Huszár Boglárka alkotása Csak általánosságban  szabad  beszélni, én  mégis  a portrézást  találom a legizgalmasabb alkotói  munkának.  Huszár  Boglárka  ragyogó   képet festett  Lucáról,  aki csak  éppen  bekukkantott  a  vászonra, hogy ... Tartalom megtekintése

Pince bejárat, Tokaj

Bíró  Ernő alkotása 30×42 cm, akvarell Ebben a rémítően  szomorkás időben  vágyódva  nézhetünk  erre  a  Bíró Ernő  által   megpingált  képre. Kirobbanó  fényekben  pompázik   a  pince  tetején  dúsan  hajtó ... Tartalom megtekintése

Emlék

Ősz Zoltán alkotása 25×30 cm, pasztell. 2024 “Jaj, a gyerekkor mily tündéri kor volt: egy ködbe olvadt álom és való, ha hullt a hó az égből, porcukor volt, s a... Tartalom megtekintése