Tüttő József alkotása Szinte meggyötört arcok, holott egy életút harcosai a születéstől a végsőkig. Egyetlen ember akinek annyiszor változik az arca, ahány állomást tudhat maga mögött. Hogy sejthetnénk gyermekkorban, milyen ... Tartalom megtekintése
Baranyi Ferenc
Felnőttoktatási tagozatvezető,
Nyíregyháza
Bár tagozatvezetőnek mondják, mégis egy kisebb iskola irányításának is megfelelne a Bánki Donát Műszaki Középiskola rendszeréhez becsatlakozó felnőttoktatási tagozat, amelyet korábban a dolgozók esti gimnáziumának hívtak. 2003-ban nevezték ki Baranyi Ferencet tagozatvezetőnek.
Szép szakmai életutat járt már be az 1964. február 21-én Miskolcon született pedagógus. A Kilián György Gimnáziumban tett érettségi után a Bessenyei György Tanárképző Főiskolán magyar–történelem szakos diplomát szerzett 1987-ben. Egyetemi tanári oklevelet is e két tárgyból mondhat magáénak Debrecenből. Harmadik diplomája közoktatásvezetői a Budapesti Műszaki Egyetem keretein belül. Két évig Békéscsabán irodalmi muzeológusként a megyéhez kötődő írók, költők relikviáit rendszerezte. Muzeológusi munkásságát Nyíregyházán folytatta 1988 és 1995 között. Több ezer tételre tehető muzeális irodalmi anyagot gondozott (Krúdy Gyula, Váci Mihály, Sipkay Barna).
Hivatása gyakorlását 1995-től a Bánki Donát Műszaki Középiskolában folytatta. Előbb magyar nyelv és irodalom szakos középiskolai tanárként. Úgy érzi, gyorsan sikerült beilleszkednie az iskola humán munkaközössé-gének munkájába. Gyorsan megtalálta a megfelelő hangot a tanítványaival, köszönhetően a főiskolán elsajátított korszerű pedagógiai módszereknek. 1996-tól már Baranyi Ferenc vezeti a humán munkaközösséget. Fontos feladatának tartotta a kollégák naprakész tájékoztatását a nevelés-oktatás új irányairól, a legújabb módszertani lehetőségekről, s igyekezett zökkenőmentessé tenni az információáramlást a vezetőséggel. Jelentős eredménynek véli, hogy 1998-ban megjelentették a diákok által írt helytörténeti dolgozatokat egy kiadványban.
A felnőttoktatási tagozat vezetőjeként az óraadókkal együtt mintegy 40 tanár tevékenységét koordinálja a 20-21 osztályban. Ezt újabb kihívásként élte meg, épp ezért egy új pedagógiai programot írtak a megváltozott körülményekhez jobban alkalmazkodó felnőttoktatáshoz.
Ennek egyik oka az volt, hogy 2004 szeptemberétől regionális szinten is egyedülálló módon vezették be a levelező típusú távoktatást, amely azóta is igen jó eredménnyel és hatékonyan működik. A tagozaton – környezetünk állandó változásából eredően – szinte folyamatos az innováció: szervezési, módszertani, tananyag-optimalizálási, oktatási segédanyagok készítése. Ennek érdekében Baranyi Ferenc mindent megtesz, hogy kollegái is, és ő is, minél több tréningre, továbbképzésre eljusson. Az ezeken hallott korszerű ismereteket és módszereket mielőbb alkalmazzák a hatékonyabb nevelő-oktató munka érdekében.
Sajátos célokat fogalmazott meg az intézmény elődje is. A ma is használhatókat hagyományként folytatják, és az élet, a piac, a munkaadók kívánalmaihoz igazodva újabb és újabb célokat tűznek maguk elé. Az ifjúsági tagozatra sokan jönnek át más középiskolából: talán nem bírják a feszített tempót, esetleg nem jönnek ki az osztálytársakkal és a tanárokkal. A második esély iskolájának is hívja ezt az oktatási formát egy nagyra becsült kollégája. Itt a lehető leghumánusabban viszonyulnak a diákhoz, természetesen követelnek is, mert az intézményből kilépve a mindennapok regulázzák majd a frissen érettségizőket.
Az esti, valamint a távoktatási levelező tagozatra a felnőttek iratkoznak be. A legtöbben egzisztenciális okokból, mert a munkahelyükön kikötés például az érettségi. Érdekességként említi Baranyi Ferenc, hogy a 40 éves anya egyszerre érettségizett a 18 éves lányával.
A felnőtt diákok közt egyszer egy 55 éves ápolónő is beült a padba. Színtiszta ötössel végzett, és elképzelhető, hogy ezután még a főiskolának is nekivágott. A felnőttoktatási tagozatvezető úgy véli, sokkal nagyobb eredménnyel kecsegtet, ha nem adatok halmazát akarják „megtanítani” – arra valók a könyvek és az internet –, hanem készségeket, képességeket fejlesztenek ki a tanulóikban, s ez hosszú távra jelent védelmet, örökös tanulási vágyat, az újdonságokra fogékony közelítést egy életen át.
Pedagógiai hitvallását három pillérre alapozza: a humánum, a következetesség és a használható tudás. Egyiket sem szükséges indokolni, hisz az Európai Unió oktatási intézményeiben látott módszerek, az elért eredmények, a diploma mögött rejlő tudás elismerése – mind-mind azt jelzi, hogy nekünk is lépést kell tartanunk a változó világgal, ha nem akarunk leszakadni.
Arról nem beszélve, hogy a gazdasági, társadalmi átalakulásból fakadóan más követelményeket támaszt a XXI. század iskolájával szemben a társadalom, a fenntartó, a szülők és maguk a diákok.
Baranyi Ferenc feleséget is a pedagógusok közül választott: Szilágyi Gabriella a Kölcsey Ferenc Gimnázium francia–olasz szakos nyelvtanára. Házasságukból két fiúgyermek született: Richárd (17), szintén kölcseys diák, Róbert (13) a 2-es gyakorlóban készül az életre.
(Szabolcs-Szatmár-Beregi Almanach 24. kötet. In-Forma Kiadó Nyíregyháza 2008.)
Hasonló
Péter László és neje, Dr. J...
Dr. Sztányi István
Lakatos Dénes
Dr. Szikora Lászlóné
Dr. Balogh Zoltán
Poroszka Norbert
Dr. Szerdahelyi Zita
Dr. Szerdahelyi Szabolcs
Seszták Oszkár
Dr. Szabó Sarolta PhD
Hargitai István
Dr. Tisza László
Dajka István
Giliga Ferencné
Gyetván Magdolna
Csizmadia Valéria
Fodor László
Fábián Gonzáles
Bodnár Zoltán
Hargitai István
Az út
Hegyet hágék, lőtőt lépék, a sárkány farkán túráztam
Megtépett sziklák, leszakadt hegyormok, madeirai séta egy csángó ima ritmusára Légvonalban… Ha valahol tényleg látni is lehet, mit jelent ez a kifejezés, az a Ponta de São Lourenço, azaz a... Tartalom megtekintése
Pomaranski Luca portréja
Huszár Boglárka alkotása Csak általánosságban szabad beszélni, én mégis a portrézást találom a legizgalmasabb alkotói munkának. Huszár Boglárka ragyogó képet festett Lucáról, aki csak éppen bekukkantott a vászonra, hogy ... Tartalom megtekintése
Győr Bécsi kapu tér. Egy csepp harmónia
Hargitai Beáta alkotása Győr talán legszebb tere a Bécsi kapu tér. Szinte minden épülete műemlék, barokk, copf, és kora klasszicista stílusú homlokzatokkal. (Wikipédia) A tér ragyogása, elegánsan hangolt épületei a ... Tartalom megtekintése
Egy kis nyelvészkedés a Piña Coladaval kapcsolatban
Szűrt ananászt jelent magyarul, szögezném le Móricka kedvéért… …akinek mint tudjuk, mindenről ugyanaz jut eszébe. Felhívnám továbbá a figyelmét az “ ñ ” betű kalapocskájára, ami által “ ny “-ne... Tartalom megtekintése
Történetek a füstölődő szalonnatáblák mellől
A régi házak padlásai mindig is kincseket rejtettek és rejtenek magukban Éreztem én ezt már gyerekkoromban, ugyanis állandóan azon siránkoztam, hogy mikor mehetek már fel én is a hijúba, ami... Tartalom megtekintése
Pince bejárat, Tokaj
Bíró Ernő alkotása 30×42 cm, akvarell Ebben a rémítően szomorkás időben vágyódva nézhetünk erre a Bíró Ernő által megpingált képre. Kirobbanó fényekben pompázik a pince tetején dúsan hajtó ... Tartalom megtekintése
Emlék
Ősz Zoltán alkotása 25×30 cm, pasztell. 2024 “Jaj, a gyerekkor mily tündéri kor volt: egy ködbe olvadt álom és való, ha hullt a hó az égből, porcukor volt, s a... Tartalom megtekintése
Csend a sziklák tövében
Biszák László alkotása 35x60cm. Lüktető világunk tele van meglepetéssel, olyannyira, hogy belefér bármilyen szokatlan torz, pszicho, sci fi, csak rettentsen! Nehéz elhatárolódni, nehéz kimaradni, így azután egyszer... Tartalom megtekintése
Rekviem-féle egy pót-nagyapához, és az ő Erdélye egy évszázadához
Tata nyáron mindig a garázs tetején ült. Ült és nézett le az utcára, élvezte a nyarat, az árnyékos szőlőlugasban, ami teljesen befutotta a garázs lapos tetejét, árnyas kuckót formálva. Ha... Tartalom megtekintése