Ilus málnát, szamócát, medvehagymát árult a piacon, de Károly inkább a kezét kérte meg Ilus még akkor sem tudott örülni, mikor a postás meghozta az első nyugdíját. Minek? Éppen annyit... Tartalom megtekintése
Tuza Tibor
Romológus és romapedagógus,
Debrecen
Tizenhat éves korában, másodikos gimnazistaként egy ócska néprádión éppen irodalmi műsort hallgatott Gogolról, amikor megtörtént a csoda. Olyan mondat érintette meg a lelkét, amely azóta is meghatározza életét és pályafutását. „Az emberben nem a sarat kell látni, hanem az aranyat kell tudni kibányászni belőle.” Az irodalomért lelkesedő és embertársaiért minél többet tenni akaró Tibor szinte néhány pillanat alatt határozta el, hogy pedagógus lesz – mindhalálig.
– Sokféle etnikum vére lüktet bennem is, mint a legtöbb magyarban – mondja Tuza Tibor. – Mégis magyarnak vallom magam. Egyet tudok biztosan: B-s vércsoportom van, amit a tatárok hoztak be Európába. Kinyomoztam, hogy egy tegzes török katonától kaptam a vezetéknevem (a tuz szó tegezt jelent). Mesterember ősöm Tuza Gergely azonban 1790-ben pénzért kutyabőrt vásárolt Borsod vármegyétől, ezért nemesi származású vagyok.
A megyeszerte jól ismert, országos hírű pedagógus 1945-ben született Borsodszemerén (ma Mezőszemere Heves megyében). Szegényparaszti családból származik. Szüleit tizenkét testvérrel, őt pedig még számosabb unokatestvérrel áldotta meg az Isten. Tuza Tibor volt azonban az első és hasonló korú rokonai közül az egyetlen, aki diplomát szerzett. Az egri Dobó István Gimnázium befejezése után a Kossuth-egyetemre járt, de harmadéves korában az „egyetem fura ura” eltanácsolta: „egyetemi tanulmányok folytatására alkalmatlan”. Ezt követően – szaktanítói munka mellett – tanári diplomát szerzett az egri pedagógiai főiskolán, majd Kovács Kálmán professzornak köszönhetően egyéni levelező hallgatóként befejezhette az egyetem magyar–történelem szakát. Több éven át Heves, Borsod-Abaúj-Zemplén és Hajdú-Bihar megye különböző településein általános iskolában tanított, majd érettségi elnöki feladatokkal bízták meg; ma a pedagógiai főiskolai és az egyetemi oktatásban tart egyéni hangvételű, érdekes előadásokat, szemináriumokat, illetve posztgraduális képzéseket, és ennek Phare-programjait irányítja.
Számos pedagógiai pályázaton ért el első-harmadik helyezést, három évtizede szakmai kutatások aktív részvevője, 22 év óta kutatócsoportokat irányít a pedagógia korszerűsítése céljából. Sajnos még ma sem mindig talál ellenállás nélküli befogadásra az, ami új, más, hasznos és modern.
– Arra törekszem, hogy a feje tetejéről a talpára állítsam azt a pedagógiai elméletet és gyakorlatot, ahol éppen dolgozom. Emiatt a szocialista rendszerben gyakran nyilvánosan is a fejemre olvasták, hogy anarchista vagyok, mert aki másként gondolkodik, szerintük más nem lehet. Nézeteim miatt egyszer-kétszer majdnem rács mögé kerültem, de aztán „megvédtek”, mert rám fogták, hogy „kádergyerek” vagyok. A rendszerváltás óta ugyanolyan őszintén elmondom a véleményemet, s emiatt már néhányszor „lekommunistáztak”, sőt egyesek halálomat kívánták.
Tuza Tibor azonban, hála Istennek, él, és rendületlenül dolgozik annak érdekében, hogy minél többet tehessen a szegény, a (halmozottan) hátrányos helyzetű, az elesett gyermekek érdekében. A kilencvenes évek közepe óta rosszakarói három munkahelyén gyakoroltak nyomást munkaadójára, ezért 2001 áprilisától – kényszerből – főállású egyéni vállalkozóként végzi pedagógiai munkáját. Most öntörvényű, független, másokért cselekvő, pártsemleges, politikától mentes oktatóként, vállalkozó pedagógusként segíti, támogatja az elesetteket, és oktatja azokat, akik még többet tehetnek a roma és a szegény gyermekek felemelkedéséért.
A hetvenes évek óta több tucat tan- és szakkönyvet írt, közel ezer tanulmánya és cikke jelent meg. 1992. és 1995. között a Világító Ceruza című pedagógiai lapot szerkesztette, amelynek megjelenéséért nemcsak szakmai értelemben, hanem személyes anyagi támogatásával is mindent elkövetett. Ezerkilencszázkilencvenöt óta erejét és energiáját a romológia és romapedagógia fejlesztésére és terjesztésére fordítja. Ma már e tudományok országosan elismert szakértője.
– Kiterjedt szakmai kapcsolataim, valamint a halmozott hátrányokkal küzdő roma és nem roma gyerekek, fiatalok sikerei éltetik bennem a reményt, hogy előbb-utóbb áttörhetővé válik a rendkívül merev és szegregált magyar iskolarendszer. Hiszek abban, hogy majdan felszabadulnak a pedagógus „rabszolgák” is, hogy rugalmas keretek, kedvező feltételek között legyen szabad végre optimális személyiségfejlesztést végezniük.
Második házasságának köszönhetően három gyermek boldog édesapja. A legidősebb már felsőfokú végzettséggel rendelkezik, és több szakmája van, mint barátnőjének is, aki szintén a családdal együtt lakik. A két kisebb (fiú-lány ikerpár) még általános iskolában tanul. Tanító feleségével együtt hatan élnek egy szűk, belvárosi panellakásban. Értelmiségiekhez méltatlan körülmények között. De élnek és dolgoznak…
(Hajdú-Bihari Almanach 2. kötet. In-Forma Kiadó Nyíregyháza 2002.)
Hasonló
Dr. Simon József
Herdon István
Dr. Sinóros-Szabó Botond
Jancsó Gyula
Márkó Zoltán és családja
Bulátkó Kornél
Szemán Mihály
Dr. Cs. Tóth János
Dr. habil. Góth László
Dr. Szabó Péter
Kollár István
Aba-Horváth István
Kérdő Zsuzsa
Katona László
Czapp József
Dr. Bölcskei Gusztáv
Petis János
Dr. Orosz János
Lukács Balázs
Földesi Gyuláné
Égi áldás az özvegyasszony házasságára
Virágvasárnap Vatikánban a Szent Péter téren
Pálmaágakból lefektetett szőnyeg a Bazilika lépcsőin, olajágakkkal integető ünneplők Ilyen meghívót kap a vendég, ha a jó sorsa Rómában egy zarándokszállásra viszi. A Casa per ferie delle Suore Missionarie Pallottine néhány... Tartalom megtekintése
Varázslat
Huszár Boglárka alkotása 60×60 cm. olaj, vászon. Nem is tudom mióta áll ez a nagyon régi épület, kicsit elvarázsolt szépségével kastély, kicsit bástya szerű repkénnyel befutott oldalával. Az idő ... Tartalom megtekintése
Az út
Tüttő József alkotása Szinte meggyötört arcok, holott egy életút harcosai a születéstől a végsőkig. Egyetlen ember akinek annyiszor változik az arca, ahány állomást tudhat maga mögött. Hogy sejthetnénk gyermekkorban, milyen ... Tartalom megtekintése
Hegyet hágék, lőtőt lépék, a sárkány farkán túráztam
Megtépett sziklák, leszakadt hegyormok, madeirai séta egy csángó ima ritmusára Légvonalban… Ha valahol tényleg látni is lehet, mit jelent ez a kifejezés, az a Ponta de São Lourenço, azaz a... Tartalom megtekintése
Pomaranski Luca portréja
Huszár Boglárka alkotása Csak általánosságban szabad beszélni, én mégis a portrézást találom a legizgalmasabb alkotói munkának. Huszár Boglárka ragyogó képet festett Lucáról, aki csak éppen bekukkantott a vászonra, hogy ... Tartalom megtekintése
Győr Bécsi kapu tér. Egy csepp harmónia
Hargitai Beáta alkotása Győr talán legszebb tere a Bécsi kapu tér. Szinte minden épülete műemlék, barokk, copf, és kora klasszicista stílusú homlokzatokkal. (Wikipédia) A tér ragyogása, elegánsan hangolt épületei a ... Tartalom megtekintése
Egy kis nyelvészkedés a Piña Coladaval kapcsolatban
Szűrt ananászt jelent magyarul, szögezném le Móricka kedvéért… …akinek mint tudjuk, mindenről ugyanaz jut eszébe. Felhívnám továbbá a figyelmét az “ ñ ” betű kalapocskájára, ami által “ ny “-ne... Tartalom megtekintése
Történetek a füstölődő szalonnatáblák mellől
A régi házak padlásai mindig is kincseket rejtettek és rejtenek magukban Éreztem én ezt már gyerekkoromban, ugyanis állandóan azon siránkoztam, hogy mikor mehetek már fel én is a hijúba, ami... Tartalom megtekintése
Pince bejárat, Tokaj
Bíró Ernő alkotása 30×42 cm, akvarell Ebben a rémítően szomorkás időben vágyódva nézhetünk erre a Bíró Ernő által megpingált képre. Kirobbanó fényekben pompázik a pince tetején dúsan hajtó ... Tartalom megtekintése