Ilus málnát, szamócát, medvehagymát árult a piacon, de Károly inkább a kezét kérte meg Ilus még akkor sem tudott örülni, mikor a postás meghozta az első nyugdíját. Minek? Éppen annyit... Tartalom megtekintése
Kaskó Sándorné
Gimnáziumi igazgató,
Demecser
Elsőgenerációs értelmiségi, aki életét annak szentelte, hogy egy hátrányos helyzetű térségben az emberek szellemileg, anyagilag felemelkedjenek. Ne kelljen elvándorolniuk az ország más részeibe a nagyobb darab kenyér, a boldogulás reményében. Három és fél évtizede áll a demecseri Váry Emil Gimnázium katedráján, 1986-tól igazgatóhelyettesként, 1997-től megbízott, majd ’98-tól kinevezett igazgatóként Kaskó Sándorné. Életútja jól példázza azoknak az önfeláldozó értelmiségieknek a sorsát, akik a megye és a szűkebb lakókörnyezet gondjait felvállalva, magukat inkább háttérbe helyezve szolgálnak egy jó ügyet.
Kaskó Sándorné, Pócsi Irén, Berkeszen született 1942. november 28-án. Édesanyja, lánynevén Kaszás Irma, nyolcvanhetedik évét tölti, világéletében mezőgazdasági munkákkal foglalkozott. Édesapja, néhai Pócsi Sándor, férje, Kaskó Sándor, raktárvezető Kisvárdán. Két lányuk született, mindketten a tanári pályát választották. Tamara földrajz–orosz szakon végzett, és a demecseri gimnáziumban tanít. A főnöke az édesanyja… Már családot alapított, a nagymama kedvence a két unoka, László hat-, Ádám kétéves. A másik lányuk Henrietta, a nyíregyházi Guszev-telep iskolájában tanít, matematika–földrajz és rajz szakos diplomával a zsebében. Ő is férjezett, a kislánya, Gabriella négyéves. A csöppnyi lányka sok örömet szerez a nagyszülőknek.
A nyíregyházi Kölcsey Ferenc Gimnáziumban 1961-ben érettségizett, majd a debreceni Kossuth Lajos Tudományegyetemen történelem–orosz szakon diplomázott az igazgatónő. A demecseri gimnázium általános profillal működik, ’78-ban vették fel Váry Emil nevét. Jelenleg kétszázötvennégy nappali és száznyolcvanhárom levelező tagozatos diák tanul itt. A tantestületet huszonegy pedagógus alkotja. Az adminisztratív és a technikai feladatokat tizennégyen látják el.
Az iskoláiról híres Kisvárda és a megyeszékhely, Nyíregyháza közt Demecser igyekszik megtartani az értelmiségi képzés fellegvárát, a gimnáziumot. Az évek során szembe kellett nézniük azzal a ténnyel, hogy a szülők a jobb képességű gyerekeket elvitték a másik két városba vagy még messzebbre tanulni. 1997-ben létszámgonddal küszködtek, mindössze egy első osztályt indítottak. Valójában soha nem merült fel a gimnázium megszüntetésének gondolata, mint annyi más kisebb településen.
– Arra helyeztük a hangsúlyt – magyarázza Kaskóné, Irénke – hogy a gyerekek városi szintű szolgáltatást élvezzenek nálunk is. Nekik ugyanúgy ismerniük kell például az informatikát, járatosaknak kell lenniük az idegen nyelvek világában, mint ahogy másutt is ez a kor követelménye. Régi, kipróbált tanári gárda segítette ebben a törekvésben a munkámat. Harmincéves kollégiális viszony fűz Vass Lajos volt igazgatóhoz, Vass Lajosné harmincöt, Dajka Jánosné harminc éve tanúi oktató-nevelő munkámnak. A Nyíregyházi Főiskola rektora, dr. Balogh Árpád óraadóként dolgozott nálunk ifjú korában. A főiskola három tanszékvezetője tanított vagy tanult itt. S ezzel korántsem teljes a felsorolás. Valójában nincs fluktuáció, mert a pedagógusok nem azt nézik, hol kapnának kicsivel több bért, hanem szolgálatnak tekintik a vidéki gimnáziumi katedrát. Lehet, hogy ezek olyan fogalmak, amelyeket az egy-két generációval később született pedagógusok már nem éreznek magukban, nekünk viszont természetes, de hát ez a világ rendje…
A beletörődés azonban nem tartozik Kaskóné tulajdonságai közé. Arra büszke, hogy tanítványai közül Borzsova-tanyáról bejutott egy diák a jogi egyetemre, többen tanári, tanítói, egészségügyi főiskolai diplomát szereztek. Egy országos statisztikával támasztja alá az elmondottakat: ’96-ban a felsőoktatásba jelentkezettek és felvettek arányában országosan a 20. helyen álltak a gimnáziumok között, ’97-ben a 10.-ek voltak.
Emelt szinten oktatják az angolt, hogy a legjobbak nyelvvizsgát tegyenek még diákkorukban. Szorgalmazzák a számítástechnikai fejlesztést: a Sulinet program keretében tizenhárom komputert szereztek. A gimnáziumi érettségi mellett az érdeklődők szakmunkás-bizonyítványt is szerezhetnek számítógép-kezelésből.
Kaskóné pedagógiai programjának lényege a stabil létszám megtartása, a tanári kar fiatalítása és a hátrányos helyzetű térségben az értelmiségiek képzése.
A vidéki élet előnyös oldalai közt említi az igazgatóasszony, hogy mindenki ismer mindenkit. Itt számon tartják egymást a tanárok és a diákok egyaránt. Mint mondja, a rendszerváltozás egyik fontos vívmánya volt a telefonhálózatba való bekapcsolás. Ha valamelyik tanuló gyakran mulasztja az óralátogatást, az igazgatónő nem levelet küldöz a szülőnek, hanem felemeli a telefont vagy azonnal személyesen találkozik vele. Szinte családias légkörben élnek és dolgoznak az intézményben és a településen.
Kaskóné nagyon örül annak, hogy a lányai is meglátták a pedagógus pálya szépségét, és ezt választották élethivatásnak. Irénke szabadidejében olvas, főként irodalmi esszéket, gazdasági újságcikkeket, vezeti a háztartást, családanya, feleség és vezető egy személyben.
(Szabolcs-Szatmár-Beregi Almanach 11. kötet. In-Forma Kiadó Nyíregyháza 2001.)
Hasonló
Égi áldás az özvegyasszony házasságára
Virágvasárnap Vatikánban a Szent Péter téren
Pálmaágakból lefektetett szőnyeg a Bazilika lépcsőin, olajágakkkal integető ünneplők Ilyen meghívót kap a vendég, ha a jó sorsa Rómában egy zarándokszállásra viszi. A Casa per ferie delle Suore Missionarie Pallottine néhány... Tartalom megtekintése
Varázslat
Huszár Boglárka alkotása 60×60 cm. olaj, vászon. Nem is tudom mióta áll ez a nagyon régi épület, kicsit elvarázsolt szépségével kastély, kicsit bástya szerű repkénnyel befutott oldalával. Az idő ... Tartalom megtekintése
Az út
Tüttő József alkotása Szinte meggyötört arcok, holott egy életút harcosai a születéstől a végsőkig. Egyetlen ember akinek annyiszor változik az arca, ahány állomást tudhat maga mögött. Hogy sejthetnénk gyermekkorban, milyen ... Tartalom megtekintése
Hegyet hágék, lőtőt lépék, a sárkány farkán túráztam
Megtépett sziklák, leszakadt hegyormok, madeirai séta egy csángó ima ritmusára Légvonalban… Ha valahol tényleg látni is lehet, mit jelent ez a kifejezés, az a Ponta de São Lourenço, azaz a... Tartalom megtekintése
Pomaranski Luca portréja
Huszár Boglárka alkotása Csak általánosságban szabad beszélni, én mégis a portrézást találom a legizgalmasabb alkotói munkának. Huszár Boglárka ragyogó képet festett Lucáról, aki csak éppen bekukkantott a vászonra, hogy ... Tartalom megtekintése
Győr Bécsi kapu tér. Egy csepp harmónia
Hargitai Beáta alkotása Győr talán legszebb tere a Bécsi kapu tér. Szinte minden épülete műemlék, barokk, copf, és kora klasszicista stílusú homlokzatokkal. (Wikipédia) A tér ragyogása, elegánsan hangolt épületei a ... Tartalom megtekintése
Egy kis nyelvészkedés a Piña Coladaval kapcsolatban
Szűrt ananászt jelent magyarul, szögezném le Móricka kedvéért… …akinek mint tudjuk, mindenről ugyanaz jut eszébe. Felhívnám továbbá a figyelmét az “ ñ ” betű kalapocskájára, ami által “ ny “-ne... Tartalom megtekintése
Történetek a füstölődő szalonnatáblák mellől
A régi házak padlásai mindig is kincseket rejtettek és rejtenek magukban Éreztem én ezt már gyerekkoromban, ugyanis állandóan azon siránkoztam, hogy mikor mehetek már fel én is a hijúba, ami... Tartalom megtekintése
Pince bejárat, Tokaj
Bíró Ernő alkotása 30×42 cm, akvarell Ebben a rémítően szomorkás időben vágyódva nézhetünk erre a Bíró Ernő által megpingált képre. Kirobbanó fényekben pompázik a pince tetején dúsan hajtó ... Tartalom megtekintése