Huszár Boglárka alkotása 60×60 cm. olaj, vászon. Nem is tudom mióta áll ez a nagyon régi épület, kicsit elvarázsolt szépségével kastély, kicsit bástya szerű repkénnyel befutott oldalával. Az idő ... Tartalom megtekintése
Fekete Dániel
Gimnáziumi igazgató,
Ibrány
Néhány éve még a gimnázium fennmaradásáért kellett megküzdeniük az ibrányiaknak, ma pedig nemcsak jól működik, hanem újabb profilokkal bővíthetik az intézményt. Ebben oroszlánszerep jutott Fekete Dánielnek, aki több mint negyedszázaddal ezelőtt lépte át tanárként az alma mater kapuját. Már csak azért is vállalta a különleges megméretést, mert diákként ezt az iskolát mondhatta magáénak. Itt érettségizett és indult el pedagógus pályafutása…
Ibrányban született 1950. november 1-jén. Édesanyja lánykori nevén Nagyidai Piroska. Sajnos, már nem él. A termelőszövetkezetben dolgozott. Édesapja szintén nem lehet már családja körében, a vasútnál töltötte munkáséletét. A családban három fiúgyermek nevelkedett. István bátyja ezerkilencszáznyolcvanháromban meghalt, Béla katonatiszt lett, most Nagykanizsán lakik. Az igazgató úr a tanítóképzőben találta meg élete párját Román Anna személyében. Két gyermek született a házasságukból: Dániel a Gábor Dénes főiskola negyedéves hallgatója, informatikai mérnöknek készül. Angéla magyar–művelődésszervező szakra jár a Nyíregyházi Főiskolára. Ez utóbbi téma, valamint a kommunikáció, a nyilvánosság, a mostanában divatosabban hangzó PR-tevékenység érdekli. Művelődésszervezésből egyetemen is kiegészíti tudását.
1969-ben érettségizett e falak között Fekete Dániel, s megtetszett neki a tanári katedra. Sikerrel felvételizett a tanárképző főiskolára és 1973-ban vette át oklevelét orosz–testnevelés szakon. Előbb a helyi általános iskolában kapott állást – az akkoriban népszerű ösztöndíjszerződés miatt hivatalosan is haza kellett jönnie –, de őt úgyis hazahúzta a szíve. Nagy örömmel fogadta el a gimnáziumi tanári beosztást 1974-ben. Tanítványok százai emlékeznek rá, s ma már azok gyermekeit tanítja.
Igazgatóhelyettesi megbízást kapott 1991–92-ben, majd 1993 februárjában nevezték ki a Móricz Zsigmond Gimnázium és Szakközépiskola igazgatójának. A második ciklus végéhez közeledik. Mint mondja, szembesülniük kellett azzal a kemény kérdéssel, hogy a korábban csökkenő diáklétszám miatt esetleg bezárhatják a kaput. A közeli városok jó nevű intézményei elviszik innen a 14–18 éveseket – magyarázták a várható döntést a művelődésügy akkori irányítói. Ám Fekete Dániel nem nyugodott bele a lassú sorvadásba, hanem azon igyekezett, hogy új profilt adjanak a gimnáziumnak. A kor követelményeihez igazodva bevezették a számítástechnika oktatását, és nagy súlyt fektettek a közgazdasági ismeretek átadására. Felvették a kapcsolatot az egri Neumann János Gimnázium és Szakközépiskolával, és úgynevezett követő iskola lettek. Ennek értelmében a világbanki támogatással működtetett projektet az ibrányi gimnázium is alkalmazta. Szinte a huszonnegyedik órában léptek, mert két év múlva leállították az illetékes hatóságok ezt a fajta módszert.
Most viszont minden elképzelést felülmúl a gimnázium népszerűsége. A kétszázhuszonnyolc tanuló egyharmada gimnazista, kétharmada szakközépiskolai képzésben részesül. A tantestületet tizennyolc pedagógus alkotja. Az adminisztratív és a technikai feladatokat tizenhatan látják el.
A pedagógiai programjuk is tartalmazza azt az újdonságot, hogy ötödik évfolyamosként OKJ-s képzésben vehetnek részt azok a diákok, akik nem elégednek meg az érettségi bizonyítvánnyal, hanem szakmát is szeretnének. Jelenleg nyolc szakmát oktatnak, ezek középfokú végzettséget adnak, és valamennyi érettségi után szerezhető meg. Többek közt ilyen a banki ügyintézői és még néhány, a pénzügyi szolgáltatásokkal foglalkozó mesterség.
A számítástechnika igen kedvelt nemcsak a fiatalok körében, hanem örülnek ennek a szülők is. Ma már szinte képtelenség elhelyezkedni egy vállalatnál a komputer ismerete nélkül.
Az újdonságok közt említhetjük meg az esti tagozat indítását, hiszen egyre többen jönnek rá, hogy a nyolc általános nem jelent belépőt az életbe.
Fekete Dániel szerint igen jónak minősül a hetven százalékos továbbtanulási arány. Volt olyan tanév, amelynek eredményeként a jelentkezők kilencven százaléka bejutott főiskolára, egyetemre. Általában a felsőfokú végzettségre pályázók hatvan százaléka kerül be azonnal valamely intézménybe.
Noha az igazgató úr évtizedek óta együtt lélegzik a gimnáziummal, nem tulajdonítja saját magának a sikereket. Kiemeli a tantestület kollektív munkáját, köztük is elismerést érdemel Papp László igazgatóhelyettes, aki 1968 óta tanít az ibrányi gimnáziumban, és segíti a vezetői feladatok ellátásában is. Ugyancsak büszke Szabó Lajosra, aki az 1962-es indulás óta az első tanára a gimnáziumnak.
– Én azt hiszem, nagyon szép hivatást választottam magamnak – vallja az igazgató úr. – A tudást átadni nemes cselekedet, de embert nevelni még inkább annak számít. S egy kisvárosban hamar lemérhető az eredmény, hisz generációk kerülnek ki az intézmény falai közül, s állják meg a helyüket a változó körülmények közt is a világban.
(Szabolcs-Szatmár-Beregi Almanach 11. kötet. In-Forma Kiadó Nyíregyháza 2001.)
Hasonló
Bakosiné Márton Mária
Berencsi Béla
Gosztonyi Tibor
Kovács Ferenc
Dr. Nagy Ferenc
Ibrány képviselő-testülete
Bakosiné Márton Mária
Ferencz Mihályné
Trencsényi Imre
Varga János
Luciano Alberton
Csongrádi Zoltán
Ferencz Mihályné
Baranyi György
Kovács István
Pusztai József
Gosztonyi Tibor
Csongrádi Zoltánné dr.
Hegedüs D. Géza
Fábiánné Puskás Amália
Varázslat
Az út
Tüttő József alkotása Szinte meggyötört arcok, holott egy életút harcosai a születéstől a végsőkig. Egyetlen ember akinek annyiszor változik az arca, ahány állomást tudhat maga mögött. Hogy sejthetnénk gyermekkorban, milyen ... Tartalom megtekintése
Hegyet hágék, lőtőt lépék, a sárkány farkán túráztam
Megtépett sziklák, leszakadt hegyormok, madeirai séta egy csángó ima ritmusára Légvonalban… Ha valahol tényleg látni is lehet, mit jelent ez a kifejezés, az a Ponta de São Lourenço, azaz a... Tartalom megtekintése
Pomaranski Luca portréja
Huszár Boglárka alkotása Csak általánosságban szabad beszélni, én mégis a portrézást találom a legizgalmasabb alkotói munkának. Huszár Boglárka ragyogó képet festett Lucáról, aki csak éppen bekukkantott a vászonra, hogy ... Tartalom megtekintése
Győr Bécsi kapu tér. Egy csepp harmónia
Hargitai Beáta alkotása Győr talán legszebb tere a Bécsi kapu tér. Szinte minden épülete műemlék, barokk, copf, és kora klasszicista stílusú homlokzatokkal. (Wikipédia) A tér ragyogása, elegánsan hangolt épületei a ... Tartalom megtekintése
Egy kis nyelvészkedés a Piña Coladaval kapcsolatban
Szűrt ananászt jelent magyarul, szögezném le Móricka kedvéért… …akinek mint tudjuk, mindenről ugyanaz jut eszébe. Felhívnám továbbá a figyelmét az “ ñ ” betű kalapocskájára, ami által “ ny “-ne... Tartalom megtekintése
Történetek a füstölődő szalonnatáblák mellől
A régi házak padlásai mindig is kincseket rejtettek és rejtenek magukban Éreztem én ezt már gyerekkoromban, ugyanis állandóan azon siránkoztam, hogy mikor mehetek már fel én is a hijúba, ami... Tartalom megtekintése
Pince bejárat, Tokaj
Bíró Ernő alkotása 30×42 cm, akvarell Ebben a rémítően szomorkás időben vágyódva nézhetünk erre a Bíró Ernő által megpingált képre. Kirobbanó fényekben pompázik a pince tetején dúsan hajtó ... Tartalom megtekintése
Emlék
Ősz Zoltán alkotása 25×30 cm, pasztell. 2024 “Jaj, a gyerekkor mily tündéri kor volt: egy ködbe olvadt álom és való, ha hullt a hó az égből, porcukor volt, s a... Tartalom megtekintése
Csend a sziklák tövében
Biszák László alkotása 35x60cm. Lüktető világunk tele van meglepetéssel, olyannyira, hogy belefér bármilyen szokatlan torz, pszicho, sci fi, csak rettentsen! Nehéz elhatárolódni, nehéz kimaradni, így azután egyszer... Tartalom megtekintése