A magyar néprajz mindenese
Balassa Iván nevének patinás csengése van a magyar néprajz, népélet kutatói körében. A nagy teherbírású, sokoldalú és hihetetlenül termékeny tudóst asszociálja, aki szinte élete utolsó napjáig nagy energiával dolgozott. Néprajzi-történeti munkái mellett múzeumokat alapított, kiadványsorozatokat szerkesztett, rengeteg kiállítást rendezett az ország különböző múzeumaiban. Gazdag életútját fiával idéztük fel, mégpedig abból a meggondolásból, hogy szakmailag édesapja nyomdokain halad.
– Van a családnak köze Balassi Bálinthoz, akit nagyon sokáig Balassaként ismertünk?
– Semmi! Nagyapám, minthogy egy jegyzőnek illett valami nemesi hátteret felmutatni, az Ásványi Balassáktól eredeztette a családot. Az Ásványi Balassák a Csallóközből származó kisnemesek voltak. Utánanéztem, ez a család valamikor a XVIII. században települt át a Dunántúlról az Alföld északi részébe, s ott elterjedt.
– Milyen családi hátteret képzeljünk el az édesapja mögé?
– Ő voltaképpen egy olyan kenderesi parasztcsaládból származott, amely a klasszikus modellt testesítette meg, azt, ami az Alföldön szokás volt. Egy gazdacsaládnak volt két háza, egy bent Kenderesen, s egy kint a tanyán. Ezt a vagyont apám nagyapjának osztani kellett. Három fiúgyerek volt, ráadásul két házasságból. A nagyapám édesanyja ugyanis elég korán meghalt, s akkor a levirátus szellemében, mondom én, mint néprajzkutató, elvette a felesége testvérét. A három gyerek közül nagyapám volt a legidősebb, őt taníttatták. Egyébként Kisújszálláson Móricz Zsigmond testvérével járt egy osztályba. A gimnázium után elvégezte a jegyzőtanfolyamot, végül főjegyző lett. A második gyerek asztalosnak tanult, a harmadik maradt parasztnak. Katolikusok voltak Kunhegyesen. Másik oldalról apám egy többgenerációs protestáns értelmiségi családból származott, ahol a felmenők lelkészek, tanítók voltak.
– Érdekes az is, hogy Ivánnak keresztelték. Ez, bár nem volt ismeretlen, elég ritka névnek számított.
– Ennek is megvan a maga története. Az Iván valóban nem volt általánosan elterjedt férfinév hazánkban. Már most tudni kell, hogy a famíliában mindkét ágon az „atyaúristent” is Józsefnek hívták. Nagyanyám erre azt mondta: elég volt, még egy József nem lesz a családban! Nos, 1917 körül sok arisztokratát Ivánnak neveztek, másrészt divatba hozták ezt a nevet az orosz hadifoglyok. Megtetszett nagyanyámnak is, és mellette döntött. Annál is inkább, mert hangzásban lényegesen különbözik a Józseftől.
– Gondolom, elemi iskoláit helyben járta. Hol végezte a középiskolát?
– Olyannyira helyben járta, hogy az első két vagy talán három évben magántanuló volt. Nagyapja, Szabó József lelkész – aki egyébként országgyűlési képviselő volt tanította. Ebből természetesen nagy kalandok származtak, mert apám bizonyos dolgokban rendkívül jártas volt, például a történelemben, de alig tudott írni, mert arra a nagyapja nem fordított gondot. Végül a család belátta, hogy ez az út nem járható. Iskolába adták előbb helyben, Bárándon, majd Debrecenbe küldték a református gimnáziumba. Debrecenben végezte egyetemi tanulmányait is.
– Pályafutását tanulmányozva az a meglepetés ért, hogy ő nyelvésznek készült.
– Hogyne! Nyelvészként is diplomázott. Magyar–német szakos tanári diplomát szerzett. Ő a Csűry-iskolához tartozott Végh József barátja révén, nála írta a szakdolgozatát is, pontosabban a diplomamunkáját. Végh Józseffel együtt már a református tanítóképzőben szobatársak, barátok voltak. Ő csábította apámat a nyelvészethez és Csűry Bálint professzorhoz, aki a Wörter und Sache irányzatnak volt a képviselője. Apám ennek megfelelően a debreceni cívisek földművelésének szókincsét dolgozta fel. De nem ez volt az első komolyabb munkája, a sárréti nyelvjárásról is írt egy kis dolgozatot. Az volt tulajdonképpen a diplomamunkája és doktori értekezése is. Ez eleve olyan tárgykör, amely erősen kapcsolódik a néprajzhoz. Bakó Elemér, Imre Samu, É. Kiss Sándor, Kovács István, Ruszkay Endre voltak az évfolyamtársai vagy generációjának tagjai. Mindegyikük feldolgozta saját falujának a nyelvjárását, földművelési szakszókincsét.
– Hogyan kezdte pályáját?
– Apám végzés után a kolozsvári egyetemre került tanársegédnek Szabó T. Attila mellé. Szabó T. Attila is részben Csűry-tanítványnak számított. Csűryt kérte meg, hogy ajánljon alkalmas személyt a tanszékére. Ez nagyon érdekes korszak volt, Erdély ideiglenes visszatérésének évei. Kolozsvárott egy lakást bérelt három ifjú titán, László Gyula, Haász Ferenc és Balassa Iván. Innen ered a László Gyulával való életre szóló barátsága. László Gyula remek rajzkészséggel megáldott ember volt, portrét is rajzolt apámról, aki ekkor már részben néprajzzal foglalkozott. Apám a kolozsvári tartózkodásának idején nősülésre adta a fejét. Anyámmal még Debrecenben ismerkedtek meg. A Csokonai-teák a Bikában számukra nem múltak el nyomtalanul. De egy tanársegédi fizetésre akkor sem lehetett megnősülni, s akkor hívta el őt Herepei János a Székely Nemzeti Múzeumba, Sepsiszentgyörgyre. Így került apám múzeumi állásba, s ettől kezdve voltaképpen élete végéig múzeumnál szolgált.
– Ő még a háború előtt Budapestre került?
– Nem, a háború alatt. Én ugyan Debrecenben születtem, de olyan féléves koromban éltem Sepsiszentgyörgyön. Közben apámat behívták katonának. Ez is nagy kaland volt, mert a debreceni gyalogezredbe sorozták, mely akkor Losoncon állomásozott. Nagybaconinak kellett közbelépnie, hogy áttegyék a második székely gyalogezredhez. Apám aztán „rugalmas elszakadással” a hadseregtől búcsút vett. Menekülni kényszerültünk, ennek során Pestre érkeztünk, s úgy volt, hogy tovább megyünk. Egy hajóval el is indultunk nyugatra, de a hajót támadás érte, s akkor visszatértünk Pestre. Csak azért, hogy amikor Budapest ostromgyűrűje bezárul, lehetőleg már bent legyünk. Akkor került ő a Néprajzi Múzeumba, amely a Székely Nemzeti Múzeummal együtt a Nemzeti Múzeumhoz tartozott, tehát az anyaintézményébe jutott. Az ostrom egy részét is a múzeum falai között éltük át.
– Később nem származott hátránya abból, hogy Erdélyben kezdte a szolgálatát?
– Nem. A menekülésnek megvolt az a hátránya, hogy mindenünk Erdélyben maradt, Sepsiszentgyörgyön. A teljes háztartásunkat, a bútorainkat, felszerelésünket csak 1947-ben sikerült kihoznia Erdélyből. De abból nem származott semmi baj, hogy „erdélyi menekültek” voltunk. Sőt külön tisztelet övezte apámat azért, mert az ostrom alatt ő volt bent többek között a múzeumban, s aktívan kivette a részét a fosztogatások elhárításából. Ily módon sikerült a Néprajzi Múzeum gyűjteményét nagyobb károk nélkül megmenteni. Erről külön nagy történetei voltak.
– 1950-ben végül főigazgató lett. Ez nagy stallum volt!
– 1949-ben kapott főigazgatói kinevezést. Az valóban nagy stallum, pláne úgy, hogy párton kívüli volt. Ez éppen a fordulatnál, a politikai váltásnál elég kényes feladat volt.
– Milyen viszonyban volt édesapja Ortutay Gyulával, „a néprajztudomány pápájával”, akit kisgazda politikus létére később a kommunista hatalom is elfogadott?
– Ők tulajdonképpen jóban is, meg rosszban is voltak. Nem is tudom, akadtak amolyan „haragszom rád” korszakaik, de mégis inkább ragaszkodtak egymáshoz.
– Ne feledjük, könyvet is írtak együtt!
– Igen, az megint felettébb érdekes történet lehetne. Végül is azt kell mondanom, hogy barátinak mondható jó viszonyban voltak annak ellenére, hogy néha összezördültek. A kapcsolatuk nem mondható problémamentesnek, de semmiképpen nem volt ellenségeskedéssel terhelt.
– Azért is hoztam szóba Ortutayt, mert netán ő állt az édesapja mögött?
– Nem, ezt nem mondhatjuk. Apámnak erre nem volt szüksége, illetve amikor szüksége lett volna rá, Ortutay már nem tudott mellé állni. Ez az időszak 1955 őszén, 1956 tavaszán következett be, amikor aztán neki Sárospatakra kellett mennie.
– Miért kellett Patakra mennie?
– Mert nézeteltérése támadt a Darvas József-féle minisztériumi vezetéssel. Bizonyos rá mért feladatokat nem volt hajlandó elvégezni vagy úgy csinálni, ahogy kérték tőle. Az ódzkodásnak részben szakmailag indokolható okai voltak. De olyan is, hogy valamelyik főtisztviselő sógornőjét nem volt hajlandó odavenni azon az áron, hogy valaki mást elküldjön. És így tovább. Nagyon kellemetlen volt a szituáció. Ő lett volna a magyar néprajztudomány első kandidátusa, de nem engedték kitűzni a kandidátusi vitáját. Igaz, a halasztásnak olyan oka is volt, lévén a disszertáció a Magyar kukorica című monográfiája, hogy a végén Nagy Imrét idézte a kukorica jelentősége kapcsán. De Nagy Imre akkor már ismét nemkívánatos személynek számított. Egyszóval, elhalasztották a kandidátusi vitáját, így nem ő lett az első néprajzos kandidátus, ezt apám nagyon zokon vette. Ma is előttem van, hogy azon a februári ködös napon, amikor tudomására jutott a határozat, hogy a feszültségét levezesse, elmentünk kirándulni a János-hegyre. Egyébként akkor neki két lehetőséget ajánlottak fel: mehet Kőszegre vagy Sárospatakra, azaz az ország két legszélső pontjára. Kőszeggel semmiféle kapcsolata nem volt, Patakon viszont már ismerte Újszászi Kálmánékat, akikkel később igen bensőséges barátságba került.
– Le is költöztek?
– Nem, csak ő költözött le, 9 évet töltött Patakon. Addig kétlaki életet élt a család, mi Budapesten maradtunk, akkor már a húgom is megvolt.
– Édesapja, miközben a Néprajzi Múzeum főigazgatója volt, az egyetemen is tanított?
– Nem tanított! Abban az időben, érdekes módon, ez a kettő nagyon elvált. Egész pályafutása során egyetlen évfolyamot tanított. Ezek ma is nagyon hálás tanítványai, és külön kis kört alkotó társaság. A szakma biztosan nyert volna vele, ha rendszeresen tanított volna az egyetemen, és ő is nagyon sajnálta, hogy tudását ily módon nem adhatta át.
– Patakon mi volt a fő témája?
– Patakon az volt a legérdekesebb, hogy egy évig együtt dolgozott Dankó Imrével. Imre bácsi volt az elődje, aki akkor már készülőben volt el a városból, de még egy évet lehúztak együtt. (Úgy látszik, Imre bácsi akkor még nem váltott olyan gyorsan, mint a későbbi években.) A mi atyai barátságunk is onnan ered. Apám Patak környékét igyekezett feldolgozni, vannak kifejezetten a pataki idejéhez fűződő munkái, egyrészt tárgyi néprajzból a Földművelés a Hegyközben, s ott készült el a folklór területén úttörő jellegű kötete, a Karcsai mondák. A mondákat akkoriban még partikuláris műfajnak tekintették. Ő egyetlen falunak a mondakincsét összegyűjtötte, s ez akkor újdonságnak számított. Nem véletlen, hogy a Magyar népköltési gyűjteménynek önálló köteteként jelent meg. Ez a munkája egy tanítványát, egy helybeli tanítót arra indított, hogy a falu teljes mesekincsét összegyűjtse. Így Karcsa az a helység, amelynek a legteljesebb a folklórfeldolgozása. Ezek a munkák foglalkoztatták többek között, s akkor már dolgozott a nagydoktori disszertációján, Az eke és a szántás történetén.
– De amikor ez megjelent, ő már ismét Budapesten volt, a Mezőgazdasági Múzeumban.
– Budapesten volt, de először a minisztériumba került, a múzeumi főosztálynak volt a tudományos osztályvezetője. Nem vágyott oda, de a visszatérésnek ez volt az ára, az egyetlen lehetősége. A 9 évi száműzetés éppen elég volt, lépnie kellett. A család is megunta a különélést.
– Fő művének Az eke és a szántás története Magyarországon c. könyvét tekinthetjük?
– Érték szerint tulajdonképpen nem nagyon lehet különbséget tenni a nagyobb munkái között. Ő számos területen letett egy-egy olyan dolgozatot, amely annak a témának a további kutatását is meghatározta. Lényegében ilyen volt A magyar kukorica is, mert ezzel elindította a növénykultúrák alapos kutatásának az igényét, hiszen követte egy dohánykötet, majd egy történeti monográfia a burgonyáról. Nos, Az eke és szántás története is olyan mű, amely az abszolút kezdetekig ment vissza, tehát az emberiség gyökeréig ásott le, hogy stílszerűek legyünk, majd végigkövette a fejlődést egyetemes és magyar vonatkozásban. Ez tehát ezen a területen megint alapvető munka. De ugyanilyen meghatározó munka volt a tárgyi néprajzos folklórkötete, vagy a Karcsai mondák. S aztán elkészített egy összefoglalást az egész magyar néprajzról Ortutay Gyulával (Magyar néprajz 1979), amely német és angol nyelven is megjelent. Erről tudni kell, hogy a szerzőség aránya kb. 70-30 százalékban apám felé billen. Nemcsak a tárgyi néprajzi részeket, hanem egyes folklórfejezeteket is apám írt. Annak, hogy a könyv idejében elkészüljön, az volt a feltétele, hogy a munka nagyobb hányadát magára vállalja. A határon túli magyarok néprajzát is ő foglalta össze. (A határainkon túli magyarok néprajza, 1989). Tehát nem tudom megmondani teljes határozottsággal, hogy melyik a fő műve.
– Mikor ment nyugdíjba?
– Neki ilyen szempontból szerencséje volt, mert bár abban az időben 60 év volt a nyugdíjkorhatár, a Mezőgazdasági Múzeumból nem küldték el a legjobb tudományos erőket. Így már csaknem 70 volt, amikor tényleges nyugdíjba ment. De ez nem jelentette azt, hogy leállt volna a munkával, olyannyira nem, hogy elkezdte a magyar földművelés történetét írni. Sajnos, ez a munkája befejezetlen maradt. Ennek nem tudott a végére érni.
– Végső kívánsága szerint Bárándon helyezték örök nyugalomba. Annyira ragaszkodott a községhez?
– Ez nagyon érdekes döntés, egy furcsa nosztalgia végeredménye. Ahogy idősödött, úgy erősödött a nagy egymásra találás szülőfalujával. Ismeretes, hogy az 1970-es, 80-as években nagy falumonográfia-hullám indult az országban, majdnem minden település megcsináltatta a maga monográfiáját. Báránd sem akart kimaradni, s a kötet szerkesztésére őt kérték fel. Ez volt az a szikra, ami felgyújtotta benne a bárándi azonosságot. Azelőtt évtizedekig nem is járt a községben, hiszen az 1950-es, 60-as években nem olyan idők jártak, amikor a pap unokájának érdemes lett volna megjelennie a szülőfalujában. Akkoriban jószerint nem is tudott semmit Bárándról, de a monográfia szerkesztése közben újra közel került a faluhoz. Mire a könyv elkészült, már egész más légkör uralkodott a településen. A párttitkár például vagy a téeszelnök az a személy volt, akinek korábban a falut el kellett hagynia, mert a szülei kulákok voltak. Érdekes korszak volt az mindenképpen! A bárándi téesznek is az volt a virágkora. Akkor a bárándiak nagyon jól éltek, éppen azért, mert itt is lejátszódott az az országos fordulat, hogy a szakértők, jelesül az egykori nagygazdák leszármazottai jutottak vezető pozíciókba. Azok tudták, hogy 200 hold földön nem úgy kell gazdálkodni, mint 20 holdon, pláne nem úgy, mint 2 holdon, tehát képesek voltak nagy dimenziókban gondolkodni. Papp László volt a téeszelnök. Meg hát az akkori iskolaigazgató, Deli Andor! Velük nagyon jó barátságba került. Ekkor mélyült el a faluval a bensőséges kapcsolata, és minden alkalmat felhasznált, hogy Bárándon legyen. Baj volt egy időben, hogy a falvaknak nem lehetett díszpolgára. De valahogy ezt is gyorsan áthidalták. A díszpolgári oklevél átadásakor mondta a falubelieknek, hogyha ő meghal, akkor ide szeretne temetkezni. Jaj, de jó! – mondták. Ez így morbidnak hangzik, de valóban nagyon megörültek neki. Azt is meghagyta, hogyha valaha emléktáblát akarnak állítani neki, azt csak egy helyre tehetik, a bárándi paplakra, ahol ő született.
– Kik voltak a barátai? Barátkozó volt egyáltalán?
– Igen, ő rendkívül közvetlen, oldott, barátkozó ember volt. Rengeteg emberrel tudta tartani a kapcsolatot. Az más kérdés, hogy igazi nagy barátja kevés volt. Említettem László Gyulát, de nem szabad elfelejtkeznem Imre Samuról, a kiváló nyelvtudósról. Vele volt talán a legközelebbi nexusban. Végh Józsefet kell még említenem. Persze voltak azért többen, de az életre szóló, igazi nagy barátai ők voltak. Bakó Elemérrel a távolság miatt szakadt meg az ifjúkori barátság, hiszen Amerikával, a Kongresszusi Könyvtárral egy időben sehogy, de később is nehezen lehetett tartani a kapcsolatot. Azt ma is sokan emlegetik, hogy a Néprajzi Múzeumban akkor volt igazi élet, amikor apám volt a főigazgató. Ő ugyanis igazi társasági ember volt, s ennek révén valahogy az egész múzeum egységes volt.
– Elméleti beállítottságú tudós volt, vagy gyakorlati érzékű? Szeretett területre járni?
– Eleinte nagyon sokat gyűjtött terepen, és kitűnő terepmunkás volt. Csak olyan hatvanéves kora után kezdte mondogatni, hogy eleget gyűjtött, most már nem neki kell mennie. Ebben igaza volt. Persze én hamarabb kicseréltem egy biztosítékot, mint ő, de ez inkább generációs különbség, nem a gyakorlati érzék hiánya.
– A kérdés talán kellemetlen, mégis felteszem. Balassa Iván nem lett akadémikus? Miért?
– A kérdés kellemetlen, de jogos! Apámtól nagyon elmaradtak a hivatalos elismerések. Ennek rengeteg oka volt. Elárulom, azt is rossz néven vette, hogy nem kapott Széchenyi-díjat. Pedig többször fel volt terjesztve, de valamiért mindig ejtették. Az alkalmi elismerések gyérek voltak, a hatvanadik születésnapjára kapott egy akkor magas kitüntetésnek számító Április 4. Érdemérmet, a nyolcvanadikra pedig egy Köztársasági Érdemrend középkeresztet adományoztak neki. Tehát eléggé mellőzték. Érdekes, hogy több külföldi akadémiának tagja volt, olyanoknak mint a dán vagy a svéd Gusztáv Adolf Akadémia, amit a tudományos világ nagy tisztelete övez, Herder-díjas volt, de a Magyar Tudományos Akadémia nem tartotta méltónak arra, hogy tagjai sorába válassza.
– Ez a mellőzés zavarta? Vagy ettől ő még boldog, kiegyensúlyozott ember volt?
– Harmonikus egyéniség, derűs életszemléletű ember volt, de azért időről időre jött valami esemény, ami eszébe juttatta mindezt. S ez kétségtelenül zavarta. Hiszen már olyanok is részesültek mindenféle elismerésben, akik korban, munkásságban és talán tudásban is utána következtek….
Bakó Endre
* * *
BALASSA IVÁN (született 1917. október 5-én Bárándon, elhunyt 2002. november 1-jén Budapesten) nyelvész, etnográfus, a történelemtudomány doktora.Középiskolai és egyetemi tanulmányait Debrecenben végezte, ugyanott az egyetem gyakornoka volt, majd 1940-től a kolozsvári egyetem tanársegéde. 1941-től 1944-ig muzeológus Sepsiszentgyörgyön. Ezután a Néprajzi Múzeum osztályvezetője, főigazgatója. 1956-tól a sárospataki múzeum igazgatója. Ezt követően osztályvezető a minisztériumban, végül 1966-tól 1983-ig a Mezőgazdasági Múzeum főigazgatóhelyettese. Díjai közül kiemelkedik az 1980-ban kapott Herder-díj.Debrecen, a Bodrogköz, Sárospatak és a határainkon túl élő magyarság néprajzával foglalkozott. Számtalan kötetet szerkesztett, többek között a Báránd története és néprajza c. falumonográfiát. (Báránd, 1985). Báránd díszpolgára.
BALASSA M. IVÁN (született 1943. március 28-án Debrecenben) etnográfus, a néprajztudomány kandidátusa, címzetes igazgató. 1967-ben szerzett diplomát az Eötvös Loránd Tudományegyetem Bölcsészettudományi Karán. A szentendrei Szabadtéri Néprajzi Múzeum munkatársa, jelenleg címzetes igazgatója. 1991-től a Kultúraközvetítők Társaságának alelnöke, az ICOMOS Magyar Nemzeti Bizottsága Népi Építészeti Szakbizottságának az elnöke. A népi építészet és műemlékvédelem kérdéseivel foglalkozik.
(Bakó Endre, Hajdu Imre, Marik Sándor: Általuk híres e föld In-Forma Kiadó Nyíregyháza 2003. Szerk. Ésik Sándor)
Ha még nincs közöttünk, csatlakozzon most az Unokáink is olvasni fogják oldal kedvelőihez a Facebookon!
Hasonló
Ilus málnát, szamócát, medvehagymát árult a piacon, de Károly inkább a kezét kérte meg Ilus még akkor sem tudott örülni, mikor a postás meghozta az első nyugdíját. Minek? Éppen annyit... Tartalom megtekintése
Pálmaágakból lefektetett szőnyeg a Bazilika lépcsőin, olajágakkkal integető ünneplők Ilyen meghívót kap a vendég, ha a jó sorsa Rómában egy zarándokszállásra viszi. A Casa per ferie delle Suore Missionarie Pallottine néhány... Tartalom megtekintése
Huszár Boglárka alkotása 60×60 cm. olaj, vászon. Nem is tudom mióta áll ez a nagyon régi épület, kicsit elvarázsolt szépségével kastély, kicsit bástya szerű repkénnyel befutott oldalával. Az idő ... Tartalom megtekintése
Tüttő József alkotása Szinte meggyötört arcok, holott egy életút harcosai a születéstől a végsőkig. Egyetlen ember akinek annyiszor változik az arca, ahány állomást tudhat maga mögött. Hogy sejthetnénk gyermekkorban, milyen ... Tartalom megtekintése
Megtépett sziklák, leszakadt hegyormok, madeirai séta egy csángó ima ritmusára Légvonalban… Ha valahol tényleg látni is lehet, mit jelent ez a kifejezés, az a Ponta de São Lourenço, azaz a... Tartalom megtekintése
Huszár Boglárka alkotása Csak általánosságban szabad beszélni, én mégis a portrézást találom a legizgalmasabb alkotói munkának. Huszár Boglárka ragyogó képet festett Lucáról, aki csak éppen bekukkantott a vászonra, hogy ... Tartalom megtekintése
Hargitai Beáta alkotása Győr talán legszebb tere a Bécsi kapu tér. Szinte minden épülete műemlék, barokk, copf, és kora klasszicista stílusú homlokzatokkal. (Wikipédia) A tér ragyogása, elegánsan hangolt épületei a ... Tartalom megtekintése
Szűrt ananászt jelent magyarul, szögezném le Móricka kedvéért… …akinek mint tudjuk, mindenről ugyanaz jut eszébe. Felhívnám továbbá a figyelmét az “ ñ ” betű kalapocskájára, ami által “ ny “-ne... Tartalom megtekintése
A régi házak padlásai mindig is kincseket rejtettek és rejtenek magukban Éreztem én ezt már gyerekkoromban, ugyanis állandóan azon siránkoztam, hogy mikor mehetek már fel én is a hijúba, ami... Tartalom megtekintése
Bíró Ernő alkotása 30×42 cm, akvarell Ebben a rémítően szomorkás időben vágyódva nézhetünk erre a Bíró Ernő által megpingált képre. Kirobbanó fényekben pompázik a pince tetején dúsan hajtó ... Tartalom megtekintése