Ilus málnát, szamócát, medvehagymát árult a piacon, de Károly inkább a kezét kérte meg Ilus még akkor sem tudott örülni, mikor a postás meghozta az első nyugdíját. Minek? Éppen annyit... Tartalom megtekintése
Kovács Gyula
Főigazgató,
Debrecen
Mindig teljesítményorientált voltam. Ennek köszönhettem előrejutásomat a pályámon. Mindent a saját erőmből értem el, sosem voltak mentoraim. Úgy gondolom, megálltam a helyemet, s még mindig eredményekre és sikerekre éhesen vállalom az új feladatokat. Büszke vagyok, hogy a gyermekeim is sikeresek – mondja Kovács Gyula, a Debrecen Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatala oktatási osztályának 2006-ban nyugdíjba vonult vezetője, a Commitment Pedagógiai Intézet főigazgatója.
Tiszacsegén született földműves szülők gyermekeként 1945. december 23-án. A késői gyermeket féltéssel, nagy szeretetben nevelték a háborút követő évek nagy szegénységében. Helyben tanulta ki a villanyszerelő szakmát, de szűknek, perspektívátlannak érezte, ha bezárkózik az akkoriban korántsem reményteljes vidéki életbe, ezért összepakolt, és Debrecenbe ment dolgozni és tanulni. Hamarosan villamosipari technikus lett – néhány évvel később villamosmérnök –, s bekapcsolódott az iparitanuló-képzésbe. Ösztönösen megérezte, hogy igazából a pedagógia területe vonzza, ezért a 109. Számú Iparitanuló-intézetben vállalt szakoktatói állást. Ezzel a döntésével 33 évre elkötelezte magát a szakmunkásképzés ügyének, s végigjárva az intézményben lehetséges a karrierlépcsőket, mérnök tanár, igazgatóhelyettes, majd igazgató lett. Elvégezte a Kossuth Lajos Tudományegyetemen a pedagógiai szakot, majd közoktatás-vezetői és később tanügy-igazgatási szakértői diplomákat szerzett.
– Mindig innovatív embernek számítottam. Folyton azon törtem a fejem, hogyan lehet jobb módszereket alkalmazni a képzésben, hogyan kell struktúrákat átalakítani ahhoz, hogy jobb hatásfokkal hasznosuljon az oktatásban rendelkezésre álló szellemi és anyagi potenciál. A 127. Számú Szakmunkásképző Intézet – az intézménynek kétszer változott időközben a neve – profilváltozását igazgatóként én készítettem elő, illetve vezényeltem le. Ennek eredményeképpen lett a jól működő szakmunkásképzőből jó szakközép- és szakiskola (Beregszászi Pál nevét viselte ekkortól az intézmény). Az átalakulás mellett számos más változás indukálódott az intézményben belülről és kívülről. A legnagyobb feszültséget a rendszerváltás után szinte rohamléptekben megszűnő 22 vállalati tanműhely kiesése okozta, meghiúsítva ezzel a tanulók gyakorlati képzését. Kovács Gyula igazgató szívós, kitartó munkával három saját tanműhelyt hozott létre és szerelt fel 1990 és 1995 között. Ekkor egy időben volt kilincselő, követelő, szponzorkereső, tervező és kivitelező, mindaddig, amíg egy percre hátra nem dőlhetett egy összegező megbeszélésen, s azt mondhatta: Megcsináltuk! Ez alatt az öt év alatt az iskolai vagyon tízszeresére növekedett.
Amikor 1998-ban Kósa Lajos lett Debrecen polgármestere, felkérte a város közoktatásának irányítására: 1999. április elsejétől 2006. március elsejéig vezette az oktatási osztályt. – Mielőtt átvettem az osztály vezetését, a város oktatási intézményei meglehetősen szabályozatlanul, határozott fenntartói szándék hiányában működtek. Miután ezek a szándékok megfogalmazódtak, vezetői munkámban ahhoz nyújtottam segítséget, hogy a közoktatás minden szegmensében realizálódhassanak, és szellemében tükröződhessenek a város vezetésének elvárásai. Úgy gondolom, hogy mindazok a strukturális, anyagi és szellemi változások, amelyeket vezetőként a város közoktatásában jó tervező- és szervező- munkámmal elértem, mára már egy jól működő rendszerként alapozta meg az utódok további törekvéseit.
Amikor 60 évesen, 46 év munkaviszonyt a hátam mögött tudva, lehetőségem nyílt a nyugállományba vonulás lehetőségével élni, nem volt határozott szándékom a jövőt illetően. Több helyről megkerestek, mondván, a felgyűlt tudás és tapasztalat további hasznosításra vár, és több állásajánlatot kaptam. Rövid gondolkodás után végül elvállaltam a Commitment Pedagógiai Intézet vezetését. Az intézet munkatársai – a főigazgató 70 szakértő munkáját koordinálja – az oktatási intézmények fenntartóinak kérésére szakmai, törvényességi vizsgálatokat végez, közreműködik fontos iskolai dokumentumok készítésében, szervezi és lebonyolítja a pedagógus-továbbképzéseket. Kovács Gyula fontosnak tartja a pedagógusok munkájának ilyetén módon történő segítését, s bízik benne, hogy tevékenységük hozzájárul az oktatás minőségének megtartásához, illetve javulásához. Vezetőként hozzá tudja adni pályája során összegyűjtött tapasztalatait, s kellőképp motiválni tudja munkatársait.
Feleségével, Bereczki Róza óvodavezetővel két felnőtt gyermekük pályáját kísérik figyelemmel: dr. Kovács Gyula jogász, történelem–földrajz szakos középiskolai tanár, a Tóth Árpád Gimnáziumban tanít, Attila közgazdász, az egyik jó nevű bank osztály-igazgatóhelyettese, kockázatelemzője.
Kovács Gyula 35 éve rendszeresen kocog, de nem csak ez tartja jó karban: figyelemkoncentrációját mint sportlövő tartja edzésben.
(Hajdú-Bihari Almanach 6. kötet. In-Forma Kiadó Nyíregyháza 2007.)
Hasonló
Dr. Simon József
Herdon István
Dr. Sinóros-Szabó Botond
Jancsó Gyula
Márkó Zoltán és családja
Bulátkó Kornél
Szemán Mihály
Dr. Cs. Tóth János
Dr. habil. Góth László
Dr. Szabó Péter
Kollár István
Aba-Horváth István
Kérdő Zsuzsa
Katona László
Czapp József
Dr. Bölcskei Gusztáv
Petis János
Dr. Orosz János
Lukács Balázs
Földesi Gyuláné
Égi áldás az özvegyasszony házasságára
Virágvasárnap Vatikánban a Szent Péter téren
Pálmaágakból lefektetett szőnyeg a Bazilika lépcsőin, olajágakkkal integető ünneplők Ilyen meghívót kap a vendég, ha a jó sorsa Rómában egy zarándokszállásra viszi. A Casa per ferie delle Suore Missionarie Pallottine néhány... Tartalom megtekintése
Varázslat
Huszár Boglárka alkotása 60×60 cm. olaj, vászon. Nem is tudom mióta áll ez a nagyon régi épület, kicsit elvarázsolt szépségével kastély, kicsit bástya szerű repkénnyel befutott oldalával. Az idő ... Tartalom megtekintése
Az út
Tüttő József alkotása Szinte meggyötört arcok, holott egy életút harcosai a születéstől a végsőkig. Egyetlen ember akinek annyiszor változik az arca, ahány állomást tudhat maga mögött. Hogy sejthetnénk gyermekkorban, milyen ... Tartalom megtekintése
Hegyet hágék, lőtőt lépék, a sárkány farkán túráztam
Megtépett sziklák, leszakadt hegyormok, madeirai séta egy csángó ima ritmusára Légvonalban… Ha valahol tényleg látni is lehet, mit jelent ez a kifejezés, az a Ponta de São Lourenço, azaz a... Tartalom megtekintése
Pomaranski Luca portréja
Huszár Boglárka alkotása Csak általánosságban szabad beszélni, én mégis a portrézást találom a legizgalmasabb alkotói munkának. Huszár Boglárka ragyogó képet festett Lucáról, aki csak éppen bekukkantott a vászonra, hogy ... Tartalom megtekintése
Győr Bécsi kapu tér. Egy csepp harmónia
Hargitai Beáta alkotása Győr talán legszebb tere a Bécsi kapu tér. Szinte minden épülete műemlék, barokk, copf, és kora klasszicista stílusú homlokzatokkal. (Wikipédia) A tér ragyogása, elegánsan hangolt épületei a ... Tartalom megtekintése
Egy kis nyelvészkedés a Piña Coladaval kapcsolatban
Szűrt ananászt jelent magyarul, szögezném le Móricka kedvéért… …akinek mint tudjuk, mindenről ugyanaz jut eszébe. Felhívnám továbbá a figyelmét az “ ñ ” betű kalapocskájára, ami által “ ny “-ne... Tartalom megtekintése
Történetek a füstölődő szalonnatáblák mellől
A régi házak padlásai mindig is kincseket rejtettek és rejtenek magukban Éreztem én ezt már gyerekkoromban, ugyanis állandóan azon siránkoztam, hogy mikor mehetek már fel én is a hijúba, ami... Tartalom megtekintése
Pince bejárat, Tokaj
Bíró Ernő alkotása 30×42 cm, akvarell Ebben a rémítően szomorkás időben vágyódva nézhetünk erre a Bíró Ernő által megpingált képre. Kirobbanó fényekben pompázik a pince tetején dúsan hajtó ... Tartalom megtekintése