Dr. Peja Márta

Osztályvezető főorvos,

Miskolc

baz_04_58_dr_peja_marta.jpgDr. Peja Márta olyan ember, akinek szinte minden szavában, cselekedetében, családtagjaihoz, kollégákhoz, betegekhez és tanítványaihoz kötődő kapcsolatában ott az elkötelezettség. Akad, akit nyomaszt a nagy sikereket – tudományosat és pedagógusit – elért szülő emléke, számára követendő példaképül szolgált dr. Peja Győző munkássága és embersége. Az édesapa, aki Kossuth-díjas igazgató volt, azon ritka nevelők közül való, akik jelentős tudományos munkát folytattak oktató-szervező iskolai tevékenységük mellett. A kollégák és diákok által nagyra becsült igazgató úrnak, a földrajztudományok kandidátusának lánya, szép szavakkal beszél a Miskolci Diósgyőri Gimnáziumban édesapjáról elnevezett alapítványról és emlékgyűrűről – ez utóbbit az intézményben kiemelkedő munkát végző tanárok nyerhetik el.

Tudós orvos és tanár dr. Peja Márta. Az örökség kötelez és a pálya is. Hatodéves egyetemista, amikor már demonstrátor. Debrecenben summa cum laude szerez diplomát, szakvizsgáját „csecsemő- és gyermekbetegségekből” jeles eredménnyel szerzi meg, valamint szakvizsgázik a gyermekmozgásszervi rehabilitációból.

Miskolcon körzeti gyermekorvosként is több tudományos igényű felmérést végez, majd adjunktusi kinevezést kap 1978-ban a megyei kórházban, ahol 1982-ben már osztályvezető főorvos, az újonnan létesült gyermekrehabilitációs osztályon. Az országban elsőként szervezi meg a veleszületett és szerzett különböző krónikus belgyógyászati traumatológiai fogyatékos és károsodott gyermekbetegek komplex rehabilitációjának szakmai programját.

A kórházépítő munka mellett kezdeményezi speciális óvodai csoport létrehozását mozgásfogyatékos gyermekek számára. Közreműködik az allergiás és krónikus légzőszervi betegségben szenvedő kicsik sajátos óvodai ellátásának megszervezésében is. Vissza-visszatérő motívum munkásságában, szervezői tevékenységében: Gondolj a gyerekekre! – méghozzá azokra, akik sérültek, különleges gyógyításra szorulnak. Így működik közre a mozgássérült gyermekek általános iskolai integrált oktatásának megszervezésében Miskolcon. Gondolj arra, milyen nehézségekbe ütközik az ilyen kisdiákoknak a továbbtanulás, az ezzel összefüggő ügyek intézése.

Pályázatok sora készül el kezdeményezésére, amelyek azzal foglalkoznak, miként lehetne mikrobuszhoz hozzájuttatni a mozgásszervi fogyatékos gyerekeket, szabadtéri sportpályát, külső gyakorló tanpályát létesíteni nekik, fejlesztő és hidroterápiás eszközöket venni, a kórházi iskolát számítógéphez juttatni.

Amekkora nagy hittel, szociális érzékenységgel a hivatás és gyermekszeretetével látta el ezeket a feladatokat, olyan szerénységgel is. Tenni természetesen tenni kell ezekért az apróságokért. Csak az tudja, milyen felemelő érzés igazán amikor egy ilyen kisdiák győztesen mosolyog a nekik rendezett úszóverseny végén, amikor ámuldozva gyönyörködik Zemplén hegyeiben, mert a kirándulás neki is megadatott, különben soha nem látna ilyet, szóval csak az tudja, milyen érzés ez, akinek a tenni szó, ebben az esetben a világon a legtermészetesebb. Rácsodálkozni az élet dolgaira, megismerni saját kis környezetünket és nagyobb városokat egyaránt joga mindenkinek.

Koncepciója: esélyegyenlőséget adni, mind a gyereknek, mind a szülőnek. Rehabilitációs tevékenysége nem csak hazai, de nemzetközi viszonylatban is elismert. Szeret csapatban dolgozni. Orvoscsoportokban, szakértői társaságban és amatőr közösségben egyaránt olyanok között tevékenykedni, akik hasonló elveket vallanak, akik hasonló ügyért munkálkodnak.

Résztvevője és kidolgozója 140 kongresszusi előadásnak, nemzetközi kongresszusokon 29 alkalommal hangzott el előadása. Szaklapok rendszeres szerzője és tankönyvek fejezeteinek készítője. A Magyar Rehabilitációs Társaság vezetőségi tagja, és választott tagja a Rehabilitációs Szakmai Kollégiumnak, a Magyar Akkreditációs Bizottság felkérésére a mozgásfogyatékosokat nevelő és képző Pető Intézet bizottságának. Speciális orvostovábbképző tanfolyamok szervezője – mind-mind azért, mert az édesapa emléke és a hivatás kötelez. Ez adja az igényes munka hátterét a gyógyúszás indikációja szakmai kritériumrendszerének kidolgozásához, az esélyegyenlőségi törvény kidolgozásában való közreműködéshez és a tanításhoz.

Dr. Peja Márta az orvostudományok kandidátusa, 1988-tól az Egészségügyi Főiskola miskolci decentrumában tanít mint főiskolai docens, 2002 szeptemberében a Miskolci Egyetem Egészségtudományi Intézetének igazgatójaként a fővárosban az oktatási minisztertől átvette a főiskolai tanári kinevezést.

Vallja: fenn kell tartani és szükséges megerősíteni a hallgatókban az egészségügy iránti elkötelezettségüket. Meg kell tanítani a tanítványokat embertársaink szolgálatára.

Dr. Peja Márta munkásságát 1988-ban Pro Caritate, 2002-ben pedig Pro Urbe kitüntetéssel ismerték el.

 (Borsod-Abaúj-Zempléni Almanach 4. kötet. In-Forma Kiadó Nyíregyháza 2003.)
Szerző: 2018. 01. 17.
Ha még nincs közöttünk, csatlakozzon most az Unokáink is olvasni fogják oldal kedvelőihez a Facebookon!

Hasonló

Tanya

Biszák László alkotása A  festő, aki   komplett  képekben  gondolkodik,  vagy  csak  ráhagyja  az  ecsetére, hogy  dolgozzon,  máris  kikerekedhet  keze nyomán egy tájkép, és  ha  van  még festék a palettán ... Tartalom megtekintése

Őszikék 22 – 11 

Bíró Ernő alkotása Lám-lám  idén is eljött minden  híresztelés ellenére az  ősz!  A  nyár  perzselő  volt,  áhítoztunk   az  esőre, kis  lehűlésre,  és  mutató újját  felemelve  hozott  rosszakat,  viharokat, lehűlést ... Tartalom megtekintése

Kertész  utcai  ház, Győr

Hargitai Beáta alkotása …már 2024-et  írunk,  és  2020-ban  készítettem  ezt  a kis  képet.  Révfalut  jártam,  kerestem  az  emlékeket,  lassan  az  épületek  is  úgy  kipotyogtak  a  szitán,  eltűntek  mint  a pergő ... Tartalom megtekintése

Lagúna

Huszár  Boglárka alkotása Lagúnáknak nevezik az atollok korallzátonyától körülzárt vízfelületet is. Magyar neve az olasz laguna szóból ered, melyek jelentése tavacska, pocsolya; végső forrása az azonos jelentésű latin LACŪNA. (Wikipédia). ... Tartalom megtekintése

Fornax

Tüttő József alkotása Képzeletem összes  zugát    nézegetem   az  elvonatkoztatott  témát   bontogatva  ami  a jelenkor megváltozott  világát   képviseli.  A  múlt század  embere  vagyok,  ahol  a tárgyak  tárgyakat ... Tartalom megtekintése

“Nem nyitok vitát…” 

Tüttő József alkotása Két  krumpli  egy  zsákba  hiába  nagy a zsák,  akkor  hátra  arc,  és  úgy  vitáznak  mint két  felfújt  hólyag.  Tüttő  József  két  figurát  állít  elénk,  hogy  fejtsük  meg ... Tartalom megtekintése

Munka  közben

Biszák  László  festőállványa előtt Rajzok,  festmények,  különböző témák,  stílusok, felismerhetők,  és  értékelhetők,  miért  ne  nézzünk  bele  a  kincsesládába  ahol a  színek  alusznak, és  várakoznak,  hogy  teret,  lehetőséget  kapjanak  a kibontakozásra. ... Tartalom megtekintése