Csernaburczky Ferenc

Iskolaigazgató,

Mezőcsát

baz_05_114_csernaburczky_ferenc_1.jpgA Dr. Enyedy Andor Református Általános Iskola és Óvoda története a régmúltba nyúlik vissza. Az előd, a Mezőcsáti Református Egyház és vele együtt az iskola 1567-ben alakult. Az iskola a XVI-tól a XIX. századig szoros kapcsolatban állt a Sárospataki Kollégiummal: tanítóit rendszeresen Patakról kapta, így volt segédtanító Mezőcsáton többek között Egressy Béni 1833-ban.

Ezerkilencszázkilencvenkettőben a presbitérium teljes támogatásával újraalapították a Református Általános Iskolát, ebben kimagasló érdemeket szerzett Gazda István esperes úr.
Csernaburczky Ferenc igazgató úr, egy tősgyökeres mezőcsáti család leszármazottjaként, 1997 óta irányítja az intézmény tevékenységét.

1963. március 30-án született Mezőcsáton. Építész foglalkozású édesapja a helyi Költségvetési Üzem vezetője volt, édesanyja könyvelőként vonult nyugdíjba. Gyula bátyja matematika–technika szakos tanárként Ároktőn tanít, Zsuzsanna húga is pedagógus lett, történelem–ének-zene szakos, ő Budapesten zeneterapeutaként dolgozik. Családi indíttatása nemcsak támaszt, de emberi tartást is adott.

Diákként szinte minden, de különösen a természettudományos dolgok és a rajz érdekelték. Máig hálával gondol vissza Kocsi Istvánnéra és Köveskúti Gábor tanár úrra is.

Középiskolai tanulmányait a helyi gimnáziumban végezte. Mivel nem vették fel, egy évet Ároktőn tanított, majd Sipos Sándor rajz szakos tanár útmutatásával a Nyíregyházi Tanárképző Főiskola földrajz–rajz szakán tett sikeres felvételit. Nem utolsósorban Frisnyák Sándor, Bényi Árpád művésztanár és a nagyszerű csoport révén feledhetetlen éveket töltött a Nyírség fővárosában, ahol nemcsak szakmát, hivatásszeretetet is tanulhatott.

Valószínűleg ez is szerepet játszott abban, hogy kiváló eredménnyel végzett a főiskolán, és a Sárospataki Comenius Tanítóképző Főiskola gyakorlóiskolájában kezdhette pályáját, ahol a pedagógus hallgatók gyakorlati tanítását segítette két éven keresztül. Innen Abaújba, pontosabban Felsődobszára vezetett az útja, majd Hejőpapi következett ezerkilencszázkilencvenhatig.

Ekkor került haza szűkebb pátriájába, ahol ebben az évben indult a felső tagozatos képzés a Református Iskolában. Félévig igazgatóhelyettesként dolgozott, ezerkilencszázkilencvenhétben nevezték ki az intézmény igazgatójává, ezt a posztot tölti be a mai napig.

Harmincfős tantestületet irányít, akikkel együtt 220–230 diák oktatása-nevelése a fő feladatuk. Sajátságos képzést folytatnak: az iskola jellegéből adódóan sokkal nagyobb hangsúlyt kap a nevelőmunka, mint általában az oktatásban. A hitélet elmélyítésére nemcsak a tanórai, hanem a tanórán kívüli foglalkozások is lehetőséget adnak. Alapvető céljuk a keresztyén értékek közvetítése.

Az 1–8. évfolyamon alapozó képzést adnak, az alsó tagozaton iskolaotthonos oktatás folyik, tanító párok tanítanak. Az ott tanító tanárok egyben hitoktatók is. Már az alsó tagozatban számítástechnikai oktatást, a 2. osztálytól németnyelvoktatást és a felső tagozattól pedig emelt szintű matematikaoktatást folytatnak.
„A jó igazgató képes több fejjel gondolkodni – vallja Csernaburczky Ferenc –, ellátja az igazgatási feladatokat, miközben figyel a megfelelő szabályok és törvények betartására is.

A bibliai értékeken alapuló nevelésben sok feladatunk van, sok türelemre van szükség. Mi vagyunk a példa a diákok és a szülők számára, nap mint nap, ez végtelen sok figyelmet igényel. Nagyon fontos az emberi kapcsolatokban a közvetlenség és a hitelesség, hiszen ha a másikkal őszintén lehet beszélgetni, akkor könnyebb előrejutni, nagyon fontos a bizalom mindennapos fenntartása.”

Csernaburczky Ferenc immár a második ciklusban önkormányzati képviselő, két bizottságban (oktatási bizottság, helyi közrendi bizottság) is tevékenykedik, az elmúlt évtől a kerület iskolaügyi tanácsosa is. Ezerkilencszáznyolcvannyolcban kötött házasságot Csorba Andreával, aki tanítónő. Zsófia lányuk nyolcadikos, Zsolt fiuk pedig hatodikos a református iskolában. Az igazgató úr szabad idejében szívesen kirándul, ami elsősorban túrákat, vándortáborokat jelent. Szakmai végzettségét nem meghazudtolva örömmel festeget. Ez a szakmai gyakorlat és tapasztalatszerzés mellett feltöltődést is jelent számára. Eddig a helyi és a környékbeli kiállításokon vett részt.

Elégedett iskolájának eddigi eredményeivel, amit elsősorban a nagyszerű kollektíva munkájának tulajdonít. Úgy érzi, intézményének szervezeti felépítése stabil, meghatározó tanáregyéniségek oktatják a jövő nemzedékét.
Különösen büszke a tanulók által elért tanulmányi sikerekre, egyebek mellett a „Törd a fejed!” matematikaversenyben elért eredményekre, de legfőképp azokra a diákokra, akik értékeinket megtartva tudnak eligazodni az élet útvesztőiben és válnak maguk és nemzetük hasznára.

(Borsod-Abaúj-Zempléni Almanach 5. kötet. In-Forma Kiadó Nyíregyháza 2004.)
Szerző: 2018. 01. 17.
Ha még nincs közöttünk, csatlakozzon most az Unokáink is olvasni fogják oldal kedvelőihez a Facebookon!

Hasonló

Varázslat

Huszár Boglárka alkotása 60×60 cm. olaj, vászon. Nem is tudom mióta  áll  ez  a  nagyon  régi  épület,  kicsit  elvarázsolt  szépségével   kastély,  kicsit  bástya szerű  repkénnyel  befutott oldalával.  Az idő ... Tartalom megtekintése

Az út  

Tüttő József alkotása Szinte  meggyötört  arcok,  holott  egy  életút  harcosai  a  születéstől  a  végsőkig.  Egyetlen  ember  akinek  annyiszor változik az  arca,  ahány állomást  tudhat  maga mögött.  Hogy sejthetnénk  gyermekkorban,  milyen ... Tartalom megtekintése

Pomaranski Luca portréja

Huszár Boglárka alkotása Csak általánosságban  szabad  beszélni, én  mégis  a portrézást  találom a legizgalmasabb alkotói  munkának.  Huszár  Boglárka  ragyogó   képet festett  Lucáról,  aki csak  éppen  bekukkantott  a  vászonra, hogy ... Tartalom megtekintése

Pince bejárat, Tokaj

Bíró  Ernő alkotása 30×42 cm, akvarell Ebben a rémítően  szomorkás időben  vágyódva  nézhetünk  erre  a  Bíró Ernő  által   megpingált  képre. Kirobbanó  fényekben  pompázik   a  pince  tetején  dúsan  hajtó ... Tartalom megtekintése