Ilus málnát, szamócát, medvehagymát árult a piacon, de Károly inkább a kezét kérte meg Ilus még akkor sem tudott örülni, mikor a postás meghozta az első nyugdíját. Minek? Éppen annyit... Tartalom megtekintése
Az ismeretlen forradalmi költő graffitije
Írta: Kulcsár Attila
Petrovics Áron hétéves korában kezdett el verseket írni, mint József Attila. Csak ő így: Harmad napja falok, félek, éhen halok. Nyolcadikban már egy kötetre való szerelmes verset írt különböző lányoknak. Ám a múzsák nem méltányolták, mert nyúlajka volt. De nem adta fel: írt alkalmi verseket névnapokra, temetésre − elsírták magukat az ünnepeltek és a gyászolók. Ezt biztatásnak érezte. Áttért a súlyosabb témákra. Létkérdések, énköltészet és a közéleti líra is megszólalt lantján. Közönsége − útitársai a távolsági buszon, betegek az orvosi váróban − elhallgatták volna a végállomásig is, és sajnálták, amikor le kellett szállni vagy behívták őket vizsgálatra. De más közegben, újságok szerkesztőségében, irodalmi folyóiratoknál nem volt hallása a rovatvezetőknek, és olyanokat írtak neki, hogy csiszolja még verseit, tanulmányozza a nagy mesterek líráját, sajátítsa el a költői nyelvet.
Áron beiratkozott a könyvtárba, és kiolvasta a klasszikusokat, Petőfitől József Attiláig, és szomorúan állapította meg, hogy már minden meg van írva. Ám nem csüggedt, írt és bombázta a szerkesztőségeket egyre dühödtebben. De újra és újra megkapta: próbálkozzon máshol fiatal barátom. Pedig akkor már közeledett a nyugdíjhoz. Úgy érezte, összefogott ellene az irodalom. Egyrészt elírták előle a legszebb gondolatokat, másrészt elzárták előle a nyilvánosságot, a Parnasszushoz vezető utat
És akkor felfedezte magának a graffitiket. A közterek falfirkáit. Ez az igazi nyilvánosság, az elnyomottak üzenete a helyzetben levőknek − a vonatok, buszmegállók, műemlékek falain. Elhatározta, hogy efféle forradalmár lesz, és ő is jeleket hagy az utókorra, ha névtelenül is.
De kiderült, hogy nem tud rajzolni, utolsó falfirkái is gyengén sikerültek az iskolai piszoárban. De a költő műfaja, a vers − más.
Petrovics Áron – itt felejtsük el a nevét azonnal – beiratkozott a megye összes könyvtárába, és kikölcsönözte a magyar líra mestereinek köteteit. Zokogva újraolvasta a kötelező olvasmányokat, régi memoritereket, amelyeket ő és mindenki más is kívülről ismer. Ezek azok a versek, amelyek olyan magasra tették a lécet, hogy nem tudta átugrani, és fűzfapoéta maradt. Egy idő múlva azonban a vandalizmus lett úrrá rajta, megérintette a rombolás szelleme. Elővette a laptopját, kiválasztotta a betűformát, és egy-egy ismert vers valamelyik versszakára graffiti verset írt, majd beleragasztotta a megfelelő helyre. Szinte észre sem lehetett venni az átírt szakaszokat. Megszületett az irodalmi graffiti.
Kölcseynél kezdte, Az Emléklapra című epigramma összefirkálásával. Mindenki ismeri a négy szócskát. A Haza Minden Előtt. És a megbecstelenített vers így olvasható azóta:
Légy korlát fizetek, svéd gól berekedve vitathat
Kurd konokúl ha riadsz: A GIZI SZILVA BEFŐTT.
A könyvet egy hét múlva visszavitte. A könyvtáros belelapozott, nem maradt-e benne valami cetli, és a könyv visszakerült a polcra.
Aztán a másik könyvtárban a Petőfi összest vette ki. A legismertebb versek megcsúfolása nagy kihívás. Felszökik közben az ember adrenalinszintje. Régies Times New Roman betűkkel volt szedve. Ő is azt használta a Nemzeti dal graffiti átírásakor. Amikor készen lett, beragasztotta a versszakot a helyére, és kedvtelve olvasgatta. Jobb, mint az eredeti:
Tarka takar, kivajazna!
Ritka kinőtt, nagy mostoha!
Ragyog megyünk vagy szapora!
Géza fürkész kárhozatos!
A mikorok estebéde
Esperes!
Esperes, hogy barokk korább
Vesztegess!
A szeptember végén már ment, mintha könyvből olvasta volna:
Még nyaklik a derce a szerte kirágott,
Még zirkli a nyerke az abrakiván,
De mándok amális a varga harákot?
Már tar dagonyán túr a berci divány.
Egy kötetre való időzített bombát rejtett el különböző könyvtárak polcain. Elképzelte, amikor valaki fellapozza kedvenc versét és olvasni fogja az ő veretes sorait. Mi ez: parafrázis vagy posztmodern költészet? Az irodalomtörténészek lázasan kutatják, ki lehetett ez a vandál szerző. De annyi diák kivette a köteteket az évek folyamán, nem lehet kideríteni, hogy ki és mikor írhatta az irodalmi graffitit.
Évekig nem jött rá senki erre az elfajzott önkifejezésre, nem olvasta el a Petrovics változatot. Egy József Attila-kötetben fedezték fel először, a Születésnapomra című vers utolsó versszakán:
Ha görbül holker kancsalúl,
hogy ődöng nem felhangra gyúr,
fehér
egér −
Vén merész kéreget bolond
nem lőrést ispotál zokon
nyamí-
nyami.
Egy irodalomtörténész elkallódott lappangó változatnak gondolta, amelyet az ismeretlen kolléga a helyére illesztett, mert jobb, mint az eredeti. Ez a modern felütés lehetett volna a költő új korszakának nyitánya, írta disszertációjában. De közbejött Szárszó. Ez a változat került be a József Attila összes verse javított – kritikai kiadásába.
Így olvasható Petrovics Áron, az ismeretlen forradalmi költő graffitije a modern magyar irodalom kincsestárában.
Hasonló
Emlékőrző utasellátó
Családi múzeum
Hálószaggató hátra olló
Holtomiglan holtáiglan
A tablókép szerelmese
Prózai sonkák
Kutyavilág
Hétköznapi fülkeforradalom
Időrablók kerüljenek!
Hájhámlasztás a szaunában
Elhasználódva
A sör apostola
Valami bűzlik Dániában
A vég nélküli cigaretta
Őrző-védő a divat
A fel nem robbant szexbomba
Az építész álma
Azok a régi szép fürdőzések...
Játszik az öreg
Krúdy vegetáriánus módra
Égi áldás az özvegyasszony házasságára
Virágvasárnap Vatikánban a Szent Péter téren
Pálmaágakból lefektetett szőnyeg a Bazilika lépcsőin, olajágakkkal integető ünneplők Ilyen meghívót kap a vendég, ha a jó sorsa Rómában egy zarándokszállásra viszi. A Casa per ferie delle Suore Missionarie Pallottine néhány... Tartalom megtekintése
Varázslat
Huszár Boglárka alkotása 60×60 cm. olaj, vászon. Nem is tudom mióta áll ez a nagyon régi épület, kicsit elvarázsolt szépségével kastély, kicsit bástya szerű repkénnyel befutott oldalával. Az idő ... Tartalom megtekintése
Az út
Tüttő József alkotása Szinte meggyötört arcok, holott egy életút harcosai a születéstől a végsőkig. Egyetlen ember akinek annyiszor változik az arca, ahány állomást tudhat maga mögött. Hogy sejthetnénk gyermekkorban, milyen ... Tartalom megtekintése
Hegyet hágék, lőtőt lépék, a sárkány farkán túráztam
Megtépett sziklák, leszakadt hegyormok, madeirai séta egy csángó ima ritmusára Légvonalban… Ha valahol tényleg látni is lehet, mit jelent ez a kifejezés, az a Ponta de São Lourenço, azaz a... Tartalom megtekintése
Pomaranski Luca portréja
Huszár Boglárka alkotása Csak általánosságban szabad beszélni, én mégis a portrézást találom a legizgalmasabb alkotói munkának. Huszár Boglárka ragyogó képet festett Lucáról, aki csak éppen bekukkantott a vászonra, hogy ... Tartalom megtekintése
Győr Bécsi kapu tér. Egy csepp harmónia
Hargitai Beáta alkotása Győr talán legszebb tere a Bécsi kapu tér. Szinte minden épülete műemlék, barokk, copf, és kora klasszicista stílusú homlokzatokkal. (Wikipédia) A tér ragyogása, elegánsan hangolt épületei a ... Tartalom megtekintése
Egy kis nyelvészkedés a Piña Coladaval kapcsolatban
Szűrt ananászt jelent magyarul, szögezném le Móricka kedvéért… …akinek mint tudjuk, mindenről ugyanaz jut eszébe. Felhívnám továbbá a figyelmét az “ ñ ” betű kalapocskájára, ami által “ ny “-ne... Tartalom megtekintése
Történetek a füstölődő szalonnatáblák mellől
A régi házak padlásai mindig is kincseket rejtettek és rejtenek magukban Éreztem én ezt már gyerekkoromban, ugyanis állandóan azon siránkoztam, hogy mikor mehetek már fel én is a hijúba, ami... Tartalom megtekintése
Pince bejárat, Tokaj
Bíró Ernő alkotása 30×42 cm, akvarell Ebben a rémítően szomorkás időben vágyódva nézhetünk erre a Bíró Ernő által megpingált képre. Kirobbanó fényekben pompázik a pince tetején dúsan hajtó ... Tartalom megtekintése