Makai Áron László

Iskolaigazgató,

Mándok

szszb_14-130_makai_aron_laszlo.jpgGyönyörű iskolaépület bontakozik ki a nagyközség centrumában Mándokon. Mint Makai Áron László igazgató úrtól megtudjuk: hosszú évekre megoldódnának az oktatás tárgyi feltételei. A tíz tantermes, tanácsteremmel, könyvtárral felszerelt létesítményt Medgyessi Péter miniszterelnök avatja fel a 2002/2003-as tanév megnyitóján.

Makai Áron László mindent elkövetett, hogy méltó körülmények között tanítsák a gyerekeket. Egyébként az intézményt nemcsak oktatási, hanem művelődési, kulturális központnak tartják, hisz a településen élők is profitálnak abból, hogy tanfolyamoknak, kiállításoknak, koncerteknek, művelődési és szórakozási lehetőségeknek ad otthont.

Mándokon 1955-ben született Makai Áron László Oláh Erzsébet és Makai Áron egyetlen gyermekeként. A szülők még ma is élnek, és támogatják gyermekük, unokáik boldogulását. Borku Irén orosz–népművelés szakos pedagógussal kötött házasságot, és két gyermekük született. Krisztián a Debreceni Agrártudományi Egyetem gazdasági agrármérnöki karán elsőéves, Nóra a nyíregyházi Zrínyi Ilona Gimnáziumban másodikos. A mátészalkai Esze Tamás Gimnáziumban tett érettségi után a nyíregyházi tanárképzőn szerzett tanító szakos oklevelet 1977-ben. Azóta a mándoki iskolában dolgozik, most kezdi a huszonhetedik tanévet Makai úr. Előbb beosztott tanár, majd 1988–90 között igazgatóhelyettes, 1990-től az iskola igazgatójaként látja el feladatait.

Arra büszke, hogy a pályázatok benyújtása után a kartársai a titkos szavazásnál 90 százalék felett mindig őrá voksoltak. Pedig a három diplomája, a tanulás iránti folyamatos elkötelezettsége, is adhatna büszkeségre okot. Elvégezte a főiskolán a történelem szakot, majd a történelemtanári a kiegészítő képzést a rendszerváltás után. Diplomázott a BME közoktatási vezetői szakán, és tanult világgazdasági ismereteket az esti egyetemen.

Szerteágazó közéleti érdeklődése révén mindig több feladatot érzett a sajátjának, mint a kortársai. Ifjúságiklub-vezetőként, KISZ-titkárként a nagyközség életében fontos dolgokat, például futópályát hoztak létre. A feladatorientált mozgalmi élet eredményeként sokat fejlődött Mándok. Később irodalmi színpad tagjaként ő játszotta a férfi főszerepeket.

A „B” kategóriás minősítés jelzi a magasra tett mércét. A település lakói hamarosan észrevették benne az átlagon felüli aktivitást, a közösségért érzett felelősségtudatot és 1994-ben megválasztották helyi önkormányzati képviselőnek. A szociális és a rendezvények szervezését vállaló koordinációs bizottságok tagja.

Amint régen a tanítót lámpásnak tartotta a falu közvéleménye, ma ez igaz Makai Áron Lászlóra is: ha pályázatot, ünnepi beszédet, vagy éppen nekrológot kell írni, őrá számítanak. A mándoki iskola jó ajánlónak bizonyul a legjobbak számára a továbbtanulásnál. A nyíregyházi Zrínyiben, a debreceni Tóth Árpád Gimnáziumban nemcsak megállják a helyüket, hanem kitűnő bizonyítvánnyal térnek haza. Ha egyáltalán hazatérnek, mert s korlátozott elhelyezkedési lehetőség megakadályozza még a lokálpatriótákat is a szülőföldön történő letelepedésben.

Ami sokkal nagyobb gondot jelent, hogy a hatszázhetven gyermek közül százhuszonöt a kisebbséghez tartozik. Alsóban ez az arány huszonhét százalékos. Az eltérő tantervű osztályokban összesen harmincnyolcan enyhén értelmi fogyatékosok. Az igazgató úr annak örül, hogy a szakos ellátottság száz százalékos, és a Gyógypedagógiai Főiskolára is beiratkozott, vagy már elvégezte minden kartárs, aki ilyen osztályban tanít.

Az eredményeik önmagukért beszélnek. Elsőként kezdtek két nyugati nyelvet, németet és angolt tanítani, a mai napig tanulhatnak oroszul a gyerekek. Mint azt az iskola szakmai programjában megfogalmazták: a tanulókat az élet tiszteletére, a természet szeretetére, az emberi munka, a kultúra megbecsülésére, az egészséges életvitel igényére, az ehhez szükséges önfegyelemre, az igazság feltétlen tiszteletére, az erkölcsös cselekvés igenlésére és igényére, a természetben és az emberi alkotásban megjelenő szépség értékelésére, valamit tevékeny és alkotó életre akarják nevelni.

E célok eléréséhez a tehetséges gyermekeket kiemelkedően gondozzák, az indulási hátrányokkal küzdőket felzárkóztatják.

Lényeg az, hogy harmonikus személyiséggé váljanak, emberi kapcsolataik és életvitelük egészségesen fejlődjön, a családjuk és a társadalom megbecsült tagjaiként lássák el feladataikat. E célok eléréséért sokat dolgozott Makai Áron László, meg is kapta érte a lehetséges kitüntetéseket.

Közel tíz éve a Felső-szabolcsi Iskolaszövetség vezetőségi tagja. Ő azonban minden körülmények közt megőrzött becsületére, a mindig vállalható tetteire a legbüszkébb. Közel három évtizedes munkássága nélkül ma Mándok nem fejlődő, térségi szerepkört betöltő település.

A közös sikerekben neki is tevékeny része van.

 (Szabolcs-Szatmár-Beregi Almanach 14. kötet. In-Forma Kiadó Nyíregyháza 2002.)
Szerző: 2018. 01. 17.
Ha még nincs közöttünk, csatlakozzon most az Unokáink is olvasni fogják oldal kedvelőihez a Facebookon!

Hasonló

Varázslat

Huszár Boglárka alkotása 60×60 cm. olaj, vászon. Nem is tudom mióta  áll  ez  a  nagyon  régi  épület,  kicsit  elvarázsolt  szépségével   kastély,  kicsit  bástya szerű  repkénnyel  befutott oldalával.  Az idő ... Tartalom megtekintése

Az út  

Tüttő József alkotása Szinte  meggyötört  arcok,  holott  egy  életút  harcosai  a  születéstől  a  végsőkig.  Egyetlen  ember  akinek  annyiszor változik az  arca,  ahány állomást  tudhat  maga mögött.  Hogy sejthetnénk  gyermekkorban,  milyen ... Tartalom megtekintése

Pomaranski Luca portréja

Huszár Boglárka alkotása Csak általánosságban  szabad  beszélni, én  mégis  a portrézást  találom a legizgalmasabb alkotói  munkának.  Huszár  Boglárka  ragyogó   képet festett  Lucáról,  aki csak  éppen  bekukkantott  a  vászonra, hogy ... Tartalom megtekintése

Pince bejárat, Tokaj

Bíró  Ernő alkotása 30×42 cm, akvarell Ebben a rémítően  szomorkás időben  vágyódva  nézhetünk  erre  a  Bíró Ernő  által   megpingált  képre. Kirobbanó  fényekben  pompázik   a  pince  tetején  dúsan  hajtó ... Tartalom megtekintése