Oláh Gyuláné

Óvodavezető,

Mándok

szszb_16-84_olah_gyulane.jpgAz első pillantásra közvetlen és emberséges óvodavezetővel együtt egy valódi „gyermekkert”-be jutottunk, amikor meglátogattuk a mándoki óvodát. Az óvodatörténelem magyar nagyasszonya, Brunschwick Terézia szellemének kisugárzását érezhettük a tetszetős, modern épületben járva. A falakon egyszerű eszközökkel elkészíthető, a szemlélőt mélyen megragadó műalkotások láthatók, amikkel az itt élő óvodapedagógusok és a gyerekek, nap, mint nap szemtől szemben állhatnak és csodálhatják azokat.

Ennek a „csodának” az élő, vezénylő karmestere Oláh Gyuláné, született Pekó Erzsébet, akit 1955. június elsején, Balogh P. Erzsébet háztartásbeli és Pekó Miklós, nyugdíjas fodrász újszülött gyermekeként anyakönyveztek a közeli Kisvárdán. Testvére, László, a Nyír-Zem Rt. elnöke. Férje, Oláh Gyula, több profilt működtető vállalkozó, aki így kívánja biztosítani családja boldogulását. 24 éves Orsolya leányuk tanítónő.

Erzsike 1973-ban tette le érettségi vizsgáit a mándoki gimnáziumban. Az óvónőképző főiskolát levelezőn végezte el 1976-ban. Néhány héttel az oklevél átvétele után már a mai, azóta egyetlen munkahelyén, a mándoki óvodában találjuk.

A „Gyermekkert” óvoda hivatalosan 175 nevelésre, tanításra szoruló gyerek befogadására képes. A vezetői találékonyság és az egymás iránt érzett felelősség – rég elfelejtett – szép példájaként említhető meg az, hogy jelenleg mégis 205 gyerekkel foglalkoznak itt. A szakmai munkát 14 óvodapedagógusi és 13 technikai besorolású, jól képzett ember végzi el. A benki, 22 fős tagóvodában pedig két óvodapedagógus és négy technikai munkatárs dolgozik.

Amikor lehetőségük nyílt rá, az addigi uniformizált nevelést a saját életkörülményeiknek és környezetüknek megfelelő, minden érintett számára kedvesebb és közvetlenebb programmal felváltani, megragadták azt. Így ma az óvodában, a nevelőtestület által közösen kidolgozott és a „Külső világ tevékeny megismerése” címet viselő nevelési programban rögzítettek szerint folyik a munka. Ezt nem tehetnék meg egymás érveinek kölcsönös elfogadása, céljainak támogatása és a szülők megértő segítsége nélkül.

Az óvodavezető elmondja, hogy a kidolgozott és jóváhagyott terveik útján szeretnének gyökereket kialakítani a gyerekekben. Szeretnék elérni, hogy tudják, hová tartoznak. Kötődjenek a természethez, aminek szerves részei, kötődjenek a kisebb közösséghez, aminek tagjai. Kötődjenek a családhoz, aminek később eltartói lesznek. Az óvodában kapott saját arc igényét magukkal viszik az iskolai és a felnőtt életbe egyaránt.

Erzsike büszkén szól arról, hogy ma már nem sikk elmenni az óvodából. A hosszú évek alatt megismerve egymást alakult ki az összetartó mag, amelyik a közös irányt nézi, és annak megfelelően húzza a csónakot. A gyerekek korcsoportonként ismerik meg a helyi értékeket. A kisebbek az erdőket, a mezőket, a fenyvest keresik fel kirándulásaik során. Később eljutnak a kisvárdai várba, a sóstói állatparkba, a falumúzeumba. A nagyobbak Sárospatakon a Rákóczi-várat és a cserépüzemet nézik meg. Nincs olyan nap, hogy ne tennének valamit a program megvalósításáért. Ennek érdekes eleme, hogy havonta, más és más csoport az óvoda aulájának a felelőse. Ők állítják össze az aktuális dekorációt, amihez virágokat, terméseket, leveleket gyűjtenek. Az egészséges versenyszellem él a három–hétéves gyerekekben is. Szeretnék bebizonyítani, hogy az adott hónapban ők díszítették fel legszebben a Gyermekkert auláját. Szoros kapcsolatot ápolnak a helyi idősek otthonával és a Szent Miklós Szeretetotthonnal. Évente két alkalommal, karácsony előtt és anyák napján felkeresik az időseket, és fényt lopva az életükbe, műsorral kedveskednek nekik.

Oláhné 1994-től a helyi képviselő-testület tagja, és így tevékenyen részt vesz a közügyek szervezésében és irányításában. Nem véletlenül mondja, hogy sok esetben a szülők fejében kellene rendet tenni, mert hiába tanítják meg a kicsiket a tisztaság megóvására, ha a szülő, a kapun kilépve eldobja a csikket. Vagy a gyerek visszaköszön, amíg a szülő nem…

A közel három eltöltött évtized alatt Erzsike sokféle tapasztalatot szerzett. Arról beszél, hogy régen a szülők beérték annyival, a gyerekük legyen biztonságban, kapjon enni, foglalkozzanak vele. Ma már igen változatosak a szülői igények. Nemrégiben még úszni vitték az óvodásokat, németet és néptáncot tanítottak nekik. Mára csak ez az utóbbi maradt.

A települési önkormányzat elégedett az óvodapedagógusok munkájával. A testület úgy látja, az intézmény messzemenően megfelel a társadalmi elvárásoknak. A Comenius minőségbiztosítási rendszer kiépítése már előrevetíti az óvodai dolgozók régóta megfogalmazott törekvését: megfelelő képességgel, mentálisan egészséges kisgyermek lépjen át tőlük az iskolába.

Erzsike egész életében óvónőnek készült, boldog, hogy olyan munkát végezhet, amivel saját egyéniségét kiteljesítheti.

 (Szabolcs-Szatmár-Beregi Almanch 16. kötet. In-Forma Kiadó Nyíregyháza 2003.)
Szerző: 2018. 01. 17.
Ha még nincs közöttünk, csatlakozzon most az Unokáink is olvasni fogják oldal kedvelőihez a Facebookon!

Hasonló

Varázslat

Huszár Boglárka alkotása 60×60 cm. olaj, vászon. Nem is tudom mióta  áll  ez  a  nagyon  régi  épület,  kicsit  elvarázsolt  szépségével   kastély,  kicsit  bástya szerű  repkénnyel  befutott oldalával.  Az idő ... Tartalom megtekintése

Az út  

Tüttő József alkotása Szinte  meggyötört  arcok,  holott  egy  életút  harcosai  a  születéstől  a  végsőkig.  Egyetlen  ember  akinek  annyiszor változik az  arca,  ahány állomást  tudhat  maga mögött.  Hogy sejthetnénk  gyermekkorban,  milyen ... Tartalom megtekintése

Pomaranski Luca portréja

Huszár Boglárka alkotása Csak általánosságban  szabad  beszélni, én  mégis  a portrézást  találom a legizgalmasabb alkotói  munkának.  Huszár  Boglárka  ragyogó   képet festett  Lucáról,  aki csak  éppen  bekukkantott  a  vászonra, hogy ... Tartalom megtekintése

Pince bejárat, Tokaj

Bíró  Ernő alkotása 30×42 cm, akvarell Ebben a rémítően  szomorkás időben  vágyódva  nézhetünk  erre  a  Bíró Ernő  által   megpingált  képre. Kirobbanó  fényekben  pompázik   a  pince  tetején  dúsan  hajtó ... Tartalom megtekintése