Nem Danikáné lányát, hanem a római pápát szállította A római katolikus egyház éppen hivatalban lévő feje már nagyon régen nem kocsizik ki vele. Haladnak a korral. Modern közlekedési eszközzel, autóval... Tartalom megtekintése
Vojtó Mihályné
Iskolaigazgató,
Gávavencsellő
Rakovszkys diáknak lenni rangot jelent, a hagyományok ápolását, a múlt vállalását is magába foglalja – mondja Vojtó Mihályné, a gávavencsellői Rakovszky Sámuel Általános Iskola igazgatója. Már az első osztályosok is fogadalmat tesznek e szellemiség jegyében. Az általános iskolai tanulmányok befejezése után pedig rendszeresen visszajárnak volt iskolájukba, a rendezvényekre, a diákgyűlésre, a farsangra. Az iskolához való hűség egyúttal azt is jelenti a gyerekeknek, hogy az életben eléjük kerülő feladatokat ugyanolyan komolyan, lelkesedéssel oldják meg, mint ahogy egykori iskolájukban azt beléjük nevelték.
Vojtó Mihályné, született Bodnár Erzsébet,Tiszateleken 1957. március 18-án, Bodnár Lajos, néhai gátőr és Pólistyák Erzsébet házasságából, negyedik gyermekként látta meg a napvilágot. Édesanyja a család felnevelését vallotta a legfontosabbnak, s most láthatja és örülhet felnőtt gyermekei, unokái boldogulásának. Erzsike nővére, Júlia, vezérigazgató a SZAPORT Rt.-nél, Lajos bátyja gépkocsivezető, Sándor cipész, Mária húga könyvelő, István öccse a MÁV-nál dolgozik. Férje, Vojtó Mihály üzemvezető a GÁVA-SHOES Kft.-nél. Két gyermekük született, Laura tanítónői diplomával a zsebében, jelenleg az Államigazgatási Egyetem hallgatója, Mihály a nyíregyházi 110-esben autószerelést tanul. Azt viszont olyan magas szinten műveli, hogy egy országos versenyre is beválogatták.
Erzsike a vencsellői gimnáziumban 1975-ben tett érettségi után a Bessenyei György Tanárképző Főiskola biológia–könyvtár szakán végzett. Már 1976-ban hazahívták könyvtárosnak, majd az iskolai napköziben kapott állást. Volt iskolai könyvtáros, 1991-től pedig igazgatóhelyettesi megbízást kapott. 1993-tól ő tölti be az igazgatói állást. Bár az ő esetében ez inkább hivatás, mert ritka az a megszállott pedagógus manapság, aki mindig többet, jobbat akar a gyerekek érdekében.
Építészetileg is impozáns az épület, a folyosók ragyognak a tisztaságtól, a falakon gyönyörű dekorációk, a tanulók alkotásai. Látszik, hogy nem öt perc alatt összekapkodott rendről van szó. Az ügyeletes az igazgatói ajtóig kísér, érződik a vendégszeretet, a másik ember megbecsülése. Szavak nélkül is többet megtudni az itt uralkodó közszellemről, mint akár egy hosszú beszélgetésből.
Náluk a helyi születésű Rakovszky Sámuel ezredes emlékének ápolása nem degradálódik kampányfeladattá, hanem folyamatosan ébren tartják a hagyományokat. A névadó tiszteletére tavasszal megtartott emlékhét igen gazdag programot kínál. Jeligés pályamunkákat készítenek a tanulók, verseiket, novelláikat, képzőművészeti munkáikat pártatlan szakemberekből álló zsűri bírálja el. Népszerű a kaszinójátéknak nevezett műveltségi vetélkedő, amelyre a Rétközi Iskolaszövetség minden iskolájából meghívják az érdeklődőket.
Az igazgatónő joggal büszke arra, hogy nemcsak felveszik az elit iskolákba az itt végzett tanulókat, hanem azok kiválóan megállják a helyüket a nyíregyházi Krúdyban, a Széchenyiben, a Zrínyiben. Egyharmada a végzetteknek gimnáziumban folytatja tanulmányait, másik harmaduk szakközépiskolában – főként a tokaji vendéglátó-ipari és idegenforgalmiban. A tanulók jelentős számban szakmunkásképző iskolákban tanulnak tovább.
Amit Erzsike kiemel: igen jó tantestületet alkot a harminckét kolléga, és a négyszáz tanulót számláló iskola közösségi élete is példás. A huszonhárom tanterem, tornaterem, a harmincháromezer kötetes iskolai és községi könyvtár, a hatszáz adagos konyha maximálisan kielégíti az igényeket.
A szakmai és a pedagógiai program hangsúlyos eleme a tehetséggondozó- és a cigányprogram, hisz a tanulók egyharmada roma származású. Az 1995-től alkalmazott program a képesség szerinti oktatást csoportbontásban oldja meg. Felmérik az érintett tanulók képességeit, s ehhez igazítják a számukra kialakított oktató-nevelő tevékenységet. Ez az oktatási forma biztosítja az esélyegyenlőséget, a változatos képzési lehetőséget. Az oktató-nevelő munkát segíti a számos tanórán kívüli program, a rendezvények sokasága.
A napközi igen színes világ – ez köszönhető a kiemelkedően működő napközis munkaközösségnek. Játékot készítenek, táncházat szerveznek, mesebolt, olvasás, természetjárás, papírvarázs jelenti a Rakovszky iskolában a klubnapközit. Helytörténeti szobát alakítottak ki, szintén a hagyományápolás jegyében. Beneveztek a Comenius-programba. Vojtóné kiemeli a munkaközösségek szerepét, amelyek nélkül nem tudnák ezeket az eredményeket felmutatni.
Mint mondja: oktatásuk célja az, hogy elősegítse a személyiségnek a modern, demokratikus társadalomba történő beilleszkedését, segítse az egyetemes és nemzeti értékek őrzését, gyarapítását. A felnövekvő nemzedékeknek az iskolában kell elsajátítaniuk az önálló személyiség, az autonómia tiszteletét, az állandó változásokhoz való alkalmazkodást, és az egész életen át történő tanulás képességét.
(Szabolcs-Szatmár-Beregi Almanach 11. kötet. In-Forma Kiadó Nyíregyháza 2001.)
Hasonló
Veres Péter
Berecz János
Nánásiné Szabolcsi Mónika
Végső Gyula
Dr. Karakó László
Nánásiné Szabolcsi Mónika
Szopkó József
Koczogh István
Petró Attila
Horváthné Bíró Jolán
Szántó Zsolt
Csáky Sándor
Nagy Károly
Dr. Karakó László
Krámer Gyuláné
Gál Zoltán
Csisztu Miklósné
Rusz Péterné
Dr. Gergely Gábor
Dr. Homoródi Antal
Aranyhintó hat lóval, bíbor bársony trónnal
A milánói dóm égbe szúró tornyai
A világ egyik legszebb gótikus temploma tárul az ember a szeme elé a Piazza del Duomón A délutáni nap fényében fürdő homlokzat nem ismeretlen előttem. Láttam képen, filmen, körbesétáltam a... Tartalom megtekintése
Tanya
Biszák László alkotása A festő, aki komplett képekben gondolkodik, vagy csak ráhagyja az ecsetére, hogy dolgozzon, máris kikerekedhet keze nyomán egy tájkép, és ha van még festék a palettán ... Tartalom megtekintése
“Itt van az ősz, itt van újra…”
Ősz Zoltán alkotása Itt van az ősz, itt van ujra, S szép, mint mindig, énnekem. Tudja isten, hogy mi okból Szeretem? De szeretem (Petőfi Sándor) Remek. Pompás. Csodás. Szinte itt ... Tartalom megtekintése
Őszikék 22 – 11
Bíró Ernő alkotása Lám-lám idén is eljött minden híresztelés ellenére az ősz! A nyár perzselő volt, áhítoztunk az esőre, kis lehűlésre, és mutató újját felemelve hozott rosszakat, viharokat, lehűlést ... Tartalom megtekintése
Kertész utcai ház, Győr
Hargitai Beáta alkotása …már 2024-et írunk, és 2020-ban készítettem ezt a kis képet. Révfalut jártam, kerestem az emlékeket, lassan az épületek is úgy kipotyogtak a szitán, eltűntek mint a pergő ... Tartalom megtekintése
Lagúna
Huszár Boglárka alkotása Lagúnáknak nevezik az atollok korallzátonyától körülzárt vízfelületet is. Magyar neve az olasz laguna szóból ered, melyek jelentése tavacska, pocsolya; végső forrása az azonos jelentésű latin LACŪNA. (Wikipédia). ... Tartalom megtekintése
Fornax
Tüttő József alkotása Képzeletem összes zugát nézegetem az elvonatkoztatott témát bontogatva ami a jelenkor megváltozott világát képviseli. A múlt század embere vagyok, ahol a tárgyak tárgyakat ... Tartalom megtekintése
Józsi seprűvel győzte le a fellázadt kávéfőzőt
Megsértődött a kis kotyogó, s kattogott, pattogott, csörömpölt, ugrándozott Köztudott tény, hogy az erdélyi vendégszeretetnek nincsenek határai, Székelyföldön meg különösképpen. Mindenki szívesen fogad vendégeket, látogatókat, hosszabb vagy rövidebb távon, és... Tartalom megtekintése
“Nem nyitok vitát…”
Tüttő József alkotása Két krumpli egy zsákba hiába nagy a zsák, akkor hátra arc, és úgy vitáznak mint két felfújt hólyag. Tüttő József két figurát állít elénk, hogy fejtsük meg ... Tartalom megtekintése