Vojtó Mihályné

Iskolaigazgató,

Gávavencsellő

szszb_11-84_vojto_mihalyne.jpgRakovszkys diáknak lenni rangot jelent, a hagyományok ápolását, a múlt vállalását is magába foglalja – mondja Vojtó Mihályné, a gávavencsellői Rakovszky Sámuel Általános Iskola igazgatója. Már az első osztályosok is fogadalmat tesznek e szellemiség jegyében. Az általános iskolai tanulmányok befejezése után pedig rendszeresen visszajárnak volt iskolájukba, a rendezvényekre, a diákgyűlésre, a farsangra. Az iskolához való hűség egyúttal azt is jelenti a gyerekeknek, hogy az életben eléjük kerülő feladatokat ugyanolyan komolyan, lelkesedéssel oldják meg, mint ahogy egykori iskolájukban azt beléjük nevelték.

Vojtó Mihályné, született Bodnár Erzsébet,Tiszateleken 1957. március 18-án, Bodnár Lajos, néhai gátőr és Pólistyák Erzsébet házasságából, negyedik gyermekként látta meg a napvilágot. Édesanyja a család felnevelését vallotta a legfontosabbnak, s most láthatja és örülhet felnőtt gyermekei, unokái boldogulásának. Erzsike nővére, Júlia, vezérigazgató a SZAPORT Rt.-nél, Lajos bátyja gépkocsivezető, Sándor cipész, Mária húga könyvelő, István öccse a MÁV-nál dolgozik. Férje, Vojtó Mihály üzemvezető a GÁVA-SHOES Kft.-nél. Két gyermekük született, Laura tanítónői diplomával a zsebében, jelenleg az Államigazgatási Egyetem hallgatója, Mihály a nyíregyházi 110-esben autószerelést tanul. Azt viszont olyan magas szinten műveli, hogy egy országos versenyre is beválogatták.

Erzsike a vencsellői gimnáziumban 1975-ben tett érettségi után a Bessenyei György Tanárképző Főiskola biológia–könyvtár szakán végzett. Már 1976-ban hazahívták könyvtárosnak, majd az iskolai napköziben kapott állást. Volt iskolai könyvtáros, 1991-től pedig igazgatóhelyettesi megbízást kapott. 1993-tól ő tölti be az igazgatói állást. Bár az ő esetében ez inkább hivatás, mert ritka az a megszállott pedagógus manapság, aki mindig többet, jobbat akar a gyerekek érdekében.

Építészetileg is impozáns az épület, a folyosók ragyognak a tisztaságtól, a falakon gyönyörű dekorációk, a tanulók alkotásai. Látszik, hogy nem öt perc alatt összekapkodott rendről van szó. Az ügyeletes az igazgatói ajtóig kísér, érződik a vendégszeretet, a másik ember megbecsülése. Szavak nélkül is többet megtudni az itt uralkodó közszellemről, mint akár egy hosszú beszélgetésből.

Náluk a helyi születésű Rakovszky Sámuel ezredes emlékének ápolása nem degradálódik kampányfeladattá, hanem folyamatosan ébren tartják a hagyományokat. A névadó tiszteletére tavasszal megtartott emlékhét igen gazdag programot kínál. Jeligés pályamunkákat készítenek a tanulók, verseiket, novelláikat, képzőművészeti munkáikat pártatlan szakemberekből álló zsűri bírálja el. Népszerű a kaszinójátéknak nevezett műveltségi vetélkedő, amelyre a Rétközi Iskolaszövetség minden iskolájából meghívják az érdeklődőket.

Az igazgatónő joggal büszke arra, hogy nemcsak felveszik az elit iskolákba az itt végzett tanulókat, hanem azok kiválóan megállják a helyüket a nyíregyházi Krúdyban, a Széchenyiben, a Zrínyiben. Egyharmada a végzetteknek gimnáziumban folytatja tanulmányait, másik harmaduk szakközépiskolában – főként a tokaji vendéglátó-ipari és idegenforgalmiban. A tanulók jelentős számban szakmunkásképző iskolákban tanulnak tovább.

Amit Erzsike kiemel: igen jó tantestületet alkot a harminckét kolléga, és a négyszáz tanulót számláló iskola közösségi élete is példás. A huszonhárom tanterem, tornaterem, a harmincháromezer kötetes iskolai és községi könyvtár, a hatszáz adagos konyha maximálisan kielégíti az igényeket.

A szakmai és a pedagógiai program hangsúlyos eleme a tehetséggondozó- és a cigányprogram, hisz a tanulók egyharmada roma származású. Az 1995-től alkalmazott program a képesség szerinti oktatást csoportbontásban oldja meg. Felmérik az érintett tanulók képességeit, s ehhez igazítják a számukra kialakított oktató-nevelő tevékenységet. Ez az oktatási forma biztosítja az esélyegyenlőséget, a változatos képzési lehetőséget. Az oktató-nevelő munkát segíti a számos tanórán kívüli program, a rendezvények sokasága.

A napközi igen színes világ – ez köszönhető a kiemelkedően működő napközis munkaközösségnek. Játékot készítenek, táncházat szerveznek, mesebolt, olvasás, természetjárás, papírvarázs jelenti a Rakovszky iskolában a klubnapközit. Helytörténeti szobát alakítottak ki, szintén a hagyományápolás jegyében. Beneveztek a Comenius-programba. Vojtóné kiemeli a munkaközösségek szerepét, amelyek nélkül nem tudnák ezeket az eredményeket felmutatni.

Mint mondja: oktatásuk célja az, hogy elősegítse a személyiségnek a modern, demokratikus társadalomba történő beilleszkedését, segítse az egyetemes és nemzeti értékek őrzését, gyarapítását. A felnövekvő nemzedékeknek az iskolában kell elsajátítaniuk az önálló személyiség, az autonómia tiszteletét, az állandó változásokhoz való alkalmazkodást, és az egész életen át történő tanulás képességét.

 (Szabolcs-Szatmár-Beregi Almanach 11. kötet. In-Forma Kiadó Nyíregyháza 2001.)
Szerző: 2018. 01. 17.
Ha még nincs közöttünk, csatlakozzon most az Unokáink is olvasni fogják oldal kedvelőihez a Facebookon!

Hasonló

Tanya

Biszák László alkotása A  festő, aki   komplett  képekben  gondolkodik,  vagy  csak  ráhagyja  az  ecsetére, hogy  dolgozzon,  máris  kikerekedhet  keze nyomán egy tájkép, és  ha  van  még festék a palettán ... Tartalom megtekintése

Őszikék 22 – 11 

Bíró Ernő alkotása Lám-lám  idén is eljött minden  híresztelés ellenére az  ősz!  A  nyár  perzselő  volt,  áhítoztunk   az  esőre, kis  lehűlésre,  és  mutató újját  felemelve  hozott  rosszakat,  viharokat, lehűlést ... Tartalom megtekintése

Kertész  utcai  ház, Győr

Hargitai Beáta alkotása …már 2024-et  írunk,  és  2020-ban  készítettem  ezt  a kis  képet.  Révfalut  jártam,  kerestem  az  emlékeket,  lassan  az  épületek  is  úgy  kipotyogtak  a  szitán,  eltűntek  mint  a pergő ... Tartalom megtekintése

Lagúna

Huszár  Boglárka alkotása Lagúnáknak nevezik az atollok korallzátonyától körülzárt vízfelületet is. Magyar neve az olasz laguna szóból ered, melyek jelentése tavacska, pocsolya; végső forrása az azonos jelentésű latin LACŪNA. (Wikipédia). ... Tartalom megtekintése

Fornax

Tüttő József alkotása Képzeletem összes  zugát    nézegetem   az  elvonatkoztatott  témát   bontogatva  ami  a jelenkor megváltozott  világát   képviseli.  A  múlt század  embere  vagyok,  ahol  a tárgyak  tárgyakat ... Tartalom megtekintése

“Nem nyitok vitát…” 

Tüttő József alkotása Két  krumpli  egy  zsákba  hiába  nagy a zsák,  akkor  hátra  arc,  és  úgy  vitáznak  mint két  felfújt  hólyag.  Tüttő  József  két  figurát  állít  elénk,  hogy  fejtsük  meg ... Tartalom megtekintése