Molnár Gézáné

Iskolaigazgató,

Dombrád

szszn_12-48_molnar_gezane.jpgSzinte hihetetlen, hogy negyvenöt éve neveli, oktatja a gyerekeket Molnár Gézáné, a dombrádi Bereczky Zsigmond Református Általános Iskola igazgatója. A most is igen aktív pedagógus még ahhoz a generációhoz tartozik, amelynek tagjai szívvel-lélekkel végzik hivatásukat. Ma már, sajnos, ritkán találkozunk ilyen tanár-egyéniségekkel.

Molnárné, lánykori nevén Bátyi Mária, Eperjeskén született 1938. július 6-án. Édesanyja, néhai Tóth Ilona, a gyermeknevelést és a háztartásvezetést tartotta élethivatásának. Édesapja, Bátyi József, a középparaszti osztályba sorolható. Melegszívű, egyenes, becsületes, hitét megélő magyar ember, aki ebben a szellemben nevelte fel az egész családját. Négy gyermek nevelkedett otthon, Róza és Sarolta nővérei háztartásbeliek, Béla bátyja a termelőszövetkezetben dolgozott. Férje, Molnár Géza, Erdélyből települt át, református lelkipásztor volt, ám nagyon korán itt hagyta szeretteit. Harmincegy évnyi áldásban gazdag, csodálatos házasságukból két gyermek született. Géza vegyészmérnök Tiszavasváriban. A neje, Balla Gyöngyi, rajz szakos tanár. Két gyermekük van, Lilla hét-, Géza hároméves. A másik gyermek, Marika, kereskedelmi főiskolát végzett. Jelenleg Debrecenben dolgozik a társadalombiztosítási intézetben. Az ő férje Tóth Csaba, a debreceni kórházban dolgozik. Az ő gyermekeik közül Mária tizenegy, Csaba ötéves. Mint azt az igazgató aszszony elmondja, szabad idejükben sokat vannak együtt, nagyon összetartó családban nevelkednek az unokák.

Marika Kisvárdán a tanítóképzőben érettségizett ezerkilencszázötvenhatban. Hazahívták tanítani Eperjeskére, ahol három évig állt a katedrán. A közeli Tiszabezdéden ezerkilencszázötvenkilenc és ezerkilencszáznyolcvan között beosztott pedagógusként, könyvtárosként dolgozott, az alsó és a felső tagozatban egyaránt tanított. Mint mondja, papné mivolta ellenére nagyon megbecsülték. Amikor az egyik szülése elkezdődött, maga a párttitkár küldött érte bricskát. A férjét, aki Magyarsárdról, Kolozs megyéből jött haza az anyaországba, nemcsak befogadta, hanem megszerette a gyülekezet. Amikor a gyerekeik cseperedtek, és a továbbtanulás okozott kellemes gondot a családnak, úgy döntöttek, hogy a lélekszámában jóval nagyobb dombrádi gyülekezetben szolgál a tiszteletes úr. Az ötezer lelket számláló rétközi városban ma is két-háromezer református vallású ember lakik.

Anyagilag is nagyon fegyelmezett életet éltek. Gazdálkodással egészítették ki a szerény papi javadalmazást.

Új korszak kezdődött Molnárné, Marika életében ezerkilencszázkilencvenháromban. Megnyitotta kapuját a református általános iskola, összesen harminchét gyermekkel és három nevelővel, egyikük maga az igazgatónő volt. Az első és második osztályt követte a többi, jelenleg százötvenheten járnak ide. A tantestületet tizennégy főállású és öt óraadó pedagógus alkotja. Jól felszerelt könyvtár, nyolc tanterem, nevelői szoba található itt.

A pedagógiai programban nagy hangsúlyt fektetnek a felnövekvő generáció erkölcsi nevelésére, a református vallás hitéletének elmélyítésére és gyakorlására. Eredményeiket mutatja, hogy nemrégiben egy bibliatörténet-mondó országos versenyen a 250 résztvevő közül két díjat is elhoztak a dombrádi gyerekek.

Számítástechnikát már harmadik osztálytól tanulnak, hisz eziránt nemcsak a gyerekek érdeklődnek, hanem a szülők is kifejezésre juttatták igényüket. A német nyelvet pedig első osztálytól tanítják. Újdonság, hogy alapfokú művészeti oktatásban is részesülhetnek a tanulók: a százötvenhetes létszámból nyolcvanegyen vesznek részt valamilyen, zömében képzőművészeti vagy zenei, oktatásban. Ezeknek a gyerekeknek valószínűleg nem lenne esélye a művészetekkel ilyen életkorban közelebbi kapcsolatba kerülni.

A gyülekezet igencsak megbecsüli a református általános iskolát. Nincs olyan egyházi rendezvény, amelyen ne szerepelnének a tanulók szép műsorral. A családias jellegű iskola előnyeit abban foglalja össze az igazgató asszony, hogy egyrészt mindenki ismer mindenkit, másrészt személyre szóló nevelő, oktató munkát valósíthatnak meg. Marika pedagógiai ars poeticája: az elhagyatottat felemelni, karitatív szellemben, szívvel, lélekkel munkálkodni a gondjaira bízott gyermekek szellemi, lelki fejlődésén. Mivel imádja, amit csinál, úgy érzi, az Úr ad elegendő erőt a tennivalók maradéktalan ellátásához.

Mindenesetre, Marika nem fárad bele az igazgatói munkával és a tanítással járó feladatokba. Sőt, gyakran szervez iskolai kirándulást, mert azt szeretné, ha azok a gyerekek is eljutnának az ország szép tájaira, akiket a szüleik nem tudnak elvinni sehová. A turisztika a kedvenc hobbijai közé tartozik, Parádfürdőn és a Hortobágyon voltak a közelmúltban.

A keresztyén szellemű nevelést szeretnék maradéktalanul megvalósítani, mert azt látják, hogy az eltelt nyolc év alatt a református iskola bepótolt valamit abból a lemaradásból, amely legalább két generáció lelki, szellemi életében bekövetkezett.

 (Szabolcs-Szatmár-Beregi Almanach 12. kötet. In-Forma Kiadó Nyíregyháza 2001.)
Szerző: 2018. 01. 17.
Ha még nincs közöttünk, csatlakozzon most az Unokáink is olvasni fogják oldal kedvelőihez a Facebookon!

Hasonló

Tanya

Biszák László alkotása A  festő, aki   komplett  képekben  gondolkodik,  vagy  csak  ráhagyja  az  ecsetére, hogy  dolgozzon,  máris  kikerekedhet  keze nyomán egy tájkép, és  ha  van  még festék a palettán ... Tartalom megtekintése

Őszikék 22 – 11 

Bíró Ernő alkotása Lám-lám  idén is eljött minden  híresztelés ellenére az  ősz!  A  nyár  perzselő  volt,  áhítoztunk   az  esőre, kis  lehűlésre,  és  mutató újját  felemelve  hozott  rosszakat,  viharokat, lehűlést ... Tartalom megtekintése

Kertész  utcai  ház, Győr

Hargitai Beáta alkotása …már 2024-et  írunk,  és  2020-ban  készítettem  ezt  a kis  képet.  Révfalut  jártam,  kerestem  az  emlékeket,  lassan  az  épületek  is  úgy  kipotyogtak  a  szitán,  eltűntek  mint  a pergő ... Tartalom megtekintése

Lagúna

Huszár  Boglárka alkotása Lagúnáknak nevezik az atollok korallzátonyától körülzárt vízfelületet is. Magyar neve az olasz laguna szóból ered, melyek jelentése tavacska, pocsolya; végső forrása az azonos jelentésű latin LACŪNA. (Wikipédia). ... Tartalom megtekintése

Fornax

Tüttő József alkotása Képzeletem összes  zugát    nézegetem   az  elvonatkoztatott  témát   bontogatva  ami  a jelenkor megváltozott  világát   képviseli.  A  múlt század  embere  vagyok,  ahol  a tárgyak  tárgyakat ... Tartalom megtekintése

“Nem nyitok vitát…” 

Tüttő József alkotása Két  krumpli  egy  zsákba  hiába  nagy a zsák,  akkor  hátra  arc,  és  úgy  vitáznak  mint két  felfújt  hólyag.  Tüttő  József  két  figurát  állít  elénk,  hogy  fejtsük  meg ... Tartalom megtekintése

Munka  közben

Biszák  László  festőállványa előtt Rajzok,  festmények,  különböző témák,  stílusok, felismerhetők,  és  értékelhetők,  miért  ne  nézzünk  bele  a  kincsesládába  ahol a  színek  alusznak, és  várakoznak,  hogy  teret,  lehetőséget  kapjanak  a kibontakozásra. ... Tartalom megtekintése

A gitáros

Bíró  Ernő alkotása Egy huncut  kép,  egy  kedves  gitáros,  aki  talán  éppen  pihenőjét  tartja.  hosszú  lábai  mintha  nem is ő  viselné, mintha-mintha  rongyból  volna!,  és  csupán  csak  támaszték!!  Aranyos grafika, ... Tartalom megtekintése