Nem Danikáné lányát, hanem a római pápát szállította A római katolikus egyház éppen hivatalban lévő feje már nagyon régen nem kocsizik ki vele. Haladnak a korral. Modern közlekedési eszközzel, autóval... Tartalom megtekintése
Molnár Gézáné
Iskolaigazgató,
Dombrád
Szinte hihetetlen, hogy negyvenöt éve neveli, oktatja a gyerekeket Molnár Gézáné, a dombrádi Bereczky Zsigmond Református Általános Iskola igazgatója. A most is igen aktív pedagógus még ahhoz a generációhoz tartozik, amelynek tagjai szívvel-lélekkel végzik hivatásukat. Ma már, sajnos, ritkán találkozunk ilyen tanár-egyéniségekkel.
Molnárné, lánykori nevén Bátyi Mária, Eperjeskén született 1938. július 6-án. Édesanyja, néhai Tóth Ilona, a gyermeknevelést és a háztartásvezetést tartotta élethivatásának. Édesapja, Bátyi József, a középparaszti osztályba sorolható. Melegszívű, egyenes, becsületes, hitét megélő magyar ember, aki ebben a szellemben nevelte fel az egész családját. Négy gyermek nevelkedett otthon, Róza és Sarolta nővérei háztartásbeliek, Béla bátyja a termelőszövetkezetben dolgozott. Férje, Molnár Géza, Erdélyből települt át, református lelkipásztor volt, ám nagyon korán itt hagyta szeretteit. Harmincegy évnyi áldásban gazdag, csodálatos házasságukból két gyermek született. Géza vegyészmérnök Tiszavasváriban. A neje, Balla Gyöngyi, rajz szakos tanár. Két gyermekük van, Lilla hét-, Géza hároméves. A másik gyermek, Marika, kereskedelmi főiskolát végzett. Jelenleg Debrecenben dolgozik a társadalombiztosítási intézetben. Az ő férje Tóth Csaba, a debreceni kórházban dolgozik. Az ő gyermekeik közül Mária tizenegy, Csaba ötéves. Mint azt az igazgató aszszony elmondja, szabad idejükben sokat vannak együtt, nagyon összetartó családban nevelkednek az unokák.
Marika Kisvárdán a tanítóképzőben érettségizett ezerkilencszázötvenhatban. Hazahívták tanítani Eperjeskére, ahol három évig állt a katedrán. A közeli Tiszabezdéden ezerkilencszázötvenkilenc és ezerkilencszáznyolcvan között beosztott pedagógusként, könyvtárosként dolgozott, az alsó és a felső tagozatban egyaránt tanított. Mint mondja, papné mivolta ellenére nagyon megbecsülték. Amikor az egyik szülése elkezdődött, maga a párttitkár küldött érte bricskát. A férjét, aki Magyarsárdról, Kolozs megyéből jött haza az anyaországba, nemcsak befogadta, hanem megszerette a gyülekezet. Amikor a gyerekeik cseperedtek, és a továbbtanulás okozott kellemes gondot a családnak, úgy döntöttek, hogy a lélekszámában jóval nagyobb dombrádi gyülekezetben szolgál a tiszteletes úr. Az ötezer lelket számláló rétközi városban ma is két-háromezer református vallású ember lakik.
Anyagilag is nagyon fegyelmezett életet éltek. Gazdálkodással egészítették ki a szerény papi javadalmazást.
Új korszak kezdődött Molnárné, Marika életében ezerkilencszázkilencvenháromban. Megnyitotta kapuját a református általános iskola, összesen harminchét gyermekkel és három nevelővel, egyikük maga az igazgatónő volt. Az első és második osztályt követte a többi, jelenleg százötvenheten járnak ide. A tantestületet tizennégy főállású és öt óraadó pedagógus alkotja. Jól felszerelt könyvtár, nyolc tanterem, nevelői szoba található itt.
A pedagógiai programban nagy hangsúlyt fektetnek a felnövekvő generáció erkölcsi nevelésére, a református vallás hitéletének elmélyítésére és gyakorlására. Eredményeiket mutatja, hogy nemrégiben egy bibliatörténet-mondó országos versenyen a 250 résztvevő közül két díjat is elhoztak a dombrádi gyerekek.
Számítástechnikát már harmadik osztálytól tanulnak, hisz eziránt nemcsak a gyerekek érdeklődnek, hanem a szülők is kifejezésre juttatták igényüket. A német nyelvet pedig első osztálytól tanítják. Újdonság, hogy alapfokú művészeti oktatásban is részesülhetnek a tanulók: a százötvenhetes létszámból nyolcvanegyen vesznek részt valamilyen, zömében képzőművészeti vagy zenei, oktatásban. Ezeknek a gyerekeknek valószínűleg nem lenne esélye a művészetekkel ilyen életkorban közelebbi kapcsolatba kerülni.
A gyülekezet igencsak megbecsüli a református általános iskolát. Nincs olyan egyházi rendezvény, amelyen ne szerepelnének a tanulók szép műsorral. A családias jellegű iskola előnyeit abban foglalja össze az igazgató asszony, hogy egyrészt mindenki ismer mindenkit, másrészt személyre szóló nevelő, oktató munkát valósíthatnak meg. Marika pedagógiai ars poeticája: az elhagyatottat felemelni, karitatív szellemben, szívvel, lélekkel munkálkodni a gondjaira bízott gyermekek szellemi, lelki fejlődésén. Mivel imádja, amit csinál, úgy érzi, az Úr ad elegendő erőt a tennivalók maradéktalan ellátásához.
Mindenesetre, Marika nem fárad bele az igazgatói munkával és a tanítással járó feladatokba. Sőt, gyakran szervez iskolai kirándulást, mert azt szeretné, ha azok a gyerekek is eljutnának az ország szép tájaira, akiket a szüleik nem tudnak elvinni sehová. A turisztika a kedvenc hobbijai közé tartozik, Parádfürdőn és a Hortobágyon voltak a közelmúltban.
A keresztyén szellemű nevelést szeretnék maradéktalanul megvalósítani, mert azt látják, hogy az eltelt nyolc év alatt a református iskola bepótolt valamit abból a lemaradásból, amely legalább két generáció lelki, szellemi életében bekövetkezett.
(Szabolcs-Szatmár-Beregi Almanach 12. kötet. In-Forma Kiadó Nyíregyháza 2001.)
Hasonló
Aranyhintó hat lóval, bíbor bársony trónnal
A milánói dóm égbe szúró tornyai
A világ egyik legszebb gótikus temploma tárul az ember a szeme elé a Piazza del Duomón A délutáni nap fényében fürdő homlokzat nem ismeretlen előttem. Láttam képen, filmen, körbesétáltam a... Tartalom megtekintése
Tanya
Biszák László alkotása A festő, aki komplett képekben gondolkodik, vagy csak ráhagyja az ecsetére, hogy dolgozzon, máris kikerekedhet keze nyomán egy tájkép, és ha van még festék a palettán ... Tartalom megtekintése
“Itt van az ősz, itt van újra…”
Ősz Zoltán alkotása Itt van az ősz, itt van ujra, S szép, mint mindig, énnekem. Tudja isten, hogy mi okból Szeretem? De szeretem (Petőfi Sándor) Remek. Pompás. Csodás. Szinte itt ... Tartalom megtekintése
Őszikék 22 – 11
Bíró Ernő alkotása Lám-lám idén is eljött minden híresztelés ellenére az ősz! A nyár perzselő volt, áhítoztunk az esőre, kis lehűlésre, és mutató újját felemelve hozott rosszakat, viharokat, lehűlést ... Tartalom megtekintése
Kertész utcai ház, Győr
Hargitai Beáta alkotása …már 2024-et írunk, és 2020-ban készítettem ezt a kis képet. Révfalut jártam, kerestem az emlékeket, lassan az épületek is úgy kipotyogtak a szitán, eltűntek mint a pergő ... Tartalom megtekintése
Lagúna
Huszár Boglárka alkotása Lagúnáknak nevezik az atollok korallzátonyától körülzárt vízfelületet is. Magyar neve az olasz laguna szóból ered, melyek jelentése tavacska, pocsolya; végső forrása az azonos jelentésű latin LACŪNA. (Wikipédia). ... Tartalom megtekintése
Fornax
Tüttő József alkotása Képzeletem összes zugát nézegetem az elvonatkoztatott témát bontogatva ami a jelenkor megváltozott világát képviseli. A múlt század embere vagyok, ahol a tárgyak tárgyakat ... Tartalom megtekintése
Józsi seprűvel győzte le a fellázadt kávéfőzőt
Megsértődött a kis kotyogó, s kattogott, pattogott, csörömpölt, ugrándozott Köztudott tény, hogy az erdélyi vendégszeretetnek nincsenek határai, Székelyföldön meg különösképpen. Mindenki szívesen fogad vendégeket, látogatókat, hosszabb vagy rövidebb távon, és... Tartalom megtekintése
“Nem nyitok vitát…”
Tüttő József alkotása Két krumpli egy zsákba hiába nagy a zsák, akkor hátra arc, és úgy vitáznak mint két felfújt hólyag. Tüttő József két figurát állít elénk, hogy fejtsük meg ... Tartalom megtekintése