Ujjaikkal táncolják el a mesét

bali_1c_2_3127_800.jpgJó is lenne, meg nem is, ha Bali szigetének zenéjéről és táncáról élőszóban számolhatnék be. Jó, mert akár el is dúdolhatnék egyet-kettőt a fülemben maradt szép dallamokból. Rossz, mert egy ilyen dúdolás alkalmából a fiam tapintatosan azt mondta: inkább táncoljam el, mert a port jobban bírja.

bali_1c_2_3126_800.jpgDúdolásra még csak-csak, de a bali tánc megmutatására semmiképpen nem vállalkoznék. Az itteni táncosok fél életüket tanulással töltik. Mozgásuk nélkülözi az akrobatikus elemeket, amelyek nélkül például a kínai opera elképzelhetetlen. Az arcjáték és az ujjak gesztusai külön nyelvet alkotnak, amelyet csak ők értenek. Ujjaikkal táncolják el a mesét. Annyira összetett és kifinomult mozgások ezek, hogy attól az európainak leesik az álla. Tulajdonképpen csak a zenével együtt válik élvezhetővé számunkra, azzal azonban nagyon. A zenekar színpompás öltözékében, kényelmes törökülésben, finom ritmusú, nagyon dallamos muzsikát ad elő.  Meglepve láttam, hogy a komoly arcok „komiszkölyök” lelket takarnak. A táncosok megjelenése után, amikor minden tekintet odafordult, az éppen nem játszók papírgalacsinokkal dobálták a többit. Lennék csak a karmesterük, majd megtanítanám őket kesztyűbe dudálni – gondoltam. Pedig hát nem kell ezeket semmire sem okítani, annyira profik. Csakúgy, mint a táncosok.

bali_1c_2_3125_1000.jpgA történet, amit előadnak, akár itthon is megállná a helyét. Valami gonosz király akar elrabolni egy szép szüzet. A színpad első sorában ülni – fényképezés szempontjából – rendkívül előnyös, hátrány viszont, hogy innen már látszik a díszlet kopottsága, vagy egy-egy felfeslés a ruhán. Sőt, ültem már olyan tánckar előtt is, amelynek forgatagából egy kis izzadtságszag is előörvénylett. A Gonosz és a Szűz azonban nem ugrabugrált annyit, hogy megizzadjon. Még jó, hogy nem, mi lett volna a sminkjükkel. A ruházatuk közelről is tökéletes, játékuk pedig, melyről fentebb már értekeztem, pontos és szép. A nézőtéren egyetlen balinéz sem ült, így nem mérhetem le autentikus reakcióikat, de a más kultúrából érkezettek szűnni nem akaró vastapsa kifejezte: nekünk s felejthetetlen élmény volt a Gonosz felsülése, és a Szűz megmenekülése. Kifelé menet, a színfalak mögött véletlenül megláttam a női főszereplőt, akin immár hétköznapi viselet volt. Alig ismertem meg. Jelenthetem, hogy errefelé sem a ruha teszi az embert, de az asszonyt igen. Különösen, ha a Szűz szerepét adja elő.

Szerző: 2018. 01. 17.
Ha még nincs közöttünk, csatlakozzon most az Unokáink is olvasni fogják oldal kedvelőihez a Facebookon!

Hasonló

Varázslat

Huszár Boglárka alkotása 60×60 cm. olaj, vászon. Nem is tudom mióta  áll  ez  a  nagyon  régi  épület,  kicsit  elvarázsolt  szépségével   kastély,  kicsit  bástya szerű  repkénnyel  befutott oldalával.  Az idő ... Tartalom megtekintése

Az út  

Tüttő József alkotása Szinte  meggyötört  arcok,  holott  egy  életút  harcosai  a  születéstől  a  végsőkig.  Egyetlen  ember  akinek  annyiszor változik az  arca,  ahány állomást  tudhat  maga mögött.  Hogy sejthetnénk  gyermekkorban,  milyen ... Tartalom megtekintése

Pomaranski Luca portréja

Huszár Boglárka alkotása Csak általánosságban  szabad  beszélni, én  mégis  a portrézást  találom a legizgalmasabb alkotói  munkának.  Huszár  Boglárka  ragyogó   képet festett  Lucáról,  aki csak  éppen  bekukkantott  a  vászonra, hogy ... Tartalom megtekintése

Pince bejárat, Tokaj

Bíró  Ernő alkotása 30×42 cm, akvarell Ebben a rémítően  szomorkás időben  vágyódva  nézhetünk  erre  a  Bíró Ernő  által   megpingált  képre. Kirobbanó  fényekben  pompázik   a  pince  tetején  dúsan  hajtó ... Tartalom megtekintése