Pusztai József

Iskolaigazgató,

Ibrány

szszb_10-124_pusztai_jozsef.jpgAmit Clinton elnök Amerikában csak tervez, az az ibrányi iskolában már napi gyakorlat, ugyanis az internethez bármely tanuló ingyen hozzáférhet. Ez csak az egyik vívmány, amit az igen jó nevű intézmény az utóbbi másfél évtizedben elért. Pusztai József igazgató úrral vesszük számba az eredményeket. Ő hangsúlyozza a pedagógus kollektíva egy irányba mozduló, azonos célokat maguk elé tűző tagjait, de céltudatos és hozzáértő vezetés nélkül ma nem lehetne a Megyei Közoktatási Közalapítvány bázisiskolája és a 20 intézményt tömörítő Rétközi Iskolaszövetség központja.

Pusztai József Vencsellőn született, 1946. december 4-én. Édesapja, Pusztai József, nyugdíjas boltvezető. Édesanyja, néhai Natkó Erzsébet, szintén a kereskedelemben dolgozott. Felesége, lánykori nevén Barnák Katalin, matematika–kémia szakos tanár, itt tanít az Árpád Fejedelem Általános és Művészeti Iskolában. Két gyermekük született; Adrien az Államigazgatási Főiskola után New Yorkban, most Londonban tanul műkereskedelmet az egyik egyetemen. Zsolt fiuk egy kiadványszerkesztő bt. ügyvezetője.

A Vasvári-gimnáziumban 1965-ben tett érettségi után két évet katonáskodott, majd a Liszt Ferenc Tanítóképzőben szerzett diplomát Pusztai úr. Nyírjákóra helyezték először, ott tíz évet töltött el. Igazgatóhelyettesként hagyta ott ezt az intézményt. Ezután, az akkor még működő járásból, egy másik településre irányították. Vasmegyeren a körzeti iskolában tanított, majd annak tagiskoláját vezette Beszterecen 1978 és ’81 között. 1981-től az igazgatói feladatokat is ellátta. 1986-ban megkeresték az akkori politikai, oktatási közélet vezetői, hogy vállalja el az ibrányi iskola igazgatását. Megrökönyödve vette tudomásul, hisz tanév közben nem szokták a vezetőket máshová küldeni, ráadásul az ibrányi iskola már akkor is igen jó hírnévnek örvendett, ezren felüli tanulói létszámával, népes tantestületével ránézésre nehéz feladatnak ígérkezett. Akkoriban még a családi egyeztetés is formaságnak minősült; amit a politikai hatalom eldöntött, az úgy is volt. Tény, hogy Pusztai József 1986. március 15-től vezeti az ibrányi iskolát. S hogy mennyire kimagaslónak találták a kollégái is az itteni oktatási körülményeket bizonyítja, hogy sokan jártak ki Nyíregyházáról tanítani.

Óriási energiával vetette magát a munkába az igazgató úr. 1989-re elérte, hogy stabil, helybeliekből álló tantestület jöjjön létre, s ez ma is így van. Jelenleg 54 tanár és 5 művésztanár, 14 adminisztratív és technikai dolgozó valamint 853 gyermek alkotja az iskolai létszámot. A gyermekek 30 százaléka cigány származású, az ő beilleszkedésük, normakövetésük biztosítása legalább akkora feladat, mint a manapság divatos minőségbiztosítás. Ám Pusztai Józsefet nem olyan fából faragták, hogy siránkozzon a körülmények miatt, ő a nehézségekben megoldásra váró feladatot lát. Mind pedagógiai, mind szakmai programjának hangsúlyos eleme a hátrányos helyzetűek felzárkóztatása. Szakmai hitvallása, hogy a képességek kibontakoztatásához vezető úton a hagyományos formák mellett újabb lehetőségeket is kell nyújtani. Ezért vezették be az 1995–96-os tanévben a művészeti oktatást. A Rétközi Iskolaszövetségben mint elnök, Pusztai József koordinálja a környékbeli 15 intézmény tanulóinak művészeti oktatását. Zenei képzést 356-an kapnak, népi táncot tanul 312, modern táncot, majorettet 84, képzőművészetet 221 és drámajátékot 45 gyermek.

– A Rétközi Iskolaszövetségben a társult intézményeknek szakmai segítséget nyújtunk. Szoros együttműködést alakítunk ki a helyi önkormányzatokkal. Végül is nagyon jó a művészeti képzés a kisebb iskoláknak, mert számukra ez ingyenes, és a létszámuk miatt nem tudnák megszervezni a magas szintű művészeti oktatást – hallottuk a szövetség elnökétől.

Pusztai József még azt is hozzáteszi, hogy képzést, továbbképzést, szakmai napokat, 25 féle tanulmányi versenyt szerveznek, konferenciákat tartanak, szakmai tanulmányutakra viszik a kollégákat. Bejárták az ország nevezetes oktatási intézményeit még a 90-es évek elején, s nagyon büszkék arra, hogy az általuk kidolgozott iskolaszövetségi modell példaként szolgál a megyében azóta megalakult 9–10 iskolaszövetség számára, sőt az ország más részeiről is jöttek hozzájuk tanulni a kollégák. Pusztai úr személyesen is részt vett ezek szervezésében, szaktanácsa alapján indultak el a többiek.

Hangsúlyt fektetnek a számítástechnika és az informatika oktatására. Ezt a célt negyven komputer segíti. Nagy vívmánynak tartják a teljes körű internet-szolgáltatást. Angolt és németet tanítanak, valamint a matematika és az anyanyelv oktatását kezelik kiemelt feladatként. Úgy vélik, hogy ami eddig bevált, azon nem változtatnak, ám mindig keresik az új lehetőségeket, hogy az Árpád fejedelemről elnevezett iskola a térség meghatározó intézménye maradjon, ahová szívesen íratják gyerekeiket a szülők. Pusztai József örül, hogy erre a nehéz, de szép területre kormányozta a sors.

 (Szabolcs-Szatmár-Beregi Almanach 10. kötet. In-Forma Kiadó Nyíregyháza 2000.)
Szerző: 2018. 01. 17.
Ha még nincs közöttünk, csatlakozzon most az Unokáink is olvasni fogják oldal kedvelőihez a Facebookon!

Hasonló

Tanya

Biszák László alkotása A  festő, aki   komplett  képekben  gondolkodik,  vagy  csak  ráhagyja  az  ecsetére, hogy  dolgozzon,  máris  kikerekedhet  keze nyomán egy tájkép, és  ha  van  még festék a palettán ... Tartalom megtekintése

Őszikék 22 – 11 

Bíró Ernő alkotása Lám-lám  idén is eljött minden  híresztelés ellenére az  ősz!  A  nyár  perzselő  volt,  áhítoztunk   az  esőre, kis  lehűlésre,  és  mutató újját  felemelve  hozott  rosszakat,  viharokat, lehűlést ... Tartalom megtekintése

Kertész  utcai  ház, Győr

Hargitai Beáta alkotása …már 2024-et  írunk,  és  2020-ban  készítettem  ezt  a kis  képet.  Révfalut  jártam,  kerestem  az  emlékeket,  lassan  az  épületek  is  úgy  kipotyogtak  a  szitán,  eltűntek  mint  a pergő ... Tartalom megtekintése

Lagúna

Huszár  Boglárka alkotása Lagúnáknak nevezik az atollok korallzátonyától körülzárt vízfelületet is. Magyar neve az olasz laguna szóból ered, melyek jelentése tavacska, pocsolya; végső forrása az azonos jelentésű latin LACŪNA. (Wikipédia). ... Tartalom megtekintése

Fornax

Tüttő József alkotása Képzeletem összes  zugát    nézegetem   az  elvonatkoztatott  témát   bontogatva  ami  a jelenkor megváltozott  világát   képviseli.  A  múlt század  embere  vagyok,  ahol  a tárgyak  tárgyakat ... Tartalom megtekintése

“Nem nyitok vitát…” 

Tüttő József alkotása Két  krumpli  egy  zsákba  hiába  nagy a zsák,  akkor  hátra  arc,  és  úgy  vitáznak  mint két  felfújt  hólyag.  Tüttő  József  két  figurát  állít  elénk,  hogy  fejtsük  meg ... Tartalom megtekintése