Ilus málnát, szamócát, medvehagymát árult a piacon, de Károly inkább a kezét kérte meg Ilus még akkor sem tudott örülni, mikor a postás meghozta az első nyugdíját. Minek? Éppen annyit... Tartalom megtekintése
Petró László
Iskolaigazgató,
Nagyhalász
A nyitott iskola elvét vallja Petró László, a Csuha Antal Általános Iskola igazgatója. Az 1848-as, nagyhalászi születésű honvédtábornokról elnevezett intézmény a rétközi városban nagy sikert aratott ezzel a szemlélettel. Ahogy Petró Lászlóval fellapozzuk a családi és az iskola képzeletbeli történelemkönyvének lapjait, fehéren-feketén látszik, szorosan összekapcsolódik az oktatás ügye az ő felmenőinek életével és tevékenységével.
Nagyhalászban született, 1953. július 24-én. Édesanyja, lánykori nevén Paxner Katalin, ma már nyugdíjas. Harminckét éven át ennek az iskolának a jogelődjében tanított, egy időben igazgatóhelyettesként is ellátta a feladatokat. Az édesapja, Petró József, a településhez tartozó Homoktanyán igazgató-tanítóként oktatta, nevelte a gyermekeket. Ő még azok közé a tanítók közé sorolható, akik lámpásként világítottak a környezetükben élőknek. A tanító úr fogalmazta meg a hivataloknak küldött leveleket, írta meg a végrendeletet, segített eligazodni a bürokrácia útvesztőiben a homoktanyaiaknak. Szolgálati lakásban laktak, Petró László az iskolásokkal együtt cseperedett fel, és talán más pályát el sem tudott volna képzelni magának. Nővére, Ágnes, gyógyszerész asszisztens, az ő férje, Tamaskovics István, is pedagógus. Petró László felesége, született Böcsödi Zsuzsanna, matematika–fizika tanár ebben az iskolában. Lányuk, Zsuzsanna, szintén matematikát és fizikát tanít ugyanitt. Fiuk, Gergely, negyedéves a Nyíregyházi Főiskola matematika–számítástechnika szakán, de elmondása szerint őt inkább a komputerek világa és nem a katedra vonzza. Alexandra lányuk hatodikos.
A Krúdy Gyula Gimnáziumban 1971-ben érettségizett rádió-tv műszerész szakon, majd a sorkatonai szolgálat után elvégezte a Bessenyei György Tanárképző Főiskola matematika–műszaki ismeretek és gyakorlatok szakát. 1976-ban vette át diplomáját. Feleségével együtt állás kaptak itt, és negyedszázada állnak a katedrán. Petró László először beosztott pedagógusként tevékenykedett, majd őrá hárult az úttörőcsapat vezetése. 1997-től igazgatóhelyettesként látta el az iskolavezetés tennivalóit, 2000 szeptemberétől pedig igazgató. Időközben elvégezte a BME közoktatás-vezetői szakát. Második ciklus óta tagja a helyi önkormányzatnak.
Az ötvenegy pedagógusból álló tantestületben csak szakos tanárok dolgoznak. Huszonkilencen pedig adminisztratív és technikai feladatokért felelősek. Az iskolába hétszázhuszonöt nagyhalászi gyerek jár, a tiszarádi intézményirányító társulás harminchét gyermeket számlál.
Petró László a nyitott iskola elvét az információáramlásra is érti. A munkaközösség vezetői, a szakszervezet, a gyermekszervezet képviselői is részt vesznek a döntések előkészítésében, végrehajtásában, majd azok értékelésében. Ezt a fórumot az igazgató úr vezette be, és az első tapasztalatok igen kedvezőek.
Az iskola pedagógiai programjában az anyanyelv és az idegen nyelvek (német, angol) oktatása, a matematika, a számítástechnika élvez elsőbbséget. Pályázatot nyújtanak be minden lehetséges helyre, hisz a nagy ívű szakmai terveket csak központi források felhasználásával tudják megvalósítani. A romániai Sarmasággal rendkívül szoros, baráti kapcsolatot ápolnak. A napokban a Comenius projekt révén öt napot töltött Petró László Olaszországban. Egy osztrák, egy ír, két olasz, egy román és a nagyhalászi iskola tanulói a lakókörnyezetükben lévő falumúzeumok adatait viszik fel az internetre. A Tempus Közalapítvány a projekt hazai szervezője, és a résztvevők nagy reményeket fűznek a gyermekek nemzetközi jártasságának bővítéséhez a Comenius-program révén. Cserekapcsolat jött létre az osztrák Grünbach iskolájával. Hollandiában a református egyház a szervezője az évenkénti látogatások létrejöttének. 2001 nyarán a nagyhalásziak utaznak az Atlanti-óceán partjára, a tulipánok hazájába.
Petró László nagyon fontosnak tartja a szűkebb környezet megismerését. Két éve nyitották meg a helytörténeti állandó kiállítást a Csuha–Kállay kúriában. A névadóra különböző programokkal, versenyekkel emlékeznek és igyekeznek a gyermekekben ápolni a szülőföld iránti szeretet érzését. Végül is az igazgató úr ezt az indíttatást otthonról hozta magával. Ahol a szülők elkötelezett pedagógusok, tanítók a szó legnemesebb értelmében, ott „könnyű” a felnövekvő gyermeknek ezt a mentalitást magába szívni.
– Én azt hiszem – magyarázza az igazgató úr –, hogy más foglalkozás fel sem merült bennem korábban. Én már akkor pályát választottam, amikor együtt játszottam az udvaron az iskolásokkal, amikor azt láttam, hogy a szüleim szinte együtt lélegeznek az iskolával. Érzékeltem a homoktanyaiak nagyra becsülését, szeretetét, tiszteletét. Azt hiszem, ezek életre szóló élmények, amelyet egyetlen főiskola sem adhat a hallgatóknak útravalóul. Én nagyon szerencsésnek mondhatom magam, hogy először nem elméletben, hanem a gyakorlatban láthattam, mit jelent tanárnak lenni. S talán nem véletlen, hogy a gyermekeink szintén ezt a szellemiséget tartották követésre méltónak.
(Szabolcs-Szatmár-Beregi Almanach 11. kötet. In-Forma Kiadó Nyíregyháza 2001.)
Hasonló
Égi áldás az özvegyasszony házasságára
Virágvasárnap Vatikánban a Szent Péter téren
Pálmaágakból lefektetett szőnyeg a Bazilika lépcsőin, olajágakkkal integető ünneplők Ilyen meghívót kap a vendég, ha a jó sorsa Rómában egy zarándokszállásra viszi. A Casa per ferie delle Suore Missionarie Pallottine néhány... Tartalom megtekintése
Varázslat
Huszár Boglárka alkotása 60×60 cm. olaj, vászon. Nem is tudom mióta áll ez a nagyon régi épület, kicsit elvarázsolt szépségével kastély, kicsit bástya szerű repkénnyel befutott oldalával. Az idő ... Tartalom megtekintése
Az út
Tüttő József alkotása Szinte meggyötört arcok, holott egy életút harcosai a születéstől a végsőkig. Egyetlen ember akinek annyiszor változik az arca, ahány állomást tudhat maga mögött. Hogy sejthetnénk gyermekkorban, milyen ... Tartalom megtekintése
Hegyet hágék, lőtőt lépék, a sárkány farkán túráztam
Megtépett sziklák, leszakadt hegyormok, madeirai séta egy csángó ima ritmusára Légvonalban… Ha valahol tényleg látni is lehet, mit jelent ez a kifejezés, az a Ponta de São Lourenço, azaz a... Tartalom megtekintése
Pomaranski Luca portréja
Huszár Boglárka alkotása Csak általánosságban szabad beszélni, én mégis a portrézást találom a legizgalmasabb alkotói munkának. Huszár Boglárka ragyogó képet festett Lucáról, aki csak éppen bekukkantott a vászonra, hogy ... Tartalom megtekintése
Győr Bécsi kapu tér. Egy csepp harmónia
Hargitai Beáta alkotása Győr talán legszebb tere a Bécsi kapu tér. Szinte minden épülete műemlék, barokk, copf, és kora klasszicista stílusú homlokzatokkal. (Wikipédia) A tér ragyogása, elegánsan hangolt épületei a ... Tartalom megtekintése
Egy kis nyelvészkedés a Piña Coladaval kapcsolatban
Szűrt ananászt jelent magyarul, szögezném le Móricka kedvéért… …akinek mint tudjuk, mindenről ugyanaz jut eszébe. Felhívnám továbbá a figyelmét az “ ñ ” betű kalapocskájára, ami által “ ny “-ne... Tartalom megtekintése
Történetek a füstölődő szalonnatáblák mellől
A régi házak padlásai mindig is kincseket rejtettek és rejtenek magukban Éreztem én ezt már gyerekkoromban, ugyanis állandóan azon siránkoztam, hogy mikor mehetek már fel én is a hijúba, ami... Tartalom megtekintése
Pince bejárat, Tokaj
Bíró Ernő alkotása 30×42 cm, akvarell Ebben a rémítően szomorkás időben vágyódva nézhetünk erre a Bíró Ernő által megpingált képre. Kirobbanó fényekben pompázik a pince tetején dúsan hajtó ... Tartalom megtekintése