Petró László

Iskolaigazgató,

Nagyhalász

szszb_11-138_petro_laszlo.jpgA nyitott iskola elvét vallja Petró László, a Csuha Antal Általános Iskola igazgatója. Az 1848-as, nagyhalászi születésű honvédtábornokról elnevezett intézmény a rétközi városban nagy sikert aratott ezzel a szemlélettel. Ahogy Petró Lászlóval fellapozzuk a családi és az iskola képzeletbeli történelemkönyvének lapjait, fehéren-feketén látszik, szorosan összekapcsolódik az oktatás ügye az ő felmenőinek életével és tevékenységével.

Nagyhalászban született, 1953. július 24-én. Édesanyja, lánykori nevén Paxner Katalin, ma már nyugdíjas. Harminckét éven át ennek az iskolának a jogelődjében tanított, egy időben igazgatóhelyettesként is ellátta a feladatokat. Az édesapja, Petró József, a településhez tartozó Homoktanyán igazgató-tanítóként oktatta, nevelte a gyermekeket. Ő még azok közé a tanítók közé sorolható, akik lámpásként világítottak a környezetükben élőknek. A tanító úr fogalmazta meg a hivataloknak küldött leveleket, írta meg a végrendeletet, segített eligazodni a bürokrácia útvesztőiben a homoktanyaiaknak. Szolgálati lakásban laktak, Petró László az iskolásokkal együtt cseperedett fel, és talán más pályát el sem tudott volna képzelni magának. Nővére, Ágnes, gyógyszerész asszisztens, az ő férje, Tamaskovics István, is pedagógus. Petró László felesége, született Böcsödi Zsuzsanna, matematika–fizika tanár ebben az iskolában. Lányuk, Zsuzsanna, szintén matematikát és fizikát tanít ugyanitt. Fiuk, Gergely, negyedéves a Nyíregyházi Főiskola matematika–számítástechnika szakán, de elmondása szerint őt inkább a komputerek világa és nem a katedra vonzza. Alexandra lányuk hatodikos.

A Krúdy Gyula Gimnáziumban 1971-ben érettségizett rádió-tv műszerész szakon, majd a sorkatonai szolgálat után elvégezte a Bessenyei György Tanárképző Főiskola matematika–műszaki ismeretek és gyakorlatok szakát. 1976-ban vette át diplomáját. Feleségével együtt állás kaptak itt, és negyedszázada állnak a katedrán. Petró László először beosztott pedagógusként tevékenykedett, majd őrá hárult az úttörőcsapat vezetése. 1997-től igazgatóhelyettesként látta el az iskolavezetés tennivalóit, 2000 szeptemberétől pedig igazgató. Időközben elvégezte a BME közoktatás-vezetői szakát. Második ciklus óta tagja a helyi önkormányzatnak.

Az ötvenegy pedagógusból álló tantestületben csak szakos tanárok dolgoznak. Huszonkilencen pedig adminisztratív és technikai feladatokért felelősek. Az iskolába hétszázhuszonöt nagyhalászi gyerek jár, a tiszarádi intézményirányító társulás harminchét gyermeket számlál.

Petró László a nyitott iskola elvét az információáramlásra is érti. A munkaközösség vezetői, a szakszervezet, a gyermekszervezet képviselői is részt vesznek a döntések előkészítésében, végrehajtásában, majd azok értékelésében. Ezt a fórumot az igazgató úr vezette be, és az első tapasztalatok igen kedvezőek.

Az iskola pedagógiai programjában az anyanyelv és az idegen nyelvek (német, angol) oktatása, a matematika, a számítástechnika élvez elsőbbséget. Pályázatot nyújtanak be minden lehetséges helyre, hisz a nagy ívű szakmai terveket csak központi források felhasználásával tudják megvalósítani. A romániai Sarmasággal rendkívül szoros, baráti kapcsolatot ápolnak. A napokban a Comenius projekt révén öt napot töltött Petró László Olaszországban. Egy osztrák, egy ír, két olasz, egy román és a nagyhalászi iskola tanulói a lakókörnyezetükben lévő falumúzeumok adatait viszik fel az internetre. A Tempus Közalapítvány a projekt hazai szervezője, és a résztvevők nagy reményeket fűznek a gyermekek nemzetközi jártasságának bővítéséhez a Comenius-program révén. Cserekapcsolat jött létre az osztrák Grünbach iskolájával. Hollandiában a református egyház a szervezője az évenkénti látogatások létrejöttének. 2001 nyarán a nagyhalásziak utaznak az Atlanti-óceán partjára, a tulipánok hazájába.

Petró László nagyon fontosnak tartja a szűkebb környezet megismerését. Két éve nyitották meg a helytörténeti állandó kiállítást a Csuha–Kállay kúriában. A névadóra különböző programokkal, versenyekkel emlékeznek és igyekeznek a gyermekekben ápolni a szülőföld iránti szeretet érzését. Végül is az igazgató úr ezt az indíttatást otthonról hozta magával. Ahol a szülők elkötelezett pedagógusok, tanítók a szó legnemesebb értelmében, ott „könnyű” a felnövekvő gyermeknek ezt a mentalitást magába szívni.

– Én azt hiszem – magyarázza az igazgató úr –, hogy más foglalkozás fel sem merült bennem korábban. Én már akkor pályát választottam, amikor együtt játszottam az udvaron az iskolásokkal, amikor azt láttam, hogy a szüleim szinte együtt lélegeznek az iskolával. Érzékeltem a homoktanyaiak nagyra becsülését, szeretetét, tiszteletét. Azt hiszem, ezek életre szóló élmények, amelyet egyetlen főiskola sem adhat a hallgatóknak útravalóul. Én nagyon szerencsésnek mondhatom magam, hogy először nem elméletben, hanem a gyakorlatban láthattam, mit jelent tanárnak lenni. S talán nem véletlen, hogy a gyermekeink szintén ezt a szellemiséget tartották követésre méltónak.

 (Szabolcs-Szatmár-Beregi Almanach 11. kötet. In-Forma Kiadó Nyíregyháza 2001.)
Szerző: 2018. 01. 17.
Ha még nincs közöttünk, csatlakozzon most az Unokáink is olvasni fogják oldal kedvelőihez a Facebookon!

Hasonló

Varázslat

Huszár Boglárka alkotása 60×60 cm. olaj, vászon. Nem is tudom mióta  áll  ez  a  nagyon  régi  épület,  kicsit  elvarázsolt  szépségével   kastély,  kicsit  bástya szerű  repkénnyel  befutott oldalával.  Az idő ... Tartalom megtekintése

Az út  

Tüttő József alkotása Szinte  meggyötört  arcok,  holott  egy  életút  harcosai  a  születéstől  a  végsőkig.  Egyetlen  ember  akinek  annyiszor változik az  arca,  ahány állomást  tudhat  maga mögött.  Hogy sejthetnénk  gyermekkorban,  milyen ... Tartalom megtekintése

Pomaranski Luca portréja

Huszár Boglárka alkotása Csak általánosságban  szabad  beszélni, én  mégis  a portrézást  találom a legizgalmasabb alkotói  munkának.  Huszár  Boglárka  ragyogó   képet festett  Lucáról,  aki csak  éppen  bekukkantott  a  vászonra, hogy ... Tartalom megtekintése

Pince bejárat, Tokaj

Bíró  Ernő alkotása 30×42 cm, akvarell Ebben a rémítően  szomorkás időben  vágyódva  nézhetünk  erre  a  Bíró Ernő  által   megpingált  képre. Kirobbanó  fényekben  pompázik   a  pince  tetején  dúsan  hajtó ... Tartalom megtekintése