Mitró Károly

Tanár,

Tyukod

Mitró Károly Tyukod.jpgNagy erőfeszítésembe kerül, hogy vendéglátómra figyeljek. A szoba, ahol leültet, százfelé vonzza az először itt járó vendég tekintetét. Míves faburkolat övezi a falakat nagyjából derékmagasságig, onnan ugyanebből az anyagból oszlopok vezetik a szemet a mennyezet alatti párkányig. Most hogy már utánavagyok a látogatásnak, nyugodtan mondhatom, lesz még ennek a látványnak szerepe abban, hogy Mitró Gábor arcképe ezekből a sorokból kikerekedjen.

Míg az én tekintetem kalandozik, ő is szemügyre vesz engem. Találgatjuk, ki lehet az idősebb. Meglep, hogy ezzel a külsővel ötvenhét tavaszt tudhat maga mögött. Mondom is neki, hogy ilyen sűrű hajjal könnyű fiatalosnak látszani. A bók sebet tép fel, már bánom, hogy kimondtam.

– Volt ez majdnem kopasz is a kemoterápia után – borzol bele az alig őszülő tincsekbe. Bénultan hallgatok, de örömmel látom, hogy a mosoly egy milliméterrel sem lett kisebb. – 2005-ben támadott meg az alattomos kór, de kemény két és fél éves harc után ma már természetesnek veszem, mint az életben: mindenért küzdeni kell, meg kell küzdenem akár az életben maradásért is. Megtanultam küzdelmeim során, az egyén feladata megszerezni a hitet, a támogatókat és azt a belső erőt, ami esélyt adhat. A mosoly már biztató jel lehet. A tyukodi általános iskola testnevelés–földrajz tanára megtapogatja a pulóver alatt a hasát, és még hozzáteszi:  – a hasizmaim már nem olyanok, mint a műtét előtt, de hát… Tudja, a legfontosabb tényező a családom szeretete és segítsége volt, na és az, hogy azóta még fontosabbak vagyunk egymásnak.

Ejtjük ezt a fonalat, arra kérem, beszéljen a pálya kezdeteiről.

– Nyíregyházára, a Kossuthba jártam, ’69-ben érettségiztem. Nyolcszáz fiú, hat első osztály, óriási sportélet. Hetek alatt felmérték, kiből lehet valami. Harcsa Zoltán testnevelő tanárral hozott össze a sors, aki két hónap múlva már a Spartacus ifiben játszatott. Kéziztem is, az ott szerzett reakciógyorsaság, azonnali döntéshozó képesség nagyon jól jött a fociban.

A középiskolai évekről többet lehetne írni, mint ez a teljes portré, nem hagyhatjuk ki viszont a Bessenyei Kollégiumot, amelyre Mitró Károly azért emlékezik hálás szívvel, mert, mint mondja ott nem csak lakott az emberfia, de nevelték, ami ma is nagyon elkelne. A frissen érettségizett fiatalember természetesen a Testnevelési Főiskolára jelentkezett Budapestre. Az utolsó gimnáziumi évben már a Szpari felnőttcsapatában játszott, mégsem sikerült a felvételi. A nyíregyházi tanárképző főiskola testnevelés–földrajz szaka viszont tárt karokkal várta, és újabb gyönyörű évekkel. Frisnyák, Kormány, Kuknyó… sorolja tanárpéldaképeit. Utóbbitól csillagászatból szerzett nagyon jó jegyet, még a tételre is emlékszik: az égitestek konstellációja. Kuknyó tanár úr egy nagyon gyakorlatias útravalóval is ellátta: a pedagógus kiszolgáltatott, mert csak ahhoz ért, amit tanult.

– Nem szabad kiszolgáltatottá válni – mondja Mitró Károly –, ez a veszély elsősorban azokat fenyegeti, akik nem képzik magukat, nem naprakészek, akik mellett elmegy az idő.

Elővesz két piros spirálfüzetet.

– Nézze meg az edzői alapelveimet! – üti fel találomra. Katonás rendben rajzolt jelek, színes figurák sorakoznak, belőlük derül ki, miként zajlanak a foglalkozások. Piramisba formálva épülnek egymásra a folyamatok, maguk az alapelvek pedig jelentőségüknek megfelelően kiemelt betűkkel: „alaposság, tudatosság, szorgalom, harmonikus munkakapcsolat, következetesség”.

– … És csodálkozunk, ha a dolgaink nem állnak pontosan össze – emeli meg indulatosan a hangját, amikor szóvá teszem, hogy így rendszerbe foglalva nem sokan tervezik meg a pedagógusi munkát. A kézzel írt lapok oldalképe grafikailag is esztétikus benyomást kelt. Aztán ismét felnézek a már említett famunkákra. – Azokat is én csináltam, – vált témát, mert már feltűnő, mennyire elmerülök bennük. Felugrik, előkap egy másik füzetet, és elém rakja a terveit. – Én terveztem, vettem egy körfűrészt, én fűrészeltem, a feleségemmel függőztük, vízmértékeztük.

– Így volt bizony – teszi hozzá a neje, Marika (Szabó Mária), aki maga is az iskolában tanít, magyar–orosz szakos. Nem ülünk le, tovább sorolja, mi minden (tulajdonképpen majdnem minden) került ki a keze alól. Megállunk a gyerekek képei alatt. Zsuzsa 34 éves, az ELTE elvégzése után nemzetközi karriert futott be. Karcsi egy évvel fiatalabb, Debrecenben szerzett diplomát, egy pesti magazinnál marketinges. – Nagyon fiatalok voltunk, amikor születtek, szinte velük nőttünk fel – idézi a régmúltat. Egy másik kép Oxfordból, egy sereg diák között Zsuzsa.

Amíg lefényképezem őket a képek alatt, hallok még egy bölcs dolgot. Szinten kell magunkat tartani azért is, hogy ezeknek a gyerekeknek szellemi partnerei maradjunk. Nem volna Mitró Károly, ha nem kodifikálná az idevonatkozó bölcsességet: „életösztön, (ez tartott Tyukodon), értelem, egészség, szeretet, szerencse”.

(Szabolcs-Szatmár-Beregi Almanach 24. kötet. In-Forma Kiadó Nyíregyháza 2008.)
Szerző: 2018. 01. 17.
Ha még nincs közöttünk, csatlakozzon most az Unokáink is olvasni fogják oldal kedvelőihez a Facebookon!

Hasonló

Varázslat

Huszár Boglárka alkotása 60×60 cm. olaj, vászon. Nem is tudom mióta  áll  ez  a  nagyon  régi  épület,  kicsit  elvarázsolt  szépségével   kastély,  kicsit  bástya szerű  repkénnyel  befutott oldalával.  Az idő ... Tartalom megtekintése

Az út  

Tüttő József alkotása Szinte  meggyötört  arcok,  holott  egy  életút  harcosai  a  születéstől  a  végsőkig.  Egyetlen  ember  akinek  annyiszor változik az  arca,  ahány állomást  tudhat  maga mögött.  Hogy sejthetnénk  gyermekkorban,  milyen ... Tartalom megtekintése

Pomaranski Luca portréja

Huszár Boglárka alkotása Csak általánosságban  szabad  beszélni, én  mégis  a portrézást  találom a legizgalmasabb alkotói  munkának.  Huszár  Boglárka  ragyogó   képet festett  Lucáról,  aki csak  éppen  bekukkantott  a  vászonra, hogy ... Tartalom megtekintése

Pince bejárat, Tokaj

Bíró  Ernő alkotása 30×42 cm, akvarell Ebben a rémítően  szomorkás időben  vágyódva  nézhetünk  erre  a  Bíró Ernő  által   megpingált  képre. Kirobbanó  fényekben  pompázik   a  pince  tetején  dúsan  hajtó ... Tartalom megtekintése