Ilus málnát, szamócát, medvehagymát árult a piacon, de Károly inkább a kezét kérte meg Ilus még akkor sem tudott örülni, mikor a postás meghozta az első nyugdíját. Minek? Éppen annyit... Tartalom megtekintése
Kelemen Papp Tibor
Iskolaigazgató,
Tiszakóród
Kelemen Papp Tiborra még illik a Mikszáth Kálmán és Móricz Zsigmond korában született kifejezés: a tanító lámpás a faluban élők számára. A most a 38. tanévét kezdő és 1991 óta az igazgatói posztot betöltő pedagógus élete szelíden illeszkedik a környezetébe, megbékélve a sors rendelésével.
Tiszakóródon született 1948. október 9-én néhai Gere Lujza pénztáros édesanya és néhai Kelemen Papp Sándor kertész fiaként. Azóta is a gyönyörű vidék élteti, pihenteti. Imádja a föld illatát, az évszakok érzékekkel felfogható és szimbolikus változását. Soha nem pályázott el a kőhajtásnyira lévő Tiszacsécse, Móricz Zsigmond szülőfaluja és Szatmárcseke, a Himnusz-író Kölcsey Ferenc szülőföldje közeléből. Lehet, hogy másutt nagyobb darab kenyeret vehetne a fizetéséből, ám itt generációk óta ismerik egymást a szomszédok, a rokonság még gyakrabban jár össze, a családi eseményeket és az ünnepeket megülik. Lélekmelengető, az összetartozást erősítő érzések ezek, amelyek nem hagyják elmenni, ezer szállal kötik a vidékhez. Testvére, László gépszerelő, de sajnos, nem talál munkát. Felesége, Nagy Mária Márta gyógyszertári asszisztensnek tanult, jelenleg élelmezésvezető. Házasságukat két gyermekkel áldotta meg az ég, Tiborral és Dénessel. Mindketten könyvtár–számítástechnika szakos általános iskolai tanárok.
A mátészalkai Esze Tamás Gimnáziumban tett érettségi után rövid ideig dolgozott a tiszavasvári Alkaloida Vegyészeti Gyárban, még három műszakos beosztásra is kényszerült. Ám rájött rövidesen, hogy a katedra az ő világa, és már képesítés nélkül is állást vállalt. Szülőfaluja iskolájában oroszt, történelmet, fizikát, kémiát, testnevelést és magyart egyaránt tanított. Olyan lelkesedéssel és szorgalommal tette a dolgát, hogy már az első évben 700 forint jutalmat kapott, ami akkor egy félhavi fizetésnek felelt meg. A Kalocsán töltött katonai szolgálat alatt még éjszaka is tanult. Az 1969-től itt dolgozó igazgató előbb tanítói oklevelet, majd történelem szakos diplomát szerzett, harmadikként pedig az ének-zene szakot is elvégezte.
Az ukrán határ a szomszédban húzódik, és Tiszakóród nem a közlekedési csomópontok mentén található. Ennek ellenére az iskola tanulóinak létszáma 123, 51 óvodás és két magántanuló egészíti ki a sort. A tantestületben 16 tanár, három óvodapedagógus és egy gyermekfelügyelő látja el a tanévben a feladatokat. Hiába távol az ország centruma, az iskola ugyanúgy lépést tart a fejlődéssel, mint bármely másik a megyében. 1993-ban felvették Hunyadi Mátyás nevét. Mint az iskola pedagógiai programjából kiderül: nagy hangsúlyt helyeznek a problémamegoldó gondolkodás kialakítására, az információk értelmezésére és feldolgozására. Ennek érdekében a lexikális tudás mindenáron való hajszolása helyett a kreativitás, az újdonságok iránti fogékonyság jobban illeszthető a tanítási, tanulási folyamat egészébe. Ugyancsak elsőbbséget élvez a tiszakóródi iskolában az egészséges életmódra és a családi életre nevelés.
Azt tudatosítják a nevelőkben, a tanítványokban és a szülőkben, hogy az egészség megőrzése nem csak a biológia vagy a testnevelés keretei között képzelhető el. Az integráció révén beépül valamennyi képzési terület tartalmi, fejlesztési elképzeléseibe. Egészségőr segíti a célok valóra válását. A program keretében különösen odafigyelnek a káros szenvedélyek elleni küzdelemre. A gyermekek már a családban találkoznak a dohányzással, az alkoholizmussal. A lányok korán férjhez mennek, gyereket szülnek, ezáltal újratermelődik az életvitelben és kulturális színvonalban átlag alatti népcsoport.
A Tisza Menti Emberek Lelki Segítő Egyesületének szakemberei közreműködésével dohányzás-, alkohol- és drogmegelőző csoportfoglalkozásokat tartanak. Összefog az iskolaorvos, a védőnő, a tisztiorvos, az önkormányzat, hogy a fogamzásgátlástól a testi, lelki egészségvédelemig számos ismerettel legyenek gazdagabbak a helybeli gyerekek.
Náluk is nagyra „nyílik az olló” a tanulók eredményei között. A tehetségeseknek külön szakkört szerveznek, de gondolnak a tanulási kudarccal küzdőkre is. Nekik a képességeikhez igazítva osztják be az órákat, egész napos oktatásban foglalkoztatják őket, és gyakoriak az egyéni programok a felzárkózás érdekében. A többség örül a versenyeknek, az iskolai sportkörnek, a színház- és múzeumlátogatásnak.
Elgondolkodtató adat, hogy a Hunyadi Mátyás Általános Iskola tanulóinak 77 százaléka hátrányos helyzetű. A gyermekvédelmi tevékenységet a megelőzésre, a feltárásra és a megszüntetésre terjesztik ki. Ehhez igénybe veszik a gyermekjóléti szolgálat közreműködését is. Hátráltatja az oktató-nevelő munka hatékonyságát a beilleszkedési, magatartási zavarokkal küzdők magas száma. Az iskolai környezeti nevelés során felkészítik a gyermekeket az élő és élettelen természet érdekeit is figyelembe vevő, tudatos emberi magatartásra.
(Szabolcs-Szatmár-Beregi Almanach 21. kötet. In-Forma Kiadó Nyíregyháza 2006.)
Hasonló
Égi áldás az özvegyasszony házasságára
Virágvasárnap Vatikánban a Szent Péter téren
Pálmaágakból lefektetett szőnyeg a Bazilika lépcsőin, olajágakkkal integető ünneplők Ilyen meghívót kap a vendég, ha a jó sorsa Rómában egy zarándokszállásra viszi. A Casa per ferie delle Suore Missionarie Pallottine néhány... Tartalom megtekintése
Varázslat
Huszár Boglárka alkotása 60×60 cm. olaj, vászon. Nem is tudom mióta áll ez a nagyon régi épület, kicsit elvarázsolt szépségével kastély, kicsit bástya szerű repkénnyel befutott oldalával. Az idő ... Tartalom megtekintése
Az út
Tüttő József alkotása Szinte meggyötört arcok, holott egy életút harcosai a születéstől a végsőkig. Egyetlen ember akinek annyiszor változik az arca, ahány állomást tudhat maga mögött. Hogy sejthetnénk gyermekkorban, milyen ... Tartalom megtekintése
Hegyet hágék, lőtőt lépék, a sárkány farkán túráztam
Megtépett sziklák, leszakadt hegyormok, madeirai séta egy csángó ima ritmusára Légvonalban… Ha valahol tényleg látni is lehet, mit jelent ez a kifejezés, az a Ponta de São Lourenço, azaz a... Tartalom megtekintése
Pomaranski Luca portréja
Huszár Boglárka alkotása Csak általánosságban szabad beszélni, én mégis a portrézást találom a legizgalmasabb alkotói munkának. Huszár Boglárka ragyogó képet festett Lucáról, aki csak éppen bekukkantott a vászonra, hogy ... Tartalom megtekintése
Győr Bécsi kapu tér. Egy csepp harmónia
Hargitai Beáta alkotása Győr talán legszebb tere a Bécsi kapu tér. Szinte minden épülete műemlék, barokk, copf, és kora klasszicista stílusú homlokzatokkal. (Wikipédia) A tér ragyogása, elegánsan hangolt épületei a ... Tartalom megtekintése
Egy kis nyelvészkedés a Piña Coladaval kapcsolatban
Szűrt ananászt jelent magyarul, szögezném le Móricka kedvéért… …akinek mint tudjuk, mindenről ugyanaz jut eszébe. Felhívnám továbbá a figyelmét az “ ñ ” betű kalapocskájára, ami által “ ny “-ne... Tartalom megtekintése
Történetek a füstölődő szalonnatáblák mellől
A régi házak padlásai mindig is kincseket rejtettek és rejtenek magukban Éreztem én ezt már gyerekkoromban, ugyanis állandóan azon siránkoztam, hogy mikor mehetek már fel én is a hijúba, ami... Tartalom megtekintése
Pince bejárat, Tokaj
Bíró Ernő alkotása 30×42 cm, akvarell Ebben a rémítően szomorkás időben vágyódva nézhetünk erre a Bíró Ernő által megpingált képre. Kirobbanó fényekben pompázik a pince tetején dúsan hajtó ... Tartalom megtekintése