Nem Danikáné lányát, hanem a római pápát szállította A római katolikus egyház éppen hivatalban lévő feje már nagyon régen nem kocsizik ki vele. Haladnak a korral. Modern közlekedési eszközzel, autóval... Tartalom megtekintése
Vinnai Lajos
Gépészmérnök,
Sárospatak
Gépészmérnök, tanár, menedzser, igazgató. Akár egy vezetői konferencia összetétele is állhatna ennyi szakemberből, de mindez egy személyben Vinnai Lajos – a sárospataki Vay Miklós Szakképző Iskola igazgatója.
Pályaválasztása nem indokolható családi késztetéssel, hiszen egy vámosújfalui földműves család legidősebb gyermekeként született 1951-ben. Ennek ellenére – ha mesébe illő körülmények között is – korán eldőlt a sorsa. Még 10 éves sem volt, amikor egy miskolci tanulmányi kirándulás alkalmával a tanító néni megmutatta neki a nehézipari műszaki egyetem kisvárosnyi épületegyüttesét azzal a megjegyzéssel, hogy: „Látod Lajoska, ide fogsz járni.” Ő, nemcsak elhitte, de be is váltotta a „jóslatot”. Előbb gépésztechnikusi, majd gépészmérnöki oklevelet szerzett, mindkettőt Miskolcon.
Sárospatakon, a Bodrogközi Állami Gazdaság energetikusa lett, de már ’77-től kapcsolatba került jelenlegi munkahelyével, akkori nevén a 119. Sz. Ipari Szakmunkásképző Intézettel. Előbb óraadóként, majd főállású oktatóként tanított szakmai tárgyakat, miközben a Budapesti Műszaki Egyetemen mérnök-tanári diplomát kapott. Magánéleti körülményei is egyre inkább ezt a hivatást tették számára fontossá, sőt örömtelivé. Felesége, Lakatos Éva, aki ugyancsak pedagógus, a Református Kollégium Gimnáziumának latin–történelem szakos tanára. Két középiskolás gyermekük van, a lányuk közgazdásznak, a fiuk külkereskedőnek készül. Közös érdeklődésük, hivatástudattal párosult gyermekszeretetük ebben a munkában találta meg a közös örömet. Az már csak erősítette a végleges döntést, hogy az állami gazdaság leépülése folytán Vinnai Lajos üzemágvezetői beosztása is „fölöslegessé” vált.
Elvégzett egy menedzseriskolát, és ’94 óta immáron véglegesen elkötelezte magát a pedagógus hivatással. Három diplomája és emberismerete arra késztették, hogy elemezze a térség gazdasági adottságait, a továbblépés lehetséges útját. Mérnöki pontossággal tervezte meg és jó menedzserhez illően az anyagi lehetőségeit is megteremtette a korszerű szakképzésnek. Elégedetten beszél munkatársairól, akik döntő szerepet játszanak a tervek kivitelezésében, az új módszerek eredményes bevezetésében, hiszen mindnyájan tudják, hogy csak piacképes munkaerő képzésével tarthatják meg jó hírnevüket, amelyet az egyéni képességekhez igazodó, testre szabott oktatási rendszer kialakításával vívtak ki maguknak. Ez azt jelenti, hogy a legjobbakból technikusok lesznek, ezt követi az érettségit és szakmunkás-bizonyítványt nyújtó szakközépiskolai szint. Van lehetőség egyszerű szakmunkás képesítés megszerzésére is, és akinek az elméleti tárgyak komolyabb nehézséget jelentenek, azok akár egy év alatt is szakmunkás-bizonyítványt szerezhetnek egy szakma részterületéből. Ez azt jelenti, hogy valaki például nem önálló munkát végző asztalos, hanem faipari gépmunkás, vagy lányok esetén nem önálló tervezési, szabási munkákat végző női ruhakészítő, hanem egy adott munkafázis kivitelezésére képes varró szakmunkás lesz. Ennek az elvnek köszönhetően senki nem kerül ki az intézményből úgy, hogy valamilyen szakirányú végzettséget ne kapna.
Ebben rendszerben különös hangsúlyt helyeznek a jól felszerelt tanműhelyre, hiszen csak ennek keretében biztosítható, hogy minden tanulóval személyre szabottan foglalkozhasson az oktatója és minden rejtett képességét felszínre is hozhassa. Így minden folyamatot tanulmányozhatnak és elkerülik azt a termelő üzemekben gyakori veszélyt, hogy vagy csak egy részművelettel, vagy egyszerűen segédmunkával foglalkoztatják a tanulókat. Ebben az iskolában vannak nyolc általánoshoz, alapműveltséghez és érettségihez kötött szakmák, tehát minden szinten biztosított a szakember utánpótlás. Az igazgató úr büszke arra, hogy az a 8–10 tanuló, aki évente felsőoktatási intézménybe jelentkezik, ott is megállja a helyét. Az intézmény múltja is tiszteletre méltó: 2001-ben ünnepelték a sárospataki szakképzés 115., illetve az önálló iskola 25. évfordulóját.
Vinnai Lajos az iskola fennállása óta negyedik igazgatója az intézménynek. Tisztelettel és hálával szól elődeiről is, akik a mai körülmények alapjait megteremtették. Pataki József alapította az iskolát, hiszen előtte csak egy miskolci iskola kihelyezett tagozataként működött. Galgovics Béla igazgatósága alatt az addig csak szakmunkás képzéssel foglakozó iskolában megindult az épületgépész-technikus szak, valamint autóvezető és karbantartó szakképzés induljon. Ez utóbbiból napjainkra már érettségizettek számára autószerelő szakközépiskolai képzés folyik. Zambon László igazgatósága alatt fejeződött be az épület bővítése és az ő érdeme az is, hogy az oktatási rendszer, a NAT, a kerettantervek állandó átdolgozása mellett is megőrizte az iskola arculatát, működőképességét. Saját célkitűzése a minőségi fejlesztés, az, hogy az iskolát legalább az ország szakképző iskoláinak középmezőnyébe emelje. Mint mérnök, kollégái magas szaktudására épít. Mint tanár örül a nagyszámú szakképzett diáknak. A menedzser pedig bízik a sikeres pályázatokban. Bízhat is, hiszen még csak 50 éves.
(Borsod-Abaúj-Zempléni Almanach 2. kötet. In-Forma Kiadó Nyíregyháza 2001.)
Hasonló
Aranyhintó hat lóval, bíbor bársony trónnal
A milánói dóm égbe szúró tornyai
A világ egyik legszebb gótikus temploma tárul az ember a szeme elé a Piazza del Duomón A délutáni nap fényében fürdő homlokzat nem ismeretlen előttem. Láttam képen, filmen, körbesétáltam a... Tartalom megtekintése
Tanya
Biszák László alkotása A festő, aki komplett képekben gondolkodik, vagy csak ráhagyja az ecsetére, hogy dolgozzon, máris kikerekedhet keze nyomán egy tájkép, és ha van még festék a palettán ... Tartalom megtekintése
“Itt van az ősz, itt van újra…”
Ősz Zoltán alkotása Itt van az ősz, itt van ujra, S szép, mint mindig, énnekem. Tudja isten, hogy mi okból Szeretem? De szeretem (Petőfi Sándor) Remek. Pompás. Csodás. Szinte itt ... Tartalom megtekintése
Őszikék 22 – 11
Bíró Ernő alkotása Lám-lám idén is eljött minden híresztelés ellenére az ősz! A nyár perzselő volt, áhítoztunk az esőre, kis lehűlésre, és mutató újját felemelve hozott rosszakat, viharokat, lehűlést ... Tartalom megtekintése
Kertész utcai ház, Győr
Hargitai Beáta alkotása …már 2024-et írunk, és 2020-ban készítettem ezt a kis képet. Révfalut jártam, kerestem az emlékeket, lassan az épületek is úgy kipotyogtak a szitán, eltűntek mint a pergő ... Tartalom megtekintése
Lagúna
Huszár Boglárka alkotása Lagúnáknak nevezik az atollok korallzátonyától körülzárt vízfelületet is. Magyar neve az olasz laguna szóból ered, melyek jelentése tavacska, pocsolya; végső forrása az azonos jelentésű latin LACŪNA. (Wikipédia). ... Tartalom megtekintése
Fornax
Tüttő József alkotása Képzeletem összes zugát nézegetem az elvonatkoztatott témát bontogatva ami a jelenkor megváltozott világát képviseli. A múlt század embere vagyok, ahol a tárgyak tárgyakat ... Tartalom megtekintése
Józsi seprűvel győzte le a fellázadt kávéfőzőt
Megsértődött a kis kotyogó, s kattogott, pattogott, csörömpölt, ugrándozott Köztudott tény, hogy az erdélyi vendégszeretetnek nincsenek határai, Székelyföldön meg különösképpen. Mindenki szívesen fogad vendégeket, látogatókat, hosszabb vagy rövidebb távon, és... Tartalom megtekintése
“Nem nyitok vitát…”
Tüttő József alkotása Két krumpli egy zsákba hiába nagy a zsák, akkor hátra arc, és úgy vitáznak mint két felfújt hólyag. Tüttő József két figurát állít elénk, hogy fejtsük meg ... Tartalom megtekintése