Nem Danikáné lányát, hanem a római pápát szállította A római katolikus egyház éppen hivatalban lévő feje már nagyon régen nem kocsizik ki vele. Haladnak a korral. Modern közlekedési eszközzel, autóval... Tartalom megtekintése
Markó Istvánné
Vezető óvónő,
Dombrád
Igazi mesevár fogad a dombrádi Mesevár Óvodában, hisz a játékok egyelőre összerakva várják kis gazdáikat. Az utolsó simításokra kerül sor, és a patinás, régi épület új parkettát, ahol kell, csempét ölt, és kicsinosodva, megfiatalodva fogadja a gyerekeket. Kalauzom Markó Istvánné, született Balla Edit vezető óvónő, aki világéletében arra vállalkozott, hogy a 3–6 éveseket iskolaérett, fegyelmezett óvodásokká nevelje. S mindezt úgy, hogy közben élményekben gazdag gyermekkora legyen az idejáróknak.
Markóné dombrádi születésű, édesanyja, lánynevén Győri Etelka, szakácsként ment nyugdíjba. Édesapja néhai Balla Gyula. Egy húga van, Gyöngyi, aki szintén a pedagóguspályát választotta, Tiszavasváriban tanít. Férje, Markó István rádió-televíziószerelő. Házasságukból két lányuk született, Edit most végezte el a Külkereskedelmi Főiskolát, Budapesten él, úgy néz ki, a közelgő családalapítás után is ott telepszik le. Emese a Nyíregyházi Főiskolán 2002 őszén kezdi el tanulmányait a nemzetközi kapcsolatok szakon.
A kisvárdai Császy László Gimnázium és Szakközépiskolán tett érettségi után rövid ideig a dombrádi OTP-ben, majd a tiszakanyári óvodában dolgozott a fiatal lány. 1978. szeptember 15-étől a Mesevár Óvoda nevelőtestületének tagja, hosszú évek óta pedig vezetője. Két éve vették fel a Mesevár nevet, válaszul arra a társadalmi jelenségre, hogy a szülők egyre kevesebb szabadidő birtokában alig töltenek időt a gyermekeikkel. Szinte nem olvasnak nekik, inkább bekapcsolják a tévét, a videót. Épp ezért üdítőleg hat a kicsiknek az óvodában a naponta hallgatható mese, ezt megbeszélik, eljátsszák, értelmezik, tehát kimondatlanul is megtanulják a mese mondanivalóját.
Nem véletlenül alakította a szakmai programot az óvodavezetés úgy, hogy első helyen a mese, a dramatizálás szerepel a kiemelt programok sorában. Ennek keretében báboznak, sok verset, szerepet megtanulnak, és a városi ünnepségeken rendszeresen előadják ezeket. A saját szervezésű programokon pedig szinte mindenki kap valamilyen szerepet. Mint azt Markóné Edittől hallottuk: igen gazdag a választék a programokból. Így ősszel nagyszabású szüreti mulatságot és vásárt rendeznek. Kuriózum, hogy valódi mustot is préselnek, majd a vásár keretében a szülők, óvónők és saját maguk által készített apró tárgyakat eladják, a bevétel pedig az óvodai célok megvalósítását szolgálja. Két éve rendezik meg a Mesevár napokat, koszorút helyeznek el Kusztós Veronika egykori óvónő domborművénél, ugyancsak ellátogatnak a temetőbe: egy szál virágot helyeznek a már eltávozottak sírjára. Ezzel a cselekedettel akaratlanul is megtanulják az emlékek megőrzését, a holtak tiszteletét, a közösséghez tartozás erejét. Játszónap, Télapó, karácsony, farsang, Zöld napok, gyermeknap egészíti ki az éves programsort. Igen jól sikerült a Tisza-parti tábor, amely a környezetbarát életvitel kialakítását segítette elő. A gyerekek termést, kavicsot, szedret gyűjtöttek, iszapból építkeztek, barkácsoltak, jövőre hajókirándulást is terveznek a tábor keretében. Edit elmondta, a környezetbarát életvitel fontossága és kialakítása az egyik fő szempont a szakmai programban. A kézművesség, az ügyes kezek által készült tárgyak, a környezet dekorációja kapott kiemelt figyelmet náluk.
A felújítás alatt lévő óvodában a száz kisgyermeket hét óvónő oktatja, három dajka és egy szakács teszi teljessé az intézményt. A gyerekek 15–20 százaléka cigány származású. Mint azt Markónétól halljuk, igen eltérő kulturális környezetből érkeznek. Van, aki még vízcsapot sem látott soha, míg a másik ugyanolyan közösségi, műveltségi értékekkel érkezik, mint a többiek. Az a tapasztalat, hogy aki a három évet végigjárja az óvodában, ugyanolyan alapokkal megy iskolába, mint a nagy átlag. Ám nem mindennapi energia kell ahhoz, hogy a sokszoros hátrányt elszenvedett gyerekekből hasonló eredményt hozzon ki a pedagógus. Éppen ezért igen fontos szerepet tölt be a fejlesztő csoport. Ez arra hivatott, hogy a hozott hátrányt segítsen ledolgozni. Általában a tanulási rendellenességgel, beilleszkedési zavarral küzdő gyerekek kerülnek ebbe a csoportba. Nagy figyelmet, türelmet, szeretetet, gondosodást igényelnek a felnőttektől. Az ő eredményeik mögött a pedagógusnak jóval nagyobb munkája van a háttérben.
Mit jelent ma óvodát irányítani? Arról beszélgetünk, hogy a társadalom elvárása sokféleképpen megnyilvánul. Mivel a társadalom sokrétű, az elvárások is ennek megfelelően alakulnak. Van, aki azt szeretné, ha már írni is megtanítanák az óvodásokat, míg mások beérik a kérdéssel: mit ettél? Egy tény, közösségi, tanulásra kész, fegyelmezett gyermekeket vár az iskola tőlük. A fenntartó önkormányzat azt akarja, hogy rendesen ellássák a kicsiket, a szülők igényét pedig vegyék maximálisan figyelembe. A szülők szintén sokféle igényt fogalmaznak meg, elsősorban felkészült legyen a gyerekük a nagy igénybevételt jelentő iskolai oktatásra. Ma már napi aktualitás a minőségbiztosítás, hisz az óvoda is a társadalom, az intézményrendszer tagjaként azokkal a feladatokkal néz szembe, amelyek a XXI. században Európa közepén természetesek.
Markóné szabadidejében olvasással, komolyzene hallgatásával, rejtvényfejtéssel piheni ki fáradalmait.
(Szabolcs-Szatmár-Beregi Almanach 14. kötet. In-Forma Kiadó Nyíregyháza 2002.)
Hasonló
Aranyhintó hat lóval, bíbor bársony trónnal
A milánói dóm égbe szúró tornyai
A világ egyik legszebb gótikus temploma tárul az ember a szeme elé a Piazza del Duomón A délutáni nap fényében fürdő homlokzat nem ismeretlen előttem. Láttam képen, filmen, körbesétáltam a... Tartalom megtekintése
Tanya
Biszák László alkotása A festő, aki komplett képekben gondolkodik, vagy csak ráhagyja az ecsetére, hogy dolgozzon, máris kikerekedhet keze nyomán egy tájkép, és ha van még festék a palettán ... Tartalom megtekintése
“Itt van az ősz, itt van újra…”
Ősz Zoltán alkotása Itt van az ősz, itt van ujra, S szép, mint mindig, énnekem. Tudja isten, hogy mi okból Szeretem? De szeretem (Petőfi Sándor) Remek. Pompás. Csodás. Szinte itt ... Tartalom megtekintése
Őszikék 22 – 11
Bíró Ernő alkotása Lám-lám idén is eljött minden híresztelés ellenére az ősz! A nyár perzselő volt, áhítoztunk az esőre, kis lehűlésre, és mutató újját felemelve hozott rosszakat, viharokat, lehűlést ... Tartalom megtekintése
Kertész utcai ház, Győr
Hargitai Beáta alkotása …már 2024-et írunk, és 2020-ban készítettem ezt a kis képet. Révfalut jártam, kerestem az emlékeket, lassan az épületek is úgy kipotyogtak a szitán, eltűntek mint a pergő ... Tartalom megtekintése
Lagúna
Huszár Boglárka alkotása Lagúnáknak nevezik az atollok korallzátonyától körülzárt vízfelületet is. Magyar neve az olasz laguna szóból ered, melyek jelentése tavacska, pocsolya; végső forrása az azonos jelentésű latin LACŪNA. (Wikipédia). ... Tartalom megtekintése
Fornax
Tüttő József alkotása Képzeletem összes zugát nézegetem az elvonatkoztatott témát bontogatva ami a jelenkor megváltozott világát képviseli. A múlt század embere vagyok, ahol a tárgyak tárgyakat ... Tartalom megtekintése
Józsi seprűvel győzte le a fellázadt kávéfőzőt
Megsértődött a kis kotyogó, s kattogott, pattogott, csörömpölt, ugrándozott Köztudott tény, hogy az erdélyi vendégszeretetnek nincsenek határai, Székelyföldön meg különösképpen. Mindenki szívesen fogad vendégeket, látogatókat, hosszabb vagy rövidebb távon, és... Tartalom megtekintése
“Nem nyitok vitát…”
Tüttő József alkotása Két krumpli egy zsákba hiába nagy a zsák, akkor hátra arc, és úgy vitáznak mint két felfújt hólyag. Tüttő József két figurát állít elénk, hogy fejtsük meg ... Tartalom megtekintése