Nem Danikáné lányát, hanem a római pápát szállította A római katolikus egyház éppen hivatalban lévő feje már nagyon régen nem kocsizik ki vele. Haladnak a korral. Modern közlekedési eszközzel, autóval... Tartalom megtekintése
Kálnoki Kis Sándor
A KIÚT Térségfejlesztő Egyesület elnöke,
Budapest–Záhony
Székely gyermeknek vallja magát, szülei Székelyudvarhely környékéről 1935-ben települtek át Hajdúba. Édesapja két évtizeden át Debrecen közlekedési főmérnöke, édesanyja a KLTE könyvelője volt. Húga magyar–francia szakos tanár, ma már nyugdíjas. Debrecenben nőtt fel, a Fazekas Mihály Gyakorló Gimnáziumban érettségizett, ugyanebben az évben végzett a konzervatórium zongora szakán. Főleg édesapja hatására választotta a műszaki pályát, bár hétéves korától zongorázott, első gyermekszólista volt, énekkarban énekelt.
Kisgyermekkorától imádta a sportot, máig a DVSC szurkolója, ha nagyon „megszorítják”, ma is elmondja a Debrecen akkori összeállítását. A Műszaki Egyetem út-, vasút- és alagút szakán – ezt ma közlekedésépítő szaknak hívják – végzett 1960-ban. Első munkahelye a Főmterv lett, ahol mérnök gyakornokként a főváros közlekedéstervezésével foglalkozott. Hamar kiderült, hogy albérletben nehéz Pesten megélni, így hazament Debrecenbe, ahol a „koszt és kvártély” ingyen volt, a DKV útfenntartó részlegén kivitelező lett.
Innen a közúti igazgatóságra vezetett az út, később némi „mahinációval” 1962. október 1-jétől Vásárhelyi professzor mellé került Budapestre, a Műegyetemre, ahol az útépítési tanszéken négy évet tanított. Arra is jutott ideje, hogy „B” kategóriás zongoristaként, „repülő zenészként”, öt évet zongorázzon a vendéglátóiparban, megfordult a Savoy-ban, a Trojkában és a Pálma cukrászdában is. Akkoriban indult Debrecen általános rendezési terve, ennek megvalósításához egy kétszobás lakással csalták vissza a Hajdúságba.
Három éven keresztül Debrecen közlekedési fejlesztési tervének kidolgozásával foglalkozott, ekkor készültek a Kiskörút, a Hunyadi és a Nyugati utca útkiviteli tervei, de készített rendezési terveket Szabolcsban is. Aztán újra Budapest következett, előbb a VÁTI mérnöki irodájában a közlekedési osztályt vezette, majd 1975. szeptember 1-jétől a VÁTI igazgatója lett. Másfél évtizeden keresztül töltötte be ezt a felelősségteljes posztot, a vállaltirányításon túl foglalkozott közlekedéspolitikával, településpolitikával és regionális fejlesztéssel is.
Derzsi András miniszter invitálására 1984-ben fogadta el a miniszterhelyettesi megbízást, ezen a poszton változatlan munkakörrel, helyettes államtitkárként a rendszerváltás után Siklós Csaba miniszter is megtartotta. Ez volt a ma gyakran emlegetett koncessziós autópálya építés kora, amelyről azt tartja ma is: „Drága, de több mint a semmi!”
Ezerkilencszázkilencvenháromban kidolgozták a vasúti törvényt, ezzel új alapokra helyezték a vasutat Magyarországon. Ezidőtájt kezdett Schamschula miniszter „jóvoltából” egy ingatlanforgalmazó cégnél dolgozni, majd ezerkilencszázkilencvennégytől nyugdíjazásáig, 1997 áprilisáig a MÁV elnöke lett. Ekkor alapította meg a Kálnoki Kft.-t, amely gazdasági-műszaki tanácsadással, közlekedési, területfejlesztési kérdésekkel foglalkozik. A sors jóvoltából 1997-től 2001-ig újra módja nyílt Debrecen közlekedésfejlesztésének megvalósításához.
Ezerkilencszázkilencvenkilencben került kapcsolatba a Rákóczi András által irányított, Záhonyban székelő KIÚT Térségfejlesztő Társasággal, amely kétezerben felkérte elnökének. Tevékenységük alapját az Európai Unió által meghirdetett közlekedésfejlesztési koncepció keretében az ún. V. számú közlekedési korridor megvalósítása jelenti. Eddigi munkájuk eredményeként megtartottak két nemzetközi konferenciát, elkészítettek és elfogadtattak egy tanulmánytervet, amely (az előbb említett koncepció keretében) az M3-as autópálya záhonyi kivezetését tartalmazza, valamint tanulmány készült a térség fejlesztésének feladatairól, amelynek alapja a már kiépült logisztikai bázis. A társaság évente tart közgyűlést, tagjai önkormányzatok, gazdálkodó szervezetek, magánemberek, akik szívügyüknek tekintik Záhony és környékének fejlesztését.
Kálnoki Kis Sándor életútja elismerésekben is bővelkedett: tíz évig volt fővárosi tanácstag, kapott Munka Érdemrend ezüst fokozatot, Árvízért Emlékérmet, volt az Építőipar Kiváló dolgozója, átvehette a Közlekedéstudományi Egyesület Jáky-díját és 2002-ben, nagy örömére, a sportban végzett tevékenységéért a Magyar Köztársaság Aranykeresztjét. Sikereit az örökölt géneknek tulajdonítja, no meg annak, hogy erőteljes közösségi alkat, nyílt, vitára mindig kész, de képes kompromisszumot is kötni és szeret a dolgok végére járni.
Feleségét, Kabdebó Márta Zsófia röntgenasszisztenst is Erdélyből hozta, ezerkilencszázhatvanötben kötöttek házasságot. Két gyermekük közül Attila ötszörös világbajnok öttusázó, jelenleg a CKM magazin főszerkesztője, Réka a Danone kommunikáció–marketing menedzsere. Kálnoki Kis Sándor huszonöt éve dolgozik a magyar öttusában mint versenybíró, hat éve a Magyar Öttusa Szakosztály társelnöke és ekként a MOB tagja, szabadidejében szimfonikus zenét hallgat szívesen.
(Szabolcs-Szatmár-Beregi Almanach 14. kötet. In-Forma Kiadó Nyíregyháza 2002.)
Hasonló
Zubály Bertalan
Belinszky Béla
Jászfai Csaba
Pócsik Zoltán
Dr. Szép Béla
Farkas Adrienn
Földi Ferenc
Dr. Nagy Anna
Kovács Csaba
Kovács Miklós
Szikora Imre
Gubik László
Erdei Árpád
Dr. Horváth Rudolf és Dr. P...
Gere Sándor
Plószné dr. Sallai Margit
Rigó Zoltán
Dallosné Rozgonyi Mária
Bakó Sándor
Rusznák András
Aranyhintó hat lóval, bíbor bársony trónnal
A milánói dóm égbe szúró tornyai
A világ egyik legszebb gótikus temploma tárul az ember a szeme elé a Piazza del Duomón A délutáni nap fényében fürdő homlokzat nem ismeretlen előttem. Láttam képen, filmen, körbesétáltam a... Tartalom megtekintése
Tanya
Biszák László alkotása A festő, aki komplett képekben gondolkodik, vagy csak ráhagyja az ecsetére, hogy dolgozzon, máris kikerekedhet keze nyomán egy tájkép, és ha van még festék a palettán ... Tartalom megtekintése
“Itt van az ősz, itt van újra…”
Ősz Zoltán alkotása Itt van az ősz, itt van ujra, S szép, mint mindig, énnekem. Tudja isten, hogy mi okból Szeretem? De szeretem (Petőfi Sándor) Remek. Pompás. Csodás. Szinte itt ... Tartalom megtekintése
Őszikék 22 – 11
Bíró Ernő alkotása Lám-lám idén is eljött minden híresztelés ellenére az ősz! A nyár perzselő volt, áhítoztunk az esőre, kis lehűlésre, és mutató újját felemelve hozott rosszakat, viharokat, lehűlést ... Tartalom megtekintése
Kertész utcai ház, Győr
Hargitai Beáta alkotása …már 2024-et írunk, és 2020-ban készítettem ezt a kis képet. Révfalut jártam, kerestem az emlékeket, lassan az épületek is úgy kipotyogtak a szitán, eltűntek mint a pergő ... Tartalom megtekintése
Lagúna
Huszár Boglárka alkotása Lagúnáknak nevezik az atollok korallzátonyától körülzárt vízfelületet is. Magyar neve az olasz laguna szóból ered, melyek jelentése tavacska, pocsolya; végső forrása az azonos jelentésű latin LACŪNA. (Wikipédia). ... Tartalom megtekintése
Fornax
Tüttő József alkotása Képzeletem összes zugát nézegetem az elvonatkoztatott témát bontogatva ami a jelenkor megváltozott világát képviseli. A múlt század embere vagyok, ahol a tárgyak tárgyakat ... Tartalom megtekintése
Józsi seprűvel győzte le a fellázadt kávéfőzőt
Megsértődött a kis kotyogó, s kattogott, pattogott, csörömpölt, ugrándozott Köztudott tény, hogy az erdélyi vendégszeretetnek nincsenek határai, Székelyföldön meg különösképpen. Mindenki szívesen fogad vendégeket, látogatókat, hosszabb vagy rövidebb távon, és... Tartalom megtekintése
“Nem nyitok vitát…”
Tüttő József alkotása Két krumpli egy zsákba hiába nagy a zsák, akkor hátra arc, és úgy vitáznak mint két felfújt hólyag. Tüttő József két figurát állít elénk, hogy fejtsük meg ... Tartalom megtekintése