Biszák László alkotása A festő, aki komplett képekben gondolkodik, vagy csak ráhagyja az ecsetére, hogy dolgozzon, máris kikerekedhet keze nyomán egy tájkép, és ha van még festék a palettán ... Tartalom megtekintése
Balogh Zsigmond
Igazgató,
Hajdúnánás
A három és fél évtizede tanító pedagógus, Balogh Zsigmond igazgatóként huszonhárom éve dolgozik ebbéli munkakörében. A magyarországi viszonyokat ismerők számára ez a tény minden más, meggyőzőbbnek vélt erővel bír. Akit egy jó nevű intézmény értő tantestülete folyamatosan megtisztel a bizalmával, az nem lehet véletlen csupán.
A debreceni Kossuth Lajos Tudományegyetem – közismertebb nevén a KLTE – hallgatójaként, magyar–történelem szakos tanári diplomát szerzett igazi pedagógus megszakítás nélkül tevékenykedik a Hajdú-Bihar megyei közoktatásban. Elhivatottságát bizonyítja az is, hogy 1989-ben, intenzív továbbképzésben vett részt a KLTE szervezésében. Tanulási vágya azonban nem hagyta nyugodni, így a Budapesti Műszaki Egyetem tanügyigazgatás, iskolavezetés szakértői szakon végzett 1996-ban. S, ha már újból lendületben volt, 1997-ben mindezt „megfejelte” a közoktatás-vezetői szakon szerzett diplomájával. S, hogy ne csak szűkebb hazájában bizonyítsa rátermettségét, 2001-től a Veszprémi Egyetem felnőttoktatási külső munkatársa is.
Szakmai-közéleti tevékenységéről mondja el a következőket: tizennégy éve, 1991 óta vesz részt az alternatív programban tanító pedagógusok szakmai, módszertani felkészítésében. Ezen elfoglaltsága mellett tagja a Magyar Irodalomtörténeti Társaságnak, a Magyar Történelmi Társulatnak. Munkaköréből adódó mindennapi feladatai közt szakított időt arra is, hogy 1999-ben részt vehetett az Oktatási Minisztérium megbízásából a felsős kerettanterv kidolgozásának munkálataiban.
Közoktatási szakértőként számos oktatási intézmény pedagógiai programjáról készített véleményt. A vezetői pályázatok megítéléséhez szakmai értékeléseket mellékelt. Sok oktatási intézmény szakmai és törvényességi ellenőrzésében vett részt az ország különböző részein.
Az önkormányzati és intézményi minőségbiztosítási programok készítése, illetve azok irányítása is a tevékenységi körébe sorolhatók. A Veszprémi Egyetem külső munkatársaként oktat a szakvizsgára felkészítő szakirányú továbbképzésben. 2004 óta az Oktatási Minisztérium megbízásából, szakértőként, a „Kistérségi közoktatási fejlesztési terv modellezése” című projektben is dolgozik.
Az 1859-ben megalakult hajdúnánási énekkar nemes hagyományait követi a Makláry Lajos nevét viselő Ének Tagozatos Általános, Közép- és Zeneiskola. A névadó Liszt-díjas karnagy volt, aki ötvennégy éven át, óriási munkabírással látta el a kántori teendőket, egyre több énekkar vezetését, miközben tanított a gimnáziumban is. Ő volt az, aki az országban elsőként alkalmazta a Kodály-módszert.
Az iskola és a Makláry Alapítvány gondozásában, tizenöt évvel ezelőtt kiadott, az „Értékek mentén” címet viselő könyvben állítanak méltó emléket az elődöknek, s az őket követőknek egyaránt. Előszó helyett ennyit írtak a kiadvány belső lapjára: „… mindenben, ami szép és finom az emberi életben, van egy árnyalatnyi a kagyló gyöngyöt könnyező isteni betegségéből.” Ezeket a sorokat olvasva érthetjük meg igazán az iskola törekvéseit a mai, mindent azonnal besöpörni, megkapni vágyó, egyre erőszakosabb és gátlástalanabb világban…
Az 1989-ben, a Zsolnai József tanár úr által kimunkált Értékközvetítő és Képességfejlesztő Programot /ÉKP/ követi ma is az iskola tantestülete. Annak megvalósítása végett megtartják humánpedagógiai elkötelezettségüket, konzervatív, teljesítményorientált személyiségfejlesztésüket, amiben kiemelt szerepet kap a hatékonyság és a minőség jegyében a szabad gondolkodásra és a cselekvésre nevelés egyaránt.
A program megalkotója így vall munkájáról: „Küzdés, küzdelem nélkül, tudásunkkal és teljesítményünkkel való napi szembenézés nélkül nem eshet szó sem tehetségről, sem értékes életvitelről, sem alkotásról.”
Az elgondolást követő eredmények elismeréseként a fenntartó városi önkormányzat 1993. december 16-i határozatával hozzájárult ahhoz, hogy tízosztályos iskolaként működjön tovább a neves oktatási intézmény. Négy évvel később engedélyt kaptak a hatosztályos gimnázium beindítására is. Itt a követendő pedagógusminta az, aki egyforma szeretetteljes szigorral bánik minden tanítványával és a képességeihez mérten követel tőle. A gyerekekről mindig a jót feltételezi és tiszteli őket, azaz emberként bánik velük.
Az országszerte ismert intézmény gondot fordít a kiemelkedően jól teljesítő, illetve a tehetséges tanulók munkájának az elismerésére, az énekkar támogatására, szaktáborok szervezésére. A tárgyi feltételek minőségének javítását igazolja a könyvtár, a számítógépes tanterem fejlesztése, valamint a nyelvi – angol, német, latin – labor kialakítása és bővítése.
A Makláry Lajos nevét viselő iskola diákjai valamennyi tanulmányi versenyen megállták és megállják a helyüket. S az elért eredményekre méltán lehet büszke igazgatójuk: Balogh Zsigmond.
(Hajdú-Bihari Almanach 4. kötet. In-Forma Kiadó Nyíregyháza 2004.)
Hasonló
Martinek Miklós
Török István
Oláh Sándor
Nyakas András
Dr. Varga Miklós
Úri Mihály Lászlóné
Szabóné Marth Éva
Szabó Sándorné
Dr. Suhajda Éva
Dr. Nagy József
Katona Gábor
Gacsályi Gábor
Dr. Dienes Miklós
Debreczeni Imréné
Baráthné Megellai Erzsébet
Szabó Albert
Puskás Attila
Ozsváth Imréné
Inczéné Kiss Dóra
Dr. Éles András
Tanya
“Itt van az ősz, itt van újra…”
Ősz Zoltán alkotása Itt van az ősz, itt van ujra, S szép, mint mindig, énnekem. Tudja isten, hogy mi okból Szeretem? De szeretem (Petőfi Sándor) Remek. Pompás. Csodás. Szinte itt ... Tartalom megtekintése
Őszikék 22 – 11
Bíró Ernő alkotása Lám-lám idén is eljött minden híresztelés ellenére az ősz! A nyár perzselő volt, áhítoztunk az esőre, kis lehűlésre, és mutató újját felemelve hozott rosszakat, viharokat, lehűlést ... Tartalom megtekintése
Kertész utcai ház, Győr
Hargitai Beáta alkotása …már 2024-et írunk, és 2020-ban készítettem ezt a kis képet. Révfalut jártam, kerestem az emlékeket, lassan az épületek is úgy kipotyogtak a szitán, eltűntek mint a pergő ... Tartalom megtekintése
Lagúna
Huszár Boglárka alkotása Lagúnáknak nevezik az atollok korallzátonyától körülzárt vízfelületet is. Magyar neve az olasz laguna szóból ered, melyek jelentése tavacska, pocsolya; végső forrása az azonos jelentésű latin LACŪNA. (Wikipédia). ... Tartalom megtekintése
Fornax
Tüttő József alkotása Képzeletem összes zugát nézegetem az elvonatkoztatott témát bontogatva ami a jelenkor megváltozott világát képviseli. A múlt század embere vagyok, ahol a tárgyak tárgyakat ... Tartalom megtekintése
Józsi seprűvel győzte le a fellázadt kávéfőzőt
Megsértődött a kis kotyogó, s kattogott, pattogott, csörömpölt, ugrándozott Köztudott tény, hogy az erdélyi vendégszeretetnek nincsenek határai, Székelyföldön meg különösképpen. Mindenki szívesen fogad vendégeket, látogatókat, hosszabb vagy rövidebb távon, és... Tartalom megtekintése
“Nem nyitok vitát…”
Tüttő József alkotása Két krumpli egy zsákba hiába nagy a zsák, akkor hátra arc, és úgy vitáznak mint két felfújt hólyag. Tüttő József két figurát állít elénk, hogy fejtsük meg ... Tartalom megtekintése
Munka közben
Biszák László festőállványa előtt Rajzok, festmények, különböző témák, stílusok, felismerhetők, és értékelhetők, miért ne nézzünk bele a kincsesládába ahol a színek alusznak, és várakoznak, hogy teret, lehetőséget kapjanak a kibontakozásra. ... Tartalom megtekintése
A gitáros
Bíró Ernő alkotása Egy huncut kép, egy kedves gitáros, aki talán éppen pihenőjét tartja. hosszú lábai mintha nem is ő viselné, mintha-mintha rongyból volna!, és csupán csak támaszték!! Aranyos grafika, ... Tartalom megtekintése