Ilus málnát, szamócát, medvehagymát árult a piacon, de Károly inkább a kezét kérte meg Ilus még akkor sem tudott örülni, mikor a postás meghozta az első nyugdíját. Minek? Éppen annyit... Tartalom megtekintése
Pikkelyes popsi és kék rableány
Madeira művészeinek színei, hangulatai az óváros romos épületeinek nem használt ajtóin
A fővárosnak, Funchalnak a legjobb vendéglői a Rua Santa Marián vannak. Egyszersmind ez a legkedveltebb sétálóutca is. Az éttermek nélkül megszűnne a vonzerő, maradna a régi időkre emlékeztető nyomasztóan romos házsor, amit egyszer talán végignézne a turista, de nemigen vágyna vissza. A sikátornál alig szélesebb út manapság a legkedveltebb turista célpontok egyike. Ahhoz, hogy nyoma se maradjon valami szemet bántó látvány részletnek, már csak a nem lakott ingatlanok soha nem használt, és ennek megfelelő állapotú ajtóival kellett valamit kezdeni.
Tucatnyi helyi művész agyában aztán megszületett egy nagyon üde idea. Fessünk reá valamit. Ki-ki saját képzelete eszköztárából merítve villantsa meg itt, ami benne él, és úgy gondolja, jól mutatna valamelyik lepattogzott festékű ajtón. Az illetékes hatóságok meghányták-vetették a kezdeményezést, és bő évtizeddel ezelőtt elindult a projekt.
A szabadtéri tárlat alkotásai közül számomra ez a kék madaras ajtó a legemlékezetesebb. A boldogság kék madara, amelyet minden ember keres, íme megérkezett ehhez a kislányhoz. Éppen a legjobbkor, hiszen az arcán a szomorúságnál is több, a rossz sorsba való beletörődöttságet érzek. Íme, itt a postaládánk, ide dobd be a jó hírt hozó leveledet – mondja a mutatóujja. A festő valamikori gyermeki énjére utal a kis vázlatfüzet rajza. Bal sarokban a napocska néz, éppúgy, mint a kapucsengőből varázsolt mosolygó margaréta.
A következő alkotótárs melankolikus szemű, álmos, vagy álmodozó leányt könyököltetett az ajtó rajzolt ablakába. Egy kora reggeli pillanatot látunk, erre utal a nyújtózkodó macska testtartása. Ablak az ajtón… Fortocska… Itt, az örök tavasz szigetén, talán csak nekem, és az orosz nemzetiségű turistákban ugorhat be a szó, és a jelentése. A fagyos telű Szibériában a házak bejárati ajtaján van kicsi ablak, csak ezt nyitják ki, ha valaki kopog. Hja, ott minden Celsius fok számít, ami kiszökhetne. Valamikor régen a kötelező orosz órák után a tévében ment a nyelvóra sorozat. Fortocska volt a címe.A Big brother nővére figyel téged. Látja, hogy te eleinte rá se hederítsz, mert az ég felé fordítod a fejed. Itt keresztezi a felvonó drótkötélpályája a Rua Santa Mariát. Akkor hallok ilyen halk, de mégis erőteljes suhanó hangot, amikor otthon vitorlázó repülő húz el fölöttem alig tíz méterekre. Hamarosan én is benne ülök majd. A kabin a hegyre tart. Az ottani Miasszonyunk templomban nyugszik az utolsó magyar király, IV. Károly. Csak egy másodpercig látható az égi tünemény a keskeny utca magas falai között. Tekintetünk ismét találkozik a szúrós zöld szemekkel. Igéző, de nem lopta be magát a szívembe. A hintázó hableánnyal aztán megérkeztem a szürrealizmushoz. Az ajtóból csak a levélbedobó nyílás ragaszkodik a rögvalósághoz. Fölötte a pikkelyes popsi már az a világ amelyről annak idején a Beatles énekelt a Sárga tengeralattjáró című nótájában. A Nagy kékség idilljében felsorakoznak a tengermély teremtményei, abban a rendben, amelyben a festő fejében élnek. A jószándékú vízitündért szeretik a játékos delfinek, eljönnek hozzá, hogy megsimogassa a buksijukat. Miért, miért nem, Kalász László verse jut eszembe: “Énhozzám lejönnek az őzek széles csapáson, miattam meggyullad a tőzeg a lápon, ha fázom”Ugyanezen sellő az öreg halász kosarában. Vagy másik? Mindegy, ideje egy kissé elidőzni a sétálóutca emberközelibb objektuma, nevezetesen az egyik étterem előtt. Az ajtókon alkotó festőink után bizonyítékát látjuk annak, hogy az alkalmazott grafika, magyarán a cégérfestészet is erős versenyzőkkel képviselteti magát. Nem is gondoltam, hogy az utcai bemutatóterem darabjai közé ezt is beiktatom, dehát annyi mosolytalan arc között felüdülés látni, ahogy ez a pincérnő táncra perdül, amikor meglátja, hogy fényképezem. És akkor most kontraszt:
“Rémlátomás.
Nyomasztó ez az egész.
Lidércnyomás.
Lerázni olyan nehéz.”
Nem emlékszem a Hungária együttes réges régi kislemezének a borítójára, de a Rua Santa Maria 2. megmaradt romjairól készült felvételemmel bizonyára sokak számára emlékezetes lett volna. Csakúgy, mint a dalszöveg részlete. Madeira művészeinek projektje ezen a képen mutatja meg leginkább meggyőzően, mennyire életrevaló. Már-már leletmentés. Minden ajtó kerete a szigeten bányászott vulkáni kőzet. Ebből a házból szinte csak ennyi maradt. Az ajtóra festett jelenet a kék rableánnyal pedig maga a rettegés. Megmarad e ami szép, ami jó, ami emberi, vagy úrrá lesz a lidércnyomás?
Egy, a falvédő műfajába illeszthető kompozícióval folytatom a tárlatvezetést. Önmagában is megállja a helyét, bár kakukktojás, mert ez az egyetlen kép, ami nem ajtón látható. Hogy mégis miért? Azért, hogy oldódjon a rémlátomás az előző élmény után. Egy teljesen helyreállított ház – nagyon kevés ilyen van az utcában – csillogóan friss zöld rolettával az ablakán. Két oldalán pedig önmagával szimmetriában idilli grafikus felsorolás a virágsziget botanikus kertjéből. Baloldalon banánfa, rajta függ a virága. Az a virág, amit sokkal kevesebben ismernek, mint a termését. Madárcsőr szerű sárga strelitzia virágok, tele van velük a sziget. A filodendron itthon néha kivirágzik. Itt kilóra vásárolható a termése a piacon. Búcsúzóul pillantsanak vissza azokra a szegény dudvákra az előző képen… Pedig azok is dísznövények. No de keressünk épületesebb témákat, mielőtt valahol megpihennénk, és rendeznénk magunkban a ránk zúduló színeket, fényeket, hangulatokat. A művészek utcájának egyik sarkán bolhapiacon vehetünk meg számos olyan dolgot, ami akár műtárgyként is megállná a helyét, és amiről egészen eddig a pillanatig nem tudtuk, milyen jó lenne egyet magunkénak tudni. Az eladók biztosak a dolgukban, még akkor is, ha vevőjelöltek még bizonytalankodnak. Én elszalasztottam a soha vissza nem térő lehetőséget, mert továbbra is a a festőcsapat munkái után nyújtogattam a nyakam. Ezen az épületen is meglátszik a kezük nyoma. Lelkes és összetartó brigád lehet. Ars poeticájukat merészen odaírták egy meg nem festett alkotás helyére: Art is a weapon, vagyis a művészet fegyver. Tanúsíthatom, hogy győztek. Funchal óvárosa nagyon hosszú időre megőrzi ódonan is szép mivoltát. A műalkotássá vált ajtók száma olyan nagy, hogy vastag albumokat tölthetne meg. Aki rákeres az interneten, kedvére bóklászhat újabb és újabb képekre bukkanva. Aki pedig a helyszínen próbálja meg ugyanezt, annak egy két óra múlva elzsibbad a lába, de felejthetetlen élményben lesz része. Éppúgy, mint ennek a fotós kolleginának, aki tudva-nem tudva, úgy látom éppen ehhez a kalandhoz igazította a mai viseletének színeit, fényeit, hangulatát.
Hasonló
Égi áldás az özvegyasszony házasságára
Virágvasárnap Vatikánban a Szent Péter téren
Pálmaágakból lefektetett szőnyeg a Bazilika lépcsőin, olajágakkkal integető ünneplők Ilyen meghívót kap a vendég, ha a jó sorsa Rómában egy zarándokszállásra viszi. A Casa per ferie delle Suore Missionarie Pallottine néhány... Tartalom megtekintése
Varázslat
Huszár Boglárka alkotása 60×60 cm. olaj, vászon. Nem is tudom mióta áll ez a nagyon régi épület, kicsit elvarázsolt szépségével kastély, kicsit bástya szerű repkénnyel befutott oldalával. Az idő ... Tartalom megtekintése
Az út
Tüttő József alkotása Szinte meggyötört arcok, holott egy életút harcosai a születéstől a végsőkig. Egyetlen ember akinek annyiszor változik az arca, ahány állomást tudhat maga mögött. Hogy sejthetnénk gyermekkorban, milyen ... Tartalom megtekintése
Hegyet hágék, lőtőt lépék, a sárkány farkán túráztam
Megtépett sziklák, leszakadt hegyormok, madeirai séta egy csángó ima ritmusára Légvonalban… Ha valahol tényleg látni is lehet, mit jelent ez a kifejezés, az a Ponta de São Lourenço, azaz a... Tartalom megtekintése
Pomaranski Luca portréja
Huszár Boglárka alkotása Csak általánosságban szabad beszélni, én mégis a portrézást találom a legizgalmasabb alkotói munkának. Huszár Boglárka ragyogó képet festett Lucáról, aki csak éppen bekukkantott a vászonra, hogy ... Tartalom megtekintése
Győr Bécsi kapu tér. Egy csepp harmónia
Hargitai Beáta alkotása Győr talán legszebb tere a Bécsi kapu tér. Szinte minden épülete műemlék, barokk, copf, és kora klasszicista stílusú homlokzatokkal. (Wikipédia) A tér ragyogása, elegánsan hangolt épületei a ... Tartalom megtekintése
Egy kis nyelvészkedés a Piña Coladaval kapcsolatban
Szűrt ananászt jelent magyarul, szögezném le Móricka kedvéért… …akinek mint tudjuk, mindenről ugyanaz jut eszébe. Felhívnám továbbá a figyelmét az “ ñ ” betű kalapocskájára, ami által “ ny “-ne... Tartalom megtekintése
Történetek a füstölődő szalonnatáblák mellől
A régi házak padlásai mindig is kincseket rejtettek és rejtenek magukban Éreztem én ezt már gyerekkoromban, ugyanis állandóan azon siránkoztam, hogy mikor mehetek már fel én is a hijúba, ami... Tartalom megtekintése
Pince bejárat, Tokaj
Bíró Ernő alkotása 30×42 cm, akvarell Ebben a rémítően szomorkás időben vágyódva nézhetünk erre a Bíró Ernő által megpingált képre. Kirobbanó fényekben pompázik a pince tetején dúsan hajtó ... Tartalom megtekintése