Ilus málnát, szamócát, medvehagymát árult a piacon, de Károly inkább a kezét kérte meg Ilus még akkor sem tudott örülni, mikor a postás meghozta az első nyugdíját. Minek? Éppen annyit... Tartalom megtekintése
Szabó Sándorné
Vezető óvónő,
Téglás
Éppen három évtizede, hogy az óvodai nevelés tölti ki az életét Szabó Sándornénak. A téglási városi óvoda vezetője már a második generáció tagjait neveli a kisváros intézményében. Jó kapcsolatot ápol a fenntartó önkormányzattal, a szülőkkel, a szponzorként megjelenő vállalkozókkal, és mindenek előtt a gyerekekkel. Azt vallja, ha az óvoda kapuját átlépő hároméves érzelmileg kötődik valamelyik óvodapedagógushoz vagy dajkához, biztonságban érzi magát, és könnyebben vészeli át a családtól történő ideiglenes elszakadást. Éppen ezért vezette be Szabóné Zsuzsa pont tizenöt évvel ezelőtt, az úgynevezett anyás beszoktatást. Eszerint két, de esetleg négy hétig az édesanya egész napját ott tölti a kicsivel az óvodában. Mérhető az eredmény a gyermekek biztonságérzetében, fegyelmezettségében, és még a szokásos betegségeket sem kapják el, mintegy védekezésként.
Szabó Sándorné Czibere Zsuzsanna Debrecenben született 1955. április 17-én. Édesanyja, lánynevén Győrffy Zsuzsanna, 72 éves, édesapja, Czibere Sándor, 78 éves, Hajdúhadházon élnek. A bátyját, Sándort, három évvel ezelőtt veszítették el. A férje, Szabó Sándor, hét évvel ezelőtt lett baleset áldozata. Annál több örömét leli Zsuzsa a gyermekeiben: Noémi a közgazdasági egyetem tanulmányi csoportjának vezetője Debrecenben, az ő férje Kiss Barna András, aki a debreceni Irinyi-szakközépiskolában tanít. A fia, Sándor, a közgazdasági egyetemen negyedéves, és rendszeresen dolgozik tanulmányai mellett.
A debreceni Csokonai-gimnáziumban érettségizett 1973-ban, majd a hajdúhadházi óvodában képesítés nélkül helyezkedett el. 1975-től, férjhez menés után dolgozik itt, a téglási óvodában. Másfél évtizede ő vezeti az intézményt. A kisváros egyetlen óvodája – a két tagintézményt is beleértve – minden érdeklődő 3–7 évest fel tud venni. Jelenleg a 11 csoportban 280 gyerekkel foglalkozik a 22 óvodapedagógus. Nemcsak a csoportszobák számát bővítették, hanem udvari fajátékokat vásároltak, és négy komputeren játszhatnak az óvodások. Kevés óvodapedagógus emlékszik még a hőskorra, a mikor gyermekmegőrzésre korlátozódott a tevékenységük. Az 1971-es óvodai nevelési programban foglaltak szerint 15–20 perces kötött foglalkozásokat tartottak, és már akkor előtérbe került a fejlesztés. Öt évvel ezelőtt született meg a helyi nevelési program, amely a tevékenység központú fejlesztést tűzte célul. Nagy hangsúlyt fektetnek a kooperációra és a kommunikációra. Szabóné Zsuzsa meggyőződéssel beszél arról, hogy a tehetséget, a tudást nem tudják kibontakoztatni a gyerekek eredményes kommunikáció nélkül. Korábban még az iskolásokat is leszoktatták a beszédről a feladatlapokkal. Igaz, hogy a tömeges feladatmegoldásra jónak bizonyult a teszt, de a vizuális információ nem fejlesztette a kicsik gondolkodását és kifejezőkészségét. Éppen ezért hozták létre tíz évvel ezelőtt az anyanyelvi munkaközösséget az óvodában. Már az indulás évében nyertek a Soros Alapítványtól 80 ezer forintot. Egyre nagyobb felelősség hárul a munkaközösségre, jelenleg az óvodában 37 gyerek beszédhibás.
Azonnal fel tudna venni a vezető óvónő egy logopédust teljes állásba. Fizetés lenne, de szakember nincs, legfeljebb óraadóként. Sokat gondolkodik Szabóné azon, mi okozhatja a gyakori beszédhibát. Az a véleménye, hogy a szülők inkább a tv, a videó elé ültetik a gyereket, nem beszélgetnek velük és nem javítják ki a hibás mondatokat. Eleinte jópofaságnak tartják a beszédhibát, s amikor megijednek, rendszerint már késő. A fejlesztő pedagógus szakképesítést szerzett kollégák kiemelten foglalkoznak az érintettekkel.
Régen a szülők angol nyelvoktatást sürgettek az óvodában. Szabóné azt vallja: előbb tanuljon meg anyanyelvén beszélni a gyerek. Ma zeneóvodába, kézműves foglalkozásra járnak a tehetségesek, míg a súlyos képességzavarral küzdőket igyekeznek felzárkóztatni.
Új idők jele, hogy néhány hónapja minőségbiztosítással is foglalkozik az óvoda. Nagy hangsúlyt helyeznek a testi nevelésre: ennek részeként naponta tornáznak az óvodások, a nagycsoportosok pedig heti két alkalommal az iskola tornacsarnokában sportolhatnak
Népszerű a fiúk körében a Bozsik-program, amelyben a focistapalántákat igyekeznek felismerni.
A Téglási Óvodás Gyerekekért Alapítvány négy éve koordinálja a jó szándékú támogatókat és az óvodai célokat. Az adók egy százalékából 175 ezer forintot kapott tavaly az intézmény. A jótékonysági bálok bevételét játékvásárlásra fordítják. Rendszeresen nyújtanak be pályázatokat még a kollégák is. Így jutottak komputerhez, sporteszközhöz, játékhoz. Szabóné szorgalmazza a rendszeres tapasztalatcserét, ő maga is jó példával jár elöl, Hollandiában és Németországban ismerkedett a minőségbiztosítással. Világlátott óvodapedagógusként vallja, a szeretetet, a törődést nem pótolja a legmodernebb eszköz sem. Kiemelkedő munkája elismeréseként Szabó Sándorné Millenniumi Oklevelet kapott 2000-ben.
(Hajdú-Bihari Almanach 3. kötet. In-Forma Kiadó Nyíregyháza 2003.)
Hasonló
Égi áldás az özvegyasszony házasságára
Virágvasárnap Vatikánban a Szent Péter téren
Pálmaágakból lefektetett szőnyeg a Bazilika lépcsőin, olajágakkkal integető ünneplők Ilyen meghívót kap a vendég, ha a jó sorsa Rómában egy zarándokszállásra viszi. A Casa per ferie delle Suore Missionarie Pallottine néhány... Tartalom megtekintése
Varázslat
Huszár Boglárka alkotása 60×60 cm. olaj, vászon. Nem is tudom mióta áll ez a nagyon régi épület, kicsit elvarázsolt szépségével kastély, kicsit bástya szerű repkénnyel befutott oldalával. Az idő ... Tartalom megtekintése
Az út
Tüttő József alkotása Szinte meggyötört arcok, holott egy életút harcosai a születéstől a végsőkig. Egyetlen ember akinek annyiszor változik az arca, ahány állomást tudhat maga mögött. Hogy sejthetnénk gyermekkorban, milyen ... Tartalom megtekintése
Hegyet hágék, lőtőt lépék, a sárkány farkán túráztam
Megtépett sziklák, leszakadt hegyormok, madeirai séta egy csángó ima ritmusára Légvonalban… Ha valahol tényleg látni is lehet, mit jelent ez a kifejezés, az a Ponta de São Lourenço, azaz a... Tartalom megtekintése
Pomaranski Luca portréja
Huszár Boglárka alkotása Csak általánosságban szabad beszélni, én mégis a portrézást találom a legizgalmasabb alkotói munkának. Huszár Boglárka ragyogó képet festett Lucáról, aki csak éppen bekukkantott a vászonra, hogy ... Tartalom megtekintése
Győr Bécsi kapu tér. Egy csepp harmónia
Hargitai Beáta alkotása Győr talán legszebb tere a Bécsi kapu tér. Szinte minden épülete műemlék, barokk, copf, és kora klasszicista stílusú homlokzatokkal. (Wikipédia) A tér ragyogása, elegánsan hangolt épületei a ... Tartalom megtekintése
Egy kis nyelvészkedés a Piña Coladaval kapcsolatban
Szűrt ananászt jelent magyarul, szögezném le Móricka kedvéért… …akinek mint tudjuk, mindenről ugyanaz jut eszébe. Felhívnám továbbá a figyelmét az “ ñ ” betű kalapocskájára, ami által “ ny “-ne... Tartalom megtekintése
Történetek a füstölődő szalonnatáblák mellől
A régi házak padlásai mindig is kincseket rejtettek és rejtenek magukban Éreztem én ezt már gyerekkoromban, ugyanis állandóan azon siránkoztam, hogy mikor mehetek már fel én is a hijúba, ami... Tartalom megtekintése
Pince bejárat, Tokaj
Bíró Ernő alkotása 30×42 cm, akvarell Ebben a rémítően szomorkás időben vágyódva nézhetünk erre a Bíró Ernő által megpingált képre. Kirobbanó fényekben pompázik a pince tetején dúsan hajtó ... Tartalom megtekintése