Mol­nár Jó­zsef

Igaz­ga­tó,

Me­ző­kö­vesd

baz_03_112_molnar_jozsef_1.jpgCsa­lád­ja: szü­lei és min­den is­mert elôd­je me­ző­kö­ves­di, ő ma­ga is itt élt vi­lá­gé­le­té­ben. Szü­le­té­si he­lye azon­ban On­ga, egy má­sik bor­so­di kis fa­lu, ahol an­nak ­ide­jén, 1946 nya­rán, szü­lei me­ző­gaz­da­sá­gi bér­mun­kát vé­gez­tek. Az igaz­ga­tó úr azon­ban fel­tét­len, tős­gyö­ke­res me­ző­kö­ves­di­nek vall­ja ma­gát.

A há­bo­rú utá­ni ne­héz hely­zet­ben a szü­lôk min­dent meg­tet­tek azért, hogy két gyer­me­kük szá­má­ra gond­ta­lan gyer­mek­kort biz­to­sít­sa­nak. Így min­den adott volt ah­hoz, hogy jó ta­nul­má­nyi ered­mén­­nyel in­dul­jon maj­da­ni pá­lyá­ja fe­lé. Mind a szü­lői hát­tér, mind a má­ig tar­tó tisz­te­let a haj­da­ni ta­ná­rok iránt ar­ra ins­pi­rál­ta, hogy pe­da­gó­gus le­gyen. A me­ző­kö­ves­di gim­ná­zi­um­ban ne­gye­di­kes ko­rá­ban már ko­moly si­ke­re­ket ért el ma­te­ma­ti­ká­ból, s en­nek ha­tá­sá­ra a deb­re­ce­ni egye­tem ma­te­ma­ti­ka–fi­zi­ka sza­ká­ra vet­ték fel tel­je­sít­mé­nyei alap­ján.

Az egye­te­men ala­kult ki kö­tő­dé­se a köz­élet iránt. Fel­vé­te­li­je alap­ján cso­port­ve­ze­tés­sel bíz­ták meg, majd har­mad­éves ko­rá­tól a KISZ-bi­zott­ság sport­fe­le­lő­se lett. Ez még el­kö­te­le­zet­teb­bé tet­te a köz­éle­ti mun­ka iránt. Ál­lam­vizs­ga után vis­­sza­tért a me­zô­kö­ves­di gim­ná­zi­um­ba, ahol im­már fi­a­tal ta­nár­ként a di­ák­moz­ga­lom se­gí­té­sé­vel is fog­lal­ko­zott. A ta­ní­tás mel­lett így sok idôt töl­tött tá­bo­rok­ban, gim­ná­zi­u­mi di­ák­klu­bot ho­zott lét­re, ta­nít­vá­nya­i­nak egye­te­mi elô­ké­szí­tôt ve­ze­tett, s a szép ered­mé­nyek ré­sze­se volt.

Majd­nem tíz év után, 1978-ban kap­ta a fel­ké­rést: vál­lal­ja el a he­lyi, ak­kor még szak­mun­kás­kép­zô is­ko­la meg­üre­se­dett igaz­ga­tói poszt­já­nak be­töl­té­sét. Bár ez az in­téz­mény ak­kor mos­to­ha kö­rül­mé­nyek kö­zött mû­kö­dött, már ak­kor is tud­ta, hogy na­gyon ér­té­kes a tan­tes­tü­le­te. Bí­zott ab­ban, hogy a rossz kül­sô fel­té­te­lek az évek so­rán meg­vál­toz­tat­ha­tók.

Nem csa­ló­dott a ne­ve­lô­tes­tü­let­ben: lel­kes és tett­re kész kö­zös­ség élé­re ke­rült. Ha­ma­ro­san más, kom­for­to­sabb épü­let­be köl­töz­tek az is­ko­lá­val, s az át­ala­kí­tá­so­kat a ta­ná­rok és di­á­kok mun­ká­já­val va­ló­sí­tot­ták meg. A ta­nu­lók lét­szá­ma nôtt, s be­bi­zo­nyo­so­dott: hos­­szú tá­von élet­ké­pes egy önál­ló szak­is­ko­la. 1987-re va­ló­sult meg nagy ál­muk: egy, az ak­ko­ri igé­nyek­nek meg­fe­le­lô, kor­sze­rû épü­let­be köl­töz­het­tek, ahol má­ig is áll az in­téz­mény.

Az­óta fo­lya­ma­to­san nô a ta­nu­lói lét­szá­muk, má­ra már 800 fi­a­talt ok­tat­nak. Si­ke­re­ik oka el­sô­sor­ban az, hogy idô­ben cse­le­ked­tek és jó ta­pasz­ta­la­to­kat sze­rez­tek or­szág-vi­lág szer­te, nyi­tot­tak vol­tak min­dig az új­ra, a kor kö­ve­tel­te szem­lé­let­vál­to­zá­sok­ra. Fo­lya­ma­to­san kor­sze­rû­sí­tet­ték esz­köz­ál­lo­má­nyu­kat, s be­kap­cso­lód­tak a vi­lág­ban­ki kép­zés­be, ami a nyu­gat-eu­ró­pai szak­kép­zé­si mo­dell­nek meg­fe­le­lô ma­gyar­or­szá­gi adap­tá­ció.

S bár az ok­ta­tás ered­mé­nyes­sé­gé­hez alap­ve­tô­en kell a sta­bi­li­tás, azon­ban a ki­hí­vá­sok­nak meg kell fe­lel­ni – a gyors al­kal­maz­ko­dás­ra az el­múlt 10–15 év­ben er­re gyak­ran volt szük­ség, ami­kor a szak­mai ok­ta­tást kö­rül ve­vô gaz­da­sá­gi élet­ben és az is­ko­lai ok­ta­tás­ban szám­ta­lan vál­to­zás zaj­lott le. Ezért az in­téz­mény pe­da­gó­gu­sai oly mó­don is fej­lesz­tik az is­ko­lát, hogy fo­lya­ma­to­san gya­ra­pít­ják sa­ját tu­dá­su­kat. Gya­kor­la­ti­lag va­la­mennyi­en ren­del­kez­nek in­for­ma­ti­kai is­me­re­tek­kel, so­kan 2–3 dip­lo­mát sze­rez­tek az el­múlt évek alatt, szép pél­dát mu­tat­va a di­á­kok­nak ar­ra, hogy a ta­nu­lás va­ló­ban nem zár­ha­tó le, ha­nem élet­cél­ként kell ki­tûz­ni.

Az in­téz­mény­ve­ze­tés, az is­ko­la­ügy min­dig pri­o­ri­tást él­ve­zett éle­té­ben. Köz­éle­ti te­vé­keny­sé­ge azon­ban emel­lett is mind­in­kább ki­bon­ta­ko­zott. Már az egy­párt rend­szer­ben tag­ja volt az MSZMP-nek, 1985-tôl ta­nács­tag­ként vett részt a vá­ros irá­nyí­tá­sá­ban. Az ön­kor­mány­zat kép­vi­se­lô-tes­tü­le­tében 1991-tôl te­vé­keny­ke­dik. Fel­ada­tá­nak te­kin­ti, hogy részt vál­lal­jon sa­ját te­rü­le­té­nek szak­em­be­re­ként a me­zô­kö­ves­di köz­ok­ta­tás fej­lesz­té­sé­ben. Az ok­ta­tá­si bi­zott­ság ve­ze­tô­je­ként szá­mos, a vá­ros éle­tét je­len­tô­sen be­fo­lyá­so­ló dön­tést tu­dott elô­ké­szí­te­ni, meg­va­ló­sí­ta­ni.

Köz­éle­ti te­vé­keny­sé­gét a vá­ros fa­la­in túl is foly­tat­ja. Az el­múlt két cik­lus­ban a me­gyei köz­gyû­lés tag­ja, 2002-tôl pe­dig or­szág­gyû­lé­si kép­vi­se­lô. A Par­la­ment­ben az ok­ta­tá­si és tu­do­má­nyos, va­la­mint az em­be­ri jo­gi, ki­sebb­sé­gi és val­lás­ügyi bi­zott­ság tag­ja. Szûz­be­széd­ét ter­mé­sze­te­sen a köz­ok­ta­tá­si tör­vény vi­tá­já­nak ke­re­té­ben tar­tot­ta meg. Ko­moly ré­sze volt ab­ban, hogy ôsz­tôl a pe­da­gó­gu­sok szá­má­ra az új kor­mány in­ter­net-hoz­zá­fé­rést biz­to­sít.

Az is­ko­la ve­ze­té­se és a köz­éle­ti mun­ka ad­ta ter­he­lést ma­gán­éle­te örö­me­i­vel el­len­sú­lyoz­za. Rend­kí­vül sze­ren­csés em­ber­nek vall­ja ma­gát, hi­szen egy­ko­ri egye­te­mi sze­rel­me, aki szá­má­ra ma is a ked­ves, drá­ga Vil­mi­ke, már har­minc­há­rom éve a fe­le­sé­ge. Az ô meg­ér­tô, sok ter­het ma­gá­ra vál­la­ló se­gít­sé­ge nél­kül el­kép­zel­he­tet­len lett vol­na az el­múlt év­ti­ze­dek szám­ta­lan si­ke­re. Fe­le­sé­ge pe­dig mind­emel­lett sa­ját szak­mai te­kin­té­lyét is meg­te­rem­tet­te, mint a me­zô­kö­ves­di gim­ná­zi­um ma­te­ma­ti­kai mun­ka­kö­zös­ség­ének ve­ze­tô­je. Há­rom gyer­me­kük már fel­nôtt, ket­tô kö­zü­lük csa­lá­dot is ala­pí­tott, így min­den­na­pos a gyer­mek­zsi­vaj a nagy csa­lá­di ház­ban.

 (Borsod-Abaúj-Zempléni Almanach 3. kötet. In-Forma Kiadó Nyíregyháza 2002.)
Szerző: 2018. 01. 17.
Ha még nincs közöttünk, csatlakozzon most az Unokáink is olvasni fogják oldal kedvelőihez a Facebookon!

Hasonló

Varázslat

Huszár Boglárka alkotása 60×60 cm. olaj, vászon. Nem is tudom mióta  áll  ez  a  nagyon  régi  épület,  kicsit  elvarázsolt  szépségével   kastély,  kicsit  bástya szerű  repkénnyel  befutott oldalával.  Az idő ... Tartalom megtekintése

Az út  

Tüttő József alkotása Szinte  meggyötört  arcok,  holott  egy  életút  harcosai  a  születéstől  a  végsőkig.  Egyetlen  ember  akinek  annyiszor változik az  arca,  ahány állomást  tudhat  maga mögött.  Hogy sejthetnénk  gyermekkorban,  milyen ... Tartalom megtekintése

Pomaranski Luca portréja

Huszár Boglárka alkotása Csak általánosságban  szabad  beszélni, én  mégis  a portrézást  találom a legizgalmasabb alkotói  munkának.  Huszár  Boglárka  ragyogó   képet festett  Lucáról,  aki csak  éppen  bekukkantott  a  vászonra, hogy ... Tartalom megtekintése

Pince bejárat, Tokaj

Bíró  Ernő alkotása 30×42 cm, akvarell Ebben a rémítően  szomorkás időben  vágyódva  nézhetünk  erre  a  Bíró Ernő  által   megpingált  képre. Kirobbanó  fényekben  pompázik   a  pince  tetején  dúsan  hajtó ... Tartalom megtekintése