Méhednek gyümölcse

Írta: Bódi Katalin

MS mester Mária és Erzsébet találkozása másolata.jpgÁltalános iskolában a biológia teremben, az üveges szekrény jól látható részén volt egy különös befőttesüveg sorozat, amit a felsősök már sutyorogva és magabiztosan nézegettek minden titkok tudóiként. Embriók, magzatok lebegtek formalinban az első hónaptól a kilencedik hónapig, a hatodiknak a tetejéről hiányzott kb. egy centi folyadék, emiatt koponyácskája elszíneződött és kissé kiszáradt. Néhányan tudni vélték, hogy ez a soha meg nem született gyermek az iskola egyik tanulójának terhességéből való. Látványuk, jelentésük végeredményben felfoghatatlan volt, hiszen nem lehetett értelmezni, felfogni őket, életük vagy haláluk tabu volt, megnevezhetetlenek voltak, talán amiatt is, mert némelyik megmutatta már nemét. Sosem kerültek ki a szekrényből, amikor az ember szaporodását tanultuk, akkor sem. Sikerült különösebb röhögés nélkül abszolválni azokat az órákat, mert a tanárnő nyíltan, magabiztosan beszélt egy olyan témáról, amit mindannyian ismerni véltünk, de csak sugdolóztunk róla, jó volt akkor végre nyíltan egy felnőtt szemébe nézni, aki komolyan szólalt meg, szégyenkezés nélkül. Nyolcadikban azután, amikor már érezhetően kínlódott a technika-oktatás, s a robbanómotorok, a tranzisztoros rádió és a szódásszifon szerkezetének tanulmányozása már nemigen volt távlatos, ugyanez a tanárnő az egyik év végi dupla technika órán levetített egy filmet (tekercsről, filmvetítővel a falra) egy terhességmegszakításról. Abortusz. Zöld csempés falú műtő, némaság, hidegen csengő fém műszerek, néhány szikár utasítás és a végrehajtott esemény józan leírása. A fiatal lány kiszíjazott mezítelen lábai, az orvos keze által takarásban lévő szemérem, fakó hálóing. Vér. Fenyegetések. Következmények. A technika-teremben szorongás.

Néhány hónapja különös kampányfilm jött velem szemben a tévében, miközben reggeli kávémat kortyolgattam a heverészés illúziójában lebegve néhány percig. Kata vagyok, tizenöt éves, szeretkeztem a barátommal és teherbe estem. A kamerába meredő kétségbeesett kislányarc magánya, keskeny műtőasztal a semmi ágán, mindent elnyelő sötétség. Ismét nagyon megráz ez a durva szembesítés. Nem tudom, hogy pontosan kinek a feladata az abortuszról való beszéd, és milyen módon lehetséges, de nem hiszek abban, hogy bármiről beszélni csak a súlyos következmény irányából lehetséges. Ráadásul nehezen tudom értelmezni azt is, hogy mikor, miről, milyen mértékben nyitható meg a diskurzus súlyos torzítások csapdája nélkül.

Ott, a technika-teremben még azt sem tudtuk, hogyan kell egy fiú kezét megfogni, milyen csókolózni, milyen lehet testet-lelket szenvedéllyel szeretni. Csak azt tudtuk, hogy a lányoknak nem szabad teherbe esni.

Szerző: 2018. 01. 17.
Ha még nincs közöttünk, csatlakozzon most az Unokáink is olvasni fogják oldal kedvelőihez a Facebookon!

Hasonló

Varázslat

Huszár Boglárka alkotása 60×60 cm. olaj, vászon. Nem is tudom mióta  áll  ez  a  nagyon  régi  épület,  kicsit  elvarázsolt  szépségével   kastély,  kicsit  bástya szerű  repkénnyel  befutott oldalával.  Az idő ... Tartalom megtekintése

Az út  

Tüttő József alkotása Szinte  meggyötört  arcok,  holott  egy  életút  harcosai  a  születéstől  a  végsőkig.  Egyetlen  ember  akinek  annyiszor változik az  arca,  ahány állomást  tudhat  maga mögött.  Hogy sejthetnénk  gyermekkorban,  milyen ... Tartalom megtekintése

Pomaranski Luca portréja

Huszár Boglárka alkotása Csak általánosságban  szabad  beszélni, én  mégis  a portrézást  találom a legizgalmasabb alkotói  munkának.  Huszár  Boglárka  ragyogó   képet festett  Lucáról,  aki csak  éppen  bekukkantott  a  vászonra, hogy ... Tartalom megtekintése

Pince bejárat, Tokaj

Bíró  Ernő alkotása 30×42 cm, akvarell Ebben a rémítően  szomorkás időben  vágyódva  nézhetünk  erre  a  Bíró Ernő  által   megpingált  képre. Kirobbanó  fényekben  pompázik   a  pince  tetején  dúsan  hajtó ... Tartalom megtekintése