Nem Danikáné lányát, hanem a római pápát szállította A római katolikus egyház éppen hivatalban lévő feje már nagyon régen nem kocsizik ki vele. Haladnak a korral. Modern közlekedési eszközzel, autóval... Tartalom megtekintése
Juhász Zsolt
A Többcélú Kistérségi Társulás Munkaszervezet vezetője,
Encs
Ezerkilencszázötvennégy november 14-én született Miskolcon. Gyermekkorát Sajókeresztúron töltötte, mert a szülők ott építettek családi házat, a nagyszülői portán. Apja jogász, közgazdász, az akkori Kelet-bükki Állami Erdőgazdaság, majd a borsodi Erdő- és Fafeldolgozó Gazdaság osztályvezetője, édesanyja gyógyszerész szakasszisztens.
Gyermekkorát nagyszülei gondoskodásában töltötte, így gyermekkori élményeit nagyobb részben nagyszülei társaságában szerezte, akik ez idő tájt földműveléssel, állattartással foglalkoztak. Szülei ráhatása csak esténként a maradék egy-két órában érvényesülhetett, amikor munkájukból hazaértek.
Az általános iskola befejezését követően a miskolci Földes Ferenc Gimnáziumban folytatta tanulmányait, ahol 1972-ben érettségizett.
Középiskolai tanulmányai során elsősorban a földrajz, másodsorban a biológia érdekelte. A négy év alatt hobbijává vált a természetjárás, a Bükk szépségeinek megismerése, állatvilágának, növényvilágának felfedezése és a természetfotózás.
Ennek ellenére így vall: „A gimnáziumban töltött évek alatt földrajztanárom, dr. Hevesy Attila mellett legnagyobb hatással Nagy Kálmán tanár úr volt rám, aki a magyar nyelv és irodalmat olyan csodálatosan tudta közel hozni hozzánk, a magyar és a világirodalom iránt kevéssé érdeklődő diákokhoz, hogy óráin még a legelvetemültebb diák is odaadással hallgatta.”
Érettségi után szülei hatására majdnem agrárpályára tévedt, de az utolsó jelentkezési napon mégis a debreceni Kossuth Lajos Tudományegyetemet választotta.
A megszerzett pontszámmal végül a nyíregyházi tanárképző főiskola levelező tagozatára került. A felvételi után az akkori megyei tanács a gönci diákotthonba irányította a tanári állást kereső fiatalembert.
„A Göncön töltött évek csodálatosak voltak – emlékezik vissza Juhász Zsolt –, hiszen minden reggel a Borsó-hegy tetején átbukó nap ébresztett. A faluban nagyon jó közösségi élet folyt: a gönci vegyes kar aktív tagja, az értelmiségi klub, az ifjúsági programok részese voltam. A túrázás révén a Bükk szerelmeséből a Zemplén szerelmesévé lettem.” Az itt töltött 12 évet követően felkérést kapott az Encsi Városi Tanács Művelődési Osztályára tanulmányi felügyelői munkakörbe, amelyet elfogadott. A művelődési osztályon új kihívás, új feladatok, új kollégák várták, akik segítették beilleszkedését.
A rendszerváltozás után a művelődési osztály megszűnt, de a feladat maradt, így az Oktatási Társulás keretében végezte tovább igazgatási tevékenységét, ami az új rendszerben sok új és érdekes kihívást hozott. A kilencvenes évek közepétől megyei kollégája indíttatására néhány, a megye városaiban dolgozó kollégával elkezdték az ún. borsodi modell megszervezését, amely megyeszerte sikeres volt, sőt az ország más helyeiről is nagy volt az érdeklődés, és kimondva-kimondatlanul hozzájárult a kistérségi feladatellátás megszerveződéséhez.
Pedagógusévei alatt ismerkedett meg feleségével, akivel 1980-ban kötöttek házasságot. Három gyermekük született.
Időközben Encs-Abaújdevecserben családi házat építettek. Gyermekei már itt nőttek fel, jártak iskolába, és az általános iskola és a családi indíttatás következtében a soproni, a veszprémi és a budapesti Corvinus Egyetemen szereztek, illetve szereznek diplomát.
A kihívások és a feladatok hatására a budapesti Műszaki Egyetem tanszékén közoktatás-vezetői másoddiplomát szerzett. Gyakorlati tapasztalatai, a hátrányos helyzetű térségért érzett felelősség és a felsőfokú tanulmányok során szerzett ismeretek birtokában intenzíven foglalkozott a kistérségek közoktatási feladatellátásának fejlesztésével.
Időközben közoktatási referensből az Encsi Kistérség Munkaszervezet vezetőjeként, munkája révén több megyében is ismert lett. Ennek köszönhetően az Országos Közoktatási Intézet bevonta az intézet által folytatott kutatásba, ahol a kisiskolák helyzetével foglalkoztak.
Felkérést kapott a Szegedi Tudományegyetem Közoktatási Vezetőképző Intézetétől kistérségi közoktatási szakértőképzés előkészítésére, majd a gyakorlati kivitelezésében való részvételre. Vezetői beosztásával feladatai az oktatási területről számos más területre is átirányították, ahol sok az „újszerű, érdekes, szép, de néha sok bosszúsággal járó kihívás”.
Ötven fölött illik az embernek a saját egészségével is többet törődni, ezért az uszoda, a kirándulás, a kertészkedés, a zenehallgatás, az olvasás újra egyre nagyobb teret nyer életében.
Ezzel próbálja kompenzálni rohanó világunk idegesítő, káros hatásait, látva azt, hogy korosztályából többen nem érik el a nyugdíjat, és nem tudnak örülni mindannak, amit életükben felépítettek.
Úgy érzi, hogy még számtalan feladat vár rá, amelyeket az eddigi „vehemenciával” szeretne megoldani.
(Borsod-Abaúj-Zempléni Almanach 8. kötet. In-Forma Kiadó Nyíregyháza 2009.)
Hasonló
Varga János
Dr. Szántó Marianna
Dr. Halász Ferenc
Szabó Dénes
Dr. Vidákovics Béla
Polgári Illés
Podráczki Tibor
Dr. Lipusz György
Kurek István
Bratu László
Kormány Pál
Béres László
Dr. Menyhért Béla
Soós Károlyné
Jónyer Lajosné
Szeles András
Paul József
Bratu László
Zsiga Józsefné
Boriszné dr. Janoczkó Erzsé...
Aranyhintó hat lóval, bíbor bársony trónnal
A milánói dóm égbe szúró tornyai
A világ egyik legszebb gótikus temploma tárul az ember a szeme elé a Piazza del Duomón A délutáni nap fényében fürdő homlokzat nem ismeretlen előttem. Láttam képen, filmen, körbesétáltam a... Tartalom megtekintése
Tanya
Biszák László alkotása A festő, aki komplett képekben gondolkodik, vagy csak ráhagyja az ecsetére, hogy dolgozzon, máris kikerekedhet keze nyomán egy tájkép, és ha van még festék a palettán ... Tartalom megtekintése
“Itt van az ősz, itt van újra…”
Ősz Zoltán alkotása Itt van az ősz, itt van ujra, S szép, mint mindig, énnekem. Tudja isten, hogy mi okból Szeretem? De szeretem (Petőfi Sándor) Remek. Pompás. Csodás. Szinte itt ... Tartalom megtekintése
Őszikék 22 – 11
Bíró Ernő alkotása Lám-lám idén is eljött minden híresztelés ellenére az ősz! A nyár perzselő volt, áhítoztunk az esőre, kis lehűlésre, és mutató újját felemelve hozott rosszakat, viharokat, lehűlést ... Tartalom megtekintése
Kertész utcai ház, Győr
Hargitai Beáta alkotása …már 2024-et írunk, és 2020-ban készítettem ezt a kis képet. Révfalut jártam, kerestem az emlékeket, lassan az épületek is úgy kipotyogtak a szitán, eltűntek mint a pergő ... Tartalom megtekintése
Lagúna
Huszár Boglárka alkotása Lagúnáknak nevezik az atollok korallzátonyától körülzárt vízfelületet is. Magyar neve az olasz laguna szóból ered, melyek jelentése tavacska, pocsolya; végső forrása az azonos jelentésű latin LACŪNA. (Wikipédia). ... Tartalom megtekintése
Fornax
Tüttő József alkotása Képzeletem összes zugát nézegetem az elvonatkoztatott témát bontogatva ami a jelenkor megváltozott világát képviseli. A múlt század embere vagyok, ahol a tárgyak tárgyakat ... Tartalom megtekintése
Józsi seprűvel győzte le a fellázadt kávéfőzőt
Megsértődött a kis kotyogó, s kattogott, pattogott, csörömpölt, ugrándozott Köztudott tény, hogy az erdélyi vendégszeretetnek nincsenek határai, Székelyföldön meg különösképpen. Mindenki szívesen fogad vendégeket, látogatókat, hosszabb vagy rövidebb távon, és... Tartalom megtekintése
“Nem nyitok vitát…”
Tüttő József alkotása Két krumpli egy zsákba hiába nagy a zsák, akkor hátra arc, és úgy vitáznak mint két felfújt hólyag. Tüttő József két figurát állít elénk, hogy fejtsük meg ... Tartalom megtekintése