Ilus málnát, szamócát, medvehagymát árult a piacon, de Károly inkább a kezét kérte meg Ilus még akkor sem tudott örülni, mikor a postás meghozta az első nyugdíját. Minek? Éppen annyit... Tartalom megtekintése
Ulveczki Lajosné (Szm. Kiss Ildikó)
Iskolaigazgató,
Báránd
Bárándon születtem 1951 áprilisában. Szüleim Aranyi Etelka és Szm. Kiss Bálint. Apai ágon bárándinak vallom magam. A nevünk előtti jelzés viszont, egy évszázadokkal ezelőtt elpusztult – hajdan Berettyóújfalu melletti – Szentmiklós nevű településre utal, ahonnan – valószínűsíthetően – származunk. Édesanyám sápi születésű volt. Identitásomat, a legtalálóbban, egy Radnóti idézet fejezi ki: „…belőle nőttem én …” Itt vannak a gyökereim, itt teltek gyermekéveim, itt voltam fiatal, s a tanulmányaim végeztével is ide tértem vissza. „Itthon vagyok…” szeretem ezt a falut. Ez az a közösség, melyért sokat vállalok. Itt van az az iskola, ahol immár 30 éve örömmel teszem a dolgomat.
– Mondhatni „beleöregedett” az igazgatói székbe?
– Így is fogalmazhatunk. Valóban készültem erre a – könnyűnek egyáltalán nem mondható – csodálatos, számomra igenis megtisztelő szolgálatra. Elértem, mit pedagógus e pályán elérhet, vallom, pályám csúcsa ez! Munkámat kitűnő kollégák, munkatársak között örömmel és szeretettel végzem. Helyettesem egy racionális gondolkodású matematikus, én érzelmi beállítottságú vagyok. Így egyenesen következik, hogy az iskolát – egymást kiegészítve és erősítve – a legjobb tudásunk szerint vezethetjük.
– Mint önkormányzati képviselőnek is bizalmat szavaztak önnek.
– Két ciklusban is tagja voltam a rendszerváltást követő képviselő-testületnek. Hitem szerint minden időben ki kell használni a lehetőséget, azt, hogy egy iskola igazgatója szemtől-szemben képviselhesse intézménye érdekeit települése legmagasabb fórumain. Elmondanám, hogy Báránd büszke lehet arra – rendszerektől függetlenül –, hogy elöljárósága iskolabarát politikát folytatott mindenkor.
– Mi a legnagyobb probléma a településen?
– A keleti régióban is – mint az országban bárhol – a legtöbb probléma a munkanélküliségre vezethető vissza: a fiatalok, sajnos, nem nálunk telepednek le, nem itt alapítanak családot, nem ide születnek gyermekeik. Munkanélküliség, elöregedés, csökkenő gyereklétszám. A falu elveszítette megtartó erejét! A statisztikai adatok folyamatos csökkenést mutatnak. Iskolánkban az osztálylétszámok ideálisak, viszont magas az egy tanulóra vetített költség, hiszen a fűtés, a világítás nem létszámfüggő.
– Pályázatában megfogalmazta pedagógiai hitvallását is.
– Az általam megálmodott iskola olyan, ahol sikerek érik a gyerekeket, ahová örömmel jönnek a diákok, amelyért tenni is képesek tanulóink. Ez az iskola olyan, ahol a pedagógusok hittel, egymás iránti tiszteletben, toleránsan teszik a „dolgukat” Ez az iskola „szeretet iskola”. Ebben az iskolában ott és azok döntenek, ahol, és akik az adott élethelyzetet a legjobban ismerik. Éppen ezért – az általam megálmodott iskolában – a vezetők el is várják az autonóm közösségek véleményét. A vezetésben résztvevőknek szakterületeiken, az iskolai munka irányításában önálló döntési joguk van. Ez az iskola válaszol a kihívásokra, megfelel a társadalom, a szülők és a fenntartó részéről megfogalmazott elvárásoknak. Ezért ez az iskola képes lesz úgy módosítani oktatási szerkezetén, hogy a tömegoktatás mellett kiemelten kezelje az úgynevezett „elitképzést” is, ahol a legkiválóbb diákok lehetőséget kapnak arra, hogy a legtöbbet hozhassák ki magukból. Vezetői programomat az együtt elért eredményekre építettem, azokra a vitathatatlan értékekre, melyeknek a tantestülettel együtt én is tevékeny részese voltam az elmúlt három évtizedben. Belülről láttam a bárándi iskolát, a múltat és jelent, miközben egy olyan jövőben gondolkodom, mely e biztos alapból építkezik, mely megőriz mindent, ami jó volt, de a jobbítás szándékával változtat is. Ebben az iskolában tisztelik az embert, felnőttet-gyermeket egyaránt, itt természetes mindenki számára az, hogy a jogok és kötelességek együtt járnak. A pedagógusok – az általam megálmodott iskolában – hiszik, hogy személyes példamutatásuk nyomán magyarságukra büszke felnőttekké válnak tanulóik.
– Tudtommal értékes hobbija is van.
– Történelem szakos tanárként mély érzelemmel kötődöm a múlthoz, mi több a szakmám egyben hobbim is. Évtizedek óta – szenvedélyes gyűjtőként – kialakítottam egy kis néprajzi múzeumot, mit régi falusi eszközökkel rendeztem be (megkülönböztetett szeretettel gyűjtöm a feliratos, hímzett konyhai falvédőket).
– Közéleti tevékenysége mellett, kérem, mutassa be a családját is!
– Férjem, Ulveczki Lajos, vállalkozó. Két gyermekünk van: Csaba, ő az idősebb, és Szilvia. Mindketten diplomás emberek. A fiunk tájvédő geográfus, aki imádja Erdélyt, nagy túrázó. Lányunk, nem csak végzett, de született óvónő. Férjezett, Józsán él és dolgozik. A családom egyben az én biztonságom. Az otthon, a szülői ház szeretete, az indíttatás mindenkor meghatározta életemet, viselkedésemet. Ilyen szellemben nevelkedtek gyermekeink, de ezzel a szeretettel vesszük körül a velünk élő, sok éve özvegy, idős édesapámat is.
(Hajdú-Bihari Almanach 2. kötet. In-Forma Kiadó Nyíregyháza 2002.)
Hasonló
Égi áldás az özvegyasszony házasságára
Virágvasárnap Vatikánban a Szent Péter téren
Pálmaágakból lefektetett szőnyeg a Bazilika lépcsőin, olajágakkkal integető ünneplők Ilyen meghívót kap a vendég, ha a jó sorsa Rómában egy zarándokszállásra viszi. A Casa per ferie delle Suore Missionarie Pallottine néhány... Tartalom megtekintése
Varázslat
Huszár Boglárka alkotása 60×60 cm. olaj, vászon. Nem is tudom mióta áll ez a nagyon régi épület, kicsit elvarázsolt szépségével kastély, kicsit bástya szerű repkénnyel befutott oldalával. Az idő ... Tartalom megtekintése
Az út
Tüttő József alkotása Szinte meggyötört arcok, holott egy életút harcosai a születéstől a végsőkig. Egyetlen ember akinek annyiszor változik az arca, ahány állomást tudhat maga mögött. Hogy sejthetnénk gyermekkorban, milyen ... Tartalom megtekintése
Hegyet hágék, lőtőt lépék, a sárkány farkán túráztam
Megtépett sziklák, leszakadt hegyormok, madeirai séta egy csángó ima ritmusára Légvonalban… Ha valahol tényleg látni is lehet, mit jelent ez a kifejezés, az a Ponta de São Lourenço, azaz a... Tartalom megtekintése
Pomaranski Luca portréja
Huszár Boglárka alkotása Csak általánosságban szabad beszélni, én mégis a portrézást találom a legizgalmasabb alkotói munkának. Huszár Boglárka ragyogó képet festett Lucáról, aki csak éppen bekukkantott a vászonra, hogy ... Tartalom megtekintése
Győr Bécsi kapu tér. Egy csepp harmónia
Hargitai Beáta alkotása Győr talán legszebb tere a Bécsi kapu tér. Szinte minden épülete műemlék, barokk, copf, és kora klasszicista stílusú homlokzatokkal. (Wikipédia) A tér ragyogása, elegánsan hangolt épületei a ... Tartalom megtekintése
Egy kis nyelvészkedés a Piña Coladaval kapcsolatban
Szűrt ananászt jelent magyarul, szögezném le Móricka kedvéért… …akinek mint tudjuk, mindenről ugyanaz jut eszébe. Felhívnám továbbá a figyelmét az “ ñ ” betű kalapocskájára, ami által “ ny “-ne... Tartalom megtekintése
Történetek a füstölődő szalonnatáblák mellől
A régi házak padlásai mindig is kincseket rejtettek és rejtenek magukban Éreztem én ezt már gyerekkoromban, ugyanis állandóan azon siránkoztam, hogy mikor mehetek már fel én is a hijúba, ami... Tartalom megtekintése
Pince bejárat, Tokaj
Bíró Ernő alkotása 30×42 cm, akvarell Ebben a rémítően szomorkás időben vágyódva nézhetünk erre a Bíró Ernő által megpingált képre. Kirobbanó fényekben pompázik a pince tetején dúsan hajtó ... Tartalom megtekintése