Mezitlábas Madonnák a Hagia Sophia bazilikában

Szimbólumként tekintenek rá Isztambulban mind a keresztények, mind a muzulmánok

Végeláthatatlanul hosszú sor kígyózik a terjedelmes park mellett, és nem ám “egyszemélyes libasor”, családok, társaságok, vagy csak úgy egymás mellé verődött emberek ballagnak lassú léptekkel a gyönyörű épület kapuja felé. Ijesztő arra gondolni, mikor kerül sorra az ember, de aztán meglepődik: egy kényelmes séta tempójával lehet haladni. Van idő elmélkedni, milyen nagy jutalom az élettől, látni a “Szent Bölcsesség” házát a maga valójában. Mégegyszer végiglapozni mindazon látnivalókon, amelyek bent várnak. Csobog a szökőkút vízsugara, halkan duruzsol a rengeteg náció beszélgetése a népes felvonulásnak tűnő sorban. Csillognak a kisebb kupolák bádogtetői, a nagy, központi “búra” pedig uralja a tetőt. Felvillan emlékeimben egy drónvideó: úgy ülnek egymás mellett, egymásba nőve, mint eső után kis gombák, nagy gombák a legelő gyepében.  A kapuban a szokásos, egy repülőtérinek megfelelő biztonsági ellenőrzés várja a nem is olyan hosszú sorban állás, inkább sorban járás után az érkezőket. Ami nem megszokott, legalábbis a világ nem muszlim térségeiben, megválni a lábbelitől, hölgyeknek pedig a kötelező kendő, vagy sál felvétele. Mohamedán mecsetben vagyunk, bármennyire is Nagy Konstantin építette másfél ezer esztendeje. A második évezred közepe óta a törökök félholdja ékesíti a fő kupola tetejét, és akkor emelték mellé a négy karcsú minaretet. Az előbb még a téren kopogó cipőket elnyelik a megőrző szekrénykék, bent pedig egy kiemelkedően jó minőségű szőnyeg borít mindent, ahogy itthon mondani szokták, faltól-falig. Az építészeti csodát látni jöttem, de az első pillantásom a megszokhatatlan létszámú sokaság lábaira esik, mennyire élvezik a bársonyos simaságot. De még a második sem az épület belső nevezetességei felé fordul, hanem a nők – fiatalok, idősek, mi több, gyerekek – kendőire. Eltakarni a hajat, a vállat, igazít útba a helyi etikett. Az intelem madonnát varázsol mindegyikből, leszámítva a muszlimokat. Utóbbiak nem csak úgy magukra kanyarítják, hanem gondosan, szorosan arcuk köré simítják. A mezítlábas madonnák ilyen alkalmi viselete meglepően ideidézi az európai vallásos témájú festmények, szobrok figuráinak fátylát. Az anya-lánya szelfi nem túl lelkes kamaszgyermeke még nem barátkozott meg a nagykendővel, de ha megnő, látni fogja magát a hatalmas templom még keresztény korából itt maradt apszisával, mellette, följebb, a cirkalmas kalligráfiával megírt korán idézetet a fali táblán. Kezdhetjük átállítani szemmértékünket az eddig soha nem látott nagyságú tér tárgyainak, formáinak léptékére. Az a tábla – hihetetlen – hét méterszer hét méteres. Messzire vezetne földhözragadt összehasonlításokat idecitálni, de gondoljunk bele: negyvenkilenc négyzetméter, egy kisebb lakás alapterülete. A futballpályányi zöld szőnyegen kavargó, felfelé kémlelő sokaság pedig egy 31 méter átmérőjű kupolára veti csodálkozó tekintetét. Node elég az összehasonlításokból. Kényelmesen hanyatt fekszek a meztelen bokák között. Látom, más is így fényképezi a kupolát. Íme:“A kívülről dísztelen, tömegében meglehetősen nyomasztó hatású épület – különleges építészeti megoldásainak köszönhetően, belül rendkívül légies benyomást kelt. I. Justinianus udvari történésze, Prokopiosz írja: Kupolája mintha aranyláncon az égboltról függne – lebeg a tér fölé”. Belső terében Bizánc fénykorában alkalmazott díszítő eljárások teljes arzenálját felvonultatták, hogy az uralkodó hatalmának méltó hirdetője legyen. A kifinomult, cizelláltan faragott oszlopfők szórták, az aranyozott mozaiklapocskák százezrei pedig visszatükrözték az esténként meggyújtott, mintegy negyvenezer mécses ragyogását. Ebbe a pompás belső térbe nappal színes üvegablakokon keresztül hatolt be a fény. (A jelenlegi csiszolt üvegablakok török kézművesek munkái.)” – írja a Wikipédia. Egy lexikon is tartalmazhat a száraz tényeken túl ragyogó és érzékletes hasonlatokat: “mintha aranyláncon függne…”. Nem túlzott ez a Prokopiosz, érdemes volna utánanézni az épületre vonatkozó további leírásának. Addig is tovább lehet sétálni a népes, piknik hangulatát árasztó tömegben. A mosolygó arcok, a lelkesült tekintetetek, a kíváncsiskodó jövés menés engem egy amerikai Mardi Gras, a felszabadult Húshagyó Kedd forgatagára emlékeztet. Székek híján a szőnyeg kínálkozik egy kis pihenésre, és arra, hogy a csoport meghallgassa az idegenvezető szavait. Nem is zavartatja magát senki, a hely szellemétől pedig idegen volna minden olyan viselkedés, ami bánthatná bárki érzékenységét. A bazilikán kívüli “sorban járás”, és az épületen belül megtehető meglepően hosszú séták, az egyre másra szemünk elé kerülő kultúrtörténeti érdekességek befogadása sokat kivesz az emberből. Nem csoda tehát, hogy a felszabadult légkörben a pihenés egy kis szundikálásba fordul. Aztán vagy elfogy az energia és véget ér a látogatás, vagy ellenkezőleg, újult erővel folytatódik. A templom keresztény múltjából megőrzött emlékek közül figyelemre méltó a “Világ köldöke”.  A keleti oldalon, a padozaton egy különleges kövekből kirakott padlódarab. Ez az omphalos, amelyen az egykorú leírások szerint a bizánci császárokat koronázták.
Elgondolkodtató, hogy a földkerekség nagy uralkodói közül a legnagyobbak előbb-utóbb arra a következtetésre jutottak, hogy székhelyük egyúttal a világ közepe is. Pekingben, a Tiltott városban láttam valamikor régen egy malomkő nagyságú kis emelvényt, az aktuális császár úgy találta, ez az a hely. Én is ráálltam, és eldúdoltam a “Nagy a világ de van közepe…” című és kezdetű nóta első taktusait. Ez a mókás kitérő nem született volna meg, ha egyetlen összeráncolt homlokú embert láttam volna magam körül. Itt azonban minden arcon a vidám, elégedett felfedező kifejezés mimikája élt. Az uralkodó állam és vele a vallás megváltozása nem torkollott romboló türelmetlenségbe. Előtűnik a kereszt a muszlim mozaikok alól, megmaradtak az angyalok a kupola alatti támpilléreken – fedezheti fel a látogató, ha az oldalhajók felé veszi az irányt. Fel kellene menni a galériára, a márvány kapun keresztül vezet az út a lépcsőhöz. Ez az élmény azonban kimarad a mai látogatásból, bizonyos rekonstrukciós munkálatok miatt. Magyaroknak nagyon fontos mozaik látható ott.  A Wikipédiából átvett képen II. János és Eirene császárné tiszteleg a Kis Jézust tartó Madonna előtt. Eiréné I. László magyar király (1077–1095) lánya és Könyves Kálmán király (1095–1118) unokatestvére volt, eredeti neve Piroska (régiesen Priszka).

Szerző: 2023. 10. 08.
Ha még nincs közöttünk, csatlakozzon most az Unokáink is olvasni fogják oldal kedvelőihez a Facebookon!

Hasonló

Varázslat

Huszár Boglárka alkotása 60×60 cm. olaj, vászon. Nem is tudom mióta  áll  ez  a  nagyon  régi  épület,  kicsit  elvarázsolt  szépségével   kastély,  kicsit  bástya szerű  repkénnyel  befutott oldalával.  Az idő ... Tartalom megtekintése

Az út  

Tüttő József alkotása Szinte  meggyötört  arcok,  holott  egy  életút  harcosai  a  születéstől  a  végsőkig.  Egyetlen  ember  akinek  annyiszor változik az  arca,  ahány állomást  tudhat  maga mögött.  Hogy sejthetnénk  gyermekkorban,  milyen ... Tartalom megtekintése

Pomaranski Luca portréja

Huszár Boglárka alkotása Csak általánosságban  szabad  beszélni, én  mégis  a portrézást  találom a legizgalmasabb alkotói  munkának.  Huszár  Boglárka  ragyogó   képet festett  Lucáról,  aki csak  éppen  bekukkantott  a  vászonra, hogy ... Tartalom megtekintése

Pince bejárat, Tokaj

Bíró  Ernő alkotása 30×42 cm, akvarell Ebben a rémítően  szomorkás időben  vágyódva  nézhetünk  erre  a  Bíró Ernő  által   megpingált  képre. Kirobbanó  fényekben  pompázik   a  pince  tetején  dúsan  hajtó ... Tartalom megtekintése