Bogár-szókártya

Csiporka és Bíborka betűkártyákat készít Ibivel

– És mikor kezdjük a betűtanulást? – kérdezte az egész napi munka és játék után, a fáradhatatlan Csiporka.

– Holnap – mondta Ibi –, mert nincsenek betűkártyáink. Nem fáradtatok még el?

– Betűkártyááák? Hát, az mi? – kérdezte Bíborka meg sem hallva a fáradtságra vonatkozó részt.

– Olyan lapocskák, amin egyszerre látod a hangot eszedbe juttató képet, és a hang betűpárját nagy és kis nyomtatott változatban.

– És mikor megyünk a boltba? – érdeklődött finoman Bíborka.

– Nem megyünk boltba, hiszen benne vagyunk a boltban – somolygott Ibi, aki szándékosan értette félre kis barátnője burkolt kérdését.

– De akkor honnan lesznek tanulókártyáink…? – csüggedt el a pillangó egy szempillantás alatt.

– Csak nem képzeled, hogy boltban vesszük? Megcsináljuk magunknak! Mindjárt hozok le kartonpapírt, grafitot, filctollat és színes ceruzákat!

– És mi készítjük el a saját játékunkat? – örvendezett Csiporka.

– Mi bizony! Hiszen mire mindent megrajzolunk, ráírunk, kiszínezünk, a legtöbbet meg is fogjátok jegyezni!

– Tartsátok a frontot a boltban, míg felmegyek! – indult azonnal Ibi a lakásba a kellékekért.

Szerencsére nem jött senki, mert a lányok attól tartottak, most nem tudnának szépen, udvariasan társalogni. Éppen most, amikor életük első, igazi játékát fogják elkészíteni.

– Na, itt is vagyok! – pakolt le mindent a pultra Ibi.

Lesimította a vastag, fehér lapot, majd fogott egyhosszú műanyagot, és mellette apró vonalkákat tett.

– Honnan tudod, hová tedd a vonalkát? – kérdezte Csiporka?

– Jé! Mind ugyanakkora távolságra van! – ámult Bíborka.

– Ez – mutatott Ibi a hosszú műanyagra – egy távolságmérő segédeszköz. Vonalzónak hívják. Hajoljatok csak ide! – hívta a bogárkákat egészen közel. – Az apró barázdák a milliméterek. A nagyobbak a centiméterek.

– Megszámolhatom, hány milliméterre vannak egymástól a centiméterek? – kérdezte Csiporka, és már oda is dugta mutatóujját az elsőhöz.

– Egy, kettő, három, négy, öt, hat, hét, nyolc, kilenc, tíz!

– Akkor egy centiméter tíz milliméter – vonta le a következtetést a pille.

– És akkor ezek a számok minek rá? – nézett Csiporka értetlenül Ibire.

– A vonalzó kitalálója jól ismerte az embereket. Tudta, nem szeretnek számolgatni, meg szemet meresztgetni.

– Jé! – mondta Bíborka. – Az ötödik milliméternél egy picit nagyobb a vonalka! – rakosgatta bizonyítékul a mutatóujját sorba Bíborka.

– A centikhez meg számokat is írtak! Ez ám a segítség! – örvendezett Csiporka.

– Meg tudod mérni, mekkorákra jelöltem ki a kártyáinkat? – kérdezte a bogárkát Ibi.

– Meg én! – mondta Csiporka, és már kezdte is egybeigazítani a lap szélét a nullával. – Két centi a magassága, és – mért tovább Bíborka segítségével Csiporka –, és két centi a hosszúsága is. Jól mértem?

– Jól bizony! – mosolygott Ibi.

– Miért ilyen kicsik? – kérdezte Bíborka.

– Mert nem bírnátok el, ha nagyobbra hagytam volna. Így pedig kettesben is tudtok velük játszani.

– Hány lap kell összesen? – kérdezte Csiporka.

– Hűűűű, pontosan nem is emlékszem… – szégyenkezett Ibi. – Pedig tanultuk az iskolában. De sebaj! Mindjárt elmondom az ábécét, és megszámoljuk!

– Mimécééét? – nézett nagyot Bíborka.

– Az okos nyelvészek – kezdte Ibi, de nem bírta folytatni, mert megérezte, hogy Bíborka apró ujjaival a szája körül matat.

– Akinek van nyelve, az nyelvész? – kérdezte meg a pillangó Ibi szájába dugva az ujjait.

– Nem! Az még nem az!

– Volt nyelve Buksi kutyának, Pihe cicának, Márti mamának és Ibinek is – mondta Csiporka. Ha mindenkinek van, akkor az nem valami különleges dolog, ugye? – nézett kérdőn Ibire.

– Bizony! A nyelvész nem csupán annyi, hogy van-e valakinek nyelve – kacagott Ibi. – A nyelvész egy olyan tudós, aki egy nép nyelvével foglalkozik.

– Megméri őket? – emelgette Ibi nyelve felé a vonalzót a pille.

– Nem, Bíborkám! Megvizsgálja a hangokat, és szabályszerűségeket keres köztük. És sokszor összehasonlítja őket más népek nyelveivel is.

– Hát nem minden ember a mi nyelvünkön beszél??!! – lepődött meg Bíborka.

– Nem bizony! Sok-sok ma élő nyelv létezik. Szerintem az állatkertben majd fogsz hallani nem magyarul beszélő embereket is.

– És honnan tudjuk akkor, hogy mit mondanak, ha egyszer nem a mi nyelvünket használják? – kérdezte Csiporka.

– Az iskolákban minden gyerek tanulhat idegen nyelveket. A legtöbben az angolt, vagy a németet választják, de sok iskolában lehet még oroszul, franciául, olaszul is tanulni a mi országunkban.

– De érdekes! Majd este mutatsz ilyen „másnyelvet” a számítógépeden? – kérte a minden iránt érdeklődő Csiporka.

– Hát persze, ha szeretnéd! De hol is hagytuk abba? Az ábécénél? Jól elkanyarodtunk tőle… Szóval, a nyelvészek sorba rakták a magyar nyelv hangjait – mondta Ibi, majd sorolni kezdte szép lassan, és minden lapocskára ráírta a hozzá kapcsolódó betűt:

–A á b c cs d e é f g gy h i í j k l ly…

– Miért írsz a jö-höz két betűt? – lepődött meg Csiporka. – A többi hang csak egy-egy betűt kapott. Miért kivételezel pont ezzel?

– Nem kivételezek én! – mosolyodott el Ibi, de a magyarban ez egy különlegesség. Nem azonosan ejtették a j hangot nagyon–nagyon régen a magyarok lakta területeken, így kétféle betű kapcsolódott hozzá. Ma már nem nagyon van olyan hely, ahol eltérő lenne a j és a ly ejtése, de mi hagyománytisztelő népek vagyunk, így megtartottuk a nyelvünkben ezt a régiséget. Na, folytatom az ábécét. Számolsz, Csiporka?

– Igen!

– … m n ny o ó ö ő p r s sz t ty u ú ü ű v z zs – fejezte be Ibi.

– Ez harminckilenc – mondta a bogárka, aki az ujjait használta segítségként a számoláshoz.

– Tényleg! Hogy felejthettem el! – kapott a fejéhez Ibi. – Pedig jó voltam nyelvtanból! – mosolygott a lányokra. – Na, kezdjük a rajzolást! Mondjatok a-val kezdődő szót!

– Asztal – vágta rá Csiporka.

– Az jó lesz! Már rajzolom is! – kapta fel Ibi a vékony, fekete filcet, és egy szempillantás múlva ott is állt egy asztal.

– Jön az á.

– Álom – mondta Bíborka csendesen.

– Álmot nem tudok rajzolni. Hisz mindenki mást álmodik. Mondjatok valami mást!

– Ágy – vágta rá Csiporka, és egy nagyot ásított.

– Ezt még lerajzolom, de utána már pihennünk kell. Majd leragad a szemem!

– Hr…sz…..hr…sz…. – jött a válasz a pillétől.

Ibi óvatosan beemelte az ágyába, betakargatta, aztán ők is nyugovóra tértek. Amikor már majdnem elaludtak, Csiporka megszólalt:

– Ki gondolta volna, hogy ilyen fárasztó dolog a tanuláááááász…sz…sz…

***

(A szerző Facebook oldala ITT.)

Szerző: 2018. 07. 10.
Ha még nincs közöttünk, csatlakozzon most az Unokáink is olvasni fogják oldal kedvelőihez a Facebookon!

Hasonló

Varázslat

Huszár Boglárka alkotása 60×60 cm. olaj, vászon. Nem is tudom mióta  áll  ez  a  nagyon  régi  épület,  kicsit  elvarázsolt  szépségével   kastély,  kicsit  bástya szerű  repkénnyel  befutott oldalával.  Az idő ... Tartalom megtekintése

Az út  

Tüttő József alkotása Szinte  meggyötört  arcok,  holott  egy  életút  harcosai  a  születéstől  a  végsőkig.  Egyetlen  ember  akinek  annyiszor változik az  arca,  ahány állomást  tudhat  maga mögött.  Hogy sejthetnénk  gyermekkorban,  milyen ... Tartalom megtekintése

Pomaranski Luca portréja

Huszár Boglárka alkotása Csak általánosságban  szabad  beszélni, én  mégis  a portrézást  találom a legizgalmasabb alkotói  munkának.  Huszár  Boglárka  ragyogó   képet festett  Lucáról,  aki csak  éppen  bekukkantott  a  vászonra, hogy ... Tartalom megtekintése

Pince bejárat, Tokaj

Bíró  Ernő alkotása 30×42 cm, akvarell Ebben a rémítően  szomorkás időben  vágyódva  nézhetünk  erre  a  Bíró Ernő  által   megpingált  képre. Kirobbanó  fényekben  pompázik   a  pince  tetején  dúsan  hajtó ... Tartalom megtekintése