Fehér Sándor

Tanár,

Nyíregyháza

szszb 26 km Fehér Sándor.jpgHajdúnánáson 1950-ben egy szegény sorsú nagycsaládban született. Gyermekkorát itt, a hajdúsági tanyavilágban élte, ahol édesapja a háború utáni földosztáskor kapott földön gazdálkodott. Édesanyja a ház körüli munkák mellett ruhavarrásból és szalmafonásból, később a tanyasi iskola takarításából egészítette ki a család jövedelmét. A tsz-ek szervezésekor 1959–60-ban elvették a tanyát s a tizenöt hold földet, s ekkor költözött család a Tiszavasvári Szorgalmatos telepre. Itt fejezte be az általános iskolát, majd a Kabay János Gimnázium­ba került. Jó fejű gyerek volt, jól tanult, a szülei papnak szánták, de ő nem vágyott erre a pályára. Jó műszaki érzékkel és kézügyességgel rendelkezvén inkább a műszaki pálya és a természettudományok felé vonzódott. Így a gimnázium elvégzése után a budapesti Kandó Kálmán Villamosipari Műszaki Fő­iskolára jelentkezett, s nyert felvételt. De ott nem volt kollégiumi ellátás, és a fővárosi léttel járó költségeket a szülei nem tudták vállalni. Így átjelentkezett a nyíregyházi Bessenyei György Tanárképző Főiskola matematika–műszaki ismeretek szakára. Ott szerezte első dip­lomáját 1973-ban.

Tanulmányai befejezését követően a Sipkay Barna Kereskedelmi, Vendéglátóipari, Idegenforgalmi Szakközépiskola Szakiskola és Kollégium jogelőd iskolájában helyezkedett el. Kezdetben matematikát és műszaki áruismeretet tanított Megnősült, családot alapított, két fiúgyermekük született. Felesége a Húsipari Vállalatnál dolgozott kereskedelmi előadó, illetve piackutatóként egészen a vállalat megszűnéséig.

Szeretett tanítani, hiszen ekkor még sok érdeklődő diák volt, akiknek a szemében látta a kíváncsiságot, a tantárgy iránti érdeklődést. Volt értelme tanítani és tanulni. Családias légkör jellemezte az iskolát, elismerték és megbecsülték. Mindig fontosnak tartotta a képzést, az önképzést, hiszen a tanári pályán állandóan topon kell lenni, példát mutatva a diákoknak is.

Munka és család mellett továbbtanult, a debreceni Kossuth Lajos Tudo­mány­egyetem matematika szakán, de két év múlva – mivel ekkor már gőzerő­vel folyt a számítógépesítés korszaka, és ez a terület nagyon vonzotta – számítástechnika szakra iratkozott át, s 1988-ban középiskolai tanári diplomát szerzett. Ekkor kezdődött az iskolák számítógépesítése és az informatika tantárgyként való bevezetése, s így őt bízták meg az iskola számítástechnikai képzésének szervezésével, irányítá­sával.

Az első Commodor, és HT gépekkel, majd IBM PC-kkel számítástechnikai szakköröket vezetett a tanulóknak, versenyre készítette őket, számítógép-ismereteket oktatott kollégáinak, és az informatika munkaközösség vezetője lett, 15 éven keresztül látta el ezt a feladatot, melyet csak nemrég adott át a fiatalabb nemzedéknek.

Részt vett a NAT keretében a helyi pedagógiai program informatika tantervének, a piacorientált szakmai képzésre kifejlesztett tervek kidolgozásában. Aktívan részt vett az Emberi Erőforrások Fejlesztése Világbanki Programban – a Kereskedelem-marketing Szakmacsoporthoz tartozó iskolák eszközfejlesztési és eszközbeszerzési munkáját irányította. Az Eszközfejlesztési Bizottság tagjaként részt vett az eszközpályázatok kiírásában, az eszközspecifikációk elkészítésében, ill. az eszközpályázatra érkezett ajánlatok elbírálásában.

A tanítás mellett még sok mindennel foglalkozott. A legelső tanításon kívüli megbízatása stúdiós feladatok ellátása volt. Az iskolai rendezvényeken ő felelt a hangosításért. Audiovizuális szertárt hozott létre, ahonnan a kollégák a tanórához szükséges eszközöket kikölcsönözték. Megalapította a Vekkert, a ma is működő iskolaújságot, melynek tördelőszerkesztését végezte évekig. Aktívan részt vett a tantestület közösségi életében, annak szervezésében, s a szakszervezeti bizottság tagjaként az érdekvédelmi munkában. KISZ tanácsadó tanárként a diákok mozgalmi és közösségi munkáját szervezte. Ifjúságvédelmi felelősként is tevékenykedett, hátrányos helyzetű, állami gondozott, veszélyeztetett tanulók segítésével foglalkozott. A Megyei Bíróság felkérésére évekig társadalmi pártfogói megbízatást vállalt.

Néhány kollégájával iskolai gmk-t alapított, amellyel esténként, hétvégeken és a tanítási szünetekben dolgoztak. Nyaranta néha kőművesnél vállalt segédmunkát. Ezekkel egészítette ki szerény pedagógusfizetését, és biztosította gyermekei továbbtanulását. Mindkét fia diplomát szerzett, a nagyobbik a Nyíregyházi Főiskolán számítástechnika tanári szakon, a kisebbik a Közgazdasági Egyetemen. Ma mindketten programozóként keresik a kenyerüket.

A nyugdíjas évekre készülvén, várva első unokája közelgő születését, számos régi terv megvalósítására készül. Hobbija a kertészkedés, van egy szép kertje gyümölcsfákkal és egy takaros kis házzal. Igazi ezermester, szeret barkácsolni, ehhez a tevékenységéhez már rengeteg kisgépet beszerzett, miközben iskolájával is szeretné tovább tartani a kapcsolatot néhány óra tanítást is vállalva.

(Északkeleti Almanach 26. kötet. In-Forma Kiadó Nyíregyháza 2010.)

Szerző: 2018. 01. 17.
Ha még nincs közöttünk, csatlakozzon most az Unokáink is olvasni fogják oldal kedvelőihez a Facebookon!

Hasonló

Tanya

Biszák László alkotása A  festő, aki   komplett  képekben  gondolkodik,  vagy  csak  ráhagyja  az  ecsetére, hogy  dolgozzon,  máris  kikerekedhet  keze nyomán egy tájkép, és  ha  van  még festék a palettán ... Tartalom megtekintése

Őszikék 22 – 11 

Bíró Ernő alkotása Lám-lám  idén is eljött minden  híresztelés ellenére az  ősz!  A  nyár  perzselő  volt,  áhítoztunk   az  esőre, kis  lehűlésre,  és  mutató újját  felemelve  hozott  rosszakat,  viharokat, lehűlést ... Tartalom megtekintése

Kertész  utcai  ház, Győr

Hargitai Beáta alkotása …már 2024-et  írunk,  és  2020-ban  készítettem  ezt  a kis  képet.  Révfalut  jártam,  kerestem  az  emlékeket,  lassan  az  épületek  is  úgy  kipotyogtak  a  szitán,  eltűntek  mint  a pergő ... Tartalom megtekintése

Lagúna

Huszár  Boglárka alkotása Lagúnáknak nevezik az atollok korallzátonyától körülzárt vízfelületet is. Magyar neve az olasz laguna szóból ered, melyek jelentése tavacska, pocsolya; végső forrása az azonos jelentésű latin LACŪNA. (Wikipédia). ... Tartalom megtekintése

Fornax

Tüttő József alkotása Képzeletem összes  zugát    nézegetem   az  elvonatkoztatott  témát   bontogatva  ami  a jelenkor megváltozott  világát   képviseli.  A  múlt század  embere  vagyok,  ahol  a tárgyak  tárgyakat ... Tartalom megtekintése

“Nem nyitok vitát…” 

Tüttő József alkotása Két  krumpli  egy  zsákba  hiába  nagy a zsák,  akkor  hátra  arc,  és  úgy  vitáznak  mint két  felfújt  hólyag.  Tüttő  József  két  figurát  állít  elénk,  hogy  fejtsük  meg ... Tartalom megtekintése

Munka  közben

Biszák  László  festőállványa előtt Rajzok,  festmények,  különböző témák,  stílusok, felismerhetők,  és  értékelhetők,  miért  ne  nézzünk  bele  a  kincsesládába  ahol a  színek  alusznak, és  várakoznak,  hogy  teret,  lehetőséget  kapjanak  a kibontakozásra. ... Tartalom megtekintése

A gitáros

Bíró  Ernő alkotása Egy huncut  kép,  egy  kedves  gitáros,  aki  talán  éppen  pihenőjét  tartja.  hosszú  lábai  mintha  nem is ő  viselné, mintha-mintha  rongyból  volna!,  és  csupán  csak  támaszték!!  Aranyos grafika, ... Tartalom megtekintése